נוער שותה אלכוהול (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
(צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

הטיפ השבועי של שערי צדק: מה עושים עם המתבגרים בקיץ וממה כדאי להזהיר אותם?

אלכוהול, מחסור בשעות שינה ועודף שעות מול מסכים: ד"ר פלוריס לוי-חדמי, מנהלת בית חולים יום ילדים ומנהלת היחידה לאנדוקרינולוגית ילדים במרכז הרפואי שערי צדק, מסבירה על הסכנות ומציעה פיתרונות

פורסם בתאריך: 31.7.19 18:13

בימי הקיץ והחופש הגדול בני נוער רבים מסגלים לעצמם אורח חיים מזיק: מחליפים יום בלילה, צורכים מזון לא בריא ומבלים זמן רב מידי מול מסכים פולטי קרינה. בילויים מאוחרים מוציאים את בני הנוער מאיזון, מגבירים צריכת אלכוהול ועישון סמים וגורמים לנזק בריאותי גופני ורגשי. אז איך נשוחח עם ילדינו על הסכנות הכרוכות בשינה מאוחרת, בשהייה ממושכת מול מסכים ובבילויים (נהיגה בשעות מאוחרות, עישון וצריכת אלכוהול)? וכיצד נסייע להם לחזור לשגרה בשנת הלימודים הקרובה?


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


פורטנייט – אלים ומסוכן
בבתים רבים בישראל, משחק המחשב 'פורטנייט' הפך למעסיק הרשמי של הצעירים והורים רבים מדווחים כי ילדיהם משחקים בו במשך שעות מרובות. מעבר לשהייה הממושכת מול המסכים, קיימות סכנות רבות אחרות – התמכרות למשחק אלים, התנתקות מהסביבה ואובדן תחושת הזמן. המשחק הממכר, שסחף את ילדי העולם, הוביל חוקרי התנהגות רבים בעולם לקיים מחקרים על התופעה ורבים מהם טוענים כי שימוש מוגבר במשחק מוביל לשינוי בהתנהגות ולהשפעות שליליות. בעיקר על בנים. יתרה מכך, מספר חוקרים מארצות הברית מצאו כי משחקי וידאו ממכרים יכולים להשפיע על מוחם של צעירים אובססיביים באופן הדומה לשימוש באלכוהול או בסמים בקרב בוגרים. סכנה נוספת ושעל ההורים להכיר היא העובדה כי פורטנייט הינו משחק מקוון, קרי שחקנים מכל העולם יכולים להתחבר ולשחק זה מול זה. כך שהמתמודד מול ילדכם יכול להיות חבר מהכיתה, נוכלים ורמאים שינסו לגנוב מידע / כסף מילדיכם או אפילו עברייני מין. לכן הורים רבים צריכים לדעת כי לא ניתן לחסום שיחות צ'ט בין שחקנים ברשת, ועליהם לפקח עם מי ילדם משוחחים במהלך המשחק.



אלכוהול
תרבות שתיית האלכוהול בקרב בני הנוער גדלה בשנים האחרונות. וביחס לעבר – לא רק שבני הנוער צורכים יותר אלכוהול, גם הגיל בו הם מתחילים לשתות ירד משמעותית. חלקם מספרים כי חוויית השתייה מהנה עבורם אך רבים מהם שותים בגלל לחץ חברתי. אנו מעודדים את ההורים לפנות לילדים ולברר איפה הם נמצאים ועם מי? למה הם שותים? ומה המניעים לשתייה. לעיתים לא תהיה ברירה ויהיה צריך לחשוב ביחד עם הילדים מהם הסכנות וכיצד אפשר לעשות זאת בצורה בטוחה יותר ולהימנע ממצבים מסוכנים. היה וילדיכם הגיעו למצב שיכרות חשוב לא לכעוס, אלו רגעים לא נעימים גם עבורם, מומלץ לערוך איתם שיחה ברגע שהם מתאוששים.

לא רוצים לישון
ילדים ובעיקר בני נוער נוטים ללכת לישון מאוחר ולהתעורר מאוחר בחופשת הקיץ. שינה טובה וסדירה בעיקר אצל ילדים ובבני נוער חשובה להתפתחות תקינה. בגופנו קיימים הורמונים המופרשים בהתאם לשינה וערות ומושפעים ממחזור אור וחושך. שינויים תכופים בזמני השינה ובעיקר חוסר שינה עשויים לגרום לשיבוש בהפרשת הורמונים ולגרום להפרעות שונות בגוף כגון, השמנה, מחלות כלי דם ולב.

אז כיצד חוזרים לשגרה בשינה? לאורך החופשה אין צורך לקום בשעה 8:00-7:00 בבוקר אפשר גם בשעה – 10:00-9:00, אך כשמתעוררים ב-15:00-14:00 רוב היום כבר עבר ושעות השינה משתבשות. דברו על היתרונות שבהשכמה מוקדמת עם ילדכם ונסו לקחת פיקוד בכל הנוגע לשעות השינה לקראת החזרה ללימודים על מנת שמערכת העיכול תסתגל אף היא לשעות החדשות ככל הניתן.

קיץ בטוח ובריא.



 


תוכן שיווקי


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר