המוקד הטלפוני של 'כנפי דרור' (צילום: עמותת כנפי דרור)
המוקד הטלפוני של 'כנפי דרור' (צילום: עמותת כנפי דרור)

מירושלים תצא הבשורה: המענה הייחודי לילדים והוריהם בחרמות ופגיעות חברתיות

תקופת המלחמה מקצינה תופעת של מאבקי הכוח וחיקוי מופעי מלחמה, שמובילים לסירוב ללכת לבית הספר, הדחות מקבוצות הוואטסאפ, מצוקה חברתית וחרם. בירושלים הושק מוקד טלפוני ייחודי המתמודד עם התופעות ברמה הארצית

פורסם בתאריך: 11.1.24 07:14

החודשים האחרונים היו סוערים בכל קנה מידה, על אחת כמה וכמה עבור ילדים ובני נוער שנאלצו להתמודד עם אינספור אתגרים חדשים שאליהם לא היו רגילים, שנוספו לאתגרים השגרתיים של בני הנוער.

המלחמה, כך מציינים כל הגורמים הרלוונטיים, מקצינה תופעות של מאבקי כוח בקרב הילדים ובני הנוער, מביאה איתה חיקוי של מופעי מלחמה שמובילים ביחדיו לילדים ובני נוער מסוימים להגיע לקצה. הם מסרבים ללכת לבית הספר, מודחים מקבוצות הוואטסאפ הכיתיות/חברתית, חווים מצוקות חברתיות קשות וגם חרמות.

כדי להתמודד עם התופעות הקשות הללו, עמותת 'כנפי דרור' בשיתוף עיריית ירושלים השיקו החודש מוקד טלפוני ייעודי להענקת מענה ראשוני ומתמשך להורים וילדים בירושלים וברחבי הארץ במצבי חרם, קושי או פגיעה חברתית. המוקד הטלפוני שהושק כמוקד עירוני הורחב בעקבות המלחמה, למוקד ארצי, לאחר שהעמותה העוסקת בשגרה במניעת חרמות בקרב בני נוער וילדים, החליטה להשתמש בידע ובכלים שברשותה, להעמיק את ההתמודדות עם התופעות. המוקד מעניק מענה למשפחות מקהילת המפונים ולכל הנמצאים במצוקה חברתית ורגשית בכל רחבי הארץ.

את עמותת "כנפי דרור", כפי שכבר פורסם ב"כל העיר", הקימה משפחת אל עמי בשמו של בנם, דרור, שחווה פגיעה עמוקה של התעללות חברתית וחרם בילדותו. במאמצים גדולים הוא ידע לצמוח משם ולהצליח בבית הספר, במכינה, בצבא, בלימודים ובמשפחה. עד שצלקות הפגיעה הקשה מתקופת הילדות, שהותירו את חותמם העמוק בנפשו, שבו ונפתחו והכריעו אותו.

מהמקום שלהם ומתוך ההבנה העמוקה שהחרם הולך איתך לכל החיים. היטיב לתאר זאת נועם חורב, כשכתב: "כי ילד שעשו עליו חרם, הוא אף פעם לא מחלים, הוא רק לובש בגדים של מבוגר”.

 

 

המלחמה, כך מדגישים שוב ב'כנפי דרור', גרמה למצב חירום חברתי בו מאות אלפי ילדים ובני נוער נקלטו בישובים וקהילות שאינם מוכרים להם. לצד החיבוק הגדול שקיבלו במסגרות החדשות, חלקם סובלים ממצוקות חברתיות ולא מוצאים את עצמם במקומם החדש: מסרבים ללכת לבית הספר, הדחות מקבוצות הוואטסאפ, נערים ונערות המדווחים על בדידות, אלימות, מצוקה חברתית וחרמות.

המוקד בא לתת להם ולהוריהם מענה. כיצד להתמודד, מה לעשות ומה לא לעשות, איך לערב את הצוות החינוכי בסביבה ועוד. המוקד פועל במשמרות חמישה ימים בשבוע ומאויש על ידי 17 מתנדבים ומתנדבות שהתמקצעו בתחום. בהתאם לפניות הוא מספק מענה חד פעמי או מתמשך, אנונימי או גלוי. "במידת הצורך מספק מענה במודל "התערבות חכמה", בו המוקד משדך בין הפונה לבין מחלקות רווחה, בתי ספר, השירות הפסיכולוגי ועוד, באמצעות רשת של מתנדבי "שגרירי כנפי דרור" המתגוררים ברחבי הארץ ועברו הכשרה משמעותית", מציינים בעמותה.

לדברי אורית רז, מנכ"לית "כנפי דרור": לקהילה יש אחריות ותפקיד בהתערבות וסיוע במקרי חרם ודחייה, על ידי יצירת מוקדי התערבות וסיוע אינטגרטיביים במערכות הקהילה, החינוך והרווחה, של כל יישוב ויישוב, שידעו לפעול במשותף למניעה, להתמודדות בעת אירוע ולליווי ילדים ומשפחות במצבי משבר. התערבות קהילתית חכמה תוכל למוסס באופנים מגוונים ומהירים את מעגל החרם. מוקד פניות שאנו מעמידים לרשות ילדים הורים וצוותי חינוך, ישמש עוגן כלל ארצי לדרך מתאימה להתמודד עם חרמות בקרב בני נוער".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר