עין כרם (צילום: פנינה עין מור)

עין כרם בצבעי בורדו: הטיול המומלץ לסופ"ש

במסלול הליכה באורך 2 ק"מ תוכלו לראות את הגפנית המטפסת, שצבעה בורדו, מכסה את קירות הבתים בכפר הציורי עין כרם - הזדמנות לטייל בשכונה וליהנות מהקסם הרב ששורר בה

פורסם בתאריך: 15.11.19 08:06

לכל עונה היופי משלה. עין כרם , כפר עתיק יומין המעוטר בטראסות שבסיסן עוד מהתקופה הכנענית, הוא כפר ציורי עם היסטוריה יהודית ונוצרית משמעותית.

בעונה זו של השנה ניתן ליהנות מפריחת הסתווניות ועוד מעט הכרכומים וממש עכשיו קירות הבתים נצבעים בבורדו על ידי הגפנית המטפסת. כמה בתים כאלה ניתן לראות ברחוב האורן ורחוב האחיות.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת7"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


את טיולינו הפעם נתחיל רגלית מהר הרצל דרך שביל מרקוביץ הנמצא בתחילת דרך הזיכרון. מיד אחרי חלקת הנטיעות, שבה תוכלו להכיר את דגלי המדינות שנציגן נטעו את העצים תראו גת עתיקת יומין מצד שמאל לשביל. עם הירידה מטה תגיעו ליער עם עצי מאכל, תות, תאנה וזית. סופו של השביל, שאורכו כ-2 ק"מ, יביא אתכם אל בתי הכפר היפה שהוכר על ידי איקומוס ישראל כאתר מורשת עולמית.

לכו לאורך חומת הצלפים כלפי מטה ותגיעו לכיכר הקסטל. לצד הכיכר שלושה בתי כנסת. שניים מתוכם ש יוצאי תימן. מימין לכיכר נמצאות מדרגות גן עדן, שיובילו אתכם אל עמק התימנים. 97 מדרגות שיורדות בשביל קסום. חמש חמולות רב דוריות של יהודים שהתיישבו בכפר ועלו מתימן, חיות כאן. עד היום שתי רועות צאן שגם מגבנות גבינות נהדרות, ממשיכות את מסורת ההורים.


שביל סובב עין כרם (צילום: רון חביליו)


בעין כרם משפחות רבות מארחות ומספרות על התרבות שלהן, על המאכלים ועל המקורות. לרוב הבתים ניתן להגיע בתיאום מראש או בפסטיבלים השונים שמתקיים במקום. מול כיכר הקסטל נמצא המתחם המדהים הנקרא "בחפץ כפיה", כאן לומדים מלאכות עתיקות כגון טווייה, אריגה, קליעה ועוד. חנות קטנה מוכרת את התוצרת המקומית. משמאל למתחם שביל המחבר לדרך האחיות, ובקצה הדרך היפה נמצא גן עדן חבוי מאחורי חומות גבוהות – הגן של האחיות ציון. המקום משמש כבית הארחה ובראשית דרכו היה בית יתומות. היתומות הובאו מלבנון לאחר מלחמת האזרחים בין הדרוזים לנוצרים במחצית המאה ה-19. מקים המנזר, אלפונס רטיסבון, יהודי מומר, התווה למסדר יעוד של קרוב בין הדתות. הנזירות וגם הנזירים, לומדים ומלמדים יהדות. כנסו לגן היפה, תיהנו מהצמחייה ובעיקר מהשלווה ששורה בו. הרבה סדנאות רוחניות מתקיימות בין כתליו. גשו לצידו המערבי ממנו נשקף נוף יפיפה אל הרי ירושלים ואל המדרון הדרומי עם המנזר הרוסי העטוי כיפות זהב ושאר הצריחים הנישאים על המדרון.



המשיכו בטיולכם לכיוון רחוב האורן. בדרככם תחלפו על פני הכנסייה היוונית שהיתה בית התפילה של תושבי עין כרם הנוצרים עד קום המדינה. במידה ואתם לבושים צנוע, לחצו על הפעמון ואם מזלכם יאיר, הנזיר חריטון יפתח את השער. הכנסייה הבלתי פעילה מלאה בציורי קיר המנציחים סיפורים מהמקרא והברית החדשה. מיד בכניסה על הקיר מימין מצוירים 3 המלאכים עם אברהם ושרה וכן עקידת יצחק. גם הוריו של יוחנן היו עקרים, ואביו הכהן צחק כשהתבשר על הלידה הקרבה. על הקיר משמאל לבמה והאזור המקודש, נמצא אליהו הנביא ומעליו יוחנן שמטביל את ישוע במי הירדן ומבשר עליו כעל המשיח של עם ישראל. וכך מציור לציור, העלילה מתפתלת.

ביציאה ממתחם הכנסייה, מול השער נמצאת סמטה ציורית – מעגל הנקבה שממנה ניתן להגיע לבוסתן היפיפה של עין כרם. מזה למעלה מעשר שנים קומץ מתושבי עין כרם מתכנסים בימי שישי ומשקמים את הטראסות, את הצמחייה המקראית, גרמי המדרגות ושותלים פרחים וצמחי תבלין. ניתן לנוח בסוכות היפות או לקיים פיקניק נחמד בינות לטראסות. בכל עונה ישנם פירות שונים שניתן לקטוף ולאכול. בימי החורף, עם רדת הגשמים נוצר נחל ומפלים יפים.


עין כרם (צילום: פנינה עין מור)


מעל הבוסתן נמצא מעיין מרים. לאוהבי האתגר מומלץ לזחול בנקבת המעיין ולהגיע אל מקור נביעת המים. 2 נביעות יש למעיין שזורם כל ימות השנה. כיום השפיה מאוימת על ידי הבנייה המתוכננת של הבסיס של מכללות צה"ל ומלון סמוך שעלול להבנות לצידו ומעליו.

גם לאחר 45 שנות מגורים בכפר העתיק הזה , אני עדיין נפעמת מיופיו ויחודו. מי ייתן ופרנסי העיר ישכילו לשמור על הכפר התנכ"י, החי , האחרון בארץ.

* פנינה עין מור, מורת דרך ומחברת הספר עין כרם לטייל ולבשל

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר