אפי איתם, מוזיאון יד ושם (צילומים: חגי אופן, באדיבות יד ושם)
אפי איתם, מוזיאון יד ושם (צילומים: חגי אופן, באדיבות יד ושם)

דעה | אסור להעמיד את אפי איתם בראש יד ושם

חברת מועצת העירייה לורה ורטון כותבת על ההתנגדות להצעתו של ראש הממשלה למנות את אפי איתם ליו"ר רשות הזיכרון לשואה ולגבורה יד ושם

פורסם בתאריך: 11.11.20 16:37

יד ושם אינו עוד מוסד שזקוק למנהל. על פי החוק הוא הרשות המופקדת על זיכרון השואה והגבורה שעוסקת בתיעוד, מחקר, הנצחה והוראת השואה. יד ושם חייב להישאר בקונצנזוס, ומחוץ לזירה הפוליטית. הצעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו למנות את אפי איתם לתפקיד יו"ר המוסד פוגעת במוסד, במעמדו וכך גם בזכר השואה.

תקנון יד ושם, שאושר בכנסת, קבע בקפדנות מועצה, הנהלה ואת תפקיד יושב הראש. בדיון בכנסת בעת הקמתו בשנת 1953 נאמר, "אנו מציעים לקבוע מראש באופן כללי את הרכב מועצת יד­ ושם. אין היא יכולה להיות מקרית. היא מוכרחה לייצג את עם ישראל כולו, לכל גווניו ותנועותיו". חברים במועצה נציגים של הסוכנות היהודית, הקרן הקיימת, יו"ר הקונגרס היהודי העולמי, נשיא האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, ועוד. בראש מוסד כזה חייב לעמוד אדם שקול בעל אחראיות ומודעות היסטורית.

איתם, לעומת זאת, ננזף על ידי הרמטכ"ל על חלקו באירוע אלים של התעללות, ננזף על ידי ראש הממשלה אריק שרון על מתקפתו על שר הביטחון דאז בנימין בן אליעזר, וננזף שוב על ידי ועדת האתיקה של הכנסת על התנהגותו ואמירותיו הפרועות.

לאיתם עבר מרשים בצבא. כקצין בצה"ל (תא"ל), לחם למען המדינה והוענק לו עיטור המופת על גבורה במלחמת הכיפורים. אבל לחימתו אינה מכשירה אותו לתפקיד בעל חשיבות ורגישות שכזו. בין דבריו המוכיחים זאת הוא השוואתו של יאסר ערפאת, בראיון שהתקיים אחרי תהליך אוסלו, לאדולף אייכמן. 'מה ההבדל ביניהם?' שאל בראיון עם ארי שביט ב-2002. האם מי שפולט אמירה כזאת לגבי דמות כה מרכזית בזכר השואה מתאים לנהל את יד ושם?

יתרה מזאת, איש של הימין הקיצוני, שהתפלג ממפלגות ימין בגלל מתינותן, אינו יכול לייצג את המסר והמוסר שיד ושם מציג. חברי הכנסת שדנו וחוקקו את חוק יד ושם נזהרו מאוד במילותיהם, למרות (או בגלל) התקופה, פחות מעשור לאחר השואה. אמר משה שרת במליאה, "אנו לא נקדש, אלא נחלל את זכרם [של הקורבנות] אם נעשה הקמת יד להם אמצעי לליבוי יצר השנאה הגזעית על אדמת ישראל". אך איתם קרא לערבים אזרחי ישראל "פצצה מתקתקת", כינה חברי כנסת ערבים "גיס חמישי" שיש "לסלק מהפוליטיקה הישראלית", ואמר שאי אפשר להשאיר פלסטינים בשטחים של יהודה ושומרון. כל זאת, בראיון שפורסם ושהוא לא ערער על תוכנו. מי שמסית בלי בושה או הכרה ואינו מכיר בכבוד האדם גם אינו יכול לנהל מוסד שתפקידו להנציח את השואה.

ח"כ אברהם ברמן, יליד פולין, מראשי המחתרת היהודית האנטי-נאצית בגטו ורשה, השתתף גם הוא בדיון בכנסת. הוא הבהיר: "המשמעות העמוקה של "יד ­ושם" – אנו רואים לא רק בהנצחת העבר…פנינו לעתיד". איך יראה העתיד שלנו אם במקום ללמוד וללמד את הסכנות של ליבוי שנאה נמשיך לעודד אותם? מהשואה ניתן ללמוד ששנאה יכולה להוביל אנשים לאבד כל מעצור. לקח זה כולנו חייבים ללמוד ולא רק מהזווית של הקורבן.

יש להגן על המולדת, פיזית, ויש להגן על זיכרון השואה ולקחיו. אבנר שלו, תא"ל גם הוא, עמד בראש יד ושם 27 שנה וידע לעשות את שניהם. איתם אינו מתאים. הבושות שהוא יביא ישאירו כתם לא רק בו אלא בנו.

ד"ר לורה ורטון, חברת מועצת עיריית ירושלים מטעם סיעת מרצ


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת15"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. אליה

    לא הבנתי לערפת שכחתם לאיפה רצה לזרוק אתכם לקצין היקר הזה לא שוכחים את מה אמר.אגב שרוב העם חושב כמו הקצין היקר עד לאן תרדו במניפולציות כנראה שחופש הדיבור שמור רק לשמאל הנאור

  2. מאיר אליה

    לגברת לורה הנכבדה.
    מה הקשר לדעותיו הפוליטיות ולנהול יד ושם,אני ורבים רבים כמוני בדעה שאיש ימין לא יסטה כהוא זה מהיהלהיד של המוסד יד ושם המנציח את זיכרון של ה-6000000 הנרצחים על יד הנאצים. אפי מעוטר ע"י צהל במעשי גבורה כאשר הוא הגן עלינו מפני אויבינו שהשכם והערב מאימים להשמידנו.
    אני ורוב רובו של העם משבחים את אפי על פועלו ,ובטוחים שהוא ינהל את.יד ושם כפי שצריך.

  3. עג

    כל מינוי פוליטי אסור. צריך איש מקצוע מהתחום, אקדמאי שמכיר את המיליה ולא מקורב מפלגתי לשלטון.

    לא משנה מה עברו של איתם – הוא לא מהתחום

  4. דוק

    שמאלנים אתם תכוצו לממדים הטבעיים שלכם אתם אחוז אפסי בעם ישראל כאן שולט הימין שנבחר בבחירות דמוקרטיות

  5. ירון

    תפסיקו לבלבל את המוח טפשים. אסור שאפי איתם ימונה. אין מקום להתבטאויות כאלה כמו של איתם ולא לדעות אידיולוגיות. הוא ספוג בהן ולא יוכל להשתחרר מהאג'נדה שלו. ואפי איתם לא יודע כלום על השואה. הוא יכניס אותה למימד פוליטי וימיט חורבן על זכר הקרבנות.

  6. אבי

    תחברי לזיינדברג ולכי להשתטח על קיברו של ערפאת. זה וזה רצחו יהודים.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר