נזקי חשיפה לשמש (צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
נזקי חשיפה לשמש (צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

הטיפ השבועי של שערי צדק: כיצד ניתן להקטין את סכנות החשיפה לשמש?

ד"ר לי-און גלעד, מומחה ברפואת עור ומין דרמטוכירורגיה וניתוחי מוז במרכז הרפואי שערי צדק, מספר על סכנות השיזוף והחשיפה לשמש ומסביר מה ניתן לעשות כדי להקטין אותן

פורסם בתאריך: 9.7.19 16:17

הקיץ בא ואיתו קרינת השמש המוגברת. בישראל קרינת השמש חזקה ומשמעותית כל השנה, אך בקיץ היא בעייתית במיוחד.

נזקי קרינת השמש הם רבים. הבולטים והברורים הם הזדקנות מואצת של העור, קמטים, כתמים ושומות, המופיעים במיוחד על אזורי העור היותר חשופים. נזקים שפחות נראים לעין הם פגיעה במערכת החיסון בעור ובמערכת החיסון הכללית. קרינת השמש היא גם האחראית העיקרית לסרטן העור, שמופיע לעיתים שנים רבות לאחר שנגרמו נזקי השמש.



  •  תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]

ישנם מגוון רחב של גידולים הפוגעים בעור, העיקרים והחשובים שבהם הם מלנומה ממארת – סרטן העור האימתני והמסוכן ביותר, שפוגע בישראל בלבד בכמעט 2,000 איש בשנה; סרטן תאי קשקש, הסרטן השני בשכיחותו בעולם, שגם הוא עלול להיות קטלני אם מאבחנים אותו מאוחר והספיק לשלוח גרורות; סרטן תאי הבסיס הוא סוג הסרטן השלישי, והוא השכיח ביותר – ומספר מקרי סרטן עור זה לבדו רבים יותר מכל סוגי הסרטן האחרים (לא רק אלה של העור). סרטן זה אינו מסכן חיים אך, חודר לרקמות הסמוכות ועלול לגרום לנזקים קשים, הרס עיניים, חדירה למערות האף ועיוותים קשים, ובמקרים נדירים גם למוות. הסכנה חמורה במיוחד בבהירי עור ועיניים אך זה לא אומר שכהי עור ועיניים מוגנים וגם בהם בעקבות חשיפה בלתי זהירה לקרני השמש – נגרמים נזקים וגידולים סרטניים.



הגורם היחיד החשוב ביותר בהתמודדות עם סרטני העור השונים הוא מניעה. ניתן להפחית את הסכנה כמעט באופן מוחלט על ידי מניעת נזקי קרינת השמש מן העור. יש לזכור שלפי מחקרים, עיקר החשיפה לשמש במהלך החיים מתרחש בילדים ובני נוער עד גיל 18, ולכן על ההורים מוטלת אחריות כבדה לחנך את הילדים להרגלי התמגנות מקרינת השמש, ולשמור עליהם מפני כוויות שמש וחשיפה לא מבוקרת וללא אמצעי הגנה.



ככלל מומלץ להימנע משהייה תחת כיפת השמיים בשעות שיא הקרינה שהן בין 9:30 בבוקר ועד 16:30 אחה"צ. בשעות אלה השמש נמצאת בשיא הגובה בשמיים, ושכבת האטמוספירה המסננת את הקרינה המזיקה צרה במיוחד. גם בימים מעוננים או אפורים לא פעם חודרת מספיק קרינה מזיקה ולכן יש להתמגן גם בימים כאלה.


המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)


מסנני קרינה. אם אין ברירה וחייבים להימצא תחת כיפת השמיים יש למרוח מסנני קרינה על העור, לפני היציאה אל השמש, ורצוי אף לפני ההתלבשות, כך תתאפשר מריחה אחידה ולא יישארו אזורים בלתי מוגנים שלא נמרחו בשל קרבה לשולי בגד/רצועה. בניגוד לדעה העממית הרווחת, מסנני קרינה הם תכשירים חשובים ביותר להגנה על עורנו ואינם מזיקים/מסרטנים בעצמם.

מקדם ההגנה (המכונה גם SPF) קובע למשך כמה זמן התכשיר מספק הגנה. מסנן קרינה עם SPF 50 מפסיק להגן לאחר כשעתיים וחצי ויש לחזור ולמרוח אותו. תכשירים עם SPF נמוך יותר יש לחזור ולמרוח לעיתים תכופות יותר. מסנני קרינה עם מקדם של 15 או פחות מגנים לזמן קצר – כחצי שעה עה לכל היותר.

חשוב להבין כי העובדה שמרחנו מסנן קרינה אין משמעותה שאנו מוגנים ויכולים לשהות תחת כיפת השמיים ובקרינת שמש ישירה. לכן בנוסף למסנני הקרינה יש להקפיד על לבוש מגן – שרוולים ומכנסיים ארוכים מבד אטום לקרינה אולטרה סגולה ועל כובע רחב שוליים המגן על הפנים, האזנים, הצוואר והעורף. בכל הזדמנות יש לבחור לשהות במקומות מוצלים ולדעת שגם בהם יש קרינה מזיקה הנובעת מהחזרים מהקרקע ומעצמים המצויים תחת קרינה ישירה בסביבה.

קיץ מהנה ובריא.

 


תוכן שיווקי


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר