פרופ' עופר מרין, שערי צדק (צילומים: הרברט בישקו, דוברות שערי צדק)
פרופ' עופר מרין, שערי צדק (צילומים: הרברט בישקו, דוברות שערי צדק);

מנכ"ל שערי צדק: "נערכנו לחורף הזה הרבה יותר טוב משנה שעברה"

בשיחה עם "כל העיר" מתאר פרופ' עופר מרין, מנכ"ל שערי צדק, את היקף פעילות בית החולים על רקע תחלואת החורף

פורסם בתאריך: 10.1.20 07:31

עונת החורף 2020-2019 תיזכר, כפי שזה נראה, כאחת העונות הקשות – עם עלייה דרמטית נרשמת במספר החולים בשפעת, שמובילה אף למקרי מוות של אנשים בריאים ללא מחלות רקע. בימים אלה בשערי צדק נמצאים במערך פעילות מתוגבר בחדר המיון ובמחלקות הפנימיות בשל תחלואת החורף. כ-20 חולים מאושפזים כיום בשערי צדק במצב בינוני-קשה בשל השפעת או סיבוכי מחלת השפעת.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת9"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


"בחורף יש יותר תחלואה של מחלות נשימה", מספר בשיחה עם "כל העיר" פרופ' עופר מרין, מנכ"ל שערי צדק. "ובכל חורף אנחנו פוגשים אנשים עם פגיעות קור – בעיקר אנשים יותר מבוגרים שהעמידות הגופנית שלהם פחות טובה. גם אנחנו רואים נפגעי שריפות, שמשתמשים בתנורי נפט ונפצעים – בכל שנה יש לנו 3-2 אירועים כאלה. אבל רוב ההתמודדות היום היא עם מטופלים שבאים עם בעיות נשימה ומחלות ויראליות – השפעת היא רק אחת מהן".

למרות הסכנה בהידבקות בשפעת – היקף המתחסנים עדיין נמוך, בין השאר בשל תפיסות שגויות על אפקטיביות החיסון. אתה ממליץ להתחסן נגד השפעת?
"יש הוכחות מדעיות שאומרות כי חיסון לשפעת מקטין תמותה ומקטין תחלואה. הדבר לא ניתן לוויכוח מדעי. הדבר הזה הוא ברור. האם חיסונים לשפעת מגינים ב-100 אחוז? התשובה היא 'לא'. האם יש איזשהו סיכון בלקחת חיסון לשפעת? גם התשובה היא 'לא'. היום הוכח שהחיסון לא גורם למחלות, אין דבר כזה שאנשים קיבלו שפעת מחיסון השפעת", מבהיר פרופ' מרין. "אפשר להוריד את זה מהפרק. אנחנו עושים מאמצים עילאיים על העברת מסר לציבור – לצאת ולהתחסן. אנשים מתים משפעת כל שנה ברחבי העולם, וכולם אנשים שלא קיבלו חיסון. אנשים בריאים לעתים מקבלים שפעת ולעתים מתים מזה. נשגב מבינתי להבין מדוע אנשים לא לוקחים חיסון. דקירה של 5 שניות והתחסנת".

בעונת החורף נכנסים לחדר המיון בשערי צדק כ-350-340 מטופלים מדי יום, כאשר לחדר מיון ילדים מגיעים כ-100 ילדים ביום. "על מנת לעמוד בעומס הוספנו עוד משמרות לצוותים הרפואיים והשנה", מספר פרופ' מרין, "נפתחו מחלקות חדשות של פנימית וניטור בהשקעה של כעשרה מיליון שקלים. במחלקות הפנימיות אנחנו מעל התקן לצערי", אומר פרופ' מרין, "אך אנחנו נערכנו לחורף הזה הרבה יותר טוב משנה שעברה. לפני פחות מחודש פתחנו מחלקה פנימית נוספת. מדובר בתוספת של כ-20 מיטות, התרגום המידי הוא – 20 אנשים שלפני שנה לא היה להם מקום, היום יש להם מיטה. בנוסף, ישנה השקעה ארוכת טווח להכפלת חדר המיון, שנאמדת ב-50 מיליון שקלים".

"היעדר הממשלה מהווה פגיעה קשה במערכת הבריאות"

פרופ' מרין פותח את הבוקר שלו באמצע הלילה. בימים אלה הוא מתאמן לקראת חצי מרתון ירושלים – ב-4:30 לפנות בוקר הוא כבר על קו הזינוק, גומע מרחקים במסלולים ברחבי העיר, 50-40 ק"מ במצטבר שבועי, אבל מה זה לעומת המרוץ הסיזיפי אחר התקציבים הממשלתיים על רקע הקיפאון הפוליטי והיעדר ממשלה מתפקדת. "המצב מחריף מאוד", מתאר פרופ' מרין, "האמת היא שכל בתי החולים נמצאים בסד כלכלי שעבר איזשהו קו אדום. היעדר הממשלה מהווה פגיעה קשה במערכת הבריאות. אנחנו בשערי צדק הכנסנו יד לכיס והוצאנו כסף".

כמה זה עולה לשערי צדק?
"אני לא רוצה להיכנס לכלכלת הבריאות, אבל שערי צדק מכניס יד לכיס במציאות הכלכלית המורכבת של מערכת הבריאות. מדובר בהשקעה של תוספת כוח אדם ומשמרות בהיקף של מאות אלפי שקלים בכל חודש".

"העניין שהממשלה לא קמה גרם לזה שהרבה מאוד משאבים שהיו צריכים להיות מופנים לבריאות לא הופנו. שערי צדק חי בחסר, ולכן אנחנו עושים מאמץ עילאי שהחסר הזה לא יורגש ברמת החולה. זה יהיה נורא אם נגיד לחולה שהוא לא יקבל טיפול כי אין לנו כסף – זה לא קורה", מדגיש פרופ' מרין, "זה לא מגיע לרמת המטופל, אבל זה גורם לנו בתור מנהלים להזיע קשות, כי זה פוגע קשות".





תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר