(צילום אילוסטרציה: Fotolia)
(צילום אילוסטרציה: Fotolia)

גיל של זהב

לאט אבל בהתמדה, אוכלוסיית העולם מזדקנת. באמצע המאה, כשליש מתושבי המדינות המפותחות יהיו בני 60 ויותר. כל מה שאתם צריכים לדעת בגילכם המתקדם

פורסם בתאריך: 14.2.18 16:30

גורמים שונים משפיעים על איכות החיים של האוכלוסייה הבוגרת ואין כל סיבה שהעלייה בגיל תגרור עימה ירידה באיכות החיים. פעמים רבות איכות החיים של בני הגיל השלישי הולכת ויורדת, אבל זה לדברי אלדד כספי מארגון "משפחה מטפלת" זה לא הכרחי. "יש אנשים מבוגרים שאיכות חייהם ירודה, בעוד שאצל אחרים היא דווקא גבוהה מאוד. הסיבה לכך היא שלא הוא הגיל זה שמשפיע על איכות החיים אלא מגוון פרמטרים אחרים" הוא אומר.

1. משלח יד בגיל הפרישה הופך הזמן הפנוי מידיד לאויב. איכות החיים מושפעת ישירות מהדרכים שבהן ימלא האדם הבוגר את זמנו הפנוי כתחליף לעבודה ולשאר העיסוקים שהיו לו לפני שיצא לגמלאות. חשוב מאוד למלא את הזמן שהתפנה בתעסוקה כלשהי כמו עבודה, התנדבות, לימודים, מפגשים חברתיים ועוד.

2. זוגיות איכות חיים נמדדת בעיקר בשגרה, ואין שבירת שגרה עמוקה יותר ממצב שבו אחד מבני הזוג הולך לעולמו ומותיר את בן הזוג השני להתמודד עם הבדידות ועם הכאב. חשוב להיערך מבעוד מועד לעניין זה ולחפש מענה לאותו חלל שעתיד להגיע, גם אם קשה למלא את החלל שנוצר אצל בן הזוג שהתאלמן, ניתן להקל על תחושת הבדידות באמצעות מפגשים חברתיים, פעילויות שונות ובילוי עם המשפחה הם רק כמה אפשרויות. רבים גם מכירים בן זוג חדש ופותחים איתו בפרק ב’.

3. משפחה המשפחה מהווה אבן יסוד לאושרם ולהרגשת הביטחון של אנשים מבוגרים בדיוק כפי שהיא מהווה זאת עבור הצעירים. התרחקות של אחד או כמה מבני המשפחה, ולא משנה מה הסיבה לכך, משבשת את איכות חיי המשפחה ועל כן חשוב מאד לטפח ולהעמיק את הקשר המשפחתי. המשפחה היא ערך עליון וכולנו זקוקים לאחת תומכת ואוהבת יחסים חמים עם הנכדים מהווים מקור בלתי נדלה לאושר ולביטחון.

 

4. מצב סוציו/אקונומי בגיל מבוגר המצב הכלכלי עשוי להשתנות. פנסיונרים כבר אינם עובדים, וחיים מחסכונות או מקצבאות. מובן שהמצב הכלכלי מהווה גורם משפיע ביותר על איכות החיים. המצב הכלכלי הוא נקודה שמצריכה תשומת לב מיוחדת. לא בהכרח מפני שאין לכם לעתים דווקא בגיל מבוגר המצב הכלכלי טוב מזה שהיה בעבר. יחד עם זאת, ההכנסות קטנות יותר ויש לדאוג לעתיד. חשוב לבצע תכנון כלכלי לטווח ארוך ובמקביל לבדוק מה הזכויות המגיעות לנו בביטוח לאומי ובקהילה (כמו, למשל, הנחה בתשלומי ארנונה).

5. בריאות, ספורט ותזונה לא בכדי נמצאים השלושה תחת אותה כותרת. לשלושת המרכיבים הללו קיימת השפעה על האדם הן ברמה הרגשית והן ברמה הפיזית. השפעתם צריכה להילקח בחשבון לכל אורך החיים, ובעיקר בגיל מבוגר, שבו התזונה והספורט יכולים לקבוע את ההבדל בין אדם בריא לאדם חולה. עלינו לדאוג לבריאותנו יותר מאשר בעבר. לערוך בדיקות תקופתיות, לקחת את התרופות, לאכול נכון, לבצע פעילות גופנית מתאימה. מומלץ להסתייע באנשי מקצוע שידריכו אותנו ויבנו לנו תפריט ותוכנית אימונים שתתאים לנו.

6. סביבה נעימה היא אחד הגורמים שעליהם אנחנו יכולים להשפיע הכי הרבה ובאופן קל יחסית. הקפדה על סביבה נקייה, נעימה ומטופחת תתרום רבות לאיכות חיינו.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר