אתר טבע עירוני בלב שכונת גילה - ח'רבת ארזה
אתר טבע עירוני בלב שכונת גילה - ח'רבת ארזה

כך הפך אתר ארכיאולוגי מוזנח לפנינת טבע בלב שכונה ירושלמית

לקראת ט"ו בשבט: בלב שכונת גילה ניצב לו אתר טבע מוזנח - ח'רבת ארזה, שאותו הפכו התושבים ביחד עם המינהל הקהילתי ושותפים נוספים, למטופחת ומושקעת

פורסם בתאריך: 17.1.19 10:01

בשטח פתוח בלב שכונת גילה, ניצב לו כבר שנים רבות אתר טבע מוזנח – ח'רבת ארזה', שאותו החליטו התושבים בשיתוף המינהל הקהילתי וארגונים נוספים לאמץ ולהפוך לפנינת טבע אמיתית לרווחת התושבים. כעת, כשבוע לפני ט"ו בשבט, מזמינים תושבי גילה את כלל תושבי ירושלים להגיע ולחזות באתר ששיקמו.



החייאת ח'רבת ארזה הוא פרויקט שקודם, כאמור, על ידי מינהל קהילתי גילה מבית החברה למתנסים הארצית, בשיתוף התושבים. אליהם הצטרפו הקיבוץ העירוני, המכינה הקדם צבאית בית ישראל, רשות הצעירים בעיריית ירושלים, בתי הספר בשכונץ גילה ורשות העתיקות, אשר יחד שימרו, פיתחו והפכו את המקום לפארק טבע קהילתי. באתר נחשפו עתיקות, נבנו מתקני צל, נשתלו עצים ועוד. כיום, מתקיימים באתר פעילויות חינוכיות ואירועים קהילתיים גדולים לכלל האוכלוסיה.

ח'רבת ארזה

בשבוע שעבר נחנך בח'רבת ארזה' פרויקט 'שביל וצליל', שהובילה רחל נצר המתכננת השכונתית של גילה בשיתוף פעולה עם מוישי פרידמן, רכז האתר. הפרויקט נעשה במסגרת פסטיבל "תעשו מקום". ברחבי האתר פארק הטבע הוסדרו שבילים חדשים והוצבו כלי נגינה מרשימים, המפליאים בנגינות בעזרת הרוח ונקישות המטיילים בהם. חלק מכלי הנגינה הובאו מוכנים למקום וחלק נבנו על ידי הקהילה – כדוגמת מובייל ענק העשוי קני במבוק שהוצב במקום ונבנה על ידי ילדי בתי הספר היסודיים משכונת גילה.

תלמידי בתי הספר, יש לציין, פוקדים מאז תחילת השנה את הח'רבה באופן שוטף. במסגרת פרויקט "כיתה בטבע" הם הקימו ביחד עם חניכי המכינה הקדם הצבאית גינת ירק ססגונית, אותה הם מטפחים.

במינהל קהילתי גילה מציינים כי "מרגש לראות כיצד הפך האתר המוזנח לפינת חמד, שממנה נהנים כל יום מטיילים ומבקרים רבים ובעיקר מרגש לדעת כי שינוי זה נעשה בשיתוף פעולה עם הקהילה. אנו מזמינים את חובבי הטבע להגיע לאתר הקסום, שכעת אף קסום יותר כאשר כלי הנגינה החדשים מעטרים אותו".

ח'רבת ארזה

בחברה למתנ"סים הארצית מוסיפים כי "רשות העתיקות בשיתוף בתי הספר וחניכי מכינת בית ישראל ערכו במשך תקופה ארוכה חפירות, ובאתר נמצאו ממצאים מרשימים של אתר חקלאי קדום מימי החשמונאים. בין הממצאים – בורות מים לאיסוף מי גשמים, מקווה טהרה, מדרגות עיבוד חקלאיות, בית בד וגתות לייצור יין. כל אלו מעידים על העורף החקלאי של ירושלים הקדומה מימי החשמונאים".

האתר משתרע על פני שטח פתוח נרחב בין שתי 'זרועות' של שכונת גילה, ומשתפל לכיוון ערוץ נחל רפאים. באתר טראסות וצמחיה עשירה והוא בעל חשיבות רבה מבחינת שימור הטבע והנוף אך גם מהפן הארכיאולוגי.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר