קמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית (צילום: Grauesel)
קמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית על רקע מזרח ירושלים (צילום: Grauesel)

סערת תקצוב החינוך במזרח ירושלים: "בשם הפופוליזם סמוטריץ׳ דוחק סטודנטים לזרועות הטרור"

שר ירושלים וההשכלה הגבוה לשעבר, ח"כ זאב אלקין, מצטרף למתנגדים להחלטת שר האוצר לעצור את תקצוב הלימודים הגבוהים לתושבי מזרח העיר: "זה מטורף". גם ראש העיר ליאון מתנגד נחרצות. מנגד, השר סמוטריץ' הסביר: "בשנים האחרונות התפתחו באוניברסיטאות ובמכללות בישראל תאים איסלמיים קיצוניים... לא מתנצל שבאתי לקדם ערכים ומדיניות"

פורסם בתאריך: 8.8.23 13:32

"זה מטורף. בשם הפופוליזם שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ דוחק סטודנטים ממזרח ירושלים לזרועות הטרור", כך אומר היום, שלישי (8.8.2023) ח"כ זאב אלקין, מי שכיהן בעבר כשר ירושלים ושר ההשכלה הגבוה, אשר מכיר מקרוב את הנושא, בהתייחסו להחלטה של שר האוצר סמוטריץ לעצור את הכספים המיועדים לעידוד סטודנטים ממזרח ירושלים ללמוד במוסדות האקדמיים הישראלים.

לדברי ח"כ אלקין, "לפני מספר שנים העברנו בממשלה החלטה לתקצוב לימודים סטודנטיאליים בירושלים לתושבי מזרח העיר. ראש הממשלה באותה תקופה -בנימין נתניהו, חבר בקואליציה – ח״כ בצלאל סמוטריץ׳. ככל הנראה, מישהו ייעץ השבוע לשר האוצר להפסיק את העברת הכספים לעידוד ההשכלה הגבוהה של ערביי מזרח העיר באקדמיות, כשהרציונל, כך נראה, שהפסקת תקצוב לערבים לא יזיק לבייס".

אלקין לא מסתפק בדברים הללו ומוסיף הסבר על הטעות הבסיסית שבהחלטה: "אותם סטודנטים תושבי מדינת ישראל. במקום ללמוד במוסדות ישראלים מוכרים הם יילכו ללמוד במוסדות בשכם וברמאללה. במקום לקחת חלק בלימודים במדינת ישראל הם יקצינו נגד מדינת ישראל – ויחזרו לירושלים כתושבים ישראליים".

אלקין מציין כי להפסקת התקצוב שעליה החליט השר סמוטריץ' מתנגדים ראש המל״ל, השב״כ וזרועות הביטחון. לפיכך הוא אומר: "בצלאל סמוטריץ', לא בושה לקחת אחריות ולחזור בעצמך".

אתמול, כידוע, הודיע השר סמוטריץ על הפסקת התקצוב, כשעיקר טענתו של שר האוצר כי כספי סיוע יעוכבו "לכל הפחות עד לקביעת מנגנוני טיפול בהקצה הלאומנית ובתאים האיסלמיים הפועלים באוניברסיטאות ומקיימים פעולות תמיכה ועידוד בטרור במאבק הלאומני נגד מדינת ישראל". (ההסבר המלא שלו לדברים בהמשך), וההחלטה הצליחה לערור נגדה קואליציה די רחבה ומקיפה – מימין ומשמאל, מהאקדמיה ומהפוליטיקה, ממשרדי הממשלה ומגורמי הביטחון.

בין המתנגדים נחרצות להפסקת התקצוב ראש העיר משה ליאון, שאתמול התייחס לדברים ואמר ל-YNET: "התוכנית להמשך התמיכה במוסדות להשכלה במזרח ירושלים תימשך ואף תורחב. בשנים האחרונות התוכנית הביאה להישגים משמעותיים מאוד בחינוך במזרח העיר. תוכניות כאלה מביאות להרחבת ההשכלה ולהתרחקות ממחשבות על טרור".

בשנים האחרונות, כפי שפורסם לא אחת ב"כל העיר", פועלת עיריית ירושלים רבות במזרח ירושלים ומשקיעה, ביחד עם משרד ירושלים (הממשלה) סכומי עתק בתשתיות ובחינוך במזרח העיר. ליאון התייחס לדבריו ואמר: "התוכניות בתחום החינוך הן מצוינות. כדוגמה, בשנת 2018 למדו רק כ-1,800 תלמידים ערבים במזרח ירושלים את תוכנית הלימוד הישראלית הרשמית לבגרות. השנה למדו במסגרת התוכנית הישראלית (ולא הירדנית מלפני 1967) כבר 16,000 תלמידים והתוכנית תורחב עוד. מדובר בהצלחה גדולה וכל הכספים המיועדים לתחום החינוך עוברים תחת פיקוח ומגיעים ליעד שלהם הם הוקצבו. התוכנית הזאת נמשכת וגם תימשך בעתיד, בתמיכה המלאה של עיריית ירושלים".

 

 

***

בתגובה להתנגדות הנחרצת שעוררה החלטתו, פרסם השר סמוטריץ' ההסבר שלו: "כמי שדוגל בירושלים מאוחדת אני מאמין שאנחנו צריכים להשקיע במזרח העיר, בהכנסת מערכת החינוך הישראלית, בתשתיות ושיפור השירות לאזרח, בתעסוקה ועוד ועוד. ואכן, תכנית החומש למזרח ירושלים שאביא בע"ה לממשלה תהיה גדולה יותר מתכנית החומש הקודמת. אלא מה? בתכנית החומש הקודמת למזרח ירושלים נכלל סעיף שנועד לתמרץ שילוב של ערביי מזרח העיר באוניברסיטאות ומכללות בירושלים ומעניק להם הטבות ועדיפות על סטודנטים אחרים. הרציונל בסעיף (שעומד על מאות מליונים) הוא עידוד השכלה ותעסוקה בפיריון גבוה במזרח העיר, ובעיקר עידוד של ערביי מזרח העיר ללמוד באקדמיה הישראלית ולא באוניברסיטאות ערביות כדוגמת ביר זית או אנג'ח, תכליות חשובות ונכונות מצד עצמן. אלא שבמצב הנוכחי, אליה וקוץ בה. בשנים האחרונות התפתחו באוניברסיטאות ובמכללות בישראל תאים איסלמיים קיצוניים שמביעים פעם אחר פעם הזדהות עם אויבי ישראל ופעמים רבות דוחקים את רגלי הסטודנטים האחרים ובתקופות של מתח ביטחוני הופכים את החיים של הסטודנטים היהודים לבלתי נסבלים. מה גם שהסטודנטים הללו מקבלים העדפה על פני סטודנט יהודי ששירת בצבא ועושה מילואים. אנחנו רוצים שהסטודנטים הערבים לא ילמדו בביר זית ואז מקבלים ביר זית באוניברסיטאות שלנו. בתקופת מבצע שומר החומות, לדוגמא, הסטודנטים הערבים במכינה האקדמית באוניברסיטה העברית שבתו באופן רשמי, הפגינו בקמפוס בהזדהות עם מחבלי החמאס בעזה והצטרפו ל"מאבק להצלת אל-אקצא". למרבה הצער האבסורד הזה של תאים איסלמיים קיצוניים שפועלים במוסדות האקדמיים בארץ ותומכים באויבינו על חשבוננו בחסות "החופש האקדמי"הפך לחזון נפרץ.

"לא פחות חשוב מכך, המכינה האקדמית בעברית פועלת בבית הספר לתלמידי חוץ שבעבר שימש עולים חדשים, חיילים בודדים וכו' שנדרשו לשנת מכינה כדי להתקבל ללימודים באוניברסיטה. בשנים שמאז הפעלת התוכנית בית הספר התרוקן כמעט לחלוטין מהסטודנטים הללו, שנשארו ללא מענה וממילא יקלטו פחות טוב במדינת ישראל ויתקשו לרכוש שפה, השכלה גבוהה ותעסוקה מתקדמת.

"את כל תופעות הלוואי הללו אני מסרב לקבל. וכן, אני לא חותמת גומי של אף אחד, ושוב, לא מתנצל שבאתי לקדם ערכים ומדיניות. לשם כך נבחרתי. לכן התניתי את אישור הסעיף הזה ביצירת מנגנונים שיטפלו בהקצנה הלאומנית באוניברסיטאות וימנעו אותה. בכל הפגישות והשיחות הרבות שקיימתי בעניין בשבועות האחרונים עם כל הגורמים המקצועיים הרלוונטיים בשב"כ, בעיריית ירושלים, במשרד האוצר ובאוניברסיטה, אף אחד לא הכחיש את הבעייתיות שתיארתי. טענת המצדדים בתקציב היא שזה נזק ש"שווה לספוג", ובכל הכבוד, לכך אני לא מסכים. ברגע שנכיר בבעיה ונפסיק לטמון את הראש בחול כמו בת יענה ולהתעלם מההקצנה הלאומנית שלמרבה הצער מתרחשת בחלקים גדולים בחברה הערבית, התעלמות שעלתה לנו הרבה מאוד בפרעות תשפ"א ועוד עלולה חלילה לגבות מאיתנו מחירים גדולים בעתיד, ועם קצת רצון טוב והתגייסות של משרד החינוך, המל"ג, הנהגת המוסדות האקדמיים ובמידת הצורך גם השב"כ – ניתן לפתור את הבעיה, למגר את הפעילות האיסלמית הקיצונית בקמפוסים ולהחזיר את התכנית והתקציב. אם זה יהיה חשוב לכל הגורמים הללו הם יתגייסו לכך, ואם הם לא יתגייסו אז זה כנראה לא באמת חשוב להם. חשוב לציין שאני מתואם בעניין הזה באופן מלא עם ידידי שר החינוך יואב קיש.

"אני משוכנע שלאחר ההסברים האלה רובכם המוחלט מזדהים עם ההחלטות הללו שלי ומבינים שהן נכונות ואפילו מתבקשות בממשלה היהודית, לאומית וציונית שהקמנו. באנו לתקן ואצלינו מה שאתה בוחר זה מה שאתה מקבל".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר