פלאייר השבת שחולק בתיבות הדואר (צילום: פרטי)
הפלאיירים שחולקו בתיבות הדואר ברמת שרת (צילומים: פרטי)

פלאיירים עם לוגו של עיריית ירושלים חולקו לתושבים: "בשבת אסור להדליק אש"

הבוקר, רביעי, חולקו ברמת שרת אלפי מנשרים שבהם נכתבו זמני כניסת ויציאת שבת, רשימת מקוואות וקריאה להקפיד שלא להדליק אש בשבת; עיריית ירושלים בתגובה: "העלון נעשה כפי שנעשה בשנים האחרונות. לקראת השנה הבאה הנושא ייבחן בשנית"

פורסם בתאריך: 30.10.19 16:29

תושבים בשכונת רמת שרת הופתעו הבוקר למצוא בתיבות הדואר שלהם מנשרים (פלאיירים), שעליהם מוטבע לוגו של עיריית ירושלים, ובהם פירוט זמני כניסת ויציאת שבת וקריאה להדליק נרות שבת בזמן "שהרי בשבת אסור להדליק אש" – כך נכתב. עוד במנשר: רשימת מקוואות ופרסום קו טלפון "לנשים בלבד" (כך במקור), ששייך לעמותה חרדית פרטית.

שכונת רמת שרת, כמעט מיותר לציין, היא שכונה מעורבת, שרוב תושביה הם חילונים ומסורתיים. יש לציין כי פרט ללוגו של עיריית ירושלים, על הפלאייר חתומים ראש העיר משה ליאון ומחזיק תיק תרבות תורנית במועצת העירייה דוד בלומנשטוק (דגל התורה). הכותרת של המנשר: 'מידע לתושב לשנת תש"פ'.

בעירייה, יש לציין, מוסרים ל"כל העיר" כי מדובר בעלון שנעשה כפי שנעשה בשנים האחרונות, אולם לקראת השנה הבאה הם יבחנו את הנושא בשנית.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


"קיבלתי את זה הבוקר בתיבת הדואר שלי – מבחינתי מדובר בבזבוז של כספי הציבור", אומר בשיחה עם "כל העיר" אחד מתושבי רמת שרת. "אם מחלקים פלאייר כזה בעשרות אלפי עותקים בתיבות הדואר זה בזבוז. בנוסף, למה העירייה שולחת לי הודעה שמזכירה לי שאסור לי להדליק אש בשבת? זה הזוי".

יקי הרץ, מקבוצת 'הרוב החילוני – חיה ותן לחיות', מציין בשיחה עם "כל העיר" כי "את השבת כל אחת ואחד בוחרים לציין בדרך אחרת. חבל שעיריית ירושלים שכחה את זה, ושהיא מחלקת הנחיות ל'שבת כהלכתה' גם בשכונות מעורבות, כולל אזהרה על הדלקת אש בשבת. אנחנו מזכירים לעיריית ירושלים שערים רבות במרכז הארץ זה עתה הצטרפו ליוזמת הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, וקוראים לה להפעיל בעיר הבירה קווים כאלה בשישי בלילה, עבור החיילים שיוצאים לבלות אחרי שבוע תובעני בצבא ולא רוצים להסתכן על ההגה; וכן תחבורה ביום שבת עבור הקשישים, הסטודנטים והמשפחות שרוצים לבלות במאות מסעדות, מוזאונים ובתי קולנוע הפתוחים בעיר בסופ״ש, או סתם מעוניינים לבקר חבר/ה בקצה אחר של העיר. אנו בטוחים שלרווחת תושבי העיר והתיירים המגיעים אליה, העירייה מסוגלת, ואף מצופה ממנה, לעשות יותר מאשר דף הנחיות דת. ירושלים מלאה במאות אלפי יהודים חילונים גאים שאינם מתנצלים על כך שהם מציינים את היהדות לפי צו מצפונם, ולא בהנחיית רב כזה או אחר".


פלאייר השבת שחולק בתיבות הדואר (צילום: פרטי)

פלאייר השבת שחולק בתיבות הדואר (צילום: פרטי)



חברת המועצה לורה ורטון (מרצ) פנתה במכתב לראש העיר ליאון בדרישה להפסיק את מימון והפצת המנשרים, לדבריה ל-75,000 בתי אב. "לא ברור לי למה העירייה צריכה להפיץ מידע מהסוג הזה עד לבתים של תושבי העיר ועל חשבונם", אומרת ורטון ל"כל העיר", "מדובר בהתערבות בחופש הדת וחופש מדת. לא נכון בעיניי, ואולי אף לא חוקי, להפיץ חומר הכולל פרסום של עמותה חרדית. כל אחת ואחד שמעוניין לדעת יכול לברר את שעות הכניסה והיציאה של השבת בבתי הכנסת – יש מעל 1,000 בעיר, דרך האינטרט ודרך העיתון. לגבי פרסום הכתובות של המקוואות – גם מידע זה מי שמתעניין יכול להשיג בקלות דרך המועצה הדתית, הזוכה לתקציב נדיב, או דרך המשרד לשירותי דת שתקציבו הוכפל בשנים האחרונות ועומד על מעל מיליארד שקלים".


פלאייר השבת שחולק בתיבות הדואר (צילום: פרטי)

רשימת מקוואות – פלאייר השבת שחולק בתיבות הדואר (צילום: פרטי)



"אין כל הצדקה שהעירייה תפיץ מידע על מקוואות ותממן את הפרסום, אין סיבה לדחוף מנשרים מסוג זה לבתי התושבים", מדגישה ורטון, "נאמר לי על ידי גורמים שונים אליהם פניתי בעירייה שלא מדובר ביוזמה חדשה. אך גם אם ראש העיר ניר ברקת התחיל מנהג מיותר זה, אין לנו כל חובה להמשיך אותו, להיפך. לדעתי בזבוז הכספים צריך להיפסק. אני מבקשת שזאת תהיה השנה האחרונה שהעירייה תשלח אותו ובינתיים מבקשת שהאגף המשפטי יחזור ויבחן את חוקיותו של פרסום העמותה הנ"ל".

"כל העיר" פנה לעיריית ירושלים שמסרה בתגובה כי "העלון נעשה השנה כפי שנעשה בשנים האחרונות. לקראת השנה הבאה הנושא ייבחן בשנית".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. מאיר אוחיון

    מעניין למה יקי הרץ וחבריו לא תוקפים בלהיטות שכזו כפיה חילונית דוגמת נשות הכותל ושאר מריעין בישין אך היכן דרדרתם? תעשו חשבון נפש!

  2. עליזה

    "חיי ותן לחיות" לכל תושב יש את הזכות לציין את היהדות על פי בחירתו ומצפונו. עם הכפיה הדתית אנחנו לא רחוקים מטהראן וממשמרות המהפכה.

  3. מבין אתץ הנקרא- הבנת הנקרא

    שטויות במיץ עגבניות, אנשים מגיבים בחוסר הגיון ואגרסיביות כאילו שכופים עליהם דת ומסורת,
    יש דבר שנקרא הבנת הנקרא ולפי הכתוב מה שנאמר איננו איסור הדלקת אש בשבת :

    רשום במפורש : "הקפידו להדליק את הנרות בזמן, שהרי בשבת אסור להדליק אש"
    כוונת המשורר הינה:
    להקפיד להדליק בזמן את הנרות כיוון שאם מדליקים אחרי הזמן זו נחשבת הדלקת אש בשבת. אם תדליקו נרות בזמן הרשום או לפני לא תחטאו בהדלקת אש בשבת.

    מסקנה שגוייה!

  4. ח

    ואי פשוט בכיינים… וכשבשכונות המעורבות חרדים מקבלים פליירים על פעילויות שמחללות שבת אז יגידו כפייה חילונית.. ? די כבר להתנפל על כל שטות. הם ציינו מה ההלכה אומרת להדליק בזמן כי אחרי זה זה כבר חילול שבת..

  5. ירושלמי

    חילונים חוצפנים במשך 10 שנים ברקת עדה את זה ולא מחיתם . העיר ברובה שומרת שבת אז מפיצים חומר שמתאים לשומרי השבת בנוסף המקוואות שייכים למדינה לציבור וראוי שהציבור יגע עליהם.
    החילונים רוצים שיפרסמו רק מה שמתאים להם וכל ציבור אחר שמגיע לו מידע יכול להתפגר . זו צביעות !! אתם טוענים לחיה ותן לחיות אז מגיע לציבור המסורתי והדתי לדעת איפה יש מקוואות במימון המדינה . אם יש לכם משהו חילוני שהמינה מממנת בבקשה גם זה כדאי לספר לציבור
    אולי נפסיק לחלק תנך בהשבעת חיילי צהל זה ביזבוז כספי ציבור רובם המכריע לא יפתחו את הספר הזזה זה ספר דתי

  6. שלמה

    חילוני זה לא יהודי?
    סך הכל הם רק כתבו משכתוב בתורה הקדושה, לא יותר.
    התורה שייכת לכל היהודים, גם לדתיים, גם לחילונים.
    ארץ ישראל ליהודים כי היהודים הסכימו לקבל את התורה.
    אם מה שכתוב בתורה כואב לכמה אנשים, סימן שהם צריכים ללמוד מה זה יהודי ומה זה תורה.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר