בית חב"ד במלחה (צילום: פרטי)
בית חב"ד במלחה (צילום: פרטי)

כרוז השבת החדש שמסעיר את מלחה: "המוסיקה רועשת מדי; זו פגיעה במרחב הפרטי"

יוזמה חדשה של בית חב"ד המקומי בשכונת מלחה, להפעלת כרוז ובו מושמעים קטעי מוסיקה לפני כניסת שבת, מעוררת את התנגדותם של חלק מהתושבים. יו"ר ועד השכונה דרור בקל: "המהלך נעשה באופן חד צדדי, זו התעלמות מזכויות התושבים האחרים"

פורסם בתאריך: 20.7.20 19:54

בשישי בערב בשבועות האחרונים תושבי מלחה מדווחים על כרוז שבת חדש של בית חב"ד המקומי, שמתוכו מושמעים בעוצמה גבוהה שירי שבת. ועד תושבי השכונה מתנגד למפגע הרעש, שמפריע לחלק מתושבי ומתושבות השכונה. ועד התושבים מדגיש כי מדובר במהלך בניגוד לצביונה החילוני-מסורתי של השכונה.

"בנוסף לאזעקת השבת לראשונה התחילו להשמיע מוסיקה רועשת מדי לפני כניסת השבת", מתאר בשיחה עם "כל העיר" יו"ר ועד תושבי השכונה דרור בקל. "יש בכך בעצם פגיעה במרחב הציבורי ולתושבים המתגוררים קרוב לבית חב"ד, שממנו מושמעת המוזיקה. זו גם פגיעה במרחב הפרטי – המהלך נעשה באופן חד צדדי, זו התעלמות מזכויות התושבים האחרים, וללא תיאום עם ועד השכונה. זה בעצם המשך של ההתנהלות של האוכלוסייה הדתית, שמרשה לעצמה בניגוד לחוק להפעיל את הכרוז".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת4"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


מהי תגובתך לכך שחלק מתושבי השכונה טוענים כי הכרוזים מהמסגדים של בית צפהפה לא מפריעים לך ואילו כרוזי השבת דווקא כן?
"קודם כל רעש המסגדים הפריע לי ואפילו פעלתי בנושא. דיברתי באופן אישי עם מוכתר בית צפהפה, והוא היה מאוד קשוב. תושבי רחוב הרקם הסמוכים לבית צפאפא הרגישו את השינוי".

ד"ר שלי אלקיים, תושבת השכונה וחברת ועד תושבי מלחה, מוסיפה ומדגישה בשיחה עם "כל העיר" כי "בערב שבת האחרון, דקות ספורות לפני כניסת השבת, הרעישו במלחה בקול רם באמצעות רמקולים צורמים, שהותקנו דקות לפני כן בבית הכנסת השכונתי. הרב טען כנגד התושבים שהביעו מחאתם כנגד ההרעשה, שיש לו 'אישור'. הפתרון לבעיה צריך להתנהל במישור האזרחי והקהילתי. הרי, לכל שכונה וקהילה יש אופי משלה. וצריך לזכור, שבכפר מלחה הבתים צפופים ולפיכך, מטרדי רעש מועצמים, פוגעניים, ובלתי נסבלים. ידוע, שבמלחה יש ועד פעיל. הוועד כבר הגיע בעבר לסטטוס-קוו עם בתי הכנסת, וחבל שהסטטוס-קוו הופר לפתע. צריך שהוועדה ונציגות בתי הכנסת ישבו יחדיו בזום – וידונו ויגיעו להסכמות. לדעתי, אין מקום לערב בעניין זה, לא משטרה וגם לא רשות מוניציפלית. הואיל, ואין כאן סכסוך בין שני צדדים אלא חיים משותפים של חילונים ומסורתיים בשכונת מלחה".

"אני חילונית, אך גם, מכבדת מסורתיות", מבהירה ד"ר אלקיים "ובאופן אישי שמחה שיש בית כנסת סמוך לביתי. מדובר בבית כנסת פעיל וחינני. כאשר כל אחד בשכונה יודע היטב מתי נכנסת השבת, מתי נכנס החג, ומתי זמן מינחה. ולא צריך לצלצל בפעמונים וברמקול כמו בכנסיה נוצרית באירופה ְשפעמוניה ורמקוליה משרתים את כלל העיר. אני מזכירה לכולנו, כי גם קריאות המואזין מהמסגד של בית צפהפה נתפסו אצלנו רבים כעזות נפש בגין הרמקולים שחדרו בעוז לשכונת מלחה, שאין בה מוסלמים. והנה, בבית צפהפה, לאחר התערבות קהילתית וגישור על ידי ראש הוועד דרור בקל, הנמיך האמאם את הווליום, תודה לאל, והכפר מלחה איננו מוצף, מזה שנתיים, בקריאות לתפילה ביום שישי בבוקר. רמקולים, צלצולים והרעשות הם מנהגים שלא קשורים למנהגים שבין אדם למקום. אצלנו מרעישים רק בפורים בקריאת המגילה".

הרב ברוך חדד מבית חב"ד מלחה מוסר בתגובה לפניית "כל העיר" כי "דבר ראשון שחשוב לומר – בית חב"ד במלחה הוא מקום שמאחד את כלל תושבי השכונה דתיים חילוניים ומסרתיים כאחד, רוב תושבי השכונה מכירים את פעילות בית חב"ד עם הרבה הערכה ולא מרגישים שום כפייה דתית, אדרבה דרך חב"ד בכללות היא להראות את יופי מסורת ישראל ולקרב את עם ישראל מתוך אהבה ולא מתוך כפייה. לגופו של עניין חשוב לומר שהשמעת המוזיקה בכניסת שבת היא נותנת אוירה של שבת בשכונה, ולא מפריעה לאף אחד בחייו הפרטיים, וכן השמעת המוזיקה במשך שתי דקות איננה נוגדת את החוק כל זמן שהיא עד 80 דציבלים. למי שחושב שאולי זה נוגד, הרשות בידו לפנות לרשויות החוק. בנוסף, חשוב להדגיש – רוב תושבי השכונה הם יהודים מסורתיים שחשוב להם מסורת ישראל, אלו שמתלוננים הם קומץ בודדים שמפריע להם כל דבר שמריח ממנו קצת ריח של דת… עיין בבקשה בערך ששמו 'קריאת המואזין' – המסגדים שמשמיעים עם רמקול את קולם כל יום (לא פעם בשבוע באמצע היום..) בשעה 4:00 בבוקר ממש לידינו מבית צפפא ואין פוצה פה ומצפצף….מעניין איך זה לא מפריע להם".

מעיריית ירושלים נמסר לפניית "כל העיר" כי "העירייה פועלת ליצירת שולחן עגול לצורך הידברות בין כלל האוכלוסיות בשכונה במטרה לייצר פיתרון שייתן מענה לצרכים השונים – בהידברות ובדרכי שלום".




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

32 תגובות
  1. יש אלוקים

    בעזרת השם יתברך ובישועתו

    אם למוסלמים מותר !!!
    אז ליהודים קל וחומר שמותר
    בטח ובטח

  2. רומי

    תגיבו ככה גם לרעש של המוסלמים לפנות בוקר??? ליהודים מותר להזכיר ליהודים ששבת נכנסת, אין כיף יותר מהמנגינות האלה… כמה טוב לשמור שבת

  3. גולן

    מסכנים נולדו יהודים רחמנות פעם בשבוע מסבכת להם את החיים מאחל להם רפואת הנפש במהרה שימשיכו הרמקולים וייעשו קצת רוח של שבת כאמירתו של חיים נחמן ביאליק : זכות הקיום שלנו במדינת ישראל היא בזכות השבת "

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני לא דתייה ולא שומרת שבת אבל אם יש מואזין ופעמיים בשבוע זיקוקים זה לא נורא אם פעם בשבוע 10 דקות יהיה שירי שבת שמאוד כייף לשמוע… פשוט אנשים אנטים

  5. דורי

    הכרוז לכניסת השבת מופעל גם בקריית יובל , למרות פוסטים בענייןוהתרעמות של הרבה תושבי השכונה , לא נעשה דבר.
    שירי השבת בווליום מחריש אוזניים זה מטריד זה מפריע , כולם יודעים מתי נכנסת השבת מי רוצה שישיר בהיתו ולא להטריד את שאר השכנים.
    מאוד אשמח אם טפלו בעניין הזה גם בקריית יובל .

  6. ירושלמית

    נכון הכרוז והרמקולים של המיסגדים מליפנות בוקר בכל פינה בעיר לא מפריעה לכם צידקנים

  7. יהודי

    כשיצאו בני ישראל ממצרים נאמר כי גם ערב רב (מצריים שראו את גדולת הבורא)עלו איתם ואותם אלו גם עשו עגל הזהב במדבר כך שאין פלא שבכל דור ודור עומדים אלו עלינו לכלותינו והקדוש ברוך הוא מצילנו מידם לכן ברוך אלוקינו שהבדילנו ונתן לנו תורת אמת ובזכות הרשעות הזו אפשר לזהות אותם

  8. פייגי

    מעניין אם אותם תושבים רגישים לקולות לא נעימים שומעים גם את ה'אללה ואכבררררר אאאאלללההה ווככבברר שאני שומעת פעמיים ביום ושונאת בגלל זה להתעורר באמצע הלילה…
    מעניין אותי אם הם גם שומעים בתקופת הרמאדן את היריות שכל פעם מחדש כמעט גורמים לי להתקף לב
    מעניין שמועלם לא חשבתי להתלונן על זה למרות שאני ממש ממש סובלת מזה אחרי טראומה של כמה פיגועים שראיתי

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    יהודי אוהב יהודי הם אחים שלנו שיהיה ליהודים הטובים האלה בהצלחה

  10. דוד

    אכן צודקת ד"ר אלקיים, מנהג הרמקולים הגיע מהכנסיות באירופה כמו גם מנהג הכובעים והחליפות. מלחה היא שכונה מסורתית שרבים ממנה מתפללים בשבת בבתי הכנסת, חבל שחב"ד גורמים לתושבים להיות במקום של התנגדות לדת על ידי הרמקולים.

  11. ימימה

    מספר דקות של שירי שבת לפני כניסת הדבת זו כל הבעייה? מוזר. ואני לא דתייה כלל

  12. טלי

    הצופר הזה משמיע שני שירים עלובים ביותר לפני שבת שיהיה תזכורת למי ששומר שבת , ברור שהמוזיקה לא מפריעה כי היא הרבה יותר שקטה ממועדון חילוני רק מה , מנסים למחוק כל סממן דתי בתרוצים שונים ומשונים .

  13. הרב בריח

    ככל שתכפו על אנשים – הם יחזרו בשאלה ויברחו מכל סממן של הלכה. אין שום צורך לשים רמקולים, שהחבדניקים והחרדים ישימו מוסיקה בבית שלהם.

  14. כל הכבוד לבקל

    אז הפכנו להיות מוסלמים- המואזין שר ברמקולים והרבי משמיע שירי שבת ברמקולים.

  15. חוק המואזין

    לישם את חוק המואזין גם לגבי מטרדי חב"ד או כל זיהום רעש אחר (הצעקות של המדריכים בעין יעל או ההודעות בגן החיות). מי שרוצה לשמוע מוסיקה שישים אוזניות.

  16. נו באמת

    הדברות ודרכי נועם פירושה תמיד שהבריונים הדתיים יקבלו מה שהם רוצים. הדרך היחידה שהם מבינים זה אלימות. רק זמבורות וקולות רעש בזמן התפילה יגרמו להם, אולי, להבין שהרעש שהם מייצרים מפריע לתושבים לא-דתיים ודתיים כאחד.

  17. דינה

    גם בעיר גנים יש את זה בכניסת השבת .אני חילונית אבל זה לא מפריע לי , זה דווקה נחמד .

  18. תושב ירושלמי שכבר התייאש מהעיר

    לפני מצעד הגאווה שימו מוזיקה ב80 דציבלים !!
    שימו קצת כרוז שקורא בעד להפלות )80 דציבלים כמובן כי זה מה שמותר.
    תושבי העיר החילונים-אל תשארו אדישים. היום זה קצת מוזיקה ומחר זה חסימת הכביש.

  19. יום שכולו שבת

    לא יאומן. במדינת היהודים בירושלים עיר הקודש כזו שנאה לריח של יהדות, לערכי עם הנצח, והפעם ? 2 דקות של מוזיקה ! …
    ברור שמדובר במתי מספר רעשניים כרגיל מהזן שמבקש תדיר ש'יכילו' אותו …
    חזק ואמץ הרב חדד

    "מקדש מלך עיר מלוכה קוני צאי מתוך ההפכה רב לך שבת בעמק הבכא והוא יחמול עלייך חמלה

  20. משה

    גם לדעתי המטרד לא כזה גדול בפרט שזה רק פעם בשבוע ולא בשעות המנוחה ובפרט שהמוסלמים מרעישים הרבה יותר ובשעות מוקדמות מאוד
    ועדיין חבל לעשות מריבה בין יהודים על כזה דבר כדאי לעשות הידברות ולבדוק אם באמת מפריע או שזה סתם קנטרנות

  21. אור לגויים

    ומה עם המואזין? זה סטטוס קוו…4:30 בבוקר!!! ועוד 4 פעמים ביום…מול החלון שלי בירושלים…ודבר ללמפה…אבל קצת ניגוני שבת זה מטרד..אז אם רעש זה רעש.. לכולם אסור!

  22. אלה

    אני גרה בפסגת זאב שהיא שכונה חילונית מוצהרת, ובכל אופן יש כמה שירים לפני שבת. זה רק מאחד ואישה טוב על הלב לכולנו. לקרוא לדבר כזה פוגעני?? להתעורר באמצע הלילה ממואזין בבית חנינא הסמוכה יותר הגיוני? שם זה אפילו לא שירים… אלא רק צרימה לאוזניים! שלא לדבר על היריות והזיקוקים ההזויים שהיו בשבוע שעבר ללא הפסקה וגרמו להמון בהלה ונזק…

  23. שרון

    אולי מספיק לחפש מריבות ? מה רע בכמה שירים לקראת שבת ? גם זה כבר מפריע לכם ? ולהבדיל – המואזין משמיע ב-4 בבוקר תפילות בערבית. זה כן היה באופן דו צדדי ובהסכמה איתכם ? אני ל דתית (מסורתית) ומאוד אשמח לתת לילדי קצת מאוירת השבת היהודית.

  24. יעקב

    אתם מטומטמים או עיוורים לפני שבוע פרסמתם על פתיחת בריכה בשבת ברמות שלא צריך להתייחס לאופי של התושבים ועכשיו שתי דק' של מוזיקה מפריע לתושבים של מלחה ראבק שחררו את הדתיים נמאסתם

  25. יפה

    אני דתיה. לא משכונת גילה. ואני מתנגדת גם להשמעה הרועשת של המוסיקה לפני שבת וגם לרעש מהמסגדים. וגם לזיקוקים והיריות שהיו בשבת לפני שבוע וחצי. בלי קשר לדת של בן אדם, אני חושבת שצריך לכבד אנשים שרוצים שקט ולא לכפות מוסיקה, רמקולים, זיקוקים או כל רעש אחר על כל התושבים בסביבה. זה מציק, גורם למתח, לחץ וכאבי ראש. והלוואי שהעיריה תפעל לעצור את כל הרעשים האלה שבאים מכל הכיוונים. מי שרוצה לשמוע שירי שבת יכול לשמוע בבית באינטרנט. ומי שרוצה להגיע למסגד יכול להשתמש בשעון מעורר. ומי שרוצה לחגוג יכול לציין זאת במסיבה נחמדה ושקטה. לא הוגן לכפות רעש על אנשים.

  26. אילי

    מעניין שהמוזאין,והבנייה מסביב והרעש לא מפריע להם.אנשים הזויים ועלובים

  27. שולה

    ישתבח שמו לעד. איזה יופי מחמם את הלב!! אשריכם ישראל שאתם זוכים לשמוע ניגונים בגניבת שבת!!!!

  28. שלמה

    אני לא מבין להפסיק את הירי משכונות הערביות והפסקת המואזין לא מעלים לדיון ולמציאת פיתרון אבל להשמיע מוזיקה יהודית לקבלת השבת הקדושה על זה מלינים ומפרסמים ממש בושה נותנים יד לקלקל לאותם תושבים יהודים לא להרגיש אוירה לקראת שבת

  29. ירושלים הקדושה

    לאן הגענו ? כל כך עצוב !
    עם ישראל ערבים זה לזה
    מספיק עם המלחמות הפנימיות.!
    אל תעשה לחברך מה שאתה לא אוהב שיעשו לך.
    אפשר לכבד דתיים וחילונים בהידברות.
    הרוב קובע .
    ראש חודש אב
    רק תזכרו בית המיקדש חרב וניזרקנו מארצנו בגלל שינאת חינם.
    צריך לגשר בין הפערים.
    אחדות תביא את הישועה.
    בהצלחה

  30. מסורתית

    המוסיקה מודמעת גם ברחבי ק. יובל למרות שכבר התושבים התלוננו בעבר, שום דבר לא משתנה, זה רק מחריף ומתפשט לעוד שכונות.

  31. זיבי וזובי

    1. "בית חב"ד במלחה הוא מקום שמאחד את כלל תושבי השכונה דתיים חילוניים ומסרתיים כאחד" – מילים מכובסות ומאוד אופייניות לאדם דתי אטום שמכבד רק את מי שמתיישר עם האג'נדה שלו… בדרכי נועם, חיוכים ומתק שפתיים דוחפים את האג'נדה שלהם על חשבון הציבור החילוני. זה לא רק ה"מואזין שבת" שלהם – אלה פליירים שממתינים לך בתיבת דואר, דוכני תפילין, סטיקרים, כבישים שנחסמים וכו'… יש הבדל גדול בין כיבוד מסורת וחינוך הנוער לערכי היהדות לבין השתלטנות והמיסיונריות של כתות חרדיות כאלה ואחרות…

    2. "המואזין בבית צפאפא אז מפריע לו…" איזה בלבול מוח… המואזינים הרועשים זאת תופעה מפריעה ובעייתית מספיק, לא צריך להוסיף על זה עוד. זה טרפה וזה נבלה. זה שיש מדיניות של אי-התערבות בענייניהם של הערבים זאת בעיה חמורה ומרגיזה מאוד.
    הגיע הזמן שישראלים יתחילו לכבד את המרחב הציבורי.
    כל אותם הדתיים שקוראים להפסקת "שנאת חינם" "להפסיק לחפש מריבות" – הם אלה שבד"כ מייצרים את המריבות ודורשים שיתחשבו רק בהם…

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר