מימין לשמאל - תלפיות, פארק המסילה, כביש הברך לתלפיות, הרכבת הקלה, רחוב רשב''ג צילום מסך מצגת שיתוף ציבור
מימין לשמאל - תלפיות, פארק המסילה, כביש הברך לתלפיות, הרכבת הקלה, רחוב רשב''ג (צילום מסך: מצגת שיתוף ציבור)

כביש הברך – האוטוסטרדה שמאיימת על פארק המסילה

למרות התנגדות התושבים, עיריית ירושלים ממשיכה לקדם את תוכנית 'כביש הברך' – כביש בן 4 נתיבים, שלצידו, במרחק מדרכה, תעבור הרכבת הקלה בדיוק באותו מסלול. מבולבלים? בצדק | טור דעה

פורסם בתאריך: 19.1.23 08:55

מה תעדיפו: יותר פקקים בתלפיות או פגיעה בפארק המסילה? אין צורך שתענו. עיריית ירושלים כבר החליטה עבורכם: גם וגם. גם פגיעה באחת מהפנינים המוצלחות ביותר בירושלים בעשור האחרון, וגם להגביר את הפקקים לתלפיות.

לפרויקט, הסובל מחזית אחידה של מתנגדים, קוראים "כביש הברך". מדובר בתוואי כביש שנהגה בשנות ה-50 של המאה ה-20. לפני יותר משישים שנה. כאשר הכותל המערבי היה בשטח ירדן, כביש בגין לא היה קיים, ורכבת קלה היתה מדע בדיוני. עכשיו, משום מקום – התוכנית חוזרת. כדאי שתכירו אותה.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה בדרום מערב ירושלים? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


מדובר באוטוסטרדה בת ארבעה נתיבים. היא תמשיך את רחוב הפרסה ממגרש החניה שנמצא למרגלות קולנוע רב חן המנוח, תחצה את מגרש החניה המשמש את לקוחות רמי לוי, תקטע ותרמוס את פארק המסילה, תפנה בחדות שמאלה ותמשיך כמה מאות מטרים בין הרחובות האומן ורשב״ג עד שתתחבר לכביש המחבר בין תלפיות לצומת פת. מה שמדהים בכביש הזה הוא שאין שום צורך להוכיח שהוא מיותר: לצידו, במרחק של מדרכה – יעבור תוואי הרכבת הקלה בדיוק באותו מסלול.

תלפיות סובלת כבר היום מפקקים קיצוניים. בשעות מסוימות עדיף להשאיר את הרכב באחד החניונים המרוחקים וללכת ברגל. המדינה משקיעה מאות מיליונים בתשתית רכבת קלה – אבל ביד השנייה מקדמת אוטוסטרדה חדשה לתלפיות, שמהווה מסר לכל אלו המשתמשים ברכב פרטי: ״בואו לתלפיות – יש כאן כביש חדש״. עלות ההרפתקה למשלם המסים היא 30 מיליון שקל, ועל פי התחזיות האופטימיות ביותר האוטוסטרדה הזו תכניס לתלפיות 200 רכבים בלבד בשעה. רק כדי לתת קנה מידה – כבישים בני ארבעה נתיבים נסללים עבור 800 עד 1,000 רכבים בשעה.

האוטוסטרדה החדשה תבתר את פארק המסילה באחת מהנקודות האסטרטגיות החשובות ביותר שלו: חיבור בין ארבע שכונות הנהנות היום מהפארק: גוננים, מקור חיים, תלפיות ובית צפאפא. מקום של חיבור יהפוך למקום של ניתוק וניכור. במקום לחזק את פארק המסילה, במקום לשנות את התוכניות ולהתאים אותן להזדמנות הנדירה שפארק המסילה יצר – עיריית ירושלים נצמדת לתוכניות לא רלוונטיות השייכות לעידן הפרה היסטורי של העיר.

 

 

ההתנגדות לאוטוסטרדה חוצת מחנות. המינהל הקהילתי בקטמונים מתנגד באופן גורף לכביש, שיהפוך רחובות פנימיים בשכונה לקיצורי דרך לאוטוסטרדה. הראשונים לסבול יהיו תושבי המרחב, שהכביש החדש יעמיס על רחובותיהם הצרים עוד מכוניות ומשאיות. עמותת הולכי הרגל ״ברחובות שלנו״ הקימה קבוצת פעילים הפועלת נגד האוטוסטרדה, שרת התחבורה לשעבר מרב מיכאלי עצרה את הפרויקט המיותר – אבל בעירייה ממשיכים להתעקש.

כבר לפני 15 שנים הזמינה הרשות לפיתוח ירושלים תוכנית חלופית לאזור. המתכנן המוערך מוטי קפלן הכין חוות דעת המציעה לשנות לחלוטין את כל התוכניות באזור ולהפוך אותו לפנינה ירושלמית: רכבת קלה לצד אזורי פנאי, ספורט ומסחר. העירייה דחתה אז את תוכניותיו והתעקשה לסלול במקום כביש. מאבק תושבים הוביל להקמת פארק המסילה, שעובר גם בקטע הזה. לפעמים נראה שמקבלי ההחלטות עדיין לא הפנימו את קיומו וחשיבותו של פארק המסילה. שוב ושוב מועלות תוכניות שמאיימות לפגוע בו. לפני עשור הוצע להקים רכבת קלה לאורך אותו תוואי תוך צמצום שטח הפארק, וכעת העירייה מקדמת אוטוסטרדה מיותרת שתחצה אותו, בעלות של עשרות מיליוני שקלים. אז, לפני 15 שנה, עמד בראש הרשות לפיתוח לירושלים משה ליאון. כעת, כאשר הוא עומד בראשות העיר, ראוי שיחזק את מעמדו של הפארק, כציר אורבני מקשר וחד פעמי, במקום לפגוע בו.

  • איתמר שחר הוא מתכנן ערים, יו"ר פורום אורבני קטמון, וממובילי 'רכבת בעמק' – התארגנות תושבים למעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. כביש מעולה

    הכביש החדש יצמצם את הפקקים בכניסה לתלפיות. אני מכיר עשרות אלפי נהגים שיתמכו בבניית הכביש.

  2. עופר

    תודה, חשוב ומעניין אבל מה עם תגובת העירייה לגבי נחיצותו של הכביש? או עמדה כזאת מתוך פרוטוקול או מסמך כלשהו??

  3. דניאל. תושב הקטמונים

    לא כתבה אלא פרופגנדה חד צדדית.
    הכביש החדש יכול ליצור הקלה בפקקים גם בתלפיות אבל גם ברחובות הצרים של הקטמונים, בעיקר לאור התחזית שהשכונה עתידה לעבור התחדשות עירונית נרחבת יש צורך בכביש החדש (כמובן במקביל לפיתוח הרק"ל)

  4. יוני

    כמה שטויות, אם השכונה הייתה נשארת כמות שהיא זה נכון,
    אבל השכונה משנה את פניה מאזור תעשיה לבנייני מגורים, חובה לקדם כבישים בסיסיים לצד רכבת קלה, כל הכבוד לעיריית ירושלים שחושבת כמה צעדים קדימה, ולא עובדת עם סיסמאות וקלישאות.

  5. משתמש בדרך

    זו לא כתבה אלא מאמר דעה ולכן יש להתייחס אליה בהתאם. כאשר כבישים נעלמים לטובת הרכבת, יש צורך לתת גם פתרון למכוניות. הרכבת אינה פתרון לשכונת מגורים אלא כלי משלים למערך התחבורה. אם איזור התעשייה תלפיות הופך לשכונת מגורים אז צריך גם לספק לו נתיבי תחבורה. אם הרכבת תהיה יעילה, הציבור ישתמש בה. אי אפשר לבנות שכונת מגורים ולא לתת לה גם אפשרות להגיע הביתה. הרכבת הקלה נוסעת במהירות צב בהיותה רכבת עילית ולא תחתית. קל מאוד לומר לאנשים לנסוע ברכבת אבל הרכבת אינה פתרון למשפחה עם ילדים, לקשישים שקשה להם ללכת, למי שצריך לסחוב קניות מהסופר, למי שאין לו זמן להמתין לאוטובוס ולמסע ברכבת איטית. ציר רכבת לא יכול לשרת משאיות, אוטובוסים ומוניות לכן יש צורך גם בכבישים. טכנאי מזגנים לא יכול לנסוע ברכבת, אמבולנס לא יכול לנסוע ברכבת ולא ניתן להעביר סחורה לחנויות ברכבת. אם ישנה החלטה לצופף את העיר ולא לבנות בשולי העיר כדי לשמור על השטחים הפתוחים אז יש לזה מחיר. האוכלוסיה גדלה ואיתה כמות האנשים ולכן גם כמות הנסיעות. הרכבת היא כלי משלים ולא יכולה להוות כלי בלעדי. אם הרכבת תהיה יעילה היא תהיה הכלי המועדף בזכות עצמו ולא בזכות הכרחת הציבור להשתמש בה כפי שעשו בקו האדום שבו ביטלו אוטובוסים. כל תקלה בקו הרכבת משבית את כל העיר. כל חפץ חשוד בתחנה, תאונה, אירוע בטחוני, סוצר את התחבורה בכל הקו.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר