גיא הראל (צילום: שרון בוקוב)
גיא הראל (צילום: שרון בוקוב)

גיא הראל: "חלום היורוליג היה רק חלום"

מנכ"ל הפועל גיא הראל פותח את כל הקלפים ומדבר על עידן פוסט אורי אלון. ראיון

פורסם בתאריך: 21.6.18 13:20

הפצצה שהטיל בשבוע שעבר אורי אלון, כשהודיע על עזיבתו את הפועל ירושלים והעברת כל הסמכויות לידיו של איל חומסקי, החלה לתת את אותותיה על המועדון.

אמנם את אנשי הפועל ההודעה הדרמטית של אלון פחות הפתיעה, שכן חלקם, בדיוק כמו חלק מהאוהדים, הרגישו שמשהו מתבשל מאחורי הקלעים. אחרים, הבכירים יותר, דוגמת המנכ"ל גיא הראל ולבטח שחומסקי עצמו, היו בסוד העניינים, והחלו להכין את הפועל ליום שאחרי אלון.

  • להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באנדרואיד
  • להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באייפון

למרות הידיעה על המהלך המתבשל, במשרדי הפועל ירושלים במרכז קוסל בגבעת רם עדיין שוררת התחושה שנפל דבר, שזהו סוף של עידן התקציבים הגדולים והכמעט בלתי מוגבלים ותחילתו של עידן כלכלי שפוי ורזה יותר. זה בא לידי ביטוי ברכש הראשון שעשתה הפועל לקראת העונה הבאה – החתמתו של ג'ייקובן בראון מגלבוע גליל לשנתיים. בראון, חשוב לציין, הוא שחקן טוב מאוד שנתן עונה מצוינת, אבל הוא עדיין לא שחקן בכיר ובסכומי כסף גדולים כפי שהיה בתקופתו של אלון כבעלים.

החלטה נוספת שמדגישה את העידן החדש והמפוכח יותר בהפועל התקבלה כבר בשבוע שעבר – העזיבה של היורוקאפ לטובת הצ'מפיונס קאפ של פיב"א, מהלך שמעיד אולי יותר מכל על חזרה למציאות ובעיקר על תום עידן הפנטזיות והחלומות הגדולים שהוביל אלון, חלומות שסחפו אחריהם את כלל אוהדים הפועל ירושלים.

"חלום היורוליג היה רק חלום", מדגיש בראייה מפוכחת ואולי אף ביקורתית המנכ"ל הראל בראיון ל"ספורט כל העיר", כשהוא בעצם מודה שסיכוי גדול ואמיתי להגיע לליגה הטובה באירופה לא היה: "היורוליג היו מאוד ברורים לגבינו בנושא הזה ועצם העובדה שאנחנו לא שם אומרת הכל".

אולי זו היתה לא יותר מפנטזיה של אורי אלון?
"נכון להיום היורוליג לא רלוונטי עבורנו יותר ואני לא רוצה להתעסק בספקולציות שקשורות לעניין".

עד כמה יש קשר בין הכתף הקרה שהפועל קיבלה מהיורוליג לעזיבה של אורי אלון?
"אני לא יודע להגיד אם אורי היה נשאר לו כן היינו מצליחים להגיע ליורוליג, אבל בהחלט אפשר לומר שהעובדה שאין יורוליג לא עזרה בעניין הזה".

המעבר לצ'מפיונס קאפ הוא סוג של התפכחות מהפנטזיות והחלומות?
"ברגע שהבנו מה קורה ביורוליג ולאן זה הולך, קיבלנו החלטה שאנחנו חושבים ודנים ברצינות לעבור לצ'מפיונס קאפ. חשוב לומר, אנחנו חושבים על המהלך הזה כבר שנתיים. הרגשנו שעכשיו זה הזמן הטוב לעשות את זה. גם באמברג הגרמנית, שלא קיבלה כרטיס ליורוליג, הצטרפה לצ'מפיונס קאפ למרות שהיה לה מקום מובטח ביורוקאפ, כך שלא רק אנחנו חשבנו שזה המהלך הנכון. דיברנו עם קבוצות שהשתתפו בצ'מפיונס קאפ והיו גם ביורוקאפ, ולמדנו את העניין. מעבר לכך, יש לי סיבות יותר מטובות להאמין שאם וכאשר נגיע לארבע האחרונות במפעל, אז הפיינל פור יתקיים בארנה".

חלק גדול מהאוהדים מותח ביקורת על המעבר, כשגם שחקנים בקבוצה לא מתלהבים ממנו.
"אני חושב שלנו כמועדון טוב להיות בצ'מפיונס ליג. זו אכנסייה טובה. יש שם קבוצות טובות כמו באמברג, אא"ק אתונה וקבוצות צמרת מהליגה האיטלקית. אני לא חושב שיש הבדל משמעותי בין שני המפעלים, אולי ביורוקאפ יש 6-5 קבוצות טובות יותר, שהן החזקות במפעל".


אורי אלון (צילום: אורן בן-חקון)

אורי אלון (צילום: אורן בן-חקון)

אחרי הודעת העזיבה של אלון, החלו האוהדים ובתקשורת לדון בנסיבות שהובילו את אלון לצעד הזה, בין השאר כאמור חוסר ההצלחה להיכנס ליורוליג אבל לא רק. הראל מבחינתו לא מבין בכלל את ההתעסקות בנושא הזה. "אין דברים נוספים מעבר למה שהוצאנו בהודעה בשבוע שעבר", הוא מציין. "ואם עדיין יש שאלות, צריך להפנות אותן לאורי. אני חושב שהוא הרוויח ביושר את הזכות שיאמינו למה שהוא אומר".

האוהדים נקשרו אליו מאוד והיו בטוחים שהוא כאן כדי להישאר להרבה זמן.
"גם כאן, אורי הרוויח ביושר את האהבה והערכה של כל מי שקשור למועדון, בטח מהאוהדים. הוא היה חמש שנים במועדון ונתן מכספו, מרצו ומזמנו לטובת הפועל ירושלים. עד כמה שזה מאכזב, אם הוא החליט שזה מספיק בשבילו מהסיבות שלו, צריך לכבד את זה ולהמשיך הלאה".

עד כמה לדעתך יש קשר לכישלון של העונה האחרונה?
"מההיכרות שלי איתו, אני לא חושב שאורי מודד את הדברים ככה. הוא רואה דברים בראיה רחבה יותר. בכל מקרה, אלה שאלות שצריך להפנות אליו כי אני לא רוצה ולא חושב שזה נכון לדבר בשמו".

הוא השאיר לעצמו את האופציה לחזור?
"עד כמה שאני בקיא בהסכם, ואני באופן טבעי לאו דווקא יודע הכל עליו, כי יש לי את העניינים שלי, זה סופי ומוחלט".

הוא לא ישים כסף מאחורי הקלעים?
"לא. הפועל ירושלים תעמוד בהתחייבויות שיש לה. השותפים שעשו את עסקת העברת הבעלות הם האחראים למועדון. המעורבות של אורי הסתיימה באופן סופי לפני עשרה ימים".

אייל חומסקי, שותף מנהל של הפועל ירושלים (צילום: שרון בוקוב)

אייל חומסקי, שותף מנהל של הפועל ירושלים (צילום: שרון בוקוב)

עזיבתו של אלון העבירה לקדמת הבמה, כידוע, את איש הפרסום איל חומסקי, כשפרט אליו מסרבים בהפועל לחשוף את שמות האנשים שישימו כסף כדי להעמיד תקציב ראוי וטוב בעונות הקרובות.

מי הם אותם אנשים פרט לאיל חומסקי? האם מדובר, בין היתר, על שלום מנורה, דייויד קליינהנדלר והאוורד ויטשנר?
"אלה שותפים בחברה שהחזיקה את הפועל ירושלים כשאורי היה הבעלים. יש להם את האחוזים במועדון, אבל כבר כמה עונות שהם בוחרים לא להשקיע במועדון, וזו זכותם. האנשים שכן פעילים הם שותפים של אורי באמצעות חברה שהחזיקה את הפועל ירושלים והם ממשיכים לתרום כי הם רוצים לעשות טוב לעיר".

איך הולכת להיראות הפועל בעידן חומסקי?
"יש סטנדרטים אחרים עכשיו. באופן טבעי, תהיה פגיעה כלכלית כי אורי השקיע הרבה כסף וסכומים כאלה לא יושקעו, אבל זה לא יהיה מאוד משמעותי. חומסקי אמר בעצמו שהפועל צריכה להתנהל בצניעות כלכלית. אורי היה מוכן לספוג טעויות, היה מוכן לקחת החלטות מהירות עם רמת סיכון מסוימת, וכיום כבר אין לנו את הפריבילגיה הזו. נצטרך להיות מחושבים יותר. יהיו לנו פחות מרווח לטעויות ונצטרך להיות יותר שקולים ולקחת מינימום סיכונים".

חומסקי דיבר על ירידה של 15-10 אחוזים בתקציב, אתה יכול לומר מה יהיה גובהו בעונה הקרובה?
"אני לא רוצה להיכנס לסכומים, אבל ביחד עם המנויים, הספונסרים שכבר כמה שנים איתנו כמו 'בנק יהב' וזכויות השידור, יש בהפועל בסיס כלכלי טוב מאוד. אנחנו נהיה עם התקציב השני בגובהו בארץ ובפער ניכר מהשלישי. נעמיד תקציב תחרותי וגבוה גם ברמת הצ'מפיונס קאפ".

ציינת את המנויים, אתם מרגישים שיש פגיעה במכירות בעקבות העזיבה של אלון?
"עד כה מכרנו כ-3,000 מנויים, שזה קצב מדהים. הקהל מרגש אותי כל פעם מחדש בתמיכה שלו".

מהן המטרות של הקבוצה לעונה הבאה?
"היעדים שלנו לא משתנים. אנחנו נעמיד קבוצה תחרותית בכל המסגרות, והמטרה היא לזכות בתארים. אני לא יודע איך זה יראה במגרש, אבל מאמין שנעשה קבוצה טובה עם תקציב חכם ומאוזן, ועם אופי אחר".

מה זה אופי אחר?
"שנהיה קבוצה קצת יותר שמחה. אנחנו רוצים קבוצה מנצחת, שתהיה מחוברת לקהל ותהיה עם יותר אנרגיות טבעיות. זה יביא לניצחונות ויעזור לנו להתמודד עם משברים".

איך אתה רואה בעיניך את הסגל לעונה הבאה?
"אני רוצה לשלב בין שחקנים מנוסים לצעירים יותר ורעבים. שתהיה קבוצה יותר לוחמת. אני לא רוצה רק קבוצה צעירה או מבוגרת עם ניסיון, אלא לשלב בין הסגנונות ולשלב כוחות. זה קשה ומאתגר, אבל לשם אנחנו מכוונים".

גיא הראל (צילום: שרון בוקוב)

גיא הראל (צילום: שרון בוקוב)

הראל עצמו ספג השנה לא מעט ביקורת מצד התקשורת בנושא בניית הסגל ומצד האוהדים סביב העימות המתוקשר בין ארגון האוהדים בריגדה מלחה לבין יוגב אוחיון.

הראל עבר ימים לא פשוטים. הוא היה תחת מתקפה חריפה מצד חלק מהאוהדים. מאז, כפי שפורסם לראשונה ב"ספורט כל העיר", נעשתה סולחה בין אותם אוהדים לבין אוחיון בתיווכו של עדי גורדון, אך היחסים בין אנשי הפועל ובעיקר הראל לבין האוהדים נשארו מתוחים ורגישים.

הראל, מבחינתו, מבין שמדובר על נושא נפיץ, רגיש ומתוח, ובכל פעם שהוא נשאל עליו הוא מתחמק וחוזר ואומר: "אני לא רוצה לדבר על הפרשייה הזו", כשהוא זז באי נוחות.

לעומת זאת, על הכישלון המקצועי הוא מוכן לדבר ועושה זאת בפתיחות. יכול להיות שזה קשור לכך שלמרות כל הדיבורים על הבאת דמות מקצועית שתעבוד לידו, הוא נשאר להיות הסמכות הבכירה ביחד עם המאמן עודד קטש.

היו לא מעט דיבורים על כך שבעונה הבאה יגיע מנהל מקצועי, חששת שזה יפגע במעמד שלך?
"אם זה היה הכרחי כנראה שהיו ממנים מישהו. בפועל, גם אורי כבעלים וגם השותפים הנוכחיים לא מעוניינים להוסיף פונקציה שכזו וזה מדבר בעד עצמו".

 

מה היו הטעויות המרכזיות שנעשו העונה?
"הטעות הראשונה היא ההמשכיות מעונה קודם לכן, אבל אי אפשר שבשם ההמשכיות להוציא את החלק של המאמן בסיפור. פוטיס קציקאריס, חשוב להדגיש, הוא מאמן טוב, הוא דחה השבוע הצעה ממלגה כדי להיות עוזר מאמן באן.בי.איי, כך שהוא לא מאמן גרוע, אבל החיבור שלו עם השחקנים הוביל לקונפליקטים. לשחקנים היו הרגלים מסוימים מהתקופה עם סימונה פיאניג'אני ועם פוטיס קציקאריס זה לא עבד ולא היתה כימיה. למדנו מכך כל מיני דברים, חלקם רלוונטיים לעונה הקרובה, חלקם לא, אבל אנחנו די מתחילים מחדש".

אחר כך דחפת מאוד למינוי של מודי מאור חסר הניסיון. זו היתה טעות?
"אני לא רוצה להגיד כן גדול, אבל בסוף כולם נפגעו ממנה לצערי. המשכנו קדימה".

ומה בנוגע לשחרור של קרטיס ג'רלס, אפשר לומר בדיעבד שזו היתה החלטה נמהרת מדי?
"בכלל לא. חד משמעית אני אומר שלא עשינו טעות איתו. יש כללי התנהגות בקבוצת ספורט והרגשנו באותו שלב שזה משהו שהיה הכרחי לעשות. אני גם לא חושב שבראייה לאחור אנחנו מצטערים על כך".

החלטה נוספת שהשפיעה מאוד על העונה הזו היתה הוויתור על אמארה סטודמאייר.
"לגביו אולי היינו צריכים להחליט אחרת. הוא קודם כל אישיות חשובה, ואם הוא היה במועדון דברים היו נראים אחרת. היו כל מיני עניינים ובעיות לגביו, ואין לדעת מה היה קורה לו הוא היה נשאר. לי הוא היה חסר ברמה אישית".

חוזר לארנה? אמארה סטודמאייר (צילום: שרון בוקוב)

חוזר לארנה? אמארה סטודמאייר (צילום: שרון בוקוב)

אז נראה אותו חוזר העונה?
"כל האופציות פתוחות מבחינתו ומבחינתנו. הוא לא שיחק כדורסל הרבה זמן והוא לא צעיר, אבל יש לו מעלות גדולות מאוד. יש דברים שאנחנו צריכים לחשוב עליהם, אבל זה לא משהו שאפשר לפסול".

יותם הלפרין ימשיך?
"אפילו לא הספקתי לשבת ולדבר איתו. רק אחרי שאשב איתו אהיה חכם. הוא אדם יקר למערכת והתרומה שלו גדולה, אבל עד שלא אשמע אותו ואשמיע לו את מה שיש לי להגיד, לא נקבל החלטה בנושא".

החוזה הגבוה של ליאור אליהו מעיק עליכם. אתה מנסים להיפרד ממנו?
"יש לו חוזה. גם איתו עוד לא ישבתי, אבל הוא תחת הסכם".

לסיום, עשיתם השבוע רכש ראשון – ג'ייקובן בראון.
"ג'ייקובן הוא שחקן מצויין בפני עצמו והשם שלו עלה בעבר. הוא נקלע לסיטואציה אישית שבגללה הוא הגיע לגלבוע, כי הוא שיחק כבר ברמות גבוהות יותר. המעבר לשם עשה לו טוב העונה והוא לא מצטער על זה. הוא יעזור לנו מאוד".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. איך דווקא הוא נשאר

    אשם בכל הכשלונות של הפועל ירושלים ב5 שנים האחרונות .מתנער מאחריות על המהלכים שעשה וכל עוד הוא בקבוצה ירושלים אף פעם לא תממש את הפוטנציאל שלה והוא תמיד יגיע להחלטה מטופשת שתהרוס לה את העונה .לא זוכר מנכל שנכשל כלכך הרבה ונשאר בתפקיד

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר