רחוב עמק רפאים במושבה הגרמנית (צילום: אורן בן חקון)
רחוב עמק רפאים במושבה הגרמנית (צילום: אורן בן חקון)

ההיסטוריה, מספר התושבים, המדד החברתי והמקומות שחייבים להכיר – מדד השכונה: המושבה הגרמנית

היא נוסדה בשנת 1873 על ידי מסדר הטמפלרים הגרמני, היתה מוקד חיכוך גדול בזמן עליית הנאצים לשלטון ונכבשה על ידי חטיבת עציוני במלחמת העצמאות. מאז היא רק הלכה והתפתחה והתעצמה

פורסם בתאריך: 14.1.22 07:50

גיאוגרפיה
המושבה הגרמנית נבנתה בשנת 1873 על ידי קבוצת גרמנים חברי מסדר הטמפלרים, כמושבה החמישית מתוך שמונה מושבות שבנה המסדר בארץ ישראל.
בשנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת נבנו במושבה הגרמנית בתי דירות בסגנון הישראלי המקובל של אותם זמנים, שלא הוסיפו חן רב למושבה. החל משנות ה-80, עם התפתחות מודעות השימור, נבנים כל המבנים החדשים במושבה בסגנון התואם את רוחה המקורי – בנייה נמוכה, גגות רעפים, חלונות מקושתים, דגש על חצרות וגינון, וכדומה. כך נשמר אופייה המיוחד, כמעין כפר 'מרכז אירופאי' בלב ירושלים, בו שזורים אלמנטים מקומיים.

המושבה הגרמנית מוקפת שכונות, כך אפשר למצא מצפון את טלביה, ממזרח את אבו טור-גבעת חנניה, ממערב את קטמון הישנה ומדרומה את שכונות בקעה וקטמונים. ועדת השמות של העירייה קבעה למושבה שם חדש – שכונת הרמב"ם, אולם שם זה שלא נקלט.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


רחוב עמק רפאים הוא רחוב הראשי בשכונה והוא עובר גם במושבה היוונית. תחילתו של הרחוב בהתפצלות מדרך בית לחם ליד גן הפעמון ומתחם התחנה, והוא נמשך דרומה עד לצומת אורנים בקצה המושבה היוונית. לרחוב חשיבות מסחרית ותרבותית רבה, ולאורכו מסעדות, בתי קפה ובתי עסק רבים.
רחוב עמק רפאים ישר כמעט לחלוטין, ובחלקו הוא מקביל למסילת הרכבת הישנה שהפכה לטיילת. בעתיד מתוכנן לעבור בו הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים, והדבר עורר ועודנו מעורר סערה גדולה ברחוב עצמו ובמושבה הגרמנית כולה.

היסטוריה
המושבה הגרמנית הוקמה, כאמור, בשנות ה-70 של המאה ה-19 על ידי חברי המסדר הדתי 'חברת המקדש – בני ההיכל', ממחוז וירטנברג בדרום-גרמניה, אשר כונו 'טמפלרים'. רובם היו עובדי מוסדות ומיעוטם עובדי אדמה. הגרמנים קראו למושבתם: רפאים, על שם העמק בו התיישבו ואשר נזכר בספר יהושע ובספר שמואל.

השכונה הוקמה כמושבה חקלאית, נבנו בה דירות פאר בסגנון האופייני לכפרי גרמניה – רחוב מרכזי ומשני צדדיו בתים דו קומתיים עם גגות רעפים אדומים ומרתפים לאחסון היבול. מבני המשק היו בחדר מדרגות מאחור. בין הבתים ניטעו עצי פרי וגינות ירק. לאורך רחובותיה נשתלו עצי נוי לצל אשר יצרו אווירה כפרית טבולה בירוק.
בשנת 1872 רכש אחד המתיישבים – מטואס פראנק, מספר חלקות אדמה בעמק רפאים, במחיר של גרוש וחצי למטר רבוע. באפריל 1873 הוא הניח את אבן הפינה לטחנת קיטור ולבית מגורים על אחת החלקות שרכש. על משקוף ביתו, ברחוב עמק רפאים 6 כיום, נחקקה הכתובת "אבן-העזר".

רחוב עמק רפאים הינו הרחוב הראשי של המושבה הגרמנית. בתקופת המנדט הבריטי, נקרא הרחוב: דרך בית צפאפה ולאורכו נבנו הבתים הראשונים.
בשנת 1878 החלה תקופת הזוהר בחייה של המושבה. בשנה זו עברה הנהגת מסדר 'הטמפלרים' מיפו לירושלים. בשנת 1882 החלה בניית בית הספר הגבוה, בנין גדול ומרווח, ששכן ברחוב עמק רפאים 3. בהמשך נבנה 'בית עם', שנמסר על ידי הישראלים לארמנים המשתמשים בו ככנסיה (עמק רפאים 1).

לאחר עליית הנאצים לשלטון בגרמניה הפכה המושבה לקן צרעות נאצי. במלחמת העולם השנייה הוגלו תושביה לאוסטרליה, ובמקומם התיישבו משפחות של חיילים ואזרחיים בריטים. בימי המרי העברי היתה מושבה לאזור בטחון בריטי, מוקף בגדרות תיל ושמור בידי חיילים בריטים. במלחמת העצמאות נכבשה המושבה הגרמנית על ידי כוחות של חטיבת 'עציוני'.

אוכלוסייה
5,200 נפשות (נכון לשנת 2021).

מספר משפחות
3,165.

מדד חברתי כלכלי (נכון לשנת 2020)
7.

תעריפי ארנונה בשקלים למגורים (אזור החיוב משתנה בהתאם לרחוב)

טבלת ארנונה למגורים בנחלאות

* הגדרת סוגי בניינים לחיוב ארנונה
1 – בניין אשר בו דירה אחת או יותר ששטחה (שטח היחידה) 120 מ"ר ומעלה.
2 – בניין אשר בו דירה אחת או יותר הבנוי מאבן, בטון או בלוקים.
3 – בניין אשר בו דירה אחת או יותר הבנוי מאבן, בטון או בלוקים ואשר אין בדירה חלק מחדר אמבטיה/שירותים או שהחדר או חלק ממנו נמצא מחוצה לה.
4 – בניין רעוע, בניין הבנוי עץ או פח, או דירה ללא חדר אמבטיה/שירותים, או דירת מרתף אשר תקרתה נמצאת בכל העברים בגובה פני הקרקע או למטה ממנו.

ארנונה למ"ר בשקלים לעסקים
עד 150 מ"ר – 343.74 שקלים.
מעל 150 מ"ר – 354.75 שקלים.

 

 

שטח (בדונם)
598.

מ"ר לתושב
36.1.

מוסדות חינוך
גנים לגיל הרך: אנטרופוסופי – גן השמש, גן ינקינטון, גן סנט צ'ארלס, גן צביה, גן דולב.
בתי ספר יסודיים: אדם, יהודה הלוי.
חטיבות ביניים ועל יסודי: בית הצייר, הרטמן, תיכון אדם.

מבני ציבור, דת, קהילה ופנאי
פארקים וגנים מרכזיים: גן הפעמון (הדרור), גינה קהילתית, גן הצפורה, גן הילדסהיימר, גן גרשון פריידא, פארק כלבים, גן יעל, פארק המסילה.
מרכז מסחרי: שדרת חנויות לאורך רחוב עמק רפאים
בתי כנסת מרכזיים: "שערי אחים", "חסד ואמת", "שירה חדשה", "עזרת ישראל", "עמק רפאים", "ישועת ישראל", "קהילת שיר חדש".
מתנ"סים: מינהלת קהילתי גינות העיר.
קופת חולים: כללית – רח' חנניה 8.
מרכז רפואי: מרפאת עמק רפאים – רח' עמק רפאים 43.
דואר: סניף 171 – רח' עמק רפאים 30
מתקני ספורט: מתקני ספורט בגן הפעמון.
מרכזי תרבות: מוזיאון הטבע, מרכז עמים תרבות לנוער, קולנוע סמדר, מכון שלום הרטמן, תיאטרון הקרון, תיאטרון החאן, מתחם התחנה.
בתי מלון: אוריינט, המושבה, מלון וילה בראון המושבה.
אתרים: בית העם הטמפלרי, פילבוקס מנדטורי – רח' עמק רפאים 65, בית הקברות הטמפלרי, בית פרנק, בית פנסיון שמידט, בית אברלה, אבית אימברגר.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. יעקב בן לולו

    מושבה גרמנית מקום מקסים , שכחו לציין את דובי ומוטי, קפית , ארומה ועוד עסקים שמוסיפים המון לשכונה הנפלאה.

  2. אפרת אסף

    לא סתם "ערה" סביב הקו הכחול של הרקל המתוכנן בעמק רפאים – זוהי תוכנית שתהרוס את המושבה הגרמנית ושכנתוהי. מדובר בתוכנית הכוללת כריתת שדירת העצים הותיקה (150 שנה) הריסת החצרות ההיסטורית הקדמיות (האחוריות כבר בנויות) כדי להופכן למדרכה כדי להרחיב את הכביש הצר שאין בו מקום לנתיב רקל ולנתיב תחבורה. העברת התחבורה בכיוון אחד לסמטאות הצרות מצידי עמק רפאים. בניית מחסום באמצע רחוב עמק רפאים שימנע מעבר מצד לצד וכל זה כביכול בשביל תחנת רקל אחת (היום יש 3 תחנות אוטובוס) מיותרת שהרי מתוכנן קו רקל מקביל מדרך חברון. ומאחורי התכנית ההרסנית הזו מסתתרת הסיבה האמיתית להתעקשות על קו הרק"ל – בניית מגדלים דבר שהוגנב לתוך תוכניות הרקל.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר