סיגל קליין חוגגת חנוכה בירושלים עם הסופגניות הירושלמיות (צילומים: אנטולי מיכאלו)
סיגל קליין חוגגת חנוכה בירושלים עם הסופגניות הירושלמיות (צילומים: אנטולי מיכאלו)

חג השומנים: סיגל קליין במסע בעקבות הסופגנייה הירושלמית

בתפריט: סופגניית מעורב ירושלמי בחצות, סופגניית המפלצת של השפית רחל בן אלול, סופגניית גן הוורדים במונא ועוד

פורסם בתאריך: 13.12.17 19:50

חג האורים והסופגניות הוא ממש לא חג לסגפניות, וזו כנראה הדרך היהודית המומלצת להשגת ישבן סטייל קים קרדשיאן. הרי כולנו צפינו בסרטון עם מאות הסופגניות שרצות בתוך הגוף היישר אל הישבן שלנו ומתמקמות שם עד לשיבה טובה.

כדי להוריד חזרה את הקלוריות שאכלנו בסופגנייה ממוצעת מטוגנת במילוי ריבת חלב וציפוי, נאלץ לסבול באימון אינטרוולים אינטנסיבי של שעה לפחות, ואם חטאנו בסופגניות מפונפנות עם סוכריות, כדורי קליק או מזרק עם רוטב שוקולד, מדובר בשני אימוני קיקבוקסינג רצופים, שיעזרו לקלוריות לצאת באותה “הקלות” שבה נכנסו…

אז רגע לפני שאני סותמת את הפה, הצטרפתי לסיור חנוכה בירושלים – סיור בעקבות הסופגניות הירושלמיות, לבדוק אם יש קלוריה ששווה את נקיפות המצפון שלי. לכבוד חנוכה יזמו בעיריית ירושלים בפרויקט קולינרי מדליק, שבו 15 שפים וקונדיטוריות ירושלמיות לקחו השראה מירושלים ויצרו את “הסופגנייה הירושלמית”. אסף גרניט ממחניודה יצר סופגנייה ברוח “קולנוע סמדר” הנוסטלגי, השפית רחל בן אלול יצרה סופגנייה בצורת “המפלצת” מקרית היובל, קרן ואיציק קדוש קיבלו מוזה מטחנת הרוח מונטיפיורי, ואסף רותם יצר סופגנייה בהשראת “המציצה” – הרי הסוכרייה על מקל בעגה הירושלמית.


סופגניית מעורב ירושלמי של מסעדת "חצות" ומאפיית "אנג'ל" (צילום: אנטולי מיכאלו)

סופגניית מעורב ירושלמי של מסעדת "חצות" ומאפיית "אנג'ל" (צילום: אנטולי מיכאלו)


אבל כמו באופנה, קולקציית הסופגניות מפתיעה ומרהיבה במגוון צבעים, טקסטורות וטעמים. לשם כך הפקרתי את גופי ויצאתי להתענות בעקבות הסופגניות הירושלמיות.

פתחנו בבית הקפה “בן עמי במושבה” עם סופגניות מנצנצות, בציפוי ריבת חלב. הדוגמניות נראות תמימות למראה אבל שימו לב להפתעה – מדובר בסופגנייה אפויה (עיין ערך בריוש), שבתוכה טמון פתק בהשראת הכותל המערבי, בסגנון “מכתוב”. רעיון מתוק וקצת סיני… לא?

מסעדת מונא בבית האמנים מגישה סופגנייה בהשראת גן הוורדים בירושלים. מונא היא מסעדה לא כשרה אבל הסופגנייה כשרה לגמרי ונעשית במאפייה הכשרה של אותם הבעלים. הסופגנייה אדומה בשל ציפוי שוקולד לבן ומי ורדים, במילוי שוקולד עם הל ולמעלה מפוזרת אבקת לואיזה. הטעם: חמצמץ עשיר.

 

 

במגדניית מרציפן שבשוק מחנה יהודה לקחו סופגנייה רגילה לגמרי, עם אותו הקוקו והסרפן, והוסיפו לה חתיכת בצק עלים של חומות העיר העתיקה. תוספת פריכה לרכות הסופגנייה.

סופגנייה בהשראת חומות העיר העתיקה של מאפיית "מרציפן" (צילום: אנטולי מיכאלו)

סופגנייה בהשראת חומות העיר העתיקה של מאפיית "מרציפן" (צילום: אנטולי מיכאלו)

בוטיק סנטרל, שהוא גם בית קפה בוטיקי בפאתי השוק, החליט להנציח את האמרה הידועה ירושלים של זהב, עם סופגנייה במילוי קרם שוקולד עשיר, ותוספת בזהב מעין כתר.

רחל בן אלול, מאסטר שף, בעלת דוכן כריכים ירושלמי “רחל בשדרה” יצרה, כאמור, את הסופגנייה בהשראת המפלצת, גם מקום משחק, גם ירושלמי אסלי, גם נראה מטורף, כל אלו יחד עם הר של קצפת יוצרים תוצאה מושלמת.

טרטוריה חבה הממוקמת בכניסה לשוק מחנה יהודה, בחרה במאפיין המלבי, שמורכב מחומרי גלם מקומיים- סופגנייה בהשראת מלבי ירושלמי.

אבל שיא השיאים התחולל במסעדת חצות. חשבתם פעם שדווקא כאן יציעו לכם סופגנייה? אז כן, אבל זו לא הסופגנייה שאתם חושבים עליה, עם ריבה ותוספות. זו סופגנייה מטוגנת כהלכתה ובפנים לא פחות ולא יותר – מעורב ירושלמי. מה אגיד לכם, זו אחת ההנאות עלי אדמות. הרעיון הוא פרי שיתוף פעולה של שני גופים ירושלמים אותנטיים, מאפיית אנג’ל ומסעדת חצות. גימיק מצלח ביותר.

סופגניה בהשראת המפלצת של השפית רחל בן אלול (צילום: אנטולי מיכאלו)

סופגניה בהשראת המפלצת של השפית רחל בן אלול (צילום: אנטולי מיכאלו)

אז הסצנה הקולינרית הירושלמית שלנו היא מתוחכמת ויצירתית, אנחנו ידענו וזו גם ההוכחה. ואיך אני שורדת את כל הטעימות הללו ועוד בערב אחד? מאחר ואני לא נמנית עם בני המזל שיכולים לטחון סופגניות ללא הגבלה ולקום בבוקר צנומים, התשובה היא ביס אחד מלא שסופג את כל הטעם, ואחר כך שלוק מהמילוי בעוד יתר בצק הסופגנייה מושלך אחר כבוד לפח האשפה בלי שום ייסורי מצפון, מה שמאפשר לחתולים לחגוג בכיף את נס פח הזבל.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר