התוכנית ברחוב אולסוונגר (צילום הדמיה: אדריכל קרלוס פרוס)
התוכנית ברחוב אולסוונגר (צילום הדמיה: אדריכל קרלוס פרוס)

מנסים להגיע לירח? עוד 12 מגדלים בקרית היובל

העמסת מגדלי המגורים על קרית היובל נמשכת, וכעת אושרה תוכנית התחדשות עירונית ברחוב אולסוונגר, במסגרתה יוקמו 12 מגדלים בגבהים שונים בשני מתחמים. עכשיו תשמעו, יחידות דיור זה חשוב, אבל מה עם התשתיות?

פורסם בתאריך: 6.12.23 08:11

12 מגדלים, 1,200 יחידות דיור – קבלו את פרויקט ההתחדשות העירונית החדש בשכונת קרית היובל, שבה אושרו בשנתיים האחרונות אלפי יחידות דיור ועשרות מגדלים. התושבים מתקוממים, אבל העירייה ממשיכה לאשר עוד ועוד מגדלים ועוד יחידות דיור. תשתיות? הרכבת הקלה – זו התשובה האולטימטיבית.

הפרויקט האחרון שאושר הוא של שני מתחמים מגורים ברחוב עמנואל אולסוונגר. שטח התוכנית הינו כ-45 דונם בשני מתחמים, שבהם יוקמו, כאמור, 12 מגדלי מגורים בגבהים שונים ובסך הכל 1,200 יחידות דיור.

המתחם הצפוני והעליון מבין השניים כולל 5 מבנים שיכון המיועדים להריסה. במקומם מציעה התוכנית 8 מגדלים בני 16 עד 22 קומות (המספר עוד יכול להשתנות בוועדה המחוזית, יש לציין).

המתחם השני, התחתון יותר, ריק מבינוי ומאושר סטטוטורית למגורים. במתחם הזה יוקמו 4 מבני מגורים בני 7 עד 18 קומות.

בנוסף, מוצעים במתחם שטחים בייעוד למבני ציבור, שבחלקם הגדול יתוכננו בתי ספר, ובחלק נוסף מבני ציבור נוספים, בהתאם לצרכי השכונה. זאת ועוד, התוכנית מציעה שטחי ציבור פתוחים שיתחברו לשטחים פתוחים נוספים בתוכנית הסמוכה של מתחם כרמית, שלה יש מתנגדים רבים והיא עדיין לא אושרה סופית.

התוכנית מציעה רשת שבילים שיתחברו למעברים לרחובות הסמוכים בשכונה, לשטחים הפתוחים, למבני הציבור ולמעברים המובילים לרכבת הקלה. בנוסף, התוכנית מייצרת דופן עירונית מסחרית פעילה לאורך הרחובות.

במתחם העליון, ישנם כאמור 5 מבני שיכון עם כ-300 יחידות דיור שיהרסו בשל מצבם הפיזי והתיישנותם.

בקרית היובל, כפי שכבר פורסם לא אחת, ישנם רבים שמתנגדים להעמסת התוכניות ומגדלי המגורים על השכונה. יחד עם זאת, נדמה שעל הצורך בהתחדשות עירונית ברחוב אולסוונגר עם בנייני השיכון הישנים אין חולק – אך הציפוף וההעמסה בעייתיים מאוד גם בקרב אלה שתומכים לחלוטין בצורך לשדרג ולחדש חלק מהרחובות.

 

 

כך למשל, לפני כשבועיים פורסם ב"כל העיר" אודות תוכניות התחדשות ברחוב הנטקה, שם קבעה הוועדה המחוזית מכפיל של פי 50 – דבר שקומם נגדה רבים, כולל את מהנדס העיר יואל אבן, שהתנגד למכפיל האסטרונומי הזה (משמעותו היא שעל כל יחידת דיור קיימת – מרביתם וילות – יוקמו 50 דירות).

אסף שפנייר, חבר הנהלת יובלים ויו״ר הוועדה הפיזית בשכונה ציין בנושא של הנטקה כי ״זה לא יעלה על הדעת. אני לא מבין איך למרות כל ההמלצות וההבנה של כלל המערכת שקידום של תוכנית פינוי-בינוי כאלה בעייתיות ביותר, לבטח בכזה מכפיל, זה עדיין מאושר".

לדבריו, ״לכל הפחות הייתי רוצה לראות 50 אחוז תעסוקה בפרויקטים הללו. ואולי אף נחוץ יותר מכך – שימוש בהיקף הבינוי האדיר הזה לצורך שיפוי היזם של תוכנית ההתחדשות העירונית ברחוב אולסוונגר, וזאת על מנת להוריד את הציפוף של הבינוי הלא הגיוני שם. אני לא רואה איך תוכנית פינו- בינוי אולסוונגר מתקדמת ללא רעיונות מחוץ לקופסא, כי התוספת של שטחי בינוי מרשות מקרקעי ישראל לא נראית לי ריאלית כרגע״.

כוונתו של שפנייר היא יצירת מנגנון של קרקע משלימה, איזון בין התוכניות הצפופות בשיכונים עם עשרות יחידות דיור לבין מגרשים שבנויים בדלילות או כאלה עם צמודי קרקע, כמו בתוכנית של הנטקה.

מנגד, ראש העיר ליאון מרוצה ואומר: "התוכנית ראויה נותנת מענה להתחדשות עירונית של מתחם גדול ומורכב בשכונה, המחייב 'פינוי בינוי'. התוכנית מחדשת את המתחם כולו ומציעה מרחב ציבורי חדש, חדשני, עם שטחים  לצורכי ציבור, מרחב ציבורי תוסס,  בניה מתקדמת וסגנון מודרני. התוכנית היא אחת מהתוכניות הגדולות בעיר בהיקף יחידות הדיור החדשות המוצעות. כל אלה למען צעירי ירושלים והבאים להשתקע בה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר