ההפגנה אתמול בוואדי כרמית צילום באדיבות ענת כהן יחסי ציבור
ההפגנה אתמול בוואדי כרמית צילום באדיבות ענת כהן יחסי ציבור

"לאבד את הריאה הירוקה של כרמית – זה לאבד את השכל הישר"

תושבים מקרית היובל, ביחד עם חברי מועצה וארגונים ירוקים, קיימו השבוע הפגנה ראשונה כנגד תוכנית הבנייה בוואדי כרמית. "אם התוכנית תאושר, הדורות הבאים לא יסלחו לנו". העירייה בתגובה: "מהנדס העיר והוועדה המקומית סבורים כי מדובר בתוכנית ראויה וכי יש לקדמה"

פורסם בתאריך: 23.3.22 19:56

בקרית היובל חרדים לעתיד השכונה. הסיבה – ריבוי תוכניות הבנייה שיוסיפו לשכונה אלפי יחידות דיור בשנים הקרובות ועוד יותר מכך בהמשך, וזאת בלי, כך לטענתם, מענה אמיתי לתשתיות, לציפוף היתר, לעומסים התחבורתיים שייווצרו וגם לטבע העירוני.

אתמול, שלישי, בצעד יוצא דופן, הם התארגנו בחסות מינהל קהילתי יובלים להפגנת מחאה כנגד תוכנית הבנייה בעמק כרמית, תוכנית של יזם פרטי אשר מקודמת ואף אושרה על ידי עיריית ירושלים. במחאה השתתפו אמנם עשרות בודדות של תושבים, אבל נראה שזו רק ההתחלה – כי לתוכנית הזו מתנגדים גם ארגונים ירוקים, חברי מועצת העירייה, חברי קואליציה, תושבי עין כרם וגם תלמידי הניסויי ארגנטינה שפועל בסמוך.


אז על מה קול הצעקה? כאמור, תוכנית של יזם פרטי אשר עוכבה ולא קודמה בעשור האחרון, אשר מבקשת לבנות למעלה מ-1,000 יחידות דיור בוואדי כרמית – שטח המהווה ריאה ירוקה לתושבי קרית היובל ובעיקרם תושבי השיכונים ברחובות ברזיל ואולסוונגר.

לטענת המתנגדים, תוכנית הבנייה הזו צורמת במיוחד לאור העובדה שהיא נמצאת בצמוד לקרית היובל, שבה כאמור, מקודמות כבר כיום תוכניות התחדשות עירונית לבניית אלפי יחידות דיור בשנים הקרובות. בשל התוכניות הללו, כך טוענים המתנגדים, אין שום סיבה לבנות על שטחים ירוקים וזאת לפני מיצוי הפוטנציאל בהתחדשות עירונית.

ד"ר אסף שפנייר, יו"ר הועדה הפיזית במינהל קהילתי יובלים מסביר בשיחה עם "כל העיר" את ההתנגדות לבנייה המוצעת: "קרית היובל עוברת תהליך אינטנסיבי של התחדשות עירונית. במסגרת זו צפויים להרוס ולבנות מחדש 40 משטח השכונה. בשלוש השנים הקרובות צפויה להסתיים הבנייה של למעלה מ-1,000 יחידות דיור, כשאת הדירות החדשות הראשונות ניתן כבר כעת לראות מאחורי גן המפלצת. לפי התוכניות של עיריית ירושלים, ב-20 השנים הקרובות יצטרפו לשכונה כ-10,000 יחידות דיור. המינהל הקהילתי – מתנדבים וצוות, פועל ללא לאות על מנת להבטיח את איכות החיים של התושבים הממשיכים להתגורר בקרית היובל, כמו גם את איכות החיים של התושבים העתידים להצטרף לקרית היובל. איכות חיים זה לא רק יחידת דיור. איכות חיים זו זמינות של בתי ספר, מרפאות, מוסדות בילוי ופנאי, מסחר ותעסוקה. איכות חיים אלו אמצעי תחבורה שיאפשרו לתושבים להגיע ממקום למקום. ואיכות חיים אלו שטחים ירוקים פתוחים בהם ילדים יכולים לשחק. לכן לא יתכן שבשכונה העוברת ציפוף כל כך משמעותי, יגזלו מהציבור שטחים המשמשים למוסדות ציבור וכשטח ירוק פתוח ונגיש. אומרים בעירייה שלא מוצאים מקום לבית ספר על יסודי בשכונה – אתם יכולים לדמיין עיר של 70,000 תושבים בלי בית ספר על-יסודי? רוצים שיהיה פה המקום הכי צפוף בעולם, איך זה יעבוד בלי שטחים ירוקים?".

דור לוי, יו"ר מינהל קהילתי יובלים מוסיף: "תוכנית הבנייה בכרמית היא הרס לאזור, השטחים החומים והירוקים במתחם כרמית הם בראש ובראשונה נקודת האור של השיכונים ברחובות אולסוונגר-ברזיל. רק אם הריאה הירוקה הזאת תישאר והתוכנית בה תהיה על פי היעוד שלה – שטחי ציבור, ההתחדשות העירונית במרחב תוכל להצליח ולראות פירות, במידה והתוכנית הנדל"נית המפלצתית הזאת תצא לפועל היא גוזרת עונש כבד על קרית היובל והסביבה. נעשה ככל שביכולתנו להתנגד לתוכנית ההרסנית הזאת".

למחאה שותפים גופים ציבוריים נוספים הפועלים בדרום מערב העיר – בית הספר הניסויי ארגנטינה, ועד עין כרם, ופרוייקט שכונות בשינוי, כמו גם גופים עירוניים כמו תנועת הצופים ושדולת ירושלים בת קיימא. כל זאת בהשתתפות קרן ירושלים ירוקה וקרן שחף. שיתוף פעולה שכזה לא נראה בעיר מאז המחאה הגדולה נגד תוכנית ספדי. תושבים רבים נענו להזמנה והגיעו למחות על תוכנית הבניה.

חברי מועצת התלמידים של בית הספר הניסויי ארגנטינה כתבו לראש העיר מכתב בו הם מספרים שמבחינתם עמק כרמית הוא "כפר הצמחים" – מרחב לימודי חוץ בו הם לומדים על בעלי החיים והצמחים, שם יש מקום למפגש חברתי-קהילתי חשוב ומעצים.

למאבק נגד התוכנית שותפים גם בבית הספר הניסויי ארגנטינה, אשר חלק מתלמידיו פנו לראש העיר משה ליאון במכתב שבו סיפרו שעבורם עמק כרמית הוא "כפר הצמחים" – מרחב לימודי חוץ בו הם לומדים על בעלי החיים והצמחים, שם יש מקום למפגש חברתי-קהילתי חשוב ומעצים.

בהפגנה שהתקיימה ביום שלישי השתתפו גם סגן ראש העיר יוסי חביליו (מצילים את ירושלים), חברת המועצה לורה ורטון (מרצ), סגן ראש העיר לשעבר פפה אללו ויו"ר שדולת ירושלים בת קיימא נעמי צור. כמו כן היתה נוכחות של פעילי שכונות מטעם סיעת התעוררות, אשר מתנגדת לבנייה בכרמית.

"לאבד את הריאה הירוקה של כרמית – זה לאבד את השכל הישר", מדגיש חביליו. "אם התוכנית תאושר, הדורות הבאים לא יסלחו לנו. אי אפשר גם לצופף את קרית היובל וגם לקחת ממנה את מעט השטחים הפתוחים שנותרו בסביבתה. את מתחם כרמית צריך לשמר – ולא להשמיד. מעבר לכך מימוש התוכנית יפגע בכפר עין כרם שהוא נכס דתי, תרבותי ותיירותי ברמה עולמית. היחידים שיש להם מה להרוויח ממימוש תכנית הבינוי אלו היזמים, בעוד כל השאר צפויים להפסיד".

 

 

צור מוסיפה: "לאור הקידום של התחדשות עירונית במתחם אולסוונגר-ברזיל, השטח של כרמית יידרש כשטח פתוח לרווחת אלפי הדיירים החדשים באזור, והשטח החום יספק את מוסדות הציבור הנדרשים לשכונה החדשה. אין היגיון או הצדקה לבנייה פרטית על השטח הטבעי היפה הזה, שאולי בזכותו יהיה סיכוי לפינוי בינוי של אולסוונגר-ברזיל להצליח למשוך אוכלוסייה צעירה ויצרנית לירושלים. ירושלים חייבת להצטופף, אבל חשוב שהציפוף יהיה מקיים והגיוני. בנייה פרטית במתחם כרמית, והרס הטבע של אגן עין כרם, יפגעו קשות בהתחדשות העירונית באולסוונגר-ברזיל, שמחכה עשרות שנים למימוש".

אריאל בזיז, אריאל בזיז סמנכ"ל וחבר פורום הנהגה בהתעוררות, שנכח בהפגנה מציין כי "רק פעמים ספורות בלבד בהיסטוריה של ירושלים, הפכו שטחים מירוקים וחומים, לשטחים שמיועדים לדיור. בקרית היובל יש 3 ואדיות – ואדי היובל, האסבסטונים ו-ואדי כרמית. ואדי כרמית הוא פנינה ירוקה שמדגישה את הייחודיות של ירושלים, את השילוב ההכרחי לאופייה של העיר המשלב בין טבע ירוק לנוף אורבני. ואת זה, שוב, פשוט מנסים להרוס".

לדברי בזיז, "אין כאן כל התנגדות לבנייה – יש מחסור, צריך לבנות, צריך לייצר מענה. אבל למה על שטחים ירוקים? למה בכלל לחתור לבנייה במקומות כאלה לפני שמיצו בנייה בגבעת המטוס, בעטרות ובאיזור התעשייה תלפיות? מה בוער לעיריית ירושלים לאשר עוד תוכנית על שטחים ירוקים?".

בזיז מנצל את הבמה גם לניגוח פוליטי ואומר: "הגעתי להפגנה שארגנו במינהל יובלים. הופתעתי לראות שם את יוסי חביליו ואת לורה ורטון חברי הקואליציה – שראש העיר אפילו לא נתן להם מושב בוועדת תיכנון ובנייה, שמשום מה מגיעים להפגנה, מוחים כנגד עיריית ירושלים והמדיניות שלה, תוקפים את ראש העיר בשטח, אבל ממשיכים לשבת בקואליציה ולשתף פעולה עם המדיניות ההרסנית שלו. אנחנו לא ניתן לתוכנית הזאת לצאת לדרך. אנחנו נמשיך ללוות את התושבים, נמשיך להלין על מדיניות העירייה ונמשיך לשמור על הייחודיות של העיר שלנו. את ההפגנה הבאה אנחנו נעשה בכיכר ספרא, מתחת לקומה 6, כדי שמי שלא ירושלמי יבין – שיש דברים שלא הורסים בעיר הזאת".

מהעירייה נמסר בתגובה: "תוכנית כרמית היא תוכנית המוגשת על ידי יזם פרטי על שטח פרטי של כ-100 דונם. התוכנית שהוחלט להפקיד בוועדה המקומית מציעה 80 אחוז מהשטח לצורכי ציבור, תוך שמירה על ערכי טבע ועצים רבים ומציעה בנייה בשטח שהוא כיום בייעוד מוסד בהיקף של 20 אחוז משטח התוכנית. התוכנית המוגשת מציעה איזון בין בניה חדשה, הפרשות ניכרות לצורכי ציבור ושמירה על רוב השטח כפתוח וציבורי. אין תוכנית בירושלים המקודמת על ידי יזם פרטי, שמציעה הפרשה של 80 אחוז לצורך ציבור. מהנדס העיר והוועדה המקומית סבורים כי מדובר בתוכנית ראויה וכי יש לקדמה. התוכנית עדיין לא נדונה בוועדה המחוזית".


העסקה שחלמתם עליה מחכה כאן. היכנסו לזירת הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. שגב

    כל אלה שמתנגדים לתוכנית הזאת, גרים בוילות בקרית יובל, ומפריע להם שמישהו הזיז להם קצת את הגבינה. שבו בשקט, גם לנו מגיע להניח את הראש הסוף היום בדירה משלנו. מה גם שבאו לקראתכם עד הקצה.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר