מנהל טיפול נמרץ לב ד"ר אלעד אשר והמטופל (צילום: שערי צדק)
מנהל טיפול נמרץ לב ד"ר אלעד אשר והמטופל (צילום: שערי צדק)

יצא נס: קיבל דום לב מחליטת תה מצמח הרדוף רעיל – חייו ניצלו בשערי צדק

במרכז הרפואי שערי צדק הצילו את חייו של גבר בן 73 מירושלים, שהכין לעצמו חליטת תה מעלים של הרדוף רעיל, שאותם קטף ברחוב - ולקה בדום לב. ד"ר אשר אלעד, מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב בשערי צדק: "הרעלה מצמח הרדוף היא נדירה יחסית, אך הרעל משפיע ישירות על שריר הלב"

פורסם בתאריך: 11.9.19 09:02

תושב ירושלים, בן 73, שהכין לעצמו חליטת תה מצמח הרדוף רעיל קיבל דום לב – חייו ניצלו בשערי צדק. הגבר פונה לפני כשבועיים לבית החולים לאחר שאשתו חשדה כי הוא עובר אירוע מוחי בעקבות בלבול שחש. מיד עם הגעתו הוא עבר בדיקות ראשוניות והועבר לבדיקת סיטי ולבדיקת MRI – אולם רגע לפני הכניסה ל-MRI הוא לקה בדום לב.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


מנהל טיפול נמרץ, ד"ר פיליפ לוין, מתאר את הרגעים הדרמטיים: "מיד התחלנו בביצוע החייאה ממושכת ולשמחתנו גם חזר הדופק וגם לחץ הדם. תוך זמן קצר הוא חזר להכרה מלאה. הגבר נשאר עם דופק מאוד אטי ונזקק לקיצוב לב ולאור הבדיקות הוחלט יחד עם מנהל טיפול נמרץ לב, ד"ר אלעד אשר, הוחלט לבצע צנתור לב".

"במקביל לשילוב התלונות על בלבול, בחילות ודופק איטי, שחווה הגבר לפני הגעתו – עלה החשד להרעלה", מסביר ד"ר לוין. "תחקרנו את משפחתו על שימוש בתרופות חדשות או על שינוי תזונתי שעשה לאחרונה ומהר מאוד הבנו ממשפחתו שהוא שתה תה חדש, שהכין לעצמו מעלים שקטף ברחוב. מיד עלה החשד להרעלת הרדוף".

לאחר התאוששותו ושחרורו ממכונת ההנשמה זיהה הגבר את העלים ששתה כעלי ההרדוף. "אני חולה סכרת וחיפשתי עשבים להורדת הסוכר", תיאר המטופל . "מצאתי ליד הבית עשב שדומה ללואיזה וקטפתי ממנו עלים, טחנתי בבית והכנתי לי תה. לא חשבתי שזה משהו שיכול להרוג אותי".

צמח הרדוף הוא שיח שנפוץ בעיקר בנחלים ובמאגרי מים – עליו ורדרדים והוא נפוץ בכל הארץ. עליו מפרישים שרף רעיל וגם גבעוליו רעילים. הצמח אסור לאכילה – הוא עלול לגרום לנזק למערכת העיכול וכאמור להפרעה לבבית, שעלולה להוביל אף למוות.


צמח הרדוף (צילום: מתוך ויקיפדיה - Prenn)

צמח הרדוף (צילום: מתוך ויקיפדיה – Prenn)


רעייתו מספרת: "לא ידעתי שהוא אסף את העלים והכין מהם תה. בבוקר ראיתי שהוא לא מרגיש טוב וחשבתי כי מדובר בווירוס, אולם כשהחל לדבר באופן מבולבל, הבנתי כי קורה אירוע משמעותי ופיניתי אותו לשערי צדק".

ד"ר אשר אלעד, מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב, אומר כי "צמח ההרדוף מכיל חומר מאוד דומה לאחת תרופות הלב השכיחות, אך רעיל הרבה יותר. תופעת ההרעלה מצמח הרדוף היא נדירה יחסית, הרעל משפיע ישירות על שריר הלב. היא מסוכנת כפליים כי היא מקשה על היכולת שלנו לזהות מידית כי אכן מדובר בהרעלה מהצמח. לשמחתנו, הגבר הגיע מהר ובזמן לשערי צדק ובכך יכולנו להציל את חייו".

"מקרה זה חייב לשמש תמרור אזהרה לכולנו לסכנות הקיימות בצמח ההרדוף ולהבנה כי זיהוי מהיר ופינוי מהיר לבית חולים מציל חיים", מסכם ד"ר אלעד.




אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    זה צמח שמגדלים בגינות בכל מקום. פעם ראיתי מישהו קוטף פרח וכמעט מכניס לפה. יש לו פריחה יפה ורודה או לבנה

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מה שממחיש את הצורך בטיולים בטבע במסגרת בית הספר. אני זוכרת שהמדריכים בטיולים במסגרת בית הספר תמיד אמרו שהצמח הזה רעיל

  3. קלייר

    זה מה שהזוי במדינת ישראל. הרדוך הנחלים, הוא צמח רעיל.והוא צומח בכל מקום, וסמוך מאד לגני ילדים. לפני כמה שנים, קראתי שילדים הגן אכלו והתעוורו. אבל הזה נטוע בכל בכל פינה בישראל.
    הבן אדם, לוקח סתם שיח ומכין ממנו תה? איזו טיפשות. ויש כל כך הרבה צימחי תבלין לחליטות תה.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר