גבעת משואה (צילום: אמיל סלמן)
גבעת משואה (צילום: אמיל סלמן)

סערת המקווה בגבעת משואה: הושג מתווה פשרה, אך החילונים עדיין מודאגים

על פי מתווה הפשרה, שמוסכם בין המינהל הקהילתי לבין עיריית ירושלים, בשכונה יוקם קומפלקס דת שבו יפעלו בית כנסת ומקווה לנשים בלבד; הציבור החילוני יקבל בתמורה מבנה רב תכליתי בכניסה לגבעת משואה

פורסם בתאריך: 19.12.19 07:27

לאחר מאבק ארוך והתנגדות נחרצת מצד רבים מתושבי שכונת גבעת משואה ואנשי המינהל הקהילתי – השבוע הושגה פשרה שתאפשר את הקמתו של מקווה לנשים בגבעת משואה. בתמורה, כך על פי מתווה הפשרה, יקבל הציבור החילוני בגבעת משואה מבנה רב תכליתי בכניסה לשכונה.

את מתווה הפשרה השיג יו"ר מינהל קהילת גנים נתנאל פישר, זאת לאחר אינספור פגישות מקצועיות שהתקיימו בין אנשי המינהל הקהילתי לנציגי העירייה. לדברי פישר, כך בפוסט שהוא פרסם בפייסבוק, "המתווה תואם את המתווה המקורי אותו קידמנו בשנים האחרונות בשיתוף תושבים מכל המגזרים".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת8"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


אז מה קובע מתווה הפשרה? ברחוב אל סלבדור ייבנה בית כנסת על קרקע שהוקצתה לו עוד לפני מספר שנים. מתחת לבית הכנסת יבנה מקווה לנשים. במקביל, השטח בכניסה לשכונה, שמוקצה על פי התב"ע למבני דת, יוקצה לציבור הכללי וייעודו ישונה.

המתווה שהושג מדאיג לא מעט מתושבי גבעת משואה בשל מספר סיבות. ראשית, אין עדיין תוכניות בינוי מפורטות באשר לגודל השטח שיוקצה לטובת בית הכנסת והמקווה ברחוב אל סלבדור. לדברי פישר, יהיה מדובר בגודל סטנדרטי, אך יש מי שחושש כי כמו במקומות אחרים יירשמו חריגות ויהיה מדובר בקומפלקס ענק. כמו כן, אופי הבינוי במגרש המיועד לציבור הכללי גם הוא לא ברור.

בנוסף, בקרב דיירים לא מעטים ברחוב אל סלבדור קיים חשש באשר לבעיות חניה שעלולות להיווצר עם פתיחת בית הכנסת והמקווה.

הרב נרדי גרין, תושב השכונה ואחד הפעילים הבולטים מבין המתנגדים לקומפלקס שתוכנן בתחילה באל סלבדור, מתייחס למתווה הפשרה ואומר ל"כל העיר": "בזכות הימנהל הקהילתי אנחנו בכלל יודעים שהיתה תוכנית למבנה של שבע קומות, שיכלול מלבד בית כנסת גם מקווה לגברים ולנשים, ברחוב חד סטרי צר, ללא מקומות חנייה. בעזרת המינהל הקהילתי הצלחנו להגיע לסוג של פשרה, בה היה מעורב גם ראש העיר. הפשרה אומרת שייבנה מבנה צנוע יותר, ללא מקווה לגברים, בתמורה לבניית מבנה לטובת כלל הציבור בכניסה לשכונה. לא בונים האחד ללא השני. יחד עם זאת, לא ידוע לנו מה היקף התכנית המוצעת, לא ברור מה הולך להיבנות לטובת כלל הציבור ולכן יש תסיסה גדולה מאוד בשכונה ויש ניסיון לדחות את הפשרה ולהתנגד בכל מחיר, לכל בנייה. הדבר מבוסס גם על ניסיון העבר של התפשרות של החילוניים בשכונה והולכתם שולל בגלל ש"נכנעו". לדעתי חובה לשתף את תושבי השכונה ולאחר שנדע מה התכניות אפשר יהיה להחליט אם מתנגדים או תומכים".



חברת המועצה לורה ורטון (מרצ) מוסיפה: "אחרי שנים של ויכוחים קשים אני שמחה שהעירייה והמינהל הקהילתי הגיעו להסכמות. כמובן ששום הסכם אינו מושלם, אבל אני מקווה שעתה הציבור בגבעת משואה יזכה למבני ציבור כפי שהובטח כבר לפני שנים רבות. בנוסף, טוב שבמקום שני בניינים, או שני מקוואות – אחד לגברים ואחד לנשים – הציבור הדתי, שהוא מיעוט, נאות לקבל שהצרכים שלהם ירוכזו במבנה אחד בהסדר, שיותר קרוב לתוכניות המקוריות. עבור הציבור החילוני מדובר בפשרה גדולה, ואולי גדולה מדי, וחשוב שעכשיו העירייה והמינהל ידאגו לכך שהתכנון והבנייה של המבנים יתקדמו מהר – ולא רק בנייתו של המקווה, כפי שקורה לעתים קרובות מדי. יש בעירייה יחידה שלמה שעוסקת רק בזה, ולכן חשוב לי לעמוד לצידו של הציבור החילוני, שיש לו צרכים קהילתיים שלא תמיד זוכים למענה הראוי. בגבעת משואה החילונים הם רוב גדול ולהם מגיע סוף כל סוף ליהנות ממה שהיו צריכים לקבל מזמן. אני מקווה שתהיה הבנה וכבוד הדדי בעיר ולא רק התחשבות של סקטור אחד".



מהעירייה נמסר בתגובה: "התקיימו מספר מפגשים של בכירי העירייה עם נציגי המינהל הקהילתי וכן עם נציגי המתנגדים לתוכנית, בנוסף לערב שיתוף ציבור שהתקיים בגבעת משואה. לאחר בחינת מכלול השיקולים הוחלט כי שימוש המגרש המדובר יקבע על ידי המינהל הקהילתי. במגרש יתווסף מקווה טהרה עירוני לציבור נשות השכונה. במסגרת התוכנית ניתן גם פתרון חניה. תוכנית התב"ע שתאשר את תוספת המקווה גם תאשר את החלפת השימוש במגרש".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר