הדירה שהוצתה בשייח ג'ראח, פעילות המשטרה השבוע בשייח ג'ראח (צילומים: כבאות והצלה ירושלים, משטרת ירושלים)
הדירה שהוצתה בשייח ג'ראח, פעילות המשטרה השבוע בשייח ג'ראח (צילומים: כבאות והצלה ירושלים, משטרת ירושלים)

האלימות השבוע בשייח ג'ראח: "תנו לנו את השקט כדי להחזיר את השכונה לשגרה"

הצתת בית משפחת יושיבייב בליל שישי הובילה לשבוע אלים ומתוח במיוחד בשייח ג’ראח @ בינתיים, סגן ראש העיר חביליו מאשים את ח"כ בן גביר בהבערת השטח ומבקש למנוע ממנו הגעה לשכונה, ובמשטרה טוענים כי "סגן ראש העיר קינג הוא גורם מתסיס" @ על הציטוט שבכותרת אחראי ראש העיר משה ליאון, וכמה שהוא צודק @ האם סוף השבוע יעבור בשלום?

פורסם בתאריך: 17.2.22 08:11

האם האלימות הגואה בשייח ג’ראח בשבוע האחרון תוביל להסלמה כוללת בישראל, בדומה למה שהתרחש בחודש מאי האחרון, ואולי אף למלחמה בעזה? מהתרחיש הזה בדיוק חוששים גורמים מדיניים – כך לפחות עלה מציטוט של גורם מדיני בכיר שהתייחס לאירועים.

מעבר לחשש מהסלמה כללית, קיים גם החשש מהסלמה בגזרת ירושלים בלבד. העבר הקרוב והרחוק מלמד כי הנפיצות הזו עשויה להתפתח לממדי ענק שיהיה קשה להתמודד איתם. כדי למנוע את זה ולעצור את ההסלמה, פועלים במשטרת ירושלים ובעיריית ירושלים בניסיון להרגיע את הרוחות.

אז מה בדיוק קרה השבוע בירושלים? אין חולק על כך שהכל החל בליל שישי האחרון, אז הוצת בית משפחת יושיבייב על ידי טרוריסטים (שניים מהם כבר נעצרו על ידי משטרת ירושלים והשב"כ). רק בנס הסתיים האירוע הזה ללא נפגעים בנפש, זאת מהטעם הפשוט שמשפחת יושיבייב לא העבירה את השבת בביתה. יצוין כי אין זו ההתנכלות הראשונה למשפחת יושיבייב – בשבועות האחרונים הוצת רכב המשפחה ונעשו ניסיונות קודמים להצית את הבית.

"האירוע החמור של ליל שישי הצית את האש – חד משמעית", אומרים גורמים ביטחוניים שונים, "אבל ישנם גם גורמים שמלבים את השטח, שבאים כדי להתגרות ולעשות פרובוקציות – ערבים שאינם תושבי השכונה וגם יהודים שמגיעים מיהודה ושומרון – נוער גבעות. בהחלט ניתן לומר שמחוללי הבלגן אינם מקומיים. רק מיעוט הוא מתושבי השכונה".

אולם חברת המועצה לורה ורטון לא מסכימה. ל"כל העיר" היא אומרת: "איפה ומתי התחילו הבעיות בשייח ג'ראח? כשהוצת בית בלילה? או כשבית נהרס לפני כן? כשאם צעירה נדקרה על ידי נערה? או אולי כששוטרים ירו בגבה של נערה בת 16, אירוע שעדיין נחקר במח"ש? יש שרשרת קשה של אירועים, ומה שכן, אני מגנה כל אלימות מכל סוג ומצטערת עליה, וכך אני מקווה מרגישים כולם. האם נחזור להתדרדרות שהחלה במאי 2021 כשבן גביר העמיד שולחן בשייח ג'ראח ומפקד המשטרה שבתאי טען שהפרובוקציה שלו גרם לפרוץ האלימות? אני מאוד מקווה שלא. דבר אחד ברור: צריך לצפות מהרשויות ואנשי ציבור לנסות להרגיע ולהתנהג באחריות, לשמור על הסדר ולא להתגרות בו. בסופו של דבר מדינת ישראל היא השולטת כיום על ירושלים וכל תושביה, ומי שאחראי צריך להרגיע, לא להסית, לשמור על הסדר ולא לערער אותו. אני מקווה שכך יקרה".


בית משפחת יושיבייב שהוצת (צילום: כבאות והצלה ירושלים)

בית משפחת יושיבייב שהוצת (צילום: כבאות והצלה ירושלים)


***

הצתת הבית, כאמור, הובילה להסלמה ועוד לפני כן, בשבת בבוקר החליטה משטרת ירושלים לתגבר את הכוחות בשטח. אולם הנוכחות המשטרתית המוגברת לא עצרה את האלימות במהלך יום שבת והכוחות היו עסוקים באינספור אירועים אלימים שנמשכו כל היום.

במוצ"ש, כידוע, הודיע ח"כ איתמר בן גביר על כוונתו להקים לשכה זמנית בחצר בית משפחת יושיבייב – מה שהוביל להבערת השטח מחדש – וכך גם אמר אותו גורם מדיני שחשש מהסלמה כוללת. הנוכחות של ח"כ בן גביר ביום ראשון בשייח ג’ראח הובילה לאלימות קשה במשך שעות ארוכות. מפגינים ערבים ניסו לפרק את הלשכה המאולתרת, נזרקו חפצים, כסאות, אבנים ומכל הבא ליד. המשטרה הצליחה להרגיע את השטח, אך במהלך עימות עם השוטרים התעלף בן גביר ופונה לטיפול בבית החולים.


איתמר בן גביר בלשכה המאולתרת בשייח ג'ראח

איתמר בן גביר בלשכה המאולתרת בשייח ג'ראח


הנוכחות של בן גביר בשטח, גם על פי גורמים במשטרת ירושלים וגם על פי גורמים עירוניים, אינה תורמת להרגעת השטח. על כן, ביום רביעי האחרון שיגר סגן ראש העיר יוסי חביליו (מצילים את ירושלים) פנייה דחופה לראש הממשלה נפתלי בנט, שבה הוא מבקש למנוע מח"כ בן גביר להגיע לשטח העימות בשייח ג’ראח.
"שלא בפעם הראשונה, נראה כי חבר הכנסת איתמר בן-גביר מתעקש לערער את היציבות הביטחונית בירושלים, ובכך להצית תבערה שעלולה לפגוע בביטחון המדינה", כתב חביליו בפנייתו. "כפי שיש לטפל ביד קשה נגד מי שהציתו בשבת האחרונה את הבית בשייח’ ג’ראח בירושלים – כך יש לטפל במי שמסתובב עם פח דלק ומנסה להבעיר את העיר והמדינה. כל יום שבו חבר הכנסת בן-גביר נמצא בשכונת שייח’ ג’ראח ומחרחר בה ריב ומדון, הינו יום שטומן בחובו סכנה מיותרת לחיי אדם".


יוסי חביליו (צילום: מצילים את ירושלים)

יוסי חביליו (צילום: מצילים את ירושלים)


בתגובה לפניית חביליו, אומר ח"כ בן גביר ל"כל העיר": "לא שמענו את חביליו קורא להרחיק את חברי הכנסת עופר כסיף, מוסי רז ואחמד טיבי חבריו שמחרחרים ריב ומדון. אבל מה הפלא, חביליו הוא צבוע פוליטי שעושה הכל למען תומכי טרור".

עוד הוא מוסיף: "במקום להגן על תושבי השכונה שסובלים מהפורעים, הוא רוצה להרחיק אותי בגלל שהשוטרים מגיעים להגן עליהם. לא אופתע אם חביליו אדיש לפגיעה נגד יהודים".

***

בן גביר, יש לציין, הוא לא היחיד שמואשם בניסיון להבעיר את השטח. קולות דומים נשמעים גם כנגד סגן ראש העיר אריה קינג (מאוחדים), והם יוצאים דווקא מכיוון משטרת ירושלים.

"אנחנו מזהים שסגן ראש העירייה אריה קינג הוא גורם מתסיס ומלבה", אומר גורם במשטרה ל"כל העיר". בניגוד לראש העיר, שהוא גורם ממתן שמנסה להרגיע את השטח – קינג עושה בדיוק הפוך".

"האירוע נגוע פוליטית", מסכם הגורם. "מנסים לנצל אותו לצרכים פוליטיים ברמה הארצית והמקומית".


אריה קינג (צילום: יח"צ)

אריה קינג (צילום: יח"צ)


קינג, יש לציין, אינו מתרגש מהדברים ובמענה לפניית "כל העיר" הוא אומר: "גורם במשטרה שנשאר בעילום שם, שממשיך במדיניות השר לביטחון פנים, מייסד ‘שלום עכשיו’ שמתנגד לנוכחות יהודית במזרח העיר בכלל ובשמעון הצדיק בפרט, הוא גורם ששותף להפיכת המשטרה לכלי פוליטי. אני מציע שהמשטרה תרכז מאמץ בלזהות את הטרוריסטים באזור, מציע שהמשטרה תרכז מאמץ בלשמור על חיי היהודים ועל רכוש היהודים, כי עד כה, במבחן התוצאה באזור שמעון הצדיק, היא נכשלה. אני אמשיך לפעול לחיזוקה וביסוסה של הנוכחות היהודית בכל רחבי העיר, על אפו וחמתו של הגורם במשטרה ושל ממשלת השמאל והערבים שמפעילה אותו".

בתוך כך, יצוין כי במוצ"ש – כ-24 שעות לאחר הצתת בית משפחת יושיבייב, צייץ קינג בטוויטר בגנות המשטרה וטען כי היא סגרה את תיק ניסיון הצתת הבית לפני כחודש כבר אחרי ארבעה ימים. "חשיפה שממחישה את המצב העגום במזרח ירושלים", כתב קינג בטוויטר, "ב-09.01.2022 בוצע ניסיון להצית את ביתו של טל יושיבייב. זרקו לעבר ביתו 3 בקת"בים. בחלוף 4 ימים בלבד, ב-13.01.2022, כבר סגרה המשטרה את התלונה. 4 ימים. ולא ערבו את השב"כ ולא הוצבו מצלמות. לא פלא שאמש, בערב שבת, הצליחו המחבלים במשימתם ושרפו את הבית".


פעילות משטרה בשייח ג'ראח, שוטרים, פעילות מבצעית (צילום: דוברות המשטרה)

פעילות המשטרה בשייח ג'ראח (צילום: דוברות המשטרה)


במשטרה דוחים את הטענה ואומרים: "חקירת ההצתה הקודמת עדיין מתנהלת. היו שם כמה אירועים ובאחד מהם נעצרו 3 חשודים בהצתת רכב. ביום ראשון נעצרו 2 חשודים בהצתת הבית בליל שישי. אמנם על אירוע ההצתה מלפני חודש עדיין לא בוצעו מעצרים, אבל החקירה עדיין נמשכת. אין לנו עדיין חשודים, אבל לא מן הנמנע שאחד מהחשודים באירועים האחרים קשור גם לאירוע של ניסיון ההצתה מלפני חודש".

גורמים איתם שוחח "כל העיר" גם דוחים את האמירה שאירוע ההצתה בליל שישי האחרון הוא כשל מודיעיני. לדברי גורמים שונים איתם שוחח "כל העיר" – אין שום אפשרות למנוע כל אירוע ולעצור כל אדם שמחליט על דעת עצמו לבצע מעשה כזה או אחר.

 

 

"אין בכלל ספק שזה היה אירוע חמור. מאוד חמור", נאמר באותן שיחות, "אבל כדאי גם לציין שכבר אחרי יומיים וחצי נעצרו שני חשודים בזכות שיתוף פעולה עם השב"כ ובזכות מודיעין טוב. אז אי אפשר לומר שהיה כשל מודיעיני. אין אפשרות למנוע כל פעולה של אדם בודד שמחליט לבצע פעולת טרור. בחלק מהמקרים מצליחים לאתר מבעוד מועד ובמקרים אחרים פועלים כדי להביא את אותם אנשים למעצר מהיר".

***

בדבר אחד קינג ובן גביר צודקים – על התושבים בשייח ג’ראח יש להגן ובכל האמצעים. אירוע חמור כמו ההצתה בליל שבת שעברה אסור שתחזור על עצמה. מפחיד לחשוב על התוצאות הקשות של האירוע במידה והמשפחה היתה מעבירה את הלילה בביתה.


משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)


כדי לנסות ולמנוע הישנות של האירועים וכדי להביא להרגעת השטח –השבוע הודיע ראש העיר משה ליאון על שורת צעדים במטרה להגן על התושבים ולהביא להרגעת הרוחות. "1. הנחיתי את אגף הביטחון בעירייה להקים באופן מיידי מערכת אבטחה חדשנית שתבטיח את שלום התושבים בשכונת שייח ג’ראח ותדאג למצות את הדין עם הפורעים", כתב ראש העיר בחשבון הטוויטר שלו. "2. סיכמתי עם מפקד המחוז להגביר באופן משמעותי את כוחות השיטור בשכונה כדי להגביר את תחושת הביטחון בשכונה. כך יהיה. 3. אסור לנו לשכוח את המחר. ירושלים היא עיר של דו קיום, כך היה וכך יהיה. אני קורא להרגעת הרוחות. תנו לנו את השקט הנדרש כדי להחזיר את השכונה לשגרה".

גורמים במשטרה מברכים על הצבת מצלמות נוספות, אך גם מציינים כי פריסת מצלמות קיימת בשייח ג’ראח כמו שהיא קיימת במקומות אחרים בעיר. ועדיין, לדברי אותם גורמים: "כל תוספת של אמצעי אבטחה כאלה ואחרים זה מבורך. הדבר מסייע לשליטה בשטח, לבקרה ולמעקב טובים יותר, וגם להרתעה".

יחד עם זאת, גורמים שונים במשטרה מדגישים כי "אין שום סיכומים לגבי פריסת כוחות ו/או צורת פעילות. הפריסה והפעילות של המשטרה נקבעים על ידי הערכות מצב, מידע מודיעיני ועל פי הצורך המקצועי, זאת בהתאם להנחיות המשרד לביטחון פנים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר