גידי לשץ (צילום: עצמי)
גידי לשץ (צילום: עצמי)

מכבי שירותי בריאות: מהפך בשירותי הרפואה בירושלים

תושבי ירושלים יכולים להוסיף נדבך נוסף לגאווה הירושלמית - שירותי בריאות מעולים. את המהפך בשירותי הבריאות המקומיים מייחסים פרנסי העיר לפעילותה הנמרצת של "מכבי שירותי בריאות", שהשקיעה בשנים האחרונות משאבי ענק בפיתוח שירותי הרפואה. בראיון לרגל יום הבריאות הבינ"ל פורש גידי לשץ, ראש מחוז ירושלים והשפלה בקופה, את העשייה הרבה בעיר ואת התוכניות לעתיד

פורסם בתאריך: 8.4.18 15:55

התקופה שבין יום העצמאות ליום שחרור ירושלים היא תקופה עמוסת אירועים בבירה. אלפי תיירים פוקדים אותה והיא מושכת אליה הרבה מאוד ישראלים, שמתרפקים על האתרים השונים הקשורים בשחרור העיר. גם הסיקור התקשורתי של ירושלים מעלה פרופיל והעיר מועלית על "שולחן הניתוחים" בכל ההיבטים – כלכלה, תעסוקה, דיור, חינוך, תחבורה. אבל דווקא התחום שבו ירושלים מצטיינת יותר מכל בשנים האחרונות, תחום הבריאות, כמעט שאינו זוכה להבלטה.

זה קצת מוזר בהתחשב בתחושות הסובייקטיביות של התושבים. מסקר שנערך לאחרונה על-ידי הלמ"ס, על דירוג שביעות הרצון של תושבים מהערים בהן הם מתגוררים, מתברר, כי בתחום הבריאות הירושלמים מעניקים לעירם ציון גבוה במיוחד. למעשה, את הגבוה ביותר מבין כל הערים בישראל.

לא תמיד זה היה כך. עד לפני שלוש שנים שירותי הבריאות בעיר התמקדו בשני בתי החולים המרכזיים שלה וירושלים סבלה ממחסור בשירותי רפואה קהילתית, בניגוד למקובל בערים מרכזיות אחרות. את המהפך מייחסים רבים לכניסתה המואצת של "מכבי שירותי בריאות" לעיר, שהחליטה לראות בירושלים יעד אסטרטגי והשקיעה בה משאבים אדירים בפיתוח שירותים ובהתאמתם לקהילות ולמגזרים השונים בה.

בשורת הרפואה הקהילתית

הרוח החיה מאחורי המהפך שמובילה "מכבי" בעיר הוא ראש מחוז ירושלים והשפלה בקופה, גידי לשץ, שרבים זוקפים לזכותו את תנופת העשייה של הקופה בירושלים בשנים האחרונות. בריאיון עימו לרגל יום הבריאות העולמי, שיתקיים ב-7 באפריל ויצויין ע"י 191 המדינות החברות בארגון הבריאות העולמי, לשץ מצביע על נתוני המעבר לקופות החולים השונות שמתפרסם מידי שנה על-ידי הביטוח הלאומי ומהם עולה, כי "מכבי" בירושלים רשמה שיא בצירוף חברים חדשים בשנתיים האחרונות. לפי הנתונים מהשנה החולפת, הצטרפו בשנת 2017 למכבי בירושלים 3,483 חברים נטו – הרבה מעבר לקופות המתחרות. למעשה, מכבי היא הקופה הצומחת ביותר בעיר. כדאי לזכור כי המעבר כיום בין הקופות איננו מסובך וכי הוא מאפשר לשמור על רצף ביטוחי שמשמר את זכויות החבר.

"תושבי העיר מתחילים להכיר את העוצמה הגדולה של 'מכבי'", אומר גידי לשץ, "בזכות המרכזים הרפואיים שפתחנו, מאות מטפלים ורופאים חדשים שהכנסנו והשקעה אדירה בכל מגוון תחומי הבריאות".

בוא נתחיל מהתחלה. מדוע החליטה "מכבי" להגביר את נוכחותה בירושלים?

"אנחנו קופה ארצית, עם עוצמות ויכולות הטובות בישראל, ויש לנו אחריות ציבורית על כלל האוכלוסייה. מטבע הדברים, רצינו להנחיל את היכולות שלנו והיתרונות שלנו גם לציבור הירושלמי. 'מכבי' הייתה מותג לא מוכר בעיר וקיבלנו החלטה אסטרטגית לחדור לירושלים לכל רוחב הגזרה, ולתרגם את העוצמות הארציות של הקופה למונחים מקומיים. התוצאה היא שאנו מנגישים לתושבי הבירה שירותי רפואה ברמה גבוהה, עם מיטב הציוד הטכנולוגי ומיטב הרופאים, ומקדמים את מערכת הבריאות העירונית. יש בכך משום שליחות לאומית והמאמץ הזה נושא פרי. כל מי שאני מדבר עימו מאשר שבעיר מתחוללת בשנים האחרונות מהפיכה של ממש בתחום הבריאות, לאחר שנים שבהם ירושלים סבלה מהשקעה נמוכה בתשתיות הרפואה ומתת-תקצוב".

גידי לשץ (צילום: עצמי)

גידי לשץ (צילום: עצמי)

נפרוט את זה לפרוטות. מהם השינויים המרכזיים שהכנסתם?

"בראש ובראשונה הבאנו את בשורת הרפואה הקהילתית לעיר", מדגיש לשץ. "עשינו זאת בשיתוף פעולה מלא עם בתי החולים בעיר, כי בסופו של דבר זה משרת את כל המערכת הרפואית העירונית. בעבר, כשתושב העיר נזקק לטיפול רפואי הוא היה נאלץ להגיע לחדר מיון ובמקרים מסויימים הוא היה מאושפז. היום מטופלים יכולים לקבל את השירות במרפאה הקהילתית ואף בביתם, בעזרת צוות מקצועי וטכנולוגיה מתקדמת".

בוא נדבר במספרים.

"בשנתיים האחרונות הקימה 'מכבי' בירושלים 15 מרפאות חדשות נוספות – נתון שאין לו אח ורע בעולם. לאחר חג הפסח נפתח מרכז רפואי חדש של מכבי על ציר בגין, בין השכונות גבעת מרדכי ובית הכרם. אנחנו נמשיך לפתוח מרכזים רפואיים עד שנגיע לכל שכונה בעיר. אני יכול להבטיח שתוך שנתיים לא תהיה בירושלים שכונה ללא מרפאה קהילתית משוכללת, אבל מעבר לצד הכמותי חשוב לי להדגיש את הצד האיכותי".

למה כוונתך?

"אחד המהלכים שאני גאה עליהם במיוחד הוא התאמת השירות למבוטחים ויצירת חוויית שירות. לפני שהתחלנו את המהלך האסטרטגי שלנו בעיר, התייעצנו עם כל הגורמים האפשריים, כולל עם מובילי דעה במגזרים השונים. במקביל, ערכנו סקר יסודי, במטרה להבין לעומק את צרכי הרפואה בעיר ואת הדרכים המיטביות לתת להם מענה. יצאנו לדרך עם תוכנית סדורה בה ביצענו מיפוי של הצרכים הרפואיים בעיר, תוך ירידה לפרטי פרטים של האוכלוסיות השונות והמאפיינים השונים של העיר. הרעיון הבסיסי בתוכנית היה למקם את המרפאות בתוך השכונות עצמן ולהתאים אותן לאופי השכונה. טבענו את המושג 'מרחק עגלה', כאשר הכוונה היא שכל מרפאה תהיה במרחק הליכה עם עגלת תינוק. אנחנו מדברים היום בעולם הבריאות על הנגשת הרפואה ועל רפואה מותאמת-אישית ולכן אנו מקפידים על התאמת כל מוקד, סניף ומרפאה לציבור שהם משרתים – התאמה תרבותית, התאמת שפת השירות, שעות פעילות מיוחדות, מטפלים מסויימים שיש לגביהם דרישה מצד המטופלים ועוד".

מה עוד מתוכנן?

"גולת הכותרת היא הקמתו של מרכז מכונים בלב ירושלים שיכלול מוקד לרפואה דחופה, מחלקת אשפוז יום, חדרי ניתוח, מכוני גסטרו, לב וריאה, מכון להתפתות הילד, מרכז לבריאות האישה, מכון רנטגן ואולטרה-סאונד ועוד. הכל, כמובן, עם מיטב הציוד ועם הטכנולוגיה החדשה והמקצועית ביותר הקיימת היום.  בעוד חודש נפתח במרכז העיר שתי מרפאות חדשות לבריאות הנפש, לילדים ולמבוגרים, ובכך ננגיש את בריאות הנפש לקהילה, כחלק מהרפורמה בתחום שקבע משרד הבריאות. לצד החדשנות הטכנולוגית ובניית המרכזים הרפואיים, אנו ממשיכים גם בגיוס מיטב הרופאים, כאשר חלקם עובדים ביום-יום בבתי החולים 'שערי צדק' ו'הדסה'.

 

הטיפול הרפואי עובר לבית ולקהילה

אחד התחומים שלשץ מנסה לקדם מתכתב עם התפיסה החדשה בעולם הבריאות של הסטת טיפולים לבית ולקהילה, בשילוב עם טכנולוגיות רפואיות חדשות, על מנת לצמצם אשפוזים או חשיפה לזיהומים. בעבר רוב רובם של השירותים היו ניתנים בבתי החולים. היום צוותי הרפואה מגיעים לביתו של המטופל ומספקים לו את הטיפול, תוך ביצוע השגחה רפואית מלאה כולל באמצעים טכנולוגיים מתקדמים לניטור רפואי.

 

"אנחנו מאמינים בלב שלם שזו סיטואציה מנצחת ששמה את המטופל ומשפחתו במרכז", מבהיר לשץ. "מטופל שנמצא בסביבה הטבעית שלו, ללא ספק תהליך הריפוי מהיר יותר והשיקום שלו טוב יותר. להערכתי, בשנים הקרובות נהיה במקום מתקדם עוד יותר וטיפולים רבים שכיום ניתן לקבל רק בבתי חולים יינתנו בבית, תוך יצירת רצף של טיפול רפואי בין בית החולים לקהילה. יש היום טכנולוגיה מתקדמת לביצוע טיפולי בית, כולל פרוטוקולים ומודלים רפואיים משוכללים שמתבצעים על-ידי מיטב אנשי המקצוע. רפואת העתיד כבר כאן ואנחנו נחושים להוביל אותה".

דיברת על שירותים דיגיטליים. תוכל לתת דוגמאות?

"חשוב להבין ש'מכבי' מייחסת חשיבות עצומה לערוצים הדיגיטליים. הן בכל הקשור למתן מידע והן בכל הקשור לקביעת תורים ועניינים דומים. זה נועד להקל על החברים, שזמנם יקר. כך למשל, היום אפשר להזמין ולקבל טופס 17 באמצעות אפליקציית מכבי, או לפנות לרופא המשפחה, רופא הנשים ורופא הילדים דרכה – אפשר לבקש מרשמים, אישורים ולשאול שאלות. מדובר בשורה של אמצעים דיגיטליים, כמו אתר מכבי און-ליין, שמאפשר פעולות ומידע בתיק האישי ; אפליקציית מכבי שכבר הזכרתי ; ושירות 'רופא הילדים שלי', שמאפשר התייעצות עם הרופא מעבר לשעות פעילות המרפאות באמצעות המחשב, הטלפון או הווידיאו, וזאת מכל מקום. זאת במקרים שהחברים אינם יכולים להמתין עד לפתיחה הקרובה של מרפאת רופא הילדים שלהם. כל זה נגיש היום גם לתושבי ירושלים".

תנופת העשייה זוכה להוקרה

לפני כחודש קיימה מכבי בירושלים כנס רפואי חשוב בו השתתפו עשרות רבות של גורמי רפואה, אישי ציבור ושליחי ציבור. הועלו בו סוגיות מרכזיות וחשובות רבות המעסיקות את מערכת הבריאות בישראל, תוך מתן דגש על עקרונות הבריאות המתקדמים ומהפיכת השירות של 'מכבי' בעיר. סגן שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ הרב משה גפני, וראש העיר ירושלים, ניר ברקת, שהשתתפו בכינוס בירכו על עריכתו בירושלים והרחיבו בדבריהם על התרומה של 'מכבי' לבריאותם של תושבי העיר. ראש העיר אף ציין, כי הוא שבע רצון לראות את התחרות בתחום שירותי הבריאות בעיר, שנוצרה בזכות תנופת העשייה של "מכבי" והדגיש כי הוא "נפעם מאנשי מכבי ש'רעבים' לשדרג את שירותי הרפואה בעיר. הבחירה של הציבור במכבי היא רק בזכות המאמץ של אנשי מכבי בעיר".

אתה מרבה לדבר על האכפתיות של עובדי הקופה.

"אכן. זה משהו שנמצא עמוק בדנ"א של 'מכבי' מאז היווסדה. זו קופה שנשענת על ערכים של חמלה, עזרה הדדית וסיוע רפואי אנושי. מייסדי הקופה הנחילו את זה לדורות של עובדים. ההצלחה שלנו בעיר נזקפת לזכות עובדי 'מכבי' בירושלים ולתחושת המסירות והחמלה שמנחה אותם. זה תמיד מרגש אותי לומר, אבל זה מעורר השראה: אנשי 'מכבי' הם שליחי חסד שמונעים מהרצון להביא בריאות טובה יותר לכל מטופל. זה מתקשר לגאוות היחידה שלנו. יש לנו תחושת ייעוד ושליחות ואנו גאים על כך שאנחנו מסוגלים להושיט עזרה ולספק שירות ברגעי האמת. במעמד זה אני רוצה לברך ולהוקיר את העובדים המסורים שלנו ולהודות להם על השירות הטוב שהם מגישים למטופלים כל ימות השנה, באחריות ומתוך תחושת שליחות".

אנו עומדים בפתח יום העצמאות ה-70 למדינה שלאחריו נציין את יום שחרור ירושלים. מהי תרצה לומר לתושבי העיר?

"קודם כל, אני מאחל לירושלמים בריאות טובה ומבטיח להם שברגע האמת נעמוד לצידם. נמשיך לספק שירותי בריאות מעולים – הן במימד הטכנולוגי והן במימד המקצועי – כדי להבטיח כי תושבי ירושלים ייהנו משירותי רפואה מותאמים אישית, נגישים, אנושיים ומתקדמים וזאת באופן המקצועי ביותר".



ברכת ראש מחוז ירושלים והשפלה לתושבי העיר ירושלים לרגל יום הבריאות הבינ"ל, 07.04.18

תושבי ירושלים היקרים,

לפני שלוש שנים התחלנו במהפיכת הבריאות הציבורית בירושלים והבאנו לשדרוג שירותי הרפואה בעיר, שכיום עומדים ברמה אחת עם הערים המתקדמות בארץ ובעולם.

עשינו זאת מתוך תפיסה של אחריות לאומית ואנו גאים על כך שהבאנו לבירת ישראל את הרפואה הקהילתית המתקדמת ביותר.

נמשיך בתנופת העשייה לטובת כל תושבי העיר ונפעל לשיפור ולשדרוג של התשתית הרפואית, תוך פתיחת והקמת מרפאות חדשות, מכונים רפואיים ומוקדי רפואה בכל העיר לתועלת הציבור.

בברכת בריאות טובה,

גידי לשץ, ראש מחוז ירושלים והשפלה

מכבי שירותי בריאות



 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר