אלישבע מזי"א, מנכ"לית תיאטרון החאן (צילום: יעל אילן)
אלישבע מזי"א, מנכ"לית תיאטרון החאן (צילום: יעל אילן)

מנכ"לית תיאטרון החאן אלישבע מזי"א ל"כל העיר": "הטיפול במשבר הקורונה מזעזע, תחושה של כאוס"

אלישבע מזי"א, מנכ"לית תיאטרון החאן, מבקרת בשיחה עם "כל העיר" את התנהלות הממשלה במהלך משבר הקורונה, ומספרת איך בחודש האחרון היא המציאה מחדש את מוסד התרבות

פורסם בתאריך: 17.9.20 19:30

תקופת הסגר הראשון הביאה לסגירתם של כל מוסדות התרבות ברחבי הארץ, כמו גם לסגירתו של תיאטרון החאן. בזמן שישבה בביתה, חשבה אלישבע מזי"א, מנכ"לית התיאטרון, על הדרכים בהן יהיה ניתן להמציא את החאן מחדש ולהתאימו למצב הקיים: "אמרנו לעצמנו שאנחנו מתקרבים לקיץ, וזו הזדמנות להעביר את הפעילות של התיאטרון החוצה".

החאן, למעשה, הינו התיאטרון היחיד בארץ שהחל לפעול תוך שמירה על הנחיות הקורונה. "גייסנו כסף מהעירייה, הרשות לפיתוח ירושלים וקרן ירושלים. כולם נרתמו לעזור לנו ותכננו מערך שלם של הצגות בחוץ. הקמנו הפקה מיוחדת – הצגה המבוססת על עיבוד של הספר 'תהילה' מאת ש"י עגנון. ההצגה מתקיימת בשכונת ימין משה, כשהקהל מתהלך ברחובות יחד עם השחקנים. זו הצגה מדהימה. כל הכרטיסים נמכרו והגיעו אליה אנשים מכל רחבי הארץ".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת8"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


"חוץ מזה, הרמנו הפקת בזק המבוססת על עיבוד מקוצר ל'רומיאו ויוליה' של שייקספיר", מספרת מזי"א, "כאשר ישנו סיפור מסגרת על להקת שחקנים, שחלקה חולה בקורונה, ובשל חוסר תקציב השחקנים נאלצים לעשות הכל מהר. מדובר בהצגה מצחיקה מאוד שמתאימה לגיל עשר ומעלה, וכל הכרטיסים שלה נמכרו חודש קדימה. ראיתי בהצגה הזו הזדמנות להמציא את החאן מחדש".

כך, דווקא הקורונה היוותה הזדמנות למתיחת פנים עבור התיאטרון והפיכתו לאחד ממוסדות התרבות המרתקים בארץ. "אנחנו מופיעים גם עם ההצגות הרגילות של החאן באמפי של גן הפעמון. פתחנו עם ההצגה הראשונה 'אוי אלוהים', וזה היה פשוט אירוע מקסים. היתה פתאום הפסקת חשמל באמצע, באיזשהו שלב נכנסה חתולה לבמה. אני חושבת שזה הופך את התיאטרון לדבר הרבה יותר חי. במידה מסוימת אני מרגישה שהקורונה גרמה לנו להתעורר, לצאת מאזור הנוחות שלנו".


תיאטרון החאן (צילום: דוברות תיאטרון החאן)

תיאטרון החאן (צילום: דוברות תיאטרון החאן)


לדברי מזי"א, בזכות הקורונה, הצליח התיאטרון להרחיב גם את מערך הקהל שלו: "מאז שנכנסתי לחאן לפני כשלוש שנים חיפשתי כיצד ניתן להגיע אל קהלים שאינם מגיעים להצגות בדרך כלל. אם בתקופות של מלחמות אמנים מגיעים ומופיעים במקלטים, אז אני לגמרי חושבת שהתפקיד שלנו בתור תיאטרון ירושלמי הוא הגעה לשכונות. ככה אנחנו גם מצליחים להגיע אל קהלים חדשים – בתי אבות, בתי ספר, שכונות מגוונות".

על אף ההצלחה של הקונספט החדש, עדיין לא ברור מה יהיה בחורף. "התכנון שלנו הוא להופיע בחוץ עד אחרי סוכות, ולאחר מכן להיכנס לאולם. כרגע החאן ממוקם בשכונה צהובה, ומותר לנו להכניס לאולם עד 94 אנשים. זה מה שנעשה במידה ולא יהיה סגר. יש לנו גם כל מיני מחשבות על הפקת הצגה בין החללים שבתוך החאן בחלוקה לקפסולות. החאן הוא תיאטרון אמיץ ולא סטנדרטי, שלמד להגיב מהר מאוד לאירועים. חשוב לי מאד שהתיאטרון ימשיך להיות כך גם אחרי הקורונה".


ההצגה "אוכלים" בגן הפעמון (צילום: גדי דגון)

ההצגה "אוכלים" בגן הפעמון (צילום: גדי דגון)


כעת, כשאנו עומדים בפני סגר נוסף, קשה שלא לחוש מבולבלים, מסבירה מזי"א. "אני חושבת שבגל הראשון, למרות שהגזימו, היתה תחושה שהמגפה מנוהלת. עכשיו הטיפול במשבר הקורונה מזעזע, יש תחושה של כאוס. מצד שני, ישנה תחושה שמשרד התרבות מתנהל היטב, וגם עיריית ירושלים טיפלה במוסדות התרבות נהדר. הלוואי שהממשלה הייתה מתנהלת באותה הצורה".

"בעיניי, לא צריכה להיות מגבלת משתתפים בהופעות בחוץ. אני באמת חושבת שאי אפשר להידבק כששומרים על ההנחיות באוויר הפתוח. בגן הפעמון ניתן להושיב כ-500 אנשים, ואנחנו קיבלנו אישור רק על 200, וחבל. בתוך האולם זה סיפור אחר – אבל עדיין אני חושבת כי 40 אחוזים תפוסה זה מוגזם. בניגוד לחתונות, מוסדות התרבות והקהל שמגיע אליהם מקפידים מאוד על ההנחיות. מה שיסייע להתמודד עם התפוסה המעטה הם הפיצויים שנקבל בגין אובדן הכנסות. השאלה הגדולה היא מה יהיה ב־2021 אם לא יהיו פיצויים. זו תהיה בעיה גדולה מאד, כי באמת איבדנו הרבה הכנסות. אני מנסה לשמור על אופטימיות, וחושבת שאם לא יקח המון זמן עד שימצאו חיסון, אנחנו נהיה בסדר".



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תירגעי חמודה שימרי על עצמך ועל יקירייך ,הגל יעבור ןהתיאטרון יחזור לשיגרה המבורכת!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר