תושבים רבים מתלוננים לאחרונה על הצפיפות הבלתי נסבלת ברכבת הקלה בירושלים, ובצדק. למרבה הצער, נראה שהבעיות רק בתחילתן. והכוונה אינה רק לשלושת חודשי ההשבתה המתכוננים.
על פי סקרים מ-2019, 68 אחוז מהנוסעים לא היו מרוצים ממספר המקומות הפנויים, וב-30 אחוז מהזמן הצפיפות חרגה מהמותר. דו"ח מבקר המדינה מ-2021 מצא כי ברוב המדידות מספר הנוסעים עלה על התקן. גם בסקר נוסף מ-2022, כאשר הרכבת נוסעת כמעט במהירות ותדירות המקסימליות, 44 אחוז מהנוסעים דיווחו על אי-שביעות רצון מרמת הצפיפות. אין זה מפתיע: כבר היום מספר הנוסעים הממוצע בקרון הוא מעל המספר המקסימלי המומלץ על ידי היצרן.
ומה צפוי לנו בעתיד? כיום מתוכננים ברחבי העיר קרוב ל-500 מגדלים, הנמצאים בשלבי תכנון שונים. בקרית היובל, אחת השכונות הקרובות לקצה של הקו האדום, מתבצעות תוכניות פינוי-בינוי מסיביות שיכפילו את האוכלוסייה באמצעות עשרות מגדלים חדשים. לאור ההקלות שניתנות בהפחתת מקומות חניה בפרויקטים סמוכים לקו הרכבת, ההנחה היא שהתושבים יסתמכו על הרכבת הקלה – אך אם כבר היום היא עמוסה עד כדי מחנק, קשה לראות איך מדיניות הבינוי הזו מתיישבת עם המציאות התחבורתית. כמובן שבלי ביטול החניות לעידוד שימוש ברכבת הקלה, הפקקים רק יחמירו בקצב מהיר יותר.
ניתן לשער שבשעות השיא הקרונות של הקו האדום יתמלאו כבר בתחנות הראשונות בעין כרם ובקרית היובל בדרום מערב העיר, בעוד הנוסעים מבית הכרם, קרית משה והלאה ייאלצו להיאבק על מקום. כמובן, גם בכיוון השני, מפסגת זאב הפקוקה תמיד, אל מרכז העיר ודרומה, לא יהיה מקום לאיש אחרי תחנה אחת או שתיים. הבעיה אינה ייחודית רק לדרום העיר או לקו האדום – "מדיניות הרכבת הקלה" מקדמת בנייה של 30 קומות לאורך המסילות, ולצידן גורדי שחקים של 40, 50 ואפילו 56 קומות, כמו הפרויקט המתוכנן ברחוב קינג ג'ורג'.
כבר כעת הרכבות פועלות בשיא הקיבולת, התחנות תוכננו לשני קרונות בלבד, והמערכת אינה ערוכה לתוספת כה דרמטית של נוסעים. אם ירושלים אכן תגיע בקרוב ל-1.5 מיליון תושבים, כפי שצופים מתווי המדיניות, הרכבת הקלה לא תוכל לעמוד בעומס. במצב כזה, אנו צפויים לשני תרחישים מקבילים: קרונות דחוסים עד אפס מקום וכבישים פקוקים ברכבים פרטיים, כפי שכבר ניתן לראות תכנון התחבורה אינו מסתנכרן כלל עם קצב הבנייה. העיר ותשתיותיה לא יוכלו לשאת את התושבים החדשים, ורק ימררו את החיים של מי שכבר חי בבירה.
אולי הגיע הזמן לשקול מחדש את תכנון מאות המגדלים ואת הכפלת אוכלוסיית העיר. אולי עדיף להפנים שחלק מהתושבים העתידיים ייאלצו לגור בפרברים ויגיעו לעיר לצורכי עבודה, תרבות ופנאי. בינתיים, כדאי לבחון שוב את ההרס המתוכנן של רחובות כמו עמק רפאים לטובת כלי תחבורה שכבר עתה מתקשה לעמוד בעומסים. יש תכנית אסטרטגית לנתיבי תחבורה ציבורית שאינה מגיעה למימוש, וחבל. כל עוד העירייה אינה מתמודדת עם הצפיפות היום, אסור להמשיך לקדם בנייה בקצב המטורף אליו היא דוחפת.
בעלות חפירת הקו הכחול, ניתן היה לרכוש אלפי אוטובוסים חשמליים – כלי תחבורה גמיש, חסכוני וקל לשינוי מסלולים, ללא צורך בתשתיות כבדות וללא השבתת אזורים שלמים בעיר למשך שנים. הרכבת הקלה הייתה רעיון חדשני בשנות ה-90, אך כיום היא רחוקה מלהוות פתרון מספק לעיר שדוחפים לגידול מהיר כל כך.
ירושלים היא עיר מדהימה. חבל שאם לא יהיה שינוי חד במדיניות, בקרוב אפשר יהיה לטייל בה רק ברגל או בשטיח מעופף.
- הכותבת היא חברת מועצת העירייה מטעם סיעת 'האיחוד הירושלמי'
אוריה עמית
מאד מאד מדאיג. ומקומם. איפה מוציאיפ רשיון לשטיח מעופף?
השלטון ערב רב
אז למה אתם נשארים בקואלוציה העירונית,האם זה לא מספיק בכדי שתתפטרו ולא תהיו שותפים לכל זה.! דיבורים כמו חול,גם השני חבליו רק דיבורים תעשו מעשה.
בכל מקרה מה שקורה זה שבירושלים בונים עיר 15 דקות,עיר הניסוי העולמית והמקומית נבחרה לשמש במלואה כעיר 15 דקות
העיר תחולק לרובעים של 15 דקות,הכנסת התושבים למכלאות בטון,בתי כלא להמונים,
בהמשך כמובן גם תוגבל היציאה מהרובעים,על כלי רכב פרטיים אין על מה לדבר,אף אחד לא יצא עם כלי רכב,טכנית זה לא יתאפשר,בנוסף הממסד גם יאסור זאת
המצלמות החכמו יבואו בהמשך,שישלטו בתעבורת האנשים והפיקוח
כמובן שהמגדלים האלו יצרו מחנק,לא רואים לא שמיים,לא שמש,הכל קודר בתוך בטון
הוצאות החזקה מטורפות,וכמובן שהכל קונספירציה,לא ככה?!
ראש העירייה וחבר מרעיו יודעים טוב מאוד לאן הם מכוונים,ולמה הם עושים את המגדלים האלו.
אחת שיודעת
פופוליסטית חסרת תקנה בעיריה על חשבוננו כבר עשרים שנה יאללה שחררי אותנו
אולה
מעניין שהמגדלים לא מטרידים אף אחד ירוש0לים תעלם. בושה לתושבי העיר האחת ויחידה
מומי
ספרי על זה לדן קינן ושירה תלמי…
דוד
המדיניות של ירושלים היא לפסוח על שתי הסעיפים ומקבלים עיר שרע להשתמש בה בתחבורה ציבורית רע ללכת בה או לרכוב על אופניים ורע לנהוג בה ברכב פרטי.
זה ההבדל בין פופוליזם לאידיאולוגיה.
ירון
אל תתנו שיהרסו את רחוב קינג גורג
מה זה המפלצות בטון הענקיות האלו
רוב מוחלט של הירושלמים נגד זה
מרגלית מוהר
צודקת. לא רק שאין תחבורה ציבורית בשבת, ןּכל יציאה עולה כמאה שקל ל3אנשים מבוגרים בקיץ יוצאת הרכבת הקלה מאוחר במוצאי שבת כך כדי להגיע למופע או סרט, שוב צריך לנסיעה במונית.
מצ"ב המדרכּות בכי רע, ובכלל מסוכן לצאת מחוץ לבית עקב הבנייה המוגזמת.
מני
כמה שאת צודקת זה בדיוק מה שאני טוען כבר במשך תקופה ארוכה, אבל לא רק התחבורה תקרוס, הכל יקרוס , שרותי הרפואה בתי החולים, סופרים, פארקים, בתי ספר ועוד אף אחד לא עצר לחשוב על ההשלכות הללו וראש העיר דוהר אחוז אמוק בלי לחשוב על התוצאה, כולנו נבכה על זה.
שימי
העירייה מנסה לרצות גם את נהגי הרכב וגם את משתמשי התחבורה הציבורית וגם את הולכי הרגל.
מקבלים עיר שלא טוב לנהוג בה, רע לנסוע בה בתחבורה ציבורית, ונורא ללכת בה ברגל.
יולית
עדיף אוטובוסים חשמליים, הרכבת הקלה כבדה מדי ולא מתאימה לאופי העיר
חרם!!!
חרם צרכנים!!!!!!!!!!!!!!
אולי זה יגרום להבין שאנחנו לא מעוניינים ברכבת!
ובנים ליקר לנו את המחירים בגלל הפח אשפה הזה, לשפר את התחבורה הציבורית
מנחם כהנא
הכל חלק מהקואליציה שאת חלק ממנה!!!!!
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
תתביישי שאת כותבת ככה. נשמע לי פופוליסטי ורדוד.
לא הבנתי מה את רוצה. מצד אחד מדברת על כמה רכבת זה גרוע ועדיף פרברים, ומצד שני מדברת על הפחתת שימוש ברכב פרטי.
הגברת התדירות ברכבת הקלה תפתור את מרבית הבעיות – מבחינה טכנית אין מניעה לרכבת כל 3 דקות, אך כרגע גם כל 7 דקות זה נחשב טוב. זהו, הפחתנו בחצי את העומס.
החלק השני של הפתרון הוא לתעדף את הרכבת כמו שצריך ברמזורים. רכבת קלה לא צריכה לעמוד ברמזור בכלל, שלא לדבר על מצב שבו הרכב עוצרת סתם, בלי תועלת לרכבים או להולכי רגל.
ירון
אם הירושלמים צריכים שהשמאל הכי קיצוני שיש יציל אותם המצב בעירייה נוראי
לכנסת אני מצביע למפלגה הכי ימנית
לעיריית ירושלים אני הולך להצביע ליוסי חביליו
זאת המפלגה היחידה שמנסה לשמור על הציביון של העיר שלנו,מסתבר שדווקא הם
דן אבני
אז אולי…..
נאסור הגדלת האוכלוסייה בין אם בצורה טבעית ובין אם מעבר לעיר הבירה, עיר הקודש ( אין פה הדתה, אני אדם חילוני לחלוטין) וככה לא נצטרך להגדיל את כמות הרכבות שבכלל צריך ועם דילול טבעי ( מוות כתוצאה זיקנה ) אז יהיה קל יותר….