אורי אלון (צילום: ניר קידר)
אורי אלון (צילום: ניר קידר)

אחרי הפצצה של אורי אלון: לאן הולכת הפועל?

הודעת העזיבה של אלון את הפועל ירושלים מותירה אחריה הרבה שאלות ומעט מאוד תשובות. אז מה יהיה התקציב ומהן המשימות שניצבות בפני הבעלים החדשים?

פורסם בתאריך: 14.6.18 13:11

בחודשים האחרונים הרגישו אנשי הפועל ירושלים – הנהלה, שחקנים ואפילו אוהדים – שמשהו סביב ההתנהלות של אורי אלון אינו כתמול שלשום. יתרה מכך, חברי ארגון האוהדים בריגדה מלחה טענו בחודשים הללו ברשתות החברתיות, וגם על דפי "ספורט כל העיר", שהנטייה של אלון היא לא להמשיך בעונה הבאה. טענה שהעלתה אצל רבים גיחוך ולא קיבלה ביטוי משמעותי, שכן היה מדובר בתקופה שבה היה קרע בולט ומוחלט בין האוהדים לבין ראשי הפועל ירושלים, ואלון ביניהם.

  • להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באנדרואיד
  • להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באייפון

אלא שהשבוע הסתבר שאותם אוהדים הם אלה שצדקו. הפצצה שהטיל אלון ביום שלישי האחרון השאירה רבים עם לב שבור, אך קשה לומר שהיא הפתיעה את קודקודי הפועל ירושלים. מאחורי הקלעים הוא תכנן ביחד עם המנכ"ל גיא הראל ושותפו איל חומסקי את המהלך והכין את הקרקע ליום שאחרי עזיבתו, כשהמטרה היתה לא לפגוע בקבוצה בזמן שיש לה עדיין סיכוי לזכות באליפות.

למרות זאת, בסביבת הפועל ירושלים כבר החלו לדבר ברצינות על היום שאחרי אורי אלון, גם אם לא כולם האמינו שזה יגיע כל כך מהר.

הטיימינג, חשוב לציין, יום לאחר סיום העונה לא הגיע סתם. בהפועל לא רצו להתמהמה יותר מדי והעדיפו שלא לתת לדברים לדלוף החוצה, כשבעיקר רצו כל המעורבים בנושא, כולל אלון עצמו, לעבור לעידן חומסקי.

אייל חומסקי, שותף מנהל של הפועל ירושלים (צילום: שרון בוקוב)

אייל חומסקי, שותף מנהל של הפועל ירושלים (צילום: שרון בוקוב)

עידן חומסקי בהפועל החל רשמית ביום שני, כשביחד עם העזיבה של אלון, כבר צוין שחומסקי יעמוד בראש קבוצת משקיעים, שבה הוא מוגדר כ"שותף-מנהל", מה שאומר שהוא בעצם לוקח על עצמו להיות בפרונט ביחד עם המנכ"ל גיא הראל. חומסקי, כמעט מיותר לציין, הוא אחד הפרסומאים המובילים בתעשייה, שפרצופו מוכר מאוד ביציעי הפועל עוד מימי מלחה, כשעל אהדתו ואהבתו לקבוצה אין חולק.

יש לציין כי בניגוד גמור לטירוף המוחלט שבו הוא נמצא ביציעים ובזמן משחקים של הפועל ירושלים, כאיש עסקים מצטיירת דמות שונה לחלוטין. "הוא הרבה יותר שקול, חושב מה נכון ומה לא ולא אחד ששולף מהמותן", מעיד גורם בהפועל שנמצא בקשרי עבודה טובים עם חומסקי. "הוא איש עשיר מאוד, אבל בניגוד לאורי אלון, הוא לא מחפש את השואו. הוא לא פראייר בכלל ויכול להשקיע הרבה, אבל יעשה זאת בחוכמה ולא בפזרנות כמו שעשה אלון עם הפלוסים והמינוסים של זה".

שעות ספורות אחרי הדרמה הגדולה של יום שני בצהריים, ערך חומסקי מפגש תדרוך לעיתונאים המסקרים את הפועל ירושלים ביחד עם המנכ"ל הראל. בתדרוך הוא דיבר על "הפתעות" שצפויות במועדון, כשאחת ההפתעות המרגשות והמפתיעות היא אופציית חזרתו של עדי גורדון למערכת. הרכז האגדי, כזכור, היה האיש שהביא לסיום העימות הכואב בין הנהלת הפועל ירושלים לבין האוהדים בפרשת יוגב אוחיון, כשחומסקי וראשי הפועל האחרים התרשמו מאוד מאופן התפקוד שלו ומהרצון לעזור לקבוצה. התפקיד שיוצע לגורדון עדיין לא ברור, כשגם גורדון עצמו לא ממהר להסכים, שכן יש לו עסקים באזור הצפון שבו הוא מתגורר. בין אם גורדון יגיע ובין אם לא, חומסקי כבר יודע מה חשוב ומה צריכה הפועל, ומנסה לשנות את התדמית של המועדון, כשהוא אף הודה בפני העיתונאים ש"נעשו השנה לא מעט טעויות".

כאמור, חומסקי עומד בראש קבוצת משקיעים. בהפועל, כפי שהיה תחת בעלותו של אלון, מסרבים לחשוף יותר מדי פרטים על אותם אנשים, שהיו גם חלק מקבוצת המשקיעים שרכשה את הפועל ביחד עם אלון.

הרצון של הפועל ירושלים ושל אותם אנשי עסקים לשמור על פרופיל נמוך התגבר, ככל שחלף הזמן וככל שהפועל הפכה למופע של איש אחד – של אורי אלון, ואותם אנשי עסקים, שגם כך לא רצו להיות בפרונט, זזו הצידה כמעט לגמרי והשקעתם בקבוצה הפכה להיות מינורית יותר ויותר.

כעת, עם עזיבתו של אלון, הם אמנם ימשיכו להיות מחוץ לאור הזרקורים אבל כן יכניסו את היד עמוק יותר לכיס. מדובר על האוורד וויטשנר ודייויד קליינהנדלר, אנשי עסקים יהודים-אמריקאים מניו יורק, ושלום מנורה, איש עסקים ישראלי. "ישנם אנשים נוספים שעוזרים מאחורי הקלעים", מציינים השבוע בהפועל, "אבל הם לא רוצים להיחשף".

אורי אלון (צילום: אורן בן-חקון)

עוזב – אורי אלון (צילום: אורן בן-חקון)

ומה כל זה אומר לגבי התקציב של הפועל ירושלים ולגבי המטרות והשאיפות של הקבוצה? בהפועל טוענים שלא משהו מיוחד. התקציב אמנם יקטן בכ-15-10 אחוז, כשההערכות מדברות על כך שהוא יעמוד על כ-32 מיליון שקלים לעומת 43 מיליון שקלים בעונה האחרונה.

מבחינת המטרות, אפשר לומר באופן חד משמעי שהרדיפה חסרת הפשרות אחרי הכרטיס ליורוליג כבר לא תלווה את הפועל ירושלים של חומסקי, בוודאי שלא בשנה-שנתיים הקרובות, כשבנוסף שוקלים בהפועל בכלל לעזוב את היורוקאפ לטובת המפעל המתחרה של פיב"א.

"המועדון חזק כלכלית ואנחנו לא מסכנים ולא מקבצי נדבות", מדגיש גורם בהפועל בהתייחסו לנושא התקציב. "אייל חומסקי וגיא הראל ינהלו אותו ביותר קפדנות ובלי פזרנות שלא בטוח שיש בה צורך, אבל זה לא אומר שאנחנו זקוקים לרחמים. אנשים שירצו להיות שותפים יוכלו להשקיע, אבל לא יוכלו לשבת בישיבות הנהלה ולהחליט מי יהיה המאמן. יש לנו בעלים טוב וחזק".

התקציב של הפועל תחת בעלותו של אלון מעולם לא היה מוגדר. אמנם בישיבות ההנהלה שהיו מתקיימות בתחילת כל קיץ הוגדרה מסגרת תקציבית מסודרת, אבל כמעט בכל שנה היא נפרצה. פעם בגלל שדרוג חוזהו של קרטיס ג'רלס, פעם בעקבות החתמת ריצ'רד האוול, ופעם בשל החלפתו של פוטיס קאציקאריס והשחרור של ג'רלס.

בהפועל יודעים לספר כי בתחילת העונה נקבעה מסגרת תקציבית של 40 מיליון שקלים, אולם בפועל התקציב הזה גדל כבר בשלב מוקדם מאוד של העונה, עם הזעזועים שעברה הקבוצה בשחרור של ג'רלס ובפיטורי קציקאריס. כעת בהפועל מדברים על כך שהעידן שבו אפשר היה לתת אקסטרות ולפרוץ את מסגרת התקציב נגמר.

"סוכנים ושחקנים ידעו לבקש יותר כסף, כי אורי הוא לארג' וכי יש לו יכולת כלכלית", מציין גורם בהפועל. "עכשיו לא יהיה את זה והשדר הוא אחר. לא תהיה את אותה פזרנות, אפילו שכלכלית יש בהפועל אנשים עם כסף גדול".

"התקציב יעמוד על 9-8.5 מיליון דולר", מציין גורם נוסף בהפועל. "זה אומר ירידה בתקציב מהעונה שעברה אבל לא בהכרח אומר שהקבוצה תהיה פחות טובה".

המועדון, כך מציינים בהפועל, יודע לייצר הכנסה של כ-25-23 מיליון שקלים (ספונסרים, זכויות שידור, מענקים, מנויים וכו'), כשאת ההפרש – כעשרה מיליון שקלים, יביאו חומסקי והשותפים הנוספים, ובהפועל מבקשים להדגיש כי "אנחנו עדיין נהיה בפער גדול מהקבוצה מספר שלוש בליגה".

 

פרט לנושא התקציב יצטרכו הבעלים החדשים, ביחד עם המנכ"ל הראל והמאמן עודד קטש, לקבל החלטות בנושא המהפכה הדרושה בסגל, כשאם בתקופת אלון המטרה היתה זרים עם ניסיון אירופאי רב, הכיוון בשלב זה הוא הפוך ב-180 מעלות – החתמת זרים צעירים בעלי פוטנציאל גבוה.

"אנחנו רוצים שחקנים זרים עם פוטנציאל התקדמות", מדגיש גורם בהפועל. "זה לא אומר שיהיו כאן שחקנים זולים מאוד, אלא כאלה שעשו עונה-שתיים טובות באירופה או במקומות אחרים והם רגע לפני הפריצה הגדולה".

בהפועל, כידוע, ישנם בסך הכל ארבעה אנשים שחתומים לעונה נוספת (או יותר) – המאמן עודד קטש, שממשיך למרות כל הדיבורים על האכזבה מניהול המשחק שלו בהפסד להפועל חולון בפיינל פור, והישראלים בר טימור, יוגב אוחיון וליאור אליהו.

עודד קטש, מאמן הפועל ירושלים (צילום: ניר קידר)

עודד קטש (צילום: ניר קידר)

כל הארבעה אמורים להמשיך, אם כי בהפועל, כפי שפורסם ב"ספורט כל העיר" יותר מפעם אחת, היו שמחים למצוא את הנוסחה לשחרור של אליהו או לכל הפחות לפתיחת החוזה שלו כדי שיפחית בשכרו.

מבחינת רכש, התוכנית עדיין לא גובשה באופן סופי אבל הכוונה היא להנחית ארבעה זרים חדשים אם לא יותר, כשרק דייסון עשוי להישאר. מה שכן כבר ידוע, הוא שנבחנת ברצינות גדולה חזרה של אמארה סטודמאייר. כזכור, כפי שכבר פורסם ב"ספורט כל העיר", הסנטר נמצא בקשר רציף עם ראשי הפועל ואף ערך לפני מספר שבועות אימון ביחד עם הקבוצה, כדי שהמאמן עודד קטש יוכל להתרשם ממנו.

בהפועל מבינים שסטודמאייר שווה להם לא מעט מנויים וכסף, לא דבר שיזלזלו בו בעידן החדש, ולכן האופציה נשקלת ברצינות.

באשר לישראלים הנוספים, סוגיית יותם הלפרין מורכבת ביותר. הגארד הוותיק סיים חוזה ובעוד הפועל היו שמחים לראות אותו משתלב במערכת בתפקיד ניהולי או מקצועי, הוא בעצמו מעוניין להמשיך לשחק לעוד שנה-שנתיים, כשהוא אף בוחן אפשרות לעבור לשחק באחת מהקבוצות הקטנות בליגה.

גם הסיפור עם ריצ'ארד האוול לא פשוט. הפועל, כידוע, סירבה לתת לסנטר את החוזה שהוא דורש לעונה הבאה – למעלה מ-450 אלף דולר וזה עוד כשהיה את אורי אלון, מה שאומר שתחת הבעלות החדשה אין סיכוי להגיע לסכומים שכאלה. כך שאם האוול לא יתפשר בסכומים, הוא לא ימשיך.

אורי אלון (צילום: אורן בן-חקון)

עוזב – אורי אלון (צילום: אורן בן-חקון)

ובחזרה לעזיבה של אלון. "ההתלבטות של אורי אלון אם להישאר או לא ובאיזה קונסטלציה, נמצאת כבר זמן רב על השולחן", מציין גורם בהפועל בשיחה עם "ספורט כל העיר". "מתחילת השנה זה היה על הפרק, ובשבועות האחרונים זה הבשיל".

סיבות העזיבה של אלון מגוונת, ואי אפשר לתלות אותם בגורם אחד. באופן רשמי, כפי שכבר פורסם, אלון אומר שהעזיבה שלו קשורה לצמיחה האדירה של חברת הטכנולוגיה שלו אורבאן קומפאס, כשבהודעת העזיבה הוא ציין כי "בחודשים האחרונים רוב פעילותי הוקדשה לקומפאס ובצורה הדרגתית הצטמצם היקף הפעילות שלי בקבוצת הכדורסל".

אבל מתחת לאותה סיבה רשמית, יש עוד דברים נוספים שגרמו לו לעזוב. "אורי הוא אחד ששואף קדימה, מגשים חלומות, וברגע שהוא מרגיש מיצוי הוא עובר הלאה", מציין גורם בהפועל שמכיר את אלון מקרוב, "וזה קורה גם כשמדובר בקבוצת נעוריו האהובה".

ואלון, חשוב לציין, הגשים את חלום ילדותו כבר לפני שלוש שנים, עם הזכייה באליפות ההיסטורית, מה שאומר שהגיע הרגע לעבור לחלום אחר – קבוצת האן.בי.איי בוסטון סלטיקס. אלון, כידוע, בודק בשנה האחרונה את האפשרות להיכנס כשותף בקבוצה ואף החל בשיחות עם בעלי המניות.

אבל ישנן גם סיבות פחות זוהרות, שלא לומר צורבות וצורמות, כמו למשל ההבנה שחלחלה אצל אלון שהסיכוי של הפועל להיכנס ליורוליג באופן קבוע קלוש עד לא קיים. "זה נושא שהיה מאוד חשוב לאורי", מבהיר גורם אחר בהפועל. "העובדה שלהיכנס לליגה הטובה באירופה היא כמעט בלי מושגת, הורידה לו הרבה מהמוטיבציה ופגעה בסופו של דבר ברצון שלו להישאר".

אלון, מבחינתו עשה הכל כדי להשיג דריסת רגל ביורוליג. הוא ניסה לשכנע את ראשי היורוליג שהפועל שלו מתאימה לליגה של הגדולים ואף הציע את עצמו כספונסר ראשי של המפעל, בתקווה לקבל כרטיס חופשי לשנתיים או שלוש, בדומה לדרושפאקה הטורקית, אך גם המסלול הזה נדחה, כשפעם אחר פעם ג'ורדי ברתומיאו הראה לו את הדרך ליורוקאפ.

סיבה נוספת שבוודאי לא עזרה, היא מערכת היחסים עם ארגון האוהדים בריגדה מלחה. במשחק האחרון של אלון בארץ, מול הפועל חולון בליגה, הוא ספג קללות על רקע פרשת יוגב אוחיון, ובין הצדדים כבר לא שררה אותה אהבה. ביטוי לכך היה גם באותן הצהרות של ארגון האוהדים על כך שאלון לא ימשיך ולבטח בהודעת הפרידה מאלון, שלא רק שלא הזילה דמעה על עזיבתו אלא גם ביקרה בנחרצות את התנהלותו.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר