גבעת מרדכי (צילום: ארנון בוסאני)
גבעת מרדכי (צילום: ארנון בוסאני)

מספר המשפחות, שטח הדירות ומה חושבים התושבים: מדד השכונה, והפעם – גבעת מרדכי

היא מוקפת בירוק של עמק הצבאים ועמק המצלבה, נהנית מגישה נוחה לכביש בגין ובקרוב תעבור לידה הרכבת הקלה. וגם - תושבי גבעת מרדכי בטוחים שהם חיים ב"פנינה עירונית ירוקה"

פורסם בתאריך: 10.6.22 07:57

גיאוגרפיה
גבעת מרדכי היא שכונה בדרום מערב ירושלים. השכונה גובלת בשכונות בית וגן, ניות, גבעת רם, עמק הצבאים וממוקמת בסמיכות לכביש בגין ולרמת בית הכרם.
הרחובות בחלקה הישן של השכונה נקראים על שמם של מנהיגים מתנועת המזרחי. הרחוב הראשי בשכונה נקרא רחוב שח"ל, על שמו של המנהיג הציוני ר' שמואל חיים לנדוי, מהוגי הדעות של התנועה. רחובות נוספים נקראים גם הם על שם רבנים ופוליטיקאים ציונים דתיים: הרב ישעיהו וולפסברג-אביעד, הרב זאב גולד, הרב חיים הלר, ודוד צבי פנקס.

בסמוך לשכונה, על גבול עמק הצבאים וכביש בגין, שכן יישוב ביזנטי ומוסלמי קדום המכונה חוות הוזיר (קעאד אל-וזיר), ובו נמצאו מבנים, גתות, מתקנים חקלאיים נוספים ומערות קבורה. בתושבי האזור כינו את החורשה שהיתה במקום (כיום בדרום שכונת רמת בית הכרם) "חורשת הנזיר" או "חורשת הווזיר".
בכניסה לגבעת מרדכי מכיוון רחוב הרצוג (הכניסה התחתונה), מצוי הפסל "מעלות", הידוע יותר בשמו העממי "סולם יעקב", של הפסל עזרא אוריון. הפסל עצמו העדיף שלא לכנותו בשם, כדי לתת לצופה אפשרות לפרש את המראה כרצונו.

היסטוריה
בשנות ה-20 של המאה ה-20 התיישב הנזיר ויקנדיוס מהפטריארכיה היוונית-אורתודוקסית של ירושלים בשטח שבין גבעת מרדכי לרמת בית הכרם של היום. הנזיר נהרג ב-1948 מההפגזות על העיר.

גבעת מרדכי הוקמה הוקמה בשנת 1955, על ידי הפועל המזרחי וחברת משכנות, על אדמות שנתרמו לקק"ל על ידי מרדכי (מקסוול) אַבלֶ (Abbell‏ 1902–1957), עורך דין ורואה חשבון, איל נדל"ן ופעיל חברתי יהודי-אמריקאי משיקגו, ממייסדי המזרחי בארצות הברית, שעל שמו נקראה השכונה. בשלב ראשון נבנו 100 יחידות דיור, כאשר התכנון היה הקמת 400 יחידות דיור. בשנת 1970 כבר היו בשכונה 400 יחידות דיור ובשלבי בנייה היו עוד 130 דירות.

בשנות ה-70 של המאה ה-20 הוקם בית ספר יסודי ממלכתי דתי, שנקרא מאוחר יותר על שם ציון עזרי, ובי"ס תיכון לבנות בשם מדרשיית עמליה, שכיום הוא אולפנת טליה שכולל גם פנימייה. לקראת סוף העשור הושלם בשכונה הקמפוס של ישיבת חברון, אחת הישיבות היוקרתיות בציבור החרדי-ליטאי.

אוכלוסייה (נכון לשנת 2020)
6,460 תושבים.

מספר משפחות (נכון לשנת 2020)
1,657.

מדד חברתי כלכלי (נכון לשנת 2020)
4.

תעריפי ארנונה בשקלים למגורים (אזור החיוב משתנה בהתאם לרחוב)

טבלת ארנונה למגורים בנחלאות

• הגדרת סוגי בניינים לחיוב ארנונה
1 – בניין אשר בו דירה אחת או יותר ששטחה (שטח היחידה) 120 מ"ר ומעלה.
2 – בניין אשר בו דירה אחת או יותר הבנוי מאבן, בטון או בלוקים.
3 – בניין אשר בו דירה אחת או יותר הבנוי מאבן, בטון או בלוקים ואשר אין בדירה חלק מחדר אמבטיה/שירותים או שהחדר או חלק ממנו נמצא מחוצה לה.
4 – בניין רעוע, בניין הבנוי עץ או פח, או דירה ללא חדר אמבטיה/שירותים, או דירת מרתף אשר תקרתה נמצאת בכל העברים בגובה פני הקרקע או למטה ממנו.

ארנונה למ"ר בשקלים לעסקים
עד 150 מ"ר – 343.74 שקלים.
מעל 150 מ"ר -354.75 שקלים.

שטח
672 דונם.

שטח דירה ממוצע
82 מ"ר.

מוסדות חינוך
גנים לגיל הרך: בשכונה יותר מ-20 גני ילדים.
בתי ספר יסודיים: ממ"ד תורני גבעת מרדכי ע"ש בן ציון נמט.
חטיבת ביניים ותיכונים: אולפנת טליה, ישיבה תיכונית נועם, חברון ישיבה גדולה.
תנועת נוער: עזרא.
מוסד אקדמי: המרכז האקדמי לב.

מבני ציבור, דת, קהילה ופנאי
גני משחקים: גן חנה (הכדורים), גן חנצ'ה, גן גולד, גן משחקים שח"ל.
שדרת מסחר: מרכז מסחרי גבעת מרדכי – רח' שח"ל.
דואר: אין בשכונה.
מקווה: מקווה גבעת מרדכי – רח' הלר 24.
מרכז קהילתי: מינהל קהילתי מיתרים – סניף גבעת מרדכי – רח' שח"ל 51.
מבנה ציבור: מינהל תנועה ירושלים (המרכז הראשי לבקרת הרמזורים), תחנת הבירה – תחנת הכיבוי וההצלה הראשית של ירושלים.
אתר: פסל המעלות – סולם יעקב.

 

 

"שכונה שהיא פנינה ירוקה"
נריה רוזנר, גזבר העמותה הקהילתית, תושב השכונה: "הגעתי לגבעת מרדכי בזכות אשתי, שגדלה בשכונה, והוריה עדיין מתגוררים בה. הנגישות לכבישים הראשיים מכיוון בגין צפון והרצוג בדרום, שמהווים את הדרכים היחידות אל ומחוץ לשכונה גורמים לאינטימיות קסומה. אם מוסיפים לזה את הנוף, הריאה הירוקה של הגן הבוטני ואת חיות הבר בעמק הצבאים – מקבלים שכונה שהיא לדעתי פנינה ירוקה.
"בגבעת מרדכי יש פסיפס מדהים של אנשים ממגזרים שונים- חרדים, דתיים לאומיים וחילוניים, וכן עולים חדשים וסטודנטים שלומדים בגבעת רם ובמכון האקדמי לב. עד לא מזמן היתה מתיחות פנים שכונתית, ובזכות מהלך ייחודי – עמותה קהילתית – המתיחות נרגעה והתושבים נרתמו למאבקים לטובת השכונה. אנו רואים שרב המשותף מהמפלג".


עמק הצבאים (צילום: אורטל צבר)

עמק הצבאים (צילום: אורטל צבר)


"שכונה שוקקת חים"
אלישבע קולא, נציגת גבעת מרדכי במינהל קהילתי מיתרים: "מדובר בשכונה ירוקה בלב העיר, מוקפת בפארקים – מצד אחד עמק הצבאים הנשקף מכל בית בגבעה ומהצד השני ניות ועמק המצלבה. בנוסף, ישנם שבילי ספורט, מוסדות אקדמיים ומיקום מרכזי ומנצח עם גישה מהירה לצירים מרכזיים.
"בגבעת מרדכי חיים יחד חילוניים ודתיים. 34 אחוז מהתושבים הם ילדים ונערים עד גיל 17. השכונה שוקקת חיים, משפחות צעירות נהנות ממוסדות חינוך איכותיים, מאירועי תרבות ומגינות ציבוריות. בשכונה כולם מכירים את כולם. יתרון גדול הוא שיש תושבים פעילים רבים, אשר הקימו בעצמם חיבורים – "חודשי נשי", מתנדבים בעמק הצבאים, חוגי ספורט ואמנות".
"בתפקידי במינהל הקהילתי אני פועלת לחבר בין התושבים, המינהל ועיריית ירושלים, במטרה לתת ייצוג הולם ומענה לכלל המגזרים בשכונה".

"פנינת החמד של ירושלים"
יעקב קטן, תושב השכונה: "שכונת גבעת מרדכי הפכה בעשור האחרון לפנינת החמד של ירושלים. השכונה צמודה לעמק הצבאים היפיפה ולכביש בגין, שמנגיש לכל עברי העיר בקלות. השכונה הומה בילדים, ועבורם נפתח בית ספר יסודי ממ"ד איכותי בשכונה. זו שכונה קטנה ואיכותית בלב העיר, עם קהילות רבות ומגוונות החיות זו לצד זו בהרמוניה. העיריה, חברי מועצה וראשי האגפים קשובים לצרכי התושבים. סגן ראש העיר אריה קינג בולט במיוחד בעובדה שבמשך כל השנה הוא זמין ומעורב בקידום ובמתן מענה. לשכונה אין מתנ"ס והדבר בולט בהיעדרו על כל המשתמע. אין היצע חניות המספיק לרכבי התושבים, והפקחים מחלקים דוחות כמעט מסביב לשעון. הצרכים הנחוצים בדחיפות לשכונה הם הקמת מבנה למתנ"ס בשטח השכונה. הנפקת תו חניה אזורי".

"כרגע ישנה תקופת עבודות מאתגרת"
עדיאל בן שלום, חבר הוועדה הפיזית בשכונה: "זכינו בכך שסביב שכונת גבעת מרדכי הקטנה מוקמים בימים אלו ממש מספר פרויקטים מהגדולים, בארץ שתושבי השכונה ייהנו מהם מאוד – כביש 16, שיפתח בקרוב וייתן לתושבי השכונה גישה כמעט ישירה לכביש מס׳ 1, דבר שיקל מאוד על היוצאים והבאים מחוץ לעיר. בעקבות פעילות ממשית של התושבים, כביש 16 יתחבר לשכונה במערכת כבישים נוחה תוך שמירה על סביבה אורבנית נעימה.
"בנוסף, הקו הירוק של הרק״ל יתחיל לפעול בעוד מספר שנים, וזכינו לשתי תחנות סמוכות לשכונה, כולל מערכת משוכללת של דרגנוע שיוביל מהתחנה למרכז השכונה. העירייה גם משקיעה הרבה בעמק הצבאים, ובקרוב יהיה פארק יפהפה בכניסה הצפונית של העמק. כמו כן, העירייה עומדת בקרוב לבנות בשכונה בניין למתנ״ס שייתן מענה לחוגים ולפעילויות קהילתיות. כרגע ישנה תקופת העבודות מאתגרת אבל שווה לחכות".


מחפשים דירת 5 חדרים בקטמון? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר