חפירות בעיר דוד (צילום: אלכס ליבק)
חפירות בעיר דוד (צילום: אלכס ליבק)

העיר העתיקה: חפירות ארכיאולוגיות בעיר דוד מעוררות סערה

דיירים בעיר דוד טוענים כי חפירות ארכיאולוגיות שמתבצעות מתחם לבתיהם גורמות לסדקים בקירות ומסכנות את בתיהם. מנגד, בעמותת אלע"ד שאחראית על הפעלת גן לאומי עיר דוד טוענים כי "הטענות מונעות מאג'נדה פוליטית ברורה ונדחו בעבר על ידי שופטי בג"ץ"

פורסם בתאריך: 16.12.18 19:16

דיירים ברחוב מעלות דוד שבעיר דוד בעיר העתיקה טוענים כי החפירות הארכיאולוגיות שמתבצעות סמוך למרכז המבקרים גורמות לנזקים בבתיהם. לטענת התושבים, החפירות גרמו לסדקים בקירות ולנזק רב נוסף. כתוצאה מכך, כך טוענים התושבים, שמקבלים ליווי מעמותת 'עמק שווה', נאלצו מספר משפחות לעזוב את בתיהם בשל חשש לקריסת המבנים.

מנגד, בעמותת אלע"ד, שאחראית על החפירות ועל הפעילות בעיר דוד, טוענים כי הטענות מונעות מאג'נדה פוליטית ברורה וכי הן נדחו בעבר על ידי בג"ץ.



בשיחה עם "כל העיר" מתאר פואד סיאם, שמתגורר בעיר דוד, כי "בעקבות החפירות הארכיאולוגיות הבתים באזור נסדקו עד כדי כך שאין אפשרות להתגורר בהם. הבית של אחותי מלא סדקים וגם של האחיינים שלי. הסדקים נוצרו בשנתיים האחרונות וכמעט בכל הבתים באזור. פנינו לעורכי דין, הזמנו משטרה, פנינו לעירייה, אך לא ניתן לנו מענה. השינוי היחיד שנעשה בעקבות התלונות שלנו הן הגבלת שעות החפירות עד לשעה 22:00, אך החפירות עדיין מפריעות לנו".

סיאם מוסיף ומציין כי "אין לי טעם לטפל בסדקים בבית כל עוד החפירות מתבצעות. הסדקים בקירות רק הולכים ומתגברים. המצב כרגע הוא שאני, ותושבים רבים אחרים, מתגוררים בבתים עם סדקים. מעבר לכך, יש פה בתים לידינו שפונו כי הם מסוכנים למגורים".

כאמור, התושבים מקבלים ליווי וסיוע מעמותת 'עמק שווה', שפועלת למען זכויות תרבות, מורשת ושמירה על אתרי העתיקות כנכס ציבורי, השייך לכל הקהילות והעמים. לדברי יוני מזרחי, מנכ"ל עמותת 'עמק שווה', "בעקבות החפירות נוצרו סדקים רבים בבתים ובמסגד הממוקם מעל. פנינו לרשות העתיקות וביקשנו שיעשו בדיקות בטיחותיות ויבדקו איך החפירה משפיעה על הסביבה. לפני כשנה היינו בפגישה ברשות העתיקות, והבטיחו לנו שיבדקו את העניין. אולם עד היום לא התקבלה תשובה חד משמעית האם החפירות משפיעות על מצב הבתים".

סדקים בדירה ברחוב מעלות דוד בעיר דוד (צילום: פרטי)

מזרחי מוסיף ומציין כי "יש סחבת בטיפול בנושא ודוחים אותנו ואת התושבים שוב ושוב. פנינו גם ליועץ המשפטי של רשות העתיקות ולארכיאולוג של מרחב ירושלים. אנחנו רוצים תשובה חד משמעית למה שקורה".

סדקים בדירה ברחוב מעלות דוד בעיר דוד (צילום: פרטי)

סדקים בדירה ברחוב מעלות דוד בעיר דוד (צילום: פרטי)

מנגד, בעמותת אלע"ד, שאחראית על הפעלת הגן הלאומי עיר דוד ועל החפירות הארכיאולוגיות שמתבצעות במקום טוענים מציינים כי : "כל החפירות הארכיאולוגיות מתקיימות בפיקוח הנדסי הדוק. הטענות הממוחזרות שמטיח ארגון השמאל הקיצוני 'עמק שווה', שמונע מאג'נדה פוליטית ברורה וממומן על ידי האיחוד האירופי, כבר נדחו בעבר על ידי שופטי בג"ץ. בעתירה שנדונה בנושא בשנת 2009 בבית המשפט העליון קבעה השופטת עדנה ארבל כי 'העותרים העלו טענות שונות באשר לנזק שנגרם לבתיהם כתוצאה מן העבודות. טענות אלה נתמכו אך ורק בצילומים של קירות סדוקים. אל מול טענות העותרים ניצבת חוות דעת המומחה… אשר מסר כי בסקר הנדסי שבוצע לרוב הבתים בטרם החלו עבודות התמך, התגלתה סדיקה בקירות המבנים והתברר כי הבתים לא בוססו באופן שמתאים לסוג הקרקע עליה נבנו… בביקורות שנערכו מפעם לפעם בבתי התושבים הסמוכים למקרקעין לא התגלו ממצאים המעידים על נזק הנובע מעבודות החפירה הארכיאולוגיות ומעבודות התמך'".

מהעירייה נמסר: המחלקה למבנים מסוכנים מטפלת במספר מבנים באזור רחוב מעלות דוד. בכל המקרים הצורך לחיזוק המבנים הינו תוצאה של בנייה לקויה, או בלייה טבעית מאחר ומדובר במבנים ישנים מאוד. לא נמצא כל קשר לעבודות במתחם עיר דוד, אשר ברובן הן עבודות חפירת עתיקות או עבודות אחרות אשר מתבצעות באזור".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר