הקו המהיר של הרכבת ירושלים-נתב"ג (צילום: דוברות רכבת ישראל)
הקו המהיר של הרכבת ירושלים-נתב"ג (צילום: דוברות רכבת ישראל)

בזמן שקו ירושלים-נתב"ג תקוע, מסביב הכל פורח: הצצה ממעוף הציפור על תוואי הרכבת המהירה

לצד העבודות להקמת קו הרכבת המהיר מירושלים, בוצע שיקום נופי ואקולוגי לאורך התוואי בעלות של כעשרה מיליון שקלים. דוד שקולניק, אדריכל ומנהל סביבה ונוף בקו הרכבת, מספר ל"כל העיר": "מדובר בפרויקט דגל לשימור המעגל האקולגי לאורך תוואי הרכבת"

פורסם בתאריך: 7.2.19 09:19

הקו המהיר מירושלים: במסגרת העבודות לסלילת קו הרכבת המהיר לתל אביב בוצעו עבודות שיקום נופי ואוקולוגי. רכבת ישראל יצאה בשנה האחרונה בפרויקט מיוחד במסגרתו היא מבצעת שיקום נופי באזורי הטבע בהם עוברת הרכבת, ומחזירה לשטח צמחים, ונוטעת מדי שנה עצים ושיחים בשטחים נרחבים בהיקף של מאות דונמים. ברכבת ישראל מציינים כי המטרה של פעולות אלה שיקום נופי – אקולוגי של סוללות המסילה ושטחים שהופרו בזמן הביצוע (כמו דרכי גישה ואתרי התארגנות זמניים); ייצוב מדרונות הרכבת בצמחיה לצורך הגנה מפני סחף. כעת, יושבו הפקעות בחזרה אל קרקע הגידול המקורית שלהן, כחלק חשוב מהשיקום הנופי.

כידוע, מאז תחילת הפעלתה של הקו המהיר ירושלים-נתב"ג סובלת הרכבת מתקלות חוזרות ונשנות, כשראוי להדגיש שהיא בכלל לא פועלת בצורה מלאה ואינה מגיעה עדיין לתל אביב, זאת למרות מספר דחיות ולמרות הבטחות של שר התחבורה ישראל כץ שהיא תפעל בצורה מלאה עד לסוכות 2018, מה שכאמור לא בדיוק קרה. אחת התקלות החמורות היתה כאשר 150 נוסעים נתקעו בתוך מנרה על התוואי. כמו כן, התקבלו דיווחים על כך שתקופת ההרצה בחלק מהקרונות נרשמים מושבים לא מאוישים.



הקו המהיר של הרכבת ירושלים-נתב"ג (צילום: דוברות רכבת ישראל)

הקו המהיר של הרכבת ירושלים-נתב"ג, סמוך לגבעת שאול (צילום: דוברות רכבת ישראל)


בשיחה עם "כל העיר" מספר דוד שקולניק, אדריכל ומנהל סביבה ונוף בקו המהיר ירושלים, כי "מדובר בפרויקט דגל לשימור המעגל האקולגי לאורך תוואי הרכבת – כחלק מהעבודות נוצרו אתרי התארגנות ולכן צריך לשקם את המקומות האלה. במתחמים שהרכבת נוסעת רואים פורטלים שממש קרובים למסילה, זה מקום של שיקום סביבתי הקרוב לאזור המסילה. בנוסף, ישנם השבת שטחי חקלאות, מכיוון שבמסגרת העבודה לקחה רכבת ישראל שטחים וארגנה אותה לשטחי התארגנות. החזירו את זה לשדה חיטה, החזירו את הקרקע כמו שהייתה בעבר, כנ"ל לשטחי התארגנות בפארק, מוציאים את הקרוונים וכל כלי העבודה, כך הכול חוזר להיות שטח טבעי".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בירושלים?

הורידו את אפליקציית "כל העיר ירושלים" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר ירושלים" באייפון


 

 

הקו המהיר של הרכבת ירושלים-נתב"ג (צילום: דוברות רכבת ישראל)

הקו המהיר של הרכבת ירושלים-נתב"ג – עמק הארזים (צילום: דוברות רכבת ישראל)


העלות של השיקום הנופי-אקולוגי נמדדת בעשרה מיליון שקלים.  "אנחנו עובדים כבר תשע שנים על השיקום הנופי", מוסיף ומספר שקולניק. "באזור ירושלים – המקום הכי גדול – זה עמק הארזים הפארק הכי גדול בעיר. מדובר בפארק תשתיות בתוך העמק ושם הוחלט להעביר את הרכבת. מהיום שהתוכנית נולדה, חשבנו איך יהיה הכול, ברמה שהחזרנו את האבנים והעצים למקום. וכעבור שנה לבדוק מה נקלט ומה לא. אנחנו עובדים מול קק"ל ושמורות טבע שונות. התקציב לשיקום הנופי הוא אמנם כעשרה מיליון שקלים, אך אנחנו לא גמרנו את העבודה, זה עדיין בתהליכים. מבחינת האחריות המקצועית שלי – יש עוד שנתיים עבודה לפחות. הצפי לשיקום הפרויקט הוא שהשנה הזו נגמור את כל עבודות השיקום. בשנה הבאה נערוך תיקונים".


הקו המהיר של הרכבת ירושלים-נתב"ג (צילום: דוברות רכבת ישראל)

הקו המהיר של הרכבת ירושלים-נתב"ג – עמק הארזים (צילום: דוברות רכבת ישראל)


 

הקו המהיר של הרכבת ירושלים-נתב"ג (צילום: דוברות רכבת ישראל)

הקו המהיר של הרכבת ירושלים-נתב"ג (צילום: דוברות רכבת ישראל)


 

הקו המהיר של הרכבת ירושלים-נתב"ג (צילום: דוברות רכבת ישראל)

הקו המהיר של הרכבת ירושלים-נתב"ג – אזור הכניסה לעיר (צילום: דוברות רכבת ישראל)


 

 

הירשמו עכשיו לקבלת עדכונים על הנושאים שמעניינים אתכם

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר