בית הכנסת 'בני הרמה' (צילום: מנחם גריאסבקי)
בית הכנסת 'בני הרמה' (צילום: מנחם גריאסבקי)

המאבק על צביון רמות: האם הציונות הדתית נדחקת מהשכונה בחסות העירייה?

חברי קהילת בית הכנסת 'בני הרמה' נלחמים בחודשים האחרונים נגד ניסיון להקצות את הגג לטובת בית כנסת חרדי בניגוד לדעתם ובניגוד להיתרי הבנייה, וטוענים: "מדובר בבריונות". העירייה בתגובה: "בית הכנסת לא יפונה, אך מצופה שלא יתנגדו לבית כנסת נוסף מעליהם"

פורסם בתאריך: 30.6.22 08:14

אחרי דחיקת המגזר החילוני משכונת רמות – האם גם המגזר הדתי לאומי בדרך למאבקים אינסופיים? קהילת בית הכנסת 'בני הרמה', ממוסדות הדגל של הציונות הדתית בשכונת רמות, נלחמת בחודשים האחרונים כנגד לחץ עירוני מסיבי וניסיון להקצות את הגג לטובת בית כנסת חרדי.

המאבק סביב מבנה בית הכנסת, שממוקם ברחוב זרחי בשכונה, החל למעשה בתקופת הקורונה, בזמן שבית הכנסת היה סגור בהתאם להנחיות של משרד הבריאות ולבשל הצורך לשמור על המתפללים ועל חברי הקהילה. כשבית הכנסת נפתח מחדש, גילו המתפללים כי קהילה חרדית קטנה מבקשת את המבנה לעצמה, והחלו חיכוכים שלדברי גורמים בקהילת 'בני הרמה' אף הגיעו לכדי אלימות.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


להפתעת חברי קהילת 'בני הרמה', הניסיון של החרדים לנכס לעצמם את המבנה זוכה לגיבוי עירוני, בדמות רצון ונכונות להקצות את גג המבנה לטובת הקמת בית כנסת חרדי, זאת בניגוד גמור לדעת הנהלת בית הכנסת, השכנים ואף בניגוד להיתר לבנייה בקו אפס, אשר ניתן מפורשות כדי שלא תהיה קומה שנייה. בנוסף, בשל הקרבה לאזור מגורים והצורך לשמור על התושבים מסביב – נקבעו הגבלות שונות על הכניסות והפתחים לבית הכנסת – וכעת, כדי לרצות את החרדים – מנסה העירייה לשנות את המצב גם על חשבון פגיעה בתושבים שמתגוררים בסמוך לבית הכנסת.

אל"מ במיל' מנחם גריאסבקי, דור עשירי בירושלים ומראשי קהילת 'בני הרמה', מזהיר: "הכוונות כאן ברורות וידועות מראש, והגיבוי העירוני לניסיון ההשתלטות מדאיג מאוד. זה לא מאבק על גג מבנה, אלא מאבק על צביון שכונת רמות, ובהמשך גם צביון העיר כולה. זה מרגיש כאילו מנסים לחרוץ את דינה של שארית הציונות הדתית ברמות".

לדברי גריאסבקי, "מדובר בבריונות. הדברים נעשים בדרך בריונית. אף אחד לא שאל את השכנים, שמתנגדים, אף אחד לא שאל את המינהל הקהילתי, שמתנגד. כשבית הכנסת נבנה יש הערה שמתייחסת להתחשבות לשכנים ולכף שלא ייבנו לגובה – העירייה כעת מנסה לשנות בגלל לחץ של קבוצת חרדים שיש לה כוח. יש גם דוח של קונסטרוקטור שקובע שלא ניתן להעמיס קומה שנייה על המבנה – והעירייה מתעלמת מהכל. הבהרנו חד משמעית שלא נוותר על המבנה. ראש העיר כעת מתנה את ההישארות שלנו בכך שנאשר לבנות קומה שנייה – כמו שאמרתי, זו בריונות".


סגן ראש העיר יוסי חביליו (צילום: ג׳ייקוב פנחס)

סגן ראש העיר יוסי חביליו (צילום: ג׳ייקוב פנחס)


לאחר שהתייאשו מהשיח מול העירייה ומול ראש העיר, פנו חברי הקהילה לסגן ראש העיר חביליו, שאומר השבוע: "הציונות הדתית חייבת להתעשת ולהבין את המציאות – אם הסרוגים לא יתחילו להילחם על המוסדות שלהם, אז בסופו של דבר ידחקו גם אותם מהשכונה ומירושלים".
עוד מוסיף חביליו: "אם גם את הציונות הדתית ינסו לדחוק החוצה משכונת רמות, אפשר יהיה לכבות האור בשכונה ובירושלים. לא יכול להיות שההתרחבות של המגזר החרדי תבוא על חשבון מגזרים אחרים, ומי שיאפשר למגמה הזו להתבסס – יראה איך הציבור הממלכתי בירושלים ממשיך לברוח למודיעין, צור הדסה, מבשרת וגוש עציון".

 

 

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "בית הכנסת 'בני הרמה' נבנה מכספי מתפללים ומתקציב עירוני. בניית בית הכנסת נמשכת שנים רבות ועל כן נציגיו זומנו לשימועים. עמותה נוספת הגישה בקשה לקבלת בית כנסת במתחם. ראש העיר הבהיר כי בית הכנסת הקיים לא יפונה, זאת על אף שמספר המתפללים בקהילת 'בני הרמה' קטן. על מנת לתת מענה להקמת בית כנסת לקהילה החרדית במקום, ביקש ראש העיר מנציגי קהילת 'בני הרמה' להסכים לבניית בית כנסת מעליהם והם נתנו את הסכמתם לדבר – אך חזרו בהם. הובהר כי הקהילה הקיימת לא תפונה, אך במקביל מצופה שלא יתנגדו לבית כנסת נוסף מעליהם, על-פי כל כללי הדין ומגבלות התב"ע בתחומי הבניה".


העסקה שחלמתם עליה מחכה כאן. היכנסו לזירת הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. פלוני

    בית הכנסת היה "בבניה" במשך כ-20 שנה ללא התקדמות עד כשנה לפני הקורונה. במשך הזמן האזור התחרד לחלוטין (מן הסתם כי לציבור הדתי־לאומי לא היה בית כנסת באזור…) וכעת הם בוכים על החלב שהם שפכו.

  2. עוזי כהן.

    אני התפללתי בבית הכנסת הזה, ממש נועם ושלווה להיכנס ולהתפלל שם. ולא משנה מה היה לפני 20 שנה, מה שחשוב הוא שהציבור הדתי לאומי הנפלא הזה הרימו את בית הכנסת ובמאמצים משותפים הם הצליחו להקים את המקום לתחיה, כיום רב מספר המתפללים ולעשות שם שינויים כמו שהציבור החרדי מבקש לעשות זו תהיה טעות.
    בסופו של דבר זה באמת מה שידחק את הציבור הדתי לאומי החוצה וזו הסיבה שאסור לתת את האישורים הנ"ל.
    יש מספיק מקום ברמות לכולם ופתרונות תמיד ניתן למצוא, הדרך הקלה היא בדרך כלל הדרך שפוגעת באופן כזה או אחר בציבור כזה או אחר.

    אני קורה לראש העיר ובכירי העיריה העוסקים בדבר לחפש את הדרך הנכונה ולא להסתפק בקלה.
    ברכת ה' יתן בינה בלבכם להבין ולעשות את הדבר הנכון.

  3. תושב עבר

    סתם שכונה מעפנה, גם ככה לקח שנים לבנות, הגיע הזמן לעבור למקום נורמלי

  4. אמת

    הפתרון לזה להביא יותר ציבור דתי לאומי.
    לציבור החרדי לא חסרים בתי כנסת. המטרה שלהם היא להיריד את השכונה לפי השקפתם. ולכן טוב יעשה הצבור ויעמוד על זכומותיו. כמובן ביותר שיעורי תורה ולשמש דוגמא לאחרים כך שהחרדים ירצו להיות סרוגים. ובהחלט לסרוגים יש הרבה במה להתגאות ומב להעניק.
    שבעים פנים לתורה. התעקשות לשם שמים סופה להתקיים וכך צריך להיות.

  5. יהודי שכואב לו

    תמיד שאלתי את עצמי האם גם כיום יש אנטישמיות, הכתבה הזאת ענתה לי שיש! ועוד איך יש!
    למה מפריע לדתים שהחרדים יבנו מעליהם???
    האם בקשו מהמם שיתנו משהו משלהם???
    הרי מה שלא פירטו בכתבה זה שיש שם 2 בתי כנסיות, שברגע שהחרדים רצו אחד מהם, הם מיד עשו קומבינה לא חוקית ופתחו שם ישיבה, אז בבקשה לא אתם תטיפו לנו על חוקיות!!!
    נ. ב. אל"מ מנחם גריאסבקי, אולי תזכיר לנו מי נחקר במשטרה על אלימות כלפי חרדי בשבת???!!!

  6. מתפלל לאלוקים בכל יום לא עוסק באגנדות

    חשוב להיות אמיתי. מדוע לבנות בית הכנסת חרדי מעל בית הכנסת דתי לאומי שלא עמוס במיוחד.
    פשוט מאוד החרדים לא יכולים לחיות בשלום עם הדתי לאומי.
    הם ימסרו את נפשם כדי לרמוס את הדתי לאומי.
    בנית בית כנסת חרדי במצב הזה זהו גזל, ויותר מכך אסור להתפלל בבית הכנסת החרדי הזה שמעל לדתי לאומי להשקפתם כי הטומאה מתחתם בוקעת עד השמים.
    לא להיות תמים ולומר כולנו אחים. זה פשוט לא אמיתי. החרדים הם בעלי אגנדה והיא מי שלא חרדי חייבים לנשל אותו, ואת הדתי לאומי באופן מיוחד לנשל, כי הם רואים את הדתי לאומי כהתחזות וכסילוף להשקפתם.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר