אמארה סטודמאייר (צילום: אורן בן-חקון)
אמארה סטודמאייר (צילום: אורן בן-חקון)

"אמארה שובר שוויון; הוא תוספת כוח אדירה בשבילנו"

בהפועל מאושרים מהאזרחות הישראלית שקיבל הסופרסטאר סוף-סוף. בינתיים: נמשך העימות מול אורגן הבריגדה: "יש כאן הרבה אגו, וצריך להיות חכם וזהיר"

פורסם בתאריך: 24.3.19 16:25

מאז פתיחת העונה ריחפה ממעל השאלה מתי יקבל אמארה סטודמאייר את האזרחות הישראלית המיוחלת. בהפועל קיוו ודחפו שהסנטר יקבל את תעודת הזהות הכחולה עוד לפני תום מועד העברות בסוף אפריל – מה שאכן קרה בסופו של דבר, וחיזק את המצבת השחקנים הישראלית הלא מרשימה במיוחד.

"אמארה שובר שוויון, ללא ספק", אמרו בהפועל. "הוא שחקן זר עם אזרחות ישראלית. מעבר לכך שמדובר בהתאזרחות מוצדקת ללא צל של ספק, הוא תוספת כוח אדירה בשבילנו", מתלהבים בהפועל מהחיזוק המשמעותי.



"תודה רבה, זה יום חג בשבילי. מיוחד להיות ברגע הזה, שבו שאני הופך רשמית לחלק מישראל. אני חסר מילים", אמר סטודמאייר במסיבת העיתונאים המיוחדת שערכו לכבודו במשרד הפנים. "זה מרגש אותי מאוד. תודה לכל מי שהתאמץ כדי שזה יקרה. אני מייצג את ישראל בעולם מבחינת ספורט".

לא סתם אירח השר אריה דרעי את המתאזרח החדש של הפועל במשרדו. דרעי, כך מספרים גורמים המעורים בתהליך קבלת האזרחות, התלהב מאוד מכך שסטודמאייר התקרב ליהדות, חובש ציצית, שומר שבת ומקיים הלכות רבות – למרות שהסיבה שבגינה קיבל את האזרחות היא בכלל על תרומתו לספורט הישראלי. אחד האנשים הקרובים לדרעי הוא ראש העיר ירושלים החדש, משה ליאון, ולא סתם העניין תפס תאוצה מאז נכנס לתפקיד. אם זה לא מספיק, הרי שפרופ' שלמה מור יוסף, מנכ"ל משרד האוכלוסין וההגירה שהיה מעורב בתהליך, אוהד את הפועל – דבר שבוודאי לא הזיק גם הוא.

במקרה או שלא, בהפועל הודיעו לפני המשחק מול הפועל חולון שאמארה פצוע, וכך נדחתה הפרמיירה שלו בליגה, אך יש שיגידו שאווירת המחאה שיצרו אוהדי חולון נגדו היא שגרמה לדחיית הבכורה.

אמארה סטודמאייר (צילום: אורן בן-חקון)

אמארה סטודמאייר (צילום: אורן בן-חקון)

ההיעדרות של סטודמאייר מהמשחק בחולון, לצד ג'וש אוונס שקיבל אישור מיוחד לטוס לארצות הברית בשל סיבות אישיות, השאירו את הפועל חשופה בצבע – וכך נוצרה המפולת בחולון. "אנחנו לא אוהבים לתרץ, כי גם בלי שניהם אסור לנו להיראות ככה, אבל החיסרון של סטודמאייר היה משמעותי", מסבירים בהפועל. "ידענו כמובן מראש שאוונס לא יהיה".

בהפועל לא סתם חיכו לסטודמאייר. במועדון לא מסתירים את העובדה שהם לא מרוצים מהגבוהים הישראלים – מליאור אליהו שממשיך את הירידה בכושרו מהשנתיים האחרונות למרות ההופעה הטובה בגמר הגביע, ומאלכס צ'וברוביץ', אם כי לגביו לא היו ציפיות גבוהות מדי.

"התרומה של ליאור ואלכס סבירה, אבל לא יציבה. עם אמארה זה אמור להיות אחרת", אומר גורם אחר בקבוצה.

שניים ששמחים במיוחד על הצטרפותו של סטודמאייר למסגרת הליגה הם ג'יימס פלדין וג'ייקובן בראון. כדי שהשניים ישחקו יחד בחוק הרוסי יש צורך בגבוה ישראלי, וכשאליהו וצ'וברוביץ' לא מרשימים במיוחד, קטש מעדיף גבוהים זרים בצבע. עד היום היו אלו ג'וש אוונס וטיישון תומאס שעלו כגבוהים, דבר שנעשה על חשבון פלדין או בראון. השניים הוחלפו לא פעם בשל אילוצי החוק, וירדו מאוכזבים, ועכשיו הבעיה אמורה להיפתר.

"זה ייתן לנו יותר דקות איכותיות עם פלדין ובראון יחד, ונראה יותר את הפועל של אירופה. זה יהיה קרוב יותר לשם", מסבירים בהפועל ומכוונים למשחק שעשוי להיות המשחק על הצלחת – מול מכבי תל אביב: "סטודמאייר יכול לתת תשובה לגבוהים של מכבי, כמו בראיינט ובלאק, שעד עכשיו התקשינו מולם. יהיה מעניין לראות בסיבוב השלישי איך הוא מסתדר איתם".

אמארה סטודמאייר (צילום: עודד קרני, באדיבות מנהלת הליגה)

אמארה סטודמאייר (צילום: עודד קרני, באדיבות מנהלת הליגה)

בהפועל מיהרו לרשום את יהושפט סטודמאייר, בשמו העברי, באיגוד הכדורסל כבר למחרת קבלת האזרחות הישראלית. האדומים כבר יודעים לומר שתעודת הזהות תסדר לו חוזה לעונה נוספת, ומבחינת סטודמאייר עצמו זו לא שאלה שעומדת בכלל הפרק – כי הוא מעוניין להמשיך. יתרה מכך, הסנטר ישמח לשחק תחת קטש גם במסגרת נבחרת ישראל, אם כי עניין זה מורכב יותר שכן נדרש לכך אישור מיוחד של פיב"א ושל איגוד הכדורסל האמריקאי. ייתכן כי בשל גילו של סטודמאייר העניין לא יצא לפועל, אבל האופציות הלא רבות שיש לקטש בעמדת המתאזרח, במיוחד בצבע, עשויות בכל זאת לשכנע אותו לנסות ולהוציא את המהלך לפועל.

כך או כך, הפועל, עם אמארה סטודמאייר, תפגוש את טנריפה הספרדית בשלב רבע גמר הצ'מפיונס ליג (רביעי, 19:30, הארנה), ולמעשה מדובר במשימה החשובה ביותר העונה של האדומים. בהפועל, כידוע, רוצים לארח את פיינל פור הצ'מפיונס ליג אם יעפילו לשלב הבא, אבל לפניהם מונחת משימה לא פשוטה: הספרדים סיימו את השלב הראשון ללא הפסדים. מאז, אגב, הם נמצאים בירידה והידרדרו למקום השמיני בליגה הספרדית, ובמחזור האחרון הובסו על ידי בסקוניה ב-17 הפרש. לפני כחודש שחררה הקבוצה את אחד מכוכביה, ת'אודוס מקפדן, ועברה בקושי את פרומת'אס היוונית לאחר הפסד ב-17 הפרש במשחק הראשון וניצחון ב-19 נקודות במשחק השני.

אוהדי הפועל ירושלים, יציע בריגדה (צילום: אורן בן-חקון)

אוהדי הפועל ירושלים, יציע בריגדה (צילום: אורן בן-חקון)

בריגדה – הפועל: הקרב נמשך

אם יש משהו שמעסיק רבות את הפועל, דווקא לפני המשחק החשוב מול טנריפה ובטיימינג רע מבחינתה, הוא המשבר המתמשך מול ארגון האוהדים "ברגידה". הסכסוך, שהחל לפני שנתיים – כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"כל העיר" – לא פסק גם השבוע. כל צד מתבצר עדיין בעמדותיו, ובבריגדה הוציאו כמה פוסטים המתארים את היחס של הנהלת הפועל כלפי אנשי הארגון – שהחרימו משחק בפעם הראשונה, ולא הגיעו להתמודדות מול הפועל חולון.

"לא יכולנו להגיע כי האיום המשפטי הכריע אותנו", נכתב בין היתר בהודעות הארגון, שלא חוסך בהאשמות כלפי הנהלת הפועל ובעיקר כלפי ראשי הקבוצה, אייל חומסקי וגיא הראל. "הם בחרו לנסות להרוס לחברי הארגון שלנו את החיים, ואיימו כי אם לא נפעל לפי הנורמות שהם קובעים – יתבעו את האוהדים. אנחנו לא מוכנים להיות הבובות שלהם".

בארגון מסרבים לדבר באופן רשמי עם התקשורת, כחלק מהאג'נדה, אך אוהדים אחרים שנמצאים בקשר קרוב אם חברי הבריגדה סיפרו על התחושות של ראשי הארגון – 8-6 אוהדים שהפועל מכוונת נגדם את הצעדים המשפטיים.

"בארגון שבורים מהיחס", אומר אחד מאוהדי הפועל. "אני לא מצדיק אף צד, אבל אי אפשר ליצור משבר אמון שכזה לאורך זמן, בטח לפני משחק חשוב באירופה. טוב יעשו הצדדים אם יירגעו וינסו לדבר ולהגיע לעמק השווה".

עיקר הטענות של הארגון: בהפועל לא עשו מספיק, לדבריו, נגד הנחיית איגוד הכדורסל בנוגע לקריאות החמורות – "שמעון מזרחי תתאבד כבר" ו"גיא פניני מת" – שלטענת אנשי הארגון הן קריאות לגיטימיות במגרשי הכדורסל.

בהפועל, מנגד, לא מבינים את הברגידה ואת ההתנהגות של האוהדים. "יש חוקים, וזה בכלל לא משנה אם אנחנו מסכימים או לא. הקריאות האלה גורמות לנו נזק כספי, וביקשנו בשלל צורות להפסיק את זה. ננקוט בצעדים נגד מי שצריך, ונעשה שלל פעולות עד שזה ייפסק", מדגיש גורם בהפועל.

אוהדי הפועל ירושלים, יציע בריגדה (צילום: אורן בן-חקון)

אוהדי הפועל ירושלים, יציע בריגדה (צילום: אורן בן-חקון)

בבריגדה, יש לומר, לא מתכוונים לתמוך בקבוצה ולהגיע למשחקים גם בהמשך. "עד שלא יוסר האיום המשפטי מחברינו, לא נוכל להגיע כארגון ולתמוך בקבוצה כפי שאנחנו יודעים, וכפי שעשינו 13 שנים", נכתב בפוסט.

אוהד אחר המעורה בפרטי הפרשה אומר: "הברגידה לפעמים מגזימים, וצריך להציב בפניהם גבולות. בהפועל צודקים, יש חוקים וצריך לעמוד בהם. הם באמת אוהדים תומכים שיודעים לייצר אווירה מדהימה, אבל זה לא אומר שהם צריכים לעשות מה שהם רוצים".

הארגון, אגב, משתף פעולה גם עם מועדון הכדורגל של הפועל קטמון, ונחשב לגוף העידוד המרכזי שם. גם בקבוצת הכדורגל ידעו משבר עם הבריגדה לפני שנתיים: חלק מחברי הארגון, שנחשבים אנרכיסטים, סירבו שדגל ישראל ייתלה באחד ממשחקי הקבוצה – דבר שגרם לסכסוך.

"הם אוהדים שיודעים לעודד ולהביא הרבה צבע, אבל הם חושבים שיש להם מונופול על העידוד ושהכל צריך ללכת על פי מה שהם רוצים", מציין גורם בהפועל קטמון. "אני מבין את הנהלת הפועל ירושלים. לא צריך להזניח אותם, אבל כן להציב בפניהם גבול. הם צריכים לדעת את מקומם".

אז מה הלאה? כמה אוהדים ותיקים אשר נמצאים בקשר עם הארגון ועם הנהלת הפועל, מנסים ליצור דיאלוג מתחת לפני השטח ולהוביל לפגישת פיוס – למרות שזו נראית כרגע די רחוקה, אבל כנראה בלתי נמנעת.

"גם בהפועל וגם בבריגדה מבינים שהם צריכים אחד את השני, שצריך להגיע לסיכום", מסביר אחד הגורמים שמנסיים לתווך בין הפועל לבין הברגידה. "אני מקווה שזה יקרה עוד לפני טנריפה, על מנת שלא להעמיק את המשבר. שני הצדדים צריכים להתעשת ולעשות ויתורים. יש כאן הרבה אגו, וצריך להיות חכם וזהיר".

עדי גורדון, שבמשבר הקודם היה אחד הגורמים המפשרים, לא נקרא עד כה לדגל ולא קיבל פנייה, אך אוהדים המעורבים בניסיונות הגישור לא פוסלים את האפשרות להיעזר בו – כמו גם בדמויות מקובלות יותר על הברגידה, דוגמת המנהל הספורטיבי יותם הלפרין ומנהל השיווק, ציון גדעוני, שגדל בקהל ומכיר את הארגון מקרוב.

גם הקפטן, ליאור אליהו, קרא ביום שני האחרון להרגיע את הרוחות כשהקבוצה התארחה אצל נשיא המדינה בקבלת פנים חגיגית לרגל הזכייה בגביע: "במעמד הזה אני רוצה לדבר על משהו טוב פחות: מה שקורה עם הקהל שלנו. אני קורא לכולם לשים את הכל בצד. כולנו פה מאהבה, ואני מקווה לטוב".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר