אופניים ב'זיגמונד' ברחוב עזה (צילום: אבי פראנק)
אופניים ב'זיגמונד' ברחוב עזה (צילום: אבי פראנק)

דעה | חייבים חלופה לתלות במכוניות הפרטיות בירושלים

פיילוט שבילי האופניים הטקטיים ברחביה הוקפא בשל התנגדות של חלק מהתשובים. אבי פראנק, תושב השכונה ופעיל בארגון 'אופניים בשביל ירושלים', מספר על התמיכה שלה זוכה הפיילוט בקרב תושבים אחרים ובעיקר בקרב בעלי עסקים ומסביר למה חשוב מאוד להוציא אותו מהקפאה | טור דעה

פורסם בתאריך: 8.9.22 21:07

"חזון תחבורתי פורץ דרך" היתה הכותרת הראשית של עיתון "כל העיר" לפני חודש. למי שלא מכיר, מדובר על פיילוט לקידום תחבורת אופניים, כאשר הרציונל שלו הוא שילוב האופניים במיתון תנועה עם הרכבים, ברחובות שקטים. ברחביה, הפיילוט נועד כדי לאפשר תנועת אופניים חוקית בשכונה, ותכלול כניסה לשכונה בקונטרפלו (נגד כיוון התנועה), היפוך כיווניות של רחוב שתאפשר תנועה ממערב למזרח והורדה של מספר חד-ספרתי של חניות.

לאור תרעומת של חלק מהתושבים הוחלט להקפיא את הפיילוט. בתגובה לכך, קבוצת תושבי רחביה שמעוניינים בקידום תחבורת אופניים, הפיצו עצומת תמיכה שתוך יום-יומיים קיבלה מעל 400 חתימות של תושבי רחביה ובתמיכה של תושבים מרחבי כל העיר. (ראו מפה) בנוסף, כדי להדגיש את התמיכה הרחבה שיש למהלך כזה עבור הציבור הרחב, פנינו לארגונים מקומיים, בתי ספר, אגודת הסטודנטים ועסקים בשכונה. לשמחתנו, קיבלנו תמיכה מקיר לקיר.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


במפגש תושבים עם מינהל קהילתי גינות העיר, הוסבר כי אחת מהסיבות להתנגדות לתוכנית היתה הורדת מספר מועט של חניות. מספר רב של בתי עסק הראו את תמיכתם בתוכנית מתוך מחשבה שמעבר של תנועת אופניים מיטיבה עם עסקים מקומיים. הרוכבת יכולה בקלות לרדת מהאופניים בלי לחפש חנייה, להיכנס לעסק ולהמשיך בדרכה.


תמיכת בעלי עסקים לתחבורת אופניים ברחביה (צילום: אבי פראנק)


אלברט סויסה, בעלי 'זיגמונד' האייקוני בעזה פינת מטודלה, מספר כי רבים מלקוחותיו הם עוברי אורח ברחוב, שמגיעים בעזרת הליכה, רכיבה או תחבורה ציבורית. תנועת אופניים היא קלה נוחה וזמינה, והרוכבים יכולים להגיע בקלות, להיפגש ולבלות עם חברים ברחוב שוקק חיים ולהמשיך בדרכם. הוא מסר שהוא בעד כל יוזמה שתקדם את תחבורת האופניים בשכונה.

עמית סגל, הורה לתלמידים בבית ספר פולה בן גוריון, מספר גם הוא על הנחיצות של קידום תשתית בטוחה לרוכבי אופניים. "כהורה לתלמידי בית הספר, שגרים במרחק רכיבה מבית הספר, חשוב לי שהתלמידים יוכלו להגיע באופן בטוח לבית הספר. רכיבה לבית הספר היא מבחינתי דרך אידיאלית להגיע, הילדים מרגישים עצמאות ותחושת בטחון, מתחילים את היום בפעילות גופנית, וחווים את הדרך לבית הספר באופן בלתי אמצעי".


פריסת תמיכה בתחבורת אופניים ברחביה (תרשים: אבי פראנק)

פריסת תמיכה בתחבורת אופניים ברחביה (תרשים: אבי פראנק)


יובל ריבלין, יו"ר אגודת הסטודנטים והסטודנטיות באוניברסיטה העברית, מנמק מהי חשיבות התוכנית עבור הסטודנטים בעיר: "קידום היכולת להתנייד באופניים באופן נוח ובטיחותי בעיר היא חשובה ביותר לציבור הסטודנטיאלי. חיבור הקמפוסים השונים של האוניברסיטה בשבילי אופניים לשכונות המגורים השונות יאפשר לסטודנטים רבים לעבור לאמצעי תחבורה נוח יותר, זול יותר, בריא יותר וסביבתי יותר. אנו מברכים על התוכנית לשבילי אפניים ברחביה, בה גרים סטודנטים רבים, ומקווים שתצא לפועל כמה שיותר מהר".

 

 

יוני יפה נוף, תושב ניות, אשר גם הוא חלק ממינהל גינות העיר ופעיל בארגון 'אופניים בשביל ירושלים' מסביר כמה קידום תחבורת אופניים חשובה, גם עבור משתמשי הרכב הפרטי. הוא מסביר כי ככל שרחביה מצטופפת בעוד בניינים חדשים, הולכים ונוספים עוד תושבים בשכונה. יוני מסביר כי ירושלים לא יכולה להכיל כמות כה גדולה של מכוניות פרטיות וחייבים חלופה להתניידות בעיר. טוענים שיש באזור "מצוקת חניה", ויש רחובות בהם מכוניות חונות על מדרכות ובכך תופסות את המרחב של הולכי הרגל. לדבריו, מסקר הרגלי נסיעה שנערך בין השנים 2011 עד 2016 עולה כי היחס בין משקי הבית ברחביה הוא 48 אחוז שמתניידים במכונית פרטית מול 52 אחוז שמתניידים בדרכים אלטרנטיביות. הוא מציע לחשוב מה יקרה אילו היחס הזה ישתנה, כך שיהיו יותר מתניידים במכונית פרטית, איך הדבר ישפיע על חניות, פקקים, זיהום אוויר, צפירות ועוד ועוד.


שביל אופניים טקטי בשדרות הנשיא (צילום: עיריית ירושלים)

שביל אופניים טקטי בשדרות הנשיא (צילום: עיריית ירושלים)


לסיכום, ברור שחייבים חלופה לתלות במכונית הפרטית בעיר. זהו מהלך מורכב שמחייב סדרי עדיפויות ולתשתיות אופניים יש תפקיד מאוד חשוב בו. בכתבה שפורסמה ב"כל העיר", ראש העיר משה ליאון הסביר על החשיבות של רשת שבילי אופניים רציפה בעיר, ואנחנו תומכים ביוזמה שלו וברצון שלו לרשת את העיר בשבילים.

שכונת רחביה ממוקמת באזור מרכזי ואסטרטגי בעיר, שמחבר את כל מי שרוצה לרכב ממרכז העיר לגבעת רם או לקריית הממשלה, לאזורי בקעה קרית יובל ולאזורי גינות העיר. לכן יש חשיבות קריטית לקידום הפיילוט ברחביה.

  • הכותב הינו אבי פראנק, רוכב אופניים ופעיל בארגון 'אופניים בשביל ירושלים'

מחפשים דירת 3 חדרים בירושלים? היכנסו ללוח הנדל"ן של "כל העיר"


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. גיל האוכלוסייה

    תסתכל בשנתון מכון ירושלים ותגלה כי רחביה החילונית שנותרה מבוגרת מאוד. על כל דירה שמתפנה מגיעים חרדים אנגלו סכסים שכבר מהווים רוב בקרן קיימת , אבן עזרא, סביב יד בן צבי ואבן גבירול. תלחץ בתחום החנייה והם ייצאו מהר יותר. זוג ירושלמי בני 65 ו-61 כמונו מתגורר בבית דור שלישי מאז סבתי הייקית . גם ככה הנכדים לא אוהבים לבוא יותר לגן הג'ירפה בשבתות נצטרך לצאת לגוש דן ליד הילדים כי איכות חיינו תפגע מאוד. אם יש לך פתרון בלי להוריד לי את החנייה שאפילו עם תו מאוד קשה למצוא אז צריך מסלול אופניים אבל אם זה על חשבון חנייה של מי שלא יכול לרכב אז לא. אגב אופניים חשמליות ב 40 קמ"ש עם גלגלים עבים אינם אופניים ויוצרים מסלול לכל מיני הכלאות בין אופנוע ריקשה של וולט ואופניים.

  2. ל"גיל האוכלוסייה"

    כן, יש פתרון בשבילך. לשים מחיר על תו החניה. ככה תמצאו חניה הרבה יותר בקלות ואלו שיכולים, ילכו ברגל, ירכבו על אופניים ויסעו בתחבורה ציבורית (הטובה בשכונה).

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר