מגרש חנייה שמיועד לאוטובוסים ליד שכונת משכנות האומה (צילום: ארנון בוסאני)
מגרש חנייה שמיועד לאוטובוסים ליד שכונת משכנות האומה (צילום: ארנון בוסאני)

החניון במשכנות האומה: חוות דעת קובעת – איכות האוויר תקינה

העירייה ופרויקט הכניסה לעיר הזמינו חוות דעת שממנה עולה כי מבדיקות שנעשו עולה כי לא תהיה חריגה במזהמים בזמן הפעלת החניון. מנגד, התושבים והמינהל הקהילתי טוענים כי חוות הדעת לא אושרה על ידי המשרד להגנת הסביבה ולכן אינה רלוונטית. עוד הם טוענים כי בחוות הדעת מומלץ לרכז את פעילות החניון לפני ואחרי שעות פעילות הגנים

פורסם בתאריך: 3.4.18 11:32

המחאה של תושבי משכנות האומה ונחלאות בנוגע לחניון התפעולי שמוקם בבית החייל ובסמוך לגני ילדים נמשך, כשבמקביל מנסים בעירייה ובפרויקט "הכניסה לעיר" לשלול את הטענות על סיכון בריאותי ממשי לילדי הגנים.

כזכור, ביום שלישי שעבר (27.3), כפי שפורסם ב"כל העיר", נתן בית המשפט לעניינים מקומיים צו ביניים לפיו החניון לא יופעל עד לבחינת ועד להחלטת בית המשפט בעניין הערר שהגישו התושבים בנושא.

אולם בפרויקט הכניסה לעיר ממשיכים, כאמור, לטעון כי חניון האוטובוסים התפעולי והזמני לא צפוי לפגוע בסביבה ולא בתושבים ובילדי הגנים. כחלק מהמאמץ להוכיח את טענתם זו, הזמינו בפרויקט הכניסה לעיר חוות דעת סביבתית לחניון בית החייל מחברת 'אתוס – אדריכלות תכנון וסביבה' אשר ממנה עולה כי איכות האוויר תקינה ולא חורגת מהנורמה עם הפעלת חניון התחבורה הציבורית הזמנית.

מפרויקט הכניסה לעיר נמסר כי "תוצאות חוות הדעת הסביבתית לחניון בית החייל, שבוצע על ידי חברת 'אתוס' על פי קריטריונים של המשרד להגנת הסביבה, מצביעות על איכות אויר תקינה שלא חורגת מהקריטריונים של המשרד להגנת הסביבה עם הפעלת חניון התחבורה הציבורית הזמני, בו צפויים לפעול 29 אוטובוסים העומדים בתקן איכות הסביבה האירופי. בהרצות המודל שנעשו כחלק מחוות הדעת הסביבתית, נלקחו בחשבון התנעה קרה וסיבובי סרק בעת עמידת האוטובוסים בין השעות 7-5 בבוקר באזור גן הילדים, ועל פי הם לא נמצאו חריגות במזהמים הן עבור ערכי הסביבה והן עבור ערכי היעד".

גיל רייכמן, ממונה האגף לאיכות הסביבה בעירייה: "אחרי בדיקתה לעומק של חוות הדעת הסביבתית לאיכות האוויר באזור חניון בית החייל של חברת 'אתוס', מצאנו לנכון באגף איכות הסביבה לאשר את מסקנותיה. אנו ממשיכים להבטיח את איכות חייהם ובריאותם של התושבים וילדי הגנים בסביבת פעילות החניון. נמשיך לעשות כן גם בהמשך למען תושבי וילדי ירושלים שבריאותם עומדת לנגד עיננו כל העת".

אולם, למרות חוות הדעת הזו, תושבי משכנות האומה ונחלאות, כמו גם מינהל קהילתי לב העיר, מכריזים כי לא יפסיקו במאבקם. עוד הם טוענים כי חוות הדעת לא אושרה על ידי הגורמים הרלוונטים – משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה – ועד שזה לא יקרה אין להתייחס אליה כעובדה.

 

ד"ר אופיר לנג, יו"ר מינהל קהילתי לב העיר, מסביר כי "לאחר שני תסקירים סביבתיים, שהצביעו על סיכון בריאות התושבים וגני הילדים, העירייה מימנה חוות דעת נוספת כדי להכשיר את העבודות להקמת חניון אוטובוסים תפעולי, בסתירה להנחיית משרד הבריאות. בניגוד למה שמצטייר מהודעת העירייה, חוות הדעת הנוספת טרם אושרה על ידי רשויות הבריאות והגנת הסביבה, והעבודות הנערכות בחופזה בשטח הן בסתירה להחלטות שהתקבלו בוועדות העירוניות שפסלו את הקמת חניון האוטובוסים בצמוד לגני הילדים. מאז שהחלו העבודות התרענו בפני העירייה על הסכנות ואף הבאנו בפניה חלופות שונות, וטוב תעשה אם תפעל לפי כללי התנהלות תקינים, תעצור את העבודות לאלתר ותעתיק את בניית החניון למקום שאינו מסכן את התושבים ואת גני הילדים".

עוד טוען ד"ר לנג כי "בניגוד למתואר בהודעה של העירייה ושל פרויקט הכניסה לעיר, בחוות הדעות כתוב במפורש כי עמידה ממושכת של אוטובסים עלולה להעלות את רמת ריכוז המזהמים באזור. בנוסף, בחוות הדעות כתוב במפורש כי 'מומלץ לרכז את פעילות החניון לשעות הבוקר המוקדמות טרם פתיחת הגן בבוקר (לפני 7:30) ולאחר שעות פעילות הגן (מעבר לשעה 17:00). זה רק מוכיח את הטענות שלנו".

כפי שפורסם לא אחת ב"כל העיר" בשבועות האחרונים, בכוונת עיריית ירושלים להקים חניון תפעולי לאוטובוסים בסמיכות לבית החייל, למורת רוחם של תושבי פרויקט משכנות האומה ושל הורים לילדי גן ילדים בגילאי 6-3 סמוך החוששים לבריאות ילדיהם. ההורים אף הפגינו נגד המהלך מחוץ לכמה ישיבות בכיכר ספרא.

כמו כן, כחלק ממאבק התושבים, בתחילת השבוע שעבר הם חסמו את התנועה בכניסה לירושלים. התושבים טוענים כי "העירייה פועלת בחיפזון להכשיר כעת שני חניוני אוטובוסים תפעוליים בניגוד להחלטות שהיא קיבלה בוועדות העירוניות לתכנון ובנייה, בניגוד לתסקירים סביבתיים שמצביעים על סיכון בריאות התושבים וגני הילדים ובניגוד להנחיית משרד הבריאות שהורה להפסיק את העבודות".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. יוסי מרקוביץ

    חוות דעת מוזמנת הנוטה לטובת המזמין, ברור שאם נכנסים כ 30 אוטובוסים לחניון , וחלקם העיקרי הוא מתקן יורו 5 , הרי שבמצב שהחניון מלא יהיה בכל רגע נתון פליטות של 3 אוטובוסים מדרגת הזיהום הגבוהה המותרת לשימוש כיום (יורו 2) כלומר סכנה ממשית ומוחשית לפגיעה בבריאות הילדים בגנים, גם מניתוח משטר הרוחות ניתו לראות שלפחות כחודשיים בשנה המזהמים יוסעו על ידי הרוח לכיוון הגנים

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר