עומס בשערי צדק

עומסים קשים בבתי החולים בירושלים: הדסה – 125 אחוז תפוסה; שערי צדק – 115 אחוז תפוסה

מאות מטופלים ביממה, חולים שוכבים במסדרונות חדרי המיון והמחלקות הפנימיות וצוותי רפואה שעובדים סביב השעון. כך נראים העומסים במערכת הבריאות הירושלמית

פורסם בתאריך: 25.1.19 07:00

מאות מטופלים הגיעו השבוע לחדרי המיון של בתי החולים בירושלים – הדסה עין כרם, הדסה הר הצופים ושערי צדק. רובם מגיעים יחד עם מלווה או יותר, בדרך כלל בני משפחה שישגיחו עליהם. המיטות בחדרי המיון תפוסות, מטופלים שוכבים במיטות מאולתרות במסדרונות, חלקם מנסים לנוח, אחרים קוראים לעזרה. ביניהם עוברים אחיות, אחים, רופאות ורופאים, שעובדים סביב השעון, ללא הפסקה, מנסים לעמוד בעומסים האדירים של מספר הפונים, ובעיקר מנסים שלא לקרוס.



גם השבוע נרשמו עומסי תפוסה קשים בבתי החולים בירושלים, יחד עם תורים ארוכים במיונים. ביום שני התפוסה הכוללת בהדסה עין כרם עמדה על 125 אחוזים, ואילו בהדסה הר הצופים התפוסה עמדה על 120 אחוזים. כמו כן בשערי צדק עמדה התפוסה בחדרי המיון ובמחלקות הפנימיות על 115 אחוזים.



בהדסה מתארים השבוע את העומסים האדירים – רק ביום ראשון עברו בחדר המיון בעין כרם למעלה מ-300 מטופלים. "באותה שעה שכבו על מיטות בפרוזדורים 122 מטופלים", מספר ד"ר קובי אסף, מנהל המחלקה לרפואה דחופה בהדסה עין כרם. "באותו ערב עברו למעלה מ-300 חולים את חדר המיון. השאלה היא 'איך מרגיש אותו בן אדם ששוכב בפרוזדור?' כמובן שאלו לא תנאים שהיינו רוצים שיהיו. השחיקה של הרופאים היא שחיקה קשה מאוד – גם אם אנחנו מתגברים את חדר המיון כי יש יותר חולים, עדיין אנחנו רצים בין החולים, ויש המון מטופלים. אנחנו עובדים בתנאי עומס גדולים, אבל משתדלים לא לעבוד בתנאי לחץ".

ד"ר אסף מסביר כי "חולה קשה מיד מוכנס למיטה שיש בה מוניטור. זה לא שבגלל העומס החולים לא מקבלים את הטיפול שהם צריכים. אבל העומס משפיע על תנאי העבודה ועל תנאי הטיפול בחולים. למרות העומס אנחנו משתדלים שלא לעבוד בתנאי לחץ. חדר מיון זו מחלקה בלי לוקסוס. הדלת פתוחה וכל מי שנכנס מקבלים אותו. זה לא מצב של חדר ניתוח – הפוך, כולם נכנסים. השבוע טיפלנו בבת אחת ב-13 איש שפונו משריפה ונחשפו לעשן. בדקנו שאין להם בצקות, שהם לא הורעלו משאיפת גז, ותודה לאל כולם היו בסדר. כשנכנסים 13 איש בבת אחת לחדר המיון זה מעסיק את כל חדר המיון".

כמה עובדים יש בחדר המיון?

"12-10 אחיות, ארבעה רופאים קבועים, אבל כל הזמן מגיעים רופאים אחרים, כמו כירורגיים, אורתופדיים ומומחים אחרים – אז משהו כמו 25 רופאים עוברים ביום בחדר המיון".

ד"ר אסף מציין כי בעונת החורף העומסים בחדרי המיון חריגים, לדבריו, "בחורף מגיעים יותר אנשים עם זיהומים כי יש יותר מחלות בחורף. בחורף יותר אנשים מתכנסים במקומות סגורים יחד, אז יש יותר העברת מחלות. אנחנו רואים את זה בעיקר בקרב אנשים מבוגרים שחולים בדלקות ריאה. כמו כן, יותר אנשים נפגעים מהקור וממחלות זיהומיות. לדוגמא, השבוע טיפלתי באדם שהוא מתעמל ואוכל בריא, אבל יש לו רקע של מחלת לב והוא קיבל דלקת ריאות, לכן יש פגיעה בכניסת החמצן לריאות. זה מחמיר לו את מחלת הלב".


בשורה לאוהבי החתולים בירושלים: תקציב עירוני שנתי בסך 100 אלף שקלים עבור פינות האכלה ומזון


על רקע העלייה בתוחלת החיים וההתפתחות בטכנולוגיה הרפואית שהופכת להיות יותר מתוחכמת, נראה שד"ר אסף דווקא שומר על אופטימיות. "אני לא רוצה להיות פסימיסט", מדגיש ד"ר אסף, "כמו קהלת שאמר שמה שהיה הוא שיהיה. ואין חדש תחת השמש. אני חושב שיש סיבה להיות אופטימיים. על העומסים בחדרי המיון נכתבו מאמרים ב-1980 וב-2000, וגם אז עלו אותן הבעיות. מצד שני יש מודעות גוברת להוספת תקנים. הנהלת בית החולים בהדסה משנסת מותניים ומוסיפה תקנים. גם במשרד הבריאות מנסים לאתר פתרונות, זה נותן לי מקום לאופטימיות. זה יכול להביא לשיפור".

"בנוסף, יש גם הרבה שיפורים טכנולוגיים – כמו למשל שאנחנו יכולים לראות את התיק הרפואי של המטופל מקופת החולים, כמו הנגישות לבדיקות CT ונושא הרפואה הדחופה שתופס תאוצה. זה המקצוע החדש. היום לרופאי חדרי המיון יש מיומנות רחבה, הם יודעים לעשות פרוצדורות אבחנתיות וטיפוליות".


עומס בשערי צדק


בשערי צדק מדווחים השבוע כי בחמש המחלקות הפנימיות התפוסה מגיעה, כאמור, ל-115 אחוזים בממוצע. למחלקה לרפואה דחופה מבוגרים – חדר המיון – מגיעים בממוצע 300-280 מטופלים ביממה, ועוד כ-120 למחלקה לרפואה דחופה בילדים (חדר מיון ילדים). "לשני חדרי המיון הללו מגיע בימים אלה של שיא החורף אותו מספר מטופלים", נמסר משערי צדק, "ההבדל הוא שלאור מחלות החורף החולים מבוגרים יותר, סיעודיים יותר, עם מחלות שפעת ודלקות ריאה וכתוצאה מזה שיעור המתאשפזים מתוכם גבוה מאשר ביתר ימות השנה. הוא הדין לגבי ילדים בגלל שעור גבוה של מחלות בדרכי הנשימה ומחלות החורף. גם כאן שעור הילדים המתאשפזים גבוה מיתר ימות השנה".

במשרד הבריאות מגיבים השבוע לנתונים ואומרים כי "אנו ערים לעומסים ופועלים להקל על המצוקה ולווסת את ריבוי המטופלים ככל הניתן. לצערנו, מערכת האישפוז סובלת ממחסור במיטות אשפוז וכוח אדם לאור תוספת של 200 מיטות אשפוז כלליות בלבד מדי שנה. גם אנחנו במשרד וגם הנהלות בתי החולים והעובדים המסורים במערכת עושים ככל הניתן על מנת לתת את השירות הטוב ביותר הניתן במסגרת המשאבים הנתונים למערכת. רק לאחרונה הוספנו למערכת, מעבר למיטות האמורות, מעל 200 תקני אחיות ו-600 תקני רופאים ועשרות תקני עוזרי רופא".

במשרד הבריאות מדווחים כי "תחלואת השפעת ודלקת הריאות השנה חריגה, דבר היוצר עומס על המערכת והתשתיות. לצד זאת, אנו רואים התמתנות בעומסים. המשרד נוקט במספר רב של צעדים על מנת לייצב את הלחץ על מערכת האשפוז. עד כה עונת השפעת הנוכחית מתאפיינת בשיעורי תחלואה גבוהים מעל לממוצע הרב שנתי. משרד הבריאות שב וקורא לכלל הציבור לגשת ולהתחסן נגד מחלת השפעת בהקדם האפשרי. משרד הבריאות עוקב מקרוב אחר התמודדות הצוותים המקצועיים בשטח, הפועלים במסירות ובסבלנות למתן שירותי רפואה בימי העומס ועושים ככל הניתן כדי להקל על המצב במיונים ובפנימיות. אנו מקווים שבימים הקרובים נמשיך לראות הקלה בעומסים".


איומים על חייו של רופא, תושב ירושלים, היחיד בארץ שחותם על רישיונות לקנאביס רפואי

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר