רכבים חשמליים הם הטרנד החם של שוק הרכב הישראלי (והעולמי בכלל). אמנם בשל העלאת המיסוי על הרכבים החשמליים, נרשמה ירידה בקניית רכבים כאלו בחודשים האחרונים – אך המגמה של השנים האחרונות והצפי לשנים הקרובות הוא עוד ועוד מכוניות חשמליות על הכביש.
כדי לתת מענה לביקושים ההולכים וגדלים, השבוע נחנך בירושלים מיזם חדשני ופורץ דרך, אשר מאפשר הטענה לרכבים החשמליים באמצעות תשתית התאורה העירונית. מדובר על מיזם משותף של עיריית ירושלים, משרד האנרגיה, משרד ירושלים, שמבוצע בפועל על ידי החברה העירונית עדן, כשהמטרה היא הוספת עמדות טעינה רבות לרכבים חשמליים.
מדובר, כאמור, במהלך פורץ דרך, אשר במסגרתו חוברו עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים ברחוב ברל לוקר/אריה ברעם למרכזיית תאורה עירונית. ביצוע המיזם הוא חלק מהתוכנית העירונית להתייעלות וחוסן אנרגטי ולעידוד השימוש בתחבורה ירוקה, והוא ביטוי ליישום החלטת הממשלה בנושא "תכנית אסטרטגית לאנרגיה בירושלים", המבליטה לראשונה את החשיבות בקידום המעבר לאנרגיה מקיימת ונקייה, לרבות טיפול בתשתיות האנרגיה וחיזוק החוסן באנרגיה ברשות המקומית הגדולה בישראל.
בעיריית ירושלים מציינים כי החיבור לתשתית התאורה העירונית מתאפשר הודות למהלך ירוק אחר שמתרחש בעיר – החלפת התאורה העירונית לתאורה חסכונית, כשבשנת 2024 לבדה הוחלפו כ-9,000 נורות לפנסי לד חסכוניים.
עמדות הטעינה משתמשות ביתרת האנרגיה שהתפנתה כתוצאה מההתייעלות באנרגיה. במטרה לזרז את קצב פרישת עמדות הטעינה בעיר ואת התהליך הבירוקרטי הכרוך בכך אל מול הרשויות השונות, פועלת העירייה, באמצעות מחלקת המאור והחשמל, לאיתור נקודות פוטנציאליות נוספות, אשר יאפשרו את הרחבת פרישת שקעי הטעינה בעיר. כיום קיימים בעיר כ-300 שקעי טעינה, מתוכם 8 שקעים לטעינה מהירה. על פי התכנון, יוקמו בשנת 2025 עוד כ-200 שקעים ברחבי העיר, תוך מתן דגש על שקעי טעינה מהירה.
יצוין כי במסגרת החלטת הממשלה קידמה עיריית ירושלים באמצעות חברת 'עדן' – החברה הכלכלית לפיתוח עירוני, ובתמיכת משרדי הממשלה, תוכנית אב לאנרגיה ראשונה מסוגה, לצד מגוון רחב של פעולות למעבר לאנרגיה מקיימת בשטחי הרשות המקומית – מקידום מיזמים בהתייעלות באנרגיה, דרך מעבר לתחבורה חשמלית, ועד פריסת אמצעי הצללה במרחב הציבורי שעל גביהן יוצבו מערכות סולאריות. מיזמים אלו יאפשרו שימוש וניצול מיטבי של שטחי ציבור ליצירת צל וייצור אנרגיה מתחדשת. סך ההשקעה במיזמים עומד על כ-85 מיליון שקלים, מתוכם תקציב ממשלתי בגובה של כ-55 מיליון שקלים.
יוזמות אלו מציבות את ירושלים כעיר מובילה בחדשנות עירונית, המשלבת תפיסה סביבתית מתקדמת עם פתרונות טכנולוגיים יצירתיים. מדובר בגישה הוליסטית, המחברת בין התייעלות באנרגיה, פיתוח תשתיות ירוקות ושיפור איכות החיים העירונית.
"עיר הבירה ירושלים ממשיכה להוביל מהלכים חלוציים גם בתחום האנרגיה הירוקה, המשלבים חדשנות טכנולוגית עם חשיבה אסטרטגית סביבתית", אומר ראש העיר משה ליאון. "שילוב עמדות הטעינה לרכבים חשמליים בתשתית התאורה העירונית מהווה דוגמה מרשימה להתייעלות אנרגטית ולניהול משאבים חכם. מהלך זה מאפשר מיצוי מיטבי של עודפי אנרגיה, תוך הפיכת המרחב העירוני למקור של פתרונות אנרגטיים מתקדמים. התוכנית המבטיחה תאפשר את הגדלת מספר שקעי הטעינה בעיר, צעד משמעותי שייתן מענה לביקושים ויקדם באופן ממשי את התשתית לתחבורה בת-קיימא".
שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן מוסיף: ״הקמת עמדות הטעינה בירושלים על גבי תשתיות התאורה היא מהלך המשלב חדשנות ויצירתיות, שיתרום לתושבי העיר. זה מתאפשר הודות לצעדי ההתייעלות באנרגיה שקידם המשרד. הביקוש לרכבים חשמליים הולך ועולה, ואנחנו נמשיך לפעול למתן מענה עבור תושבי ישראל בכלל ותושבי הבירה ירושלים בפרט".
שר ירושלים ומסורת מאיר פרוש: "משרד ירושלים ומסורת ישראל מוביל את איגום החלטת הממשלה 1515 ליישום תוכנית אסטרטגית לאנרגיה בירושלים יחד עם משרד האנרגיה ועיריית ירושלים כחלק מהמהלכים הרבים המשקפים את ההשקעה הממשלתית בפיתוחה ושגשוגה של ירושלים. ירושלים מובילה כמעט בכל תחום, וכעת גם בתחום האנרגיה אנחנו מובילים מיזמים חדשניים ופורצי דרך".
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
כל הכבוד על המיזם אבל מה העלות של הטעינה עבור בעל רכב חשמלי
יואב א.
שמח להיות ירושלמי,
כל הכבוד על המיזם.
מ.מ.
רעיון נהדר. רק חבל שזה סותם מקומות חניה במקום שיש בו מצוקת חניה רצינית עוד קודם…
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
8 עמדות טעינה חשמליות מהירות לעיר כל כך גדולה – בשבת-רק אחת מהן פתוחה!!!!! (בין גן סאקר לגן הוורדים).
כתיירת- ממש קשה להנות מזה. רק 2 חניונים (בתשלום) ולהם תחנות טעינה- ממילא וספרא. ממליצה גם לשים בחניון גבעת התחמושת – ממש מתבקש-לחנות שם, ולצאת לבלות בירושלים….