עזריאלי המכללה להנדסה (צילום: יח"צ)
עזריאלי המכללה להנדסה (צילום: יח"צ)

בדרך טבעית: שני חוקרים ממכללת עזריאלי רשמו פטנט מהפכני בתחום הרפואה

החוקרים פיתחו "מדבקה טיפולית" באמצעותה מוענק טיפול ממוקד המבוסס על מנגנון המחקה את פעילות החיפושיות בטבע באופן המאפשר הצמדה של מדבקה המכילה תרופה ישירות למקום החולה ללא דבק כימי

פורסם בתאריך: 21.3.22 11:54

חדשנות בתחום הרפואה, חוקרים מעזריאלי, מכללה אקדמית להנדסה רשמו פטנט על "מדבקה טיפולית" באמצעותה מוענק טיפול ממוקד המבוסס על מנגנון המחקה את פעילות החיפושיות בטבע באופן המאפשר הצמדה של מדבקה המכילה תרופה ישירות למקום החולה ללא דבק כימי, אשר יחסוך את הצורך בהחדרת חומרים לגוף (תרופות למיניהם) דרך מערכת הדם ויצמצם תופעות לוואי במקרים רבים.


החוקרים, ד"ר איימן אבו עמאר ופרופ' היתם קאסם, מתחומי הנדסה פרמצבטית והנדסת המכונות, שילבו במחקרם את שני תחומי הידע במטרה למצוא פתרון תרופתי לאזורים בגוף אליהם ישנה גישה חיצונית במסגרתו מקבל המטופל את התרופה בצורת מדבקה שמשחררת את החומר הפעיל ישירות לאזור החולה ללא מעבר בכלי הדם או באיברים פנימיים אחרים בגוף.

כיום, כאשר מטופל זקוק לטיפול תרופתי לאזור חולה בגוף (דוגמה זיהום – אז הוא מקבל אנטיביוטיקה) הוא לוקח תרופות המוחדרות לגוף לרוב דרך מערכת העיכול והן נספגות במחזור הדם ומשם "מגיעות" לאזור החולה. החסרונות בדרך טיפול זו היא חשיפה של כל מערכות הגוף הפנימיות לחומרי התרופה ללא שום צורך, דבר המוביל לעיתים לתופעות לוואי.

יצוין כי מתן תרופות ישירות לרקמות ריריות הכולל שיפור ההצמדה של מדבקה טיפולית עשוי להאריך את זמן המגע עם הרקמה ולשפר את הספיגה של התרופה.

בשנים האחרונות עולם הרפואה מתמקד ברפואה מותאמת אישית, קרי מתן תרופה המותאמת לכל אדם בהתאם למאפייניו הגנטיים ואחרים. הפטנט הנוכחי מהווה למעשה צעד אחד קדימה, והוא מתן תרופה ממוקדת למחלה מבלי לחשוף אברים אחרים בגוף לתרופה ולטיפול הניתן.

 

 

הפטנט:

מהנדסים ומדענים מנסים להתמודד עם בעיות שאת חלקן קשה לפתור באמצעות שיטות חשיבה ותכנון קונבנציונליות. אחת הדרכים להתמודד עם אותן בעיות היא פיתוח של רעיונות חדשניים בהשראת הטבע המכיל אינספור מנגנונים ביולוגיים מושלמים ויעילים.

הטבע מהווה מקור השראה לרעיונות רבים שיכולים להביא לפתרון בעיות הנדסיות מתחומים שונים. לדוגמה, בעולם הארכיטקטורה, מגדל אייפל בפריז פותח בהשראת המבנה האנטומי של עצם הירך בבני אדם, לחילופין, מהנדסים ביפן הצליחו לפתור את בעיית הרעש העצום הנוצר מרכבות מהירות ביציאה מהמנהרות על ידי חיקוי צורת המקור של השלדג בחלק הקדמי של הרכבת.

גישת הביומימיקרי (ביו-חקיינות) היא גישה פורצת דרך במגוון תחומים. זנים רבים בטבע פיתחו מרקמים שונים על פני השטח בעלי תכונות ייחודיות להידבקות על משטחים שונים בתנאים יבשים ורטובים.

אחד האתגרים המשמעותיים בעולם ההנדסה הפרמצבטית הוא פיתוח מערכות מוקו-אדהזיביות (בעלות יכולת להידבק לרקמות ריריות בגוף) להובלת תרופות ושחרורן בצורה מקומית ומבוקרת ללא צורך בשימוש בדבק כימי, דבר שעשוי לייעל את הטיפול התרופתי ולהפחית את תופעות הלוואי.

החוקרים מצאו כי חיקוי של מנגנון ההצמדה הביולוגי הקיים ברגלי חיפושית העלים ומבוסס על מיקרו-מבנים בצורת פטריות עונה על צורך זה. בטבע, מנגנון זה מאפשר לחיפושית להיצמד וללכת על עלים ומשטחים מחוספסים למיניהם בתנאים השונים.

במסגרת המחקר פיתחו החוקרים מדבקה המיועדת לטיפול בפטרת הפה המבוססת על מיקרו-מבנים בצורת פטריות, שמאפשרים לה להיצמד לרקמה הרירית בחלל הפה, ומשחררת את התרופה באופן מקומי לזמן ממושך ומבוקר, דבר שצפוי להפחית את תדירות המתן והמינון כמו גם את תופעות הלוואי.

לדברי החוקרים לצורת מתן תרופה חדשנית זו, שפותחה בהשראת הטבע, יש פוטנציאל רב לפיתוח מגוון מערכות יעילות לשחרור מבוקר ושינוע תרופות ע"י הגברת תכונות ההידבקות שלהן וללא צורך בשימוש בדבק כימי. הפטנט הנוכחי מתאים בשלב זה לטיפולים בחלל הפה, האף, העיניים וכן למתן וגינלי.


העסקה שחלמתם עליה מחכה כאן. היכנסו לזירת הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר