רות מלכה, עובדת סוציאלית במחלקת הקורונה כתר א' בשערי צדק (צילום: שערי צדק)
רות מלכה, עובדת סוציאלית במחלקת הקורונה כתר א' בשערי צדק (צילום: שערי צדק)

איך מבשרים לאדם שאמו ואביו נפטרו מקורונה? השנה שהעו"סים בבתי החולים בירושלים לא ישכחו

יום העובדת הסוציאלית 2021: רות מלכה, עו"ס במחלקת הקורונה כתר א' בשערי צדק, מספרת על הרגעים הקשים השנה, שבהם נאלצה לבשר למשפחות על מות קרוביהם

פורסם בתאריך: 16.3.21 15:17

היום, שלישי, 16.3.21, מצוין ברחבי הארץ יום העובד סוציאלי הבינלאומי. השנה הזו עמדה בסימן התמודדותם של העובדות הסוציאליות עם קטל הקורונה, במחלקות שנפתחו ממש לפני שנה בבתי החולים בירושלים. מאות תושבים ותושבות נפטרו מפרוץ המגפה.

"זו היתה סיטואציה קשה ולא הגיונית בבית החולים", כך מתארת רות מלכה, עובדת סוציאלית במחלקת הקורונה כתר א' בשערי צדק. "כזו שמזמנת מחלקת קורונה בתקופה עמוסה ומשוגעת".

מלכה מספרת על מקרה שבו "אני ועובד סוציאלי נוסף במחלקה ליווינו מקרה מורכב של פטירת זוג הורים צעירים בסביבות שנות ה-50 לחייהם, בהפרש ימים זה מזו. זאת כאשר בנם בשנות ה-30 לחייו אושפז במחלקה במצב קשה. בהתחלה, האם ובנה היו מאושפזים זמן ממושך במחלקה, והצלחנו לשמור על קשר רציף של עו"ס המחלקה והרופאים עם המשפחה במחלקה ומחוצה לה. אך לאחר שנפטרה האם, עוד בטרם סיפרו על כך לבנה המאושפז איתה, נפטר האב, ששהה בביתו, באופן פתאומי עקב הדרדרות הקורונה. אף הוא הובא אל המחלקה בניסיון להצילו אך ללא הצלחה. עוד במהלך שהותו של האב במחלקה וניסיונות ההחייאה, הוקפץ צוות עו"ס שליווה ותמך בבני המשפחה ובצוות. במקרה הזה היה קושי רגשי רב של הצוות מול הבן, שטרם ידע על מות הוריו בשל חשש של ממש על מצבו הרפואי העדין והשלכת בשורה זו עליו".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מלכה ממשיכה ומספרת כי "כשהשתפר מצבו של הבן הוחלט לבשר לו על שאירע להוריו מספר ימים קודם לכן. נוצרה מציאות מורכבת ורגישה בה נקראנו, העובדים הסוציאליים ללוות את בשורת האיוב תוך שיתוף והתייעצות עם צוות הרופאים. כולנו פה אחד החלטנו כי עם יציאת הבן מהמחלקה, ממש מספר ימים מועט לאחר מכן, יהיה ניתן לפעול בעניין בלי לחשוש לבריאותו, תוך מציאת מעטפת מתאימה. דבר זה אפשר לנו לבדוק את השטח ולמצוא שותפים נכונים למשימת הבשורה. עבדנו מתוך רגישות רבה תוך שיתוף וחשיבה יחד עם בני המשפחה ואיתרנו דמויות קרובות מהמשפחה ומחוצה לה אליהם קשור הבן – אח קרוב, דוד, רב הקהילה, עו"ס המלווה את המשפחה".


רות מלכה, עובדת סוציאלית במחלקת הקורונה כתר א' בשערי צדק (צילום: שערי צדק)

רות מלכה, עובדת סוציאלית במחלקת הקורונה כתר א' בשערי צדק (צילום: שערי צדק)


ביום שנקבע כי המלווים הגיעו בכדי לבשר לבן יחד עם הצוות המטפל על מות הוריו, ערכו העו"סים במחלקה שיחת הכנה וחשיבה עם המשפחה: "סידרנו, תמכנו ובחרנו במשותף איתם, תוך הכוונה והדרכה, את הדרך והמילים הנכונות להודעה ומהלך הבשורה. היינו צריכים להכין מקום מתאים להודעת הבשורה וכן נערכה יחד עם החברים ובני המשפחה חשיבה ותוכנית לשחרור, כולל בחירת מקום עוטף ומוכר אליו ישתחרר המטופל, מציאת דמויות קרובות לימים הקרובים של האשפוז ואחריו שישהו לצידו וחיזוק בני המשפחה על היחד והליווי".

"באותה העת, נאספנו כולנו בחדר מסתכלים אחד על השני. איש אינו פוצה פה", מתארת מלכה את הרגעים הקשים, "איש אינו מוצא את המילים. מהלך הבשורה לווה ונוהל על ידנו, העו"סים ובתיווך בין כלל הגורמים. היתה דממה והיו דמעות וקושי, היתה מעטפת וחיזוקים. היה צורך בעטיפה עבורו ועבור משפחתו יחד עם צוות מחלקת קורונה שליוו את בני המשפחה לאורך האשפוז. גם לאחר השיחה המשיכה המשפחה לקבל ליווי ותמיכה עד השחרור ככול שנדרש על ידנו ועל ידי צוות העובדים הסוציאליים".

מלכה מסכמת כי "אמנם עבר זמן מאז אך אלו רגעים ארוכים, החרוטים בזיכרוני היטב. זהו סיפור גדול ומורכב אשר נוהל, תווך, ולווה על ידי צוות העובדים הסוציאליים הן למטופל ולמשפחה וגם מול כלל הצוות הרפואי שהתקשה אף הוא במקרה מורכב זה. יהי זכרם ברוך".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת4"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. שי

    בקיצור כול המגפה הזאת קרתה בעולם בשביל לפגוע בעובדים סוציאליים . אדיןטים

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר