האם מתחם התחנה – הסמל הגדול שעליו נלחמו במשך שנים רבים וטובים – בדרך לסגירה? רכבת ישראל הודיעה באחרונה להנהלת המתחם כי הסכם הזיכיון שנחתם מולם לפני מספר חודשים יסתיים החל מה-1 באוקטובר 2026.
מהמכתב שנשלח על ידי רכבת ישראל – הבעלים הרשמיים של המקום – וממוען לאבי מורדוך, הזכיין שמפעיל את מתחם הבילויים והפנאי מאז פתיחתו עולה כי הסיבה לסיום החוזה הינה העבודות להקמת תחנת הרכבת הכבדה במתחם החאן.
לאחר הודעת רכבת ישראל, הנהלת מתחם התחנה שיגרה מיד אחרי סוכות מכתב לבעלי העסקים הפועלים בו, לפיו היא מסיימת את הסכמי השכירות מולם, בהתאם להודעה שהתקבל מרכבת ישראל.
"בערב החג קיבלנו את הודעת רכבת ישראל כי העבודות להקמת תחנת הרכבת הכבדה במתחם צפויות להתחיל בעוד כשנה והמתחם עתיד להתפנות", נכתב מהנהלת המתחם לבעלי העסקים. "בהתאם להסכם שבינינו, אנו מודיעים בזאת על הבאת ההסכם שבינינו לידי סיום ביום 1.10.2026".
יצוין כי בעיריית ירושלים לא מתכוונים לוותר בקלות ובמהירות על הפעילות העסקית-תרבותית במתחם התחנה. גורמים שונים אשר שוחחו עם "כל העיר" הגדישו כי ההודעה מטעם רכבת ישראל לא תואמה עם כיכר ספרא ונשלחה שלא בידיעתם. עוד הבטיחו הגורמים כי המתחם לא ייסגר, כי ישנה תוכנית מוסדרת היטב להמשך הפעילות בו גם במהלך העבודות. אך למרות הכל, המכתבים נשלחו. גם להנהלת מתחם התחנה וגם לבעלי העסקים שפועלים בו.
ולא משנה מה אתם חושבים על הפעילות במתחם התחנה בשנים האחרונות – אם הוא פעיל או לא, האם הוא עדיין סמל חילוני מובהק ואם צריך לשמור אותו ואת הפעילות שבו – סגירה של המתחם עשויה להיות מכה קשה מבחינה תדמיתית לעיר.
"כל העיר" פנה לאיש העסקים אבי מורדוך, הזכיין שמפעיל את המתחם, שמסר: "קיבלנו את המכתב לפני החג, ולאחר מכן ברכבת יצאו לחופש. בעוד כשבוע נהיה חכמים יותר".
מה יש להמתין, השורה התחתונה היא שב-1.10.26 מתחילות עבודות והמתחם נסגר?
כן, כן. זה מה שהם אומרים. מה שרכבת ישראל אומרת. אם היא התייעצה או מה יש לרשות המקומית להגיד – אני לא יודע. אבל ידענו שהעבודות צפויות להתחיל. גם בעלי העסקים ידעו. כל מי שנמצא במתחם יודע. לא ביג דיל".
כידוע, תחנת הרכבת בירושלים הוקמה ב-1892 בידי העות'מאנים. הרכבת היתה פעילה עד 1998. כשהקו הפסיק לפעול, התנהל מאבק של תושבי השכונות הסמוכות בשל תוכניות הבינוי שהיו במקום – בעיקר מגדלים. בעקבות המאבק הציבורי, הוקם פארק המסילה הסמוך והוחלט על פיתוח והפיכת התחנה ההיסטורית למתחם תרבות ופנאי.
בשנת 2013 נחנך מתחם התחנה. בשנותיו הראשונות היה המקום מוקד בילוי מוביל בירושלים – בעיקר בסופי שבוע ובחגים. עם פתיחתו ב-2013 רוב העסקים במתחם פעלו בשבתות ובחגים. אולם בשנים האחרונות נסגרו מרבית המקומות שפעלו בשבתות ובמקומם נכנסו מסעדות כשרות, וכיום רוב כמעט מוחלט של העסקים במתחם התחנה סגורים בשבתות וגם ההיצע התרבות הצטמצם.
בעיריית ירושלים, כאמור, טוענים כי מתחם הבילוי והפנאי לא אמור להיסגר גם במהלך תקופת העבודות. לדברי הגורמים אשר שוחחו עם "כל העיר", העבודות מנוהלות ויתנהלו באופן שיאפשר את המשך ההפעלה השוטף של מתחם העסקים. עוד נטען כי כדי להבטיח את המשך הפעילות הנגישות למתחם בעת העבודות זכתה לתשומת לב רבה, הן בדרכים, הן בתאורה והן בנראות. המתחם כולו גודר ומותג בצורה בטיחותית ואטרקטיבית, עם שלטי הכוונה ותאורה.





יוני
עצוב מאוד, שהמעוז האחרון נסגר, פשוט פשיטת רגל של עיריית ירושלים והדרך שלה לשמר את העסקים והפנאי לתושבי העיר.
ירושלים הפכה למותג של הכותל ולא מודרניות
איזה מעןז אחרון? מתחם התחנה זה בדיחה,
המתחם היה גם ככה ריק עוד לפני העבודות רכבת, אין שם שום סטייל וסטנדרטים פשוט,
בגלל זה אף אחד לא הולך לשם, קפטן בורגר זה מה שאתם מציעים לנו?