סדנת כתיבה יוצרת של בית הספר מעלה (צילום: יח"צ)
סדנת כתיבה יוצרת של בית הספר מעלה (צילום: יח"צ)

בית הספר מעלה: סדנת כתיבה רב תחומית

היום, ראשון, תחל סדנת "טיוטה ראשונה" של בית הספר מעלה, שבה 12 מפגשים שבועיים אשר יועברו על ידי אושיות כתיבה. הנה כמה טיפים בחינם

פורסם בתאריך: 22.10.17 10:08

היום (ראשון, 22.10), תצא לדרך סדנת כתיבה רב תחומית של בית הספר מעלה, שממוקם בשכונת מוסררה. הסדנה – "טיוטה ראשונה" – היא למעשה סדרה של 12 מפגשי כתיבה יוצרת, אשר יתקיימו אחת לשבוע, כשכל אחד מהמפגשים יועבר על ידי אושיית כתיבה אחרת. מגוון היוצרות והיוצרים והסוגות בהם הם מתמחים מספקים למשתתפי הסדנה ארגז כלים מגוון של טכניקות כתיבה ויצירה.

בניגוד לסדנאות הכתיבה הנפוצות, בהן על פי רוב יוצר אחד מנחה קבוצה ומתמחה עמה בז'אנר אחד, "טיוטה ראשונה" מהווה סדרה של טעימות מעולם הפרוזה, השירה, הכתיבה העיתונאית והפזמונאות, וכל שיעור מוגש באופן הייחודי ליוצר שמעביר אותו. הסדנה מיועדת לקהל מגוון ולא דורשת ידע קודם או ניסיון, אך מעשירה גם לבוגרי סדנאות ולכותבים.

הסדרה, כאמור, תצא לדרך היום בערב (ראשון) באחת מכיתות הלימוד של בית הספר מעלה, כשהמפגש ייערך תחת הכותרת "פתיחה חגיגית", אקספוזיציה לסיפור קצר או לרומן בהנחיית גלית דיסטל אטבריאן; שבוע לאחר מכן (ראשון, 29.10) תתקיים סדנת השירה "חצי כיכר לחם ופרח" בהנחיית רוני סומק; בהמשך, ב־5.11, תתקיים סדנת כתיבת מונולוג בהנחיית צביה מרגליות; ושבוע אחר כך (ראשון, 12.11) יתקיים המפגש "מבט על האחר", לכתוב על העולם שמחוץ לאני בהנחיית יונתן ברג.

במפגשים הנוספים ישתתפו, כאמור, אושיות כתיבה נוספות דוגמת אמילי ערוסי, דורית רביניאן, בכל סרלואי, יורם ניסינוביץ', אורית גידלי, סיוון הר-שפי, גלית דהן קרליבך וויקטוריה חנה.

רגע לפני פתיחת הסדרה המיוחדת, "כל העיר" מגיש לכם מספר טיפים לכתיבה מאת שלושה מהכותבים המשתתפים בסדנת "טיוטה ראשונה".

גלית דהן קרליבך

דמויות משנה

גלית דהן קרליבך (צילום: גל חרמוני)

גלית דהן קרליבך (צילום: גל חרמוני)

דמויות ראשיות נוטות לעייף. הן דורשות תשומת לב רבה, ובצדק. אבל בימים בהם הדמויות הראשיות מרשות לעצמן יותר מדי, אני עובדת על דמויות משנה כדי לקבל אתנחתא ורענון כוחות. בניגוד למה שנלמד בשיעורי ספרות על אודות "דמות עגולה" או "שטוחה", דמויות שטוחות פועלות יפה וחשובות לעלילה.

העבודה על אלו יכולה להיות מהנה מאוד משום שפעמים רבות יש דמויות משנה בעל תפקיד אחד מוגדר שמגיב בהתאם לעלילה. ברומן האחרון שלי "סוּפה של אליס" התקדמתי צעד נוסף ודאגתי לאפיין דמויות רבות במושב בשניים-שלושה קווי אופי.

בשביל התרגיל שלנו, נרגל אחרי מקורות נפלאים להעתקה. למשל, "אמה" של ג'ין אוסטן. אביה של אמה הוא היפוכונדר מושבע. בזאת, כמעט, מתמצה כל תפקידו והוא מגיב למתחולל – חתונות, ביקורים, התאהבויות וכו' – תמיד מבעד למשקפי ההיפוכונדר. כך גם רבות מדמויותיו של דיקנס, שבכלל יכול לשמש כסדנה מעולה לבניית דמויות. תרגיל: בדקו אם יש בסיפור שלכם דמות משנית: הגנן שמגיע פעם בשבוע, טרול – בן דוד רחוק של הגיבור, חברה, אם, אחות וכו', ושדכו לו תכונה אחת מובילה ואפילו ארכיטיפית. עכשיו נסו לשלב אותו בתוך הסיפור הכללי ולהניח לו לעלות ולומר את תפקידו, ממש כמו בתיאטרון.

(בת 36, מתגוררת בירושלים. מפרסמת טורי דעה, שירה וסיפורים קצרים ב"מערביב", "הארץ", "מקור ראשון" ועוד. ספרה האחרון, "סופה של אליס", ראה אור לפני מספר חודשים בהוצאת זמורה-ביתן).

יונתן ברג

לכתיבה יש כמה מרחבים, ובכל אחד מהם צריך לעבוד.

יונתן ברג (צילום: דינה גונה)

יונתן ברג (צילום: דינה גונה)

טיפ העמל:
כתיבה צריכה זמן קבוע ומקום קבוע. בעיקר אם היא כתיבה של יצירה ארוכה. בחרו זמן נוח בשבוע ומקום ללא הפרעות. אין טלפון, אין אינטרנט.

טיפ ההשראה:
אנחנו מעיין הנובע מתוך ים גדול, התקרבו כל הזמן לים. לקרוא, לקרוא ולקרוא! וגם לצאת למסעות, למוזיאונים, לנהרות והרים, לתחנות מרכזיות. ההשראה נמצאת בהתבוננות.

וטיפ התנסות:
צאו החוצה, מצאו מקום בו אתם יושבים מול בני אדם. כיכר, בית קפה, תחנת אוטובוס.
הוציאו את הדף ותתחילו להכניס לתוכו את מה שלפניכם – שברי שיחות, מראה של אדם שעובר, קול הכרוז, קולות המנועים, וויכוח, הכול. לאחר יומיים קראו שוב את מה שנאסף, בחרו מתוכו פרט אחד, אדם אחד, שיחה אחת, מראה בודד, זה תחילת הסיפור או השיר, לאן הלך אותו אדם, מה נאמר בהמשך הוויכוח, לאן נסע אותו נער עם גיטרה על הגב? הכול אפשרי.

(בן 36, מתגורר בירושלים. משורר, סופר ומטפל. ממואר פרי עטו, "פסגות סיפור עזיבה", ראה אור בהוצאת אפיק לפני כחצי שנה ורומן חדש שלו יראה אור בקרוב בהוצאת עם עובד).

בכל סרלואי

טיפ לכותב המתחיל

בכל סרלואי (צילום: הלל סרלואי)

בכל סרלואי (צילום: הלל סרלואי)

אין דרך יפה לכתוב את זה: לעולם נהיה כולנו כותבים מתחילים. כותב מנוסה הוא כמו ילד מנוסה – זקן ועייף. כדי לכתוב צריך לשמר את היכולת לא לדעת כלום על עצמינו ועל העולם, קל וחומר על הכתיבה שלנו. רק כך אפשר להתחיל כל פעם מחדש ולגלות את עצמנו שוב ושוב ככותבים.

וכמו ילד שפתוח תמיד לדברים חדשים בעולם, גם הכותב צריך להיות פתוח: להסכים להכיר ללא הפסקה כמה שיותר מהיצירות של אלה שקדמו לו. ובמילים אחרות: הוא חייב לקרוא, והרבה. לקרוא כל הזמן. נשמע אולי פשוט, אבל זה מאוד לא מובן מאליו בזמן שלנו, בו כולם יודעים כתוב ורבים שכחו שללמוד לקרוא קודם ללמוד לכתוב. משורר הוא לא רק אמן, אלא אומן, בעל מלאכה. וכמו שרופא חייב ללמוד כל הזמן את מלאכתו, וכמו שנגר חייב ללמוד מניסיונם של אלה שקדמו לו, וכמו שמוזיקאי חייב ללמוד את היוצרים שקדמו לו, משורר חייב להכיר וללמוד את היצירות והיוצרים שקדמו לפניו. משורר הוא לא רק סנה בוער ונביא של מילים, אלא קודם כל בעל מלאכה וחייב להיות אדם משכיל. לא השכלה אקדמית המנתחת את העולם לפרוסות, אלא ההשכלה העמוקה ביותר, זו שהאדם רוכש בעצמו, בכוח הטעם והשיפוט שלו. מה טוב בכתיבה של המשורר האהוב עלי? למה שורה מסוימת לא עובדת בעיני? איזה מהלך עשה משורר, מינקותו עד מותו?

והחשוב מכל: גם כאשר משורר נחשב למנוסה, אל לו להתפתות למנעמיה של מפלצת התהילה אלא לעבודה הסבלנית וחסרת הזוהר של בעל המלאכה, וחשוב מכל לזכור תמיד: כל עוד אנו מסוגלים להכתים דף לבן בדיו או להתפעל ממילותיהם של אחרים, רק התחלנו.

(בת 34, תושבת כוכב השחר. מורה ומשוררת. כותבת ביקורות ספרות ואת הטור "אומרת שירה" במוסף "שבת" של מקור ראשון. ספר שיריה השני, "סכין שלופה האור" ראה אור בשנת 2016 בהוצאת הקיבוץ המאוחד).

"טיוטה ראשונה. ימי ראשון, 21:00-19:00. בית הספר לקולנוע "מעלה", רחוב שבטי ישראל 20.
מחיר: 60 שקלים למפגש בודד, 500 שקלים לסדנה כולה. הנחה לבוגרי "מעלה" לדורותיהם.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר