חניה על מדרכות (צילומי ארכיון: 'ברחובות שלנו')
חניה על מדרכות (צילומי ארכיון: 'ברחובות שלנו')

דרישה מעיריית ירושלים: אכפו את איסור החניה על מדרכות

במכתב שנשלח לבכירים בכיכר ספרא מבקשת עמותת 'ברחובות שלנו' שהעירייה תפרסם מדיניות אכיפה ברורה ותאכוף אותה בהתאם לתקנות התעבורה, זאת על מנת להבטיח את בטיחותם ושלומם של הולכי הרגל. בעירייה מציינים כי "המדיניות מתגבשת בדיאלוג עם התושבים, ובהתאם לדרישות של המינהל הקהילתי", אך בחלק מהמינהלים טוענים: "אין דרישות רשמיות"

פורסם בתאריך: 20.3.23 06:17

מדיניות האכיפה, אולי נכון יותר לומר מדיניות האי אכיפה, של עיריית ירושלים את נושא החניה על מדרכות בשכונות העיר הפך בשנה האחרונה לנושא כאוב. כמעט ואין יום שבו לא מתקבלות במוקד 106 העירוני תלונות על חניה אסורה, על רכבים שחוסמים להולכי הרגל את המרחב הציבורי ומאלצים אותם – ביניהם גם הורים עם עגלות תינוק ובעלי מוגבלויות – לרדת לכביש ולסכן את חייהם.

עמותת 'ברחובות שלנו' – ארגון הולכי הרגל בישראל מטפל בנושא המורכז הזה כבר מספר שנים. בעקבות פנייה של העמותה לעיריית ירושלים במאי 2021, פרסמה עיריית ירושלים מדיניות אכיפה – אך כעת בארגון הולכי הרגל טוענים כי מדובר בפרסום חלקי בלבד אשר מתייחס לחלק קטן מהיממה.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה במרכז העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


בשבוע שעבר שלחה העמותה, באמצעות הקליניקה לרגולציה משפטית באוניברסיטת בר אילן, פנייה נוספת לנושאי תפקידים בכירים בעירייה – מנהלת אגף החניה רויטל מרזין, מנהל אגף הפיקוח והשיטור אילן ששון והיועץ המשפטי לעירייה עו"ד אלי מלכה – שבו היא מבקשת לפרט את מדיניות האכיפה המלאה.

במכתב מצוין כי באתר עיריית ירושלים מפורסמת מדיניות אכיפה, אך היא חלקית ומתייחסת לשעות הלילה בלבד (מהשעה 21:00 ועד לשעה 7:00). במכתב מודגש כי "מדיניות אכיפה והיעדר אכיפה בפועל, המאפשרים חניה על מדרכות כמעט ללא הגבלה, מבטלים למעשה את הוראות החוק הברורות שנועדו להבטיח שימוש בטוח בדרכים".

בפנייה מבקשת עמותת ברחובות שלנו לדעת 'מהי מדיניות האכיפה לאורך היום, ככל שקיימת כזו?', תוך ציון כי "פרשנות סבירה היא כי בשעות הלילה האכיפה מוגבלת ובשעות היום (קרי 7:00 עד 21:00) מתקיימת אכיפה מלאה. בפועל זה לא המצב".


רכבים על מדרכות ברחוב יצחק קריב (צילום: יוני יפה נוף)

רכבים על מדרכות ברחוב יצחק קריב (צילום: יוני יפה נוף)


מהמכתב עולה כי בידי עמותת 'ברחובות שלנו' הקלטות של פקחים שמעידים שהאכיפה בבוקר מתחילה רק סביב השעה 9:00 (ולא בשעה 7:00) והיא מסתיימת סביב השעה 18:00 (ולא ב-21:00). עוד נכתב כי תושבים שהתלוננו במוקד העירוני 106 על חניה של רכבים על מדרכות קיבלו תשובה לפיה "בשל מצוקת חנייה אין אכיפה באזור".

עוד נטען: "המדיניות בפועל היא אכיפה הן במהלך היום והן במהלך הלילה ובפרט בשכונות המגורים. גם במקומות בהן האכיפה מתבצעת, היא אינה מיושמת כלפי בעלי תו חניה אזורי החונים שלא כדין, זאת בניגוד למדיניות שפורסמה לפיה בין 21:00 ל-7:00 יאכפו חניות מסכנות חיים במדרכה, קרי חניות אשר חוסמות מעבר להולכי רגל".

 

 

לסיכום, ולאור הדברים שמובאים במכתב, מבקשים אנשי הקליניקה לרגולציה סביבתית בשם עמותת 'ברחובות שלנו' את הדברים הבאים:
– לשנות את מדיניות אכיפת איסור החנייה על מדרכות כפי שהיא ננקטת כיום, ולאכוף את איסור החניה על המדרכה, היכן שקיים כזה, גם על אזרחים בעלי תו תושב. זאת, על מנת להבטיח מעבר מינימלי בטוח להולכי רגל על המדרכה בכל אזור בעיר לאורך כל שעות היממה.
– לחדד את מדיניות האכיפה כך שתובטח מדיניות אכיפה שוויונית המגשימה את תכלית תקנות התעבורה.
– לפעול באופן מידי לחידוד מדיניות האכיפה לפקחים, כך שתתקיים אכיפה לכל הפחות במועדים בהם כך נקבע באופן מפורש.
– לדרוש את קיום האכיפה על פי השעות אשר פרסמתם באתר. לא יתכן שבפעול האכיפה תסתיים ב-17:00 ותתחדש רק לאחר 9:00 בבוקר.
– לפעול למניעת מצב בו מושגים במדיניות האכיפה, כגון "צירי תנועה ראשיים" מתפרשים באופן שמבטל למעשה את איסור החנייה על מדרכות.
– להגדיר בכתב מה הם צירים ראשים שבהם יש אכיפה לרבות לפרסם את הצירים הללו.


חניה אסורה על מדרכות (צילום: ברחובות שלנו)

חניה אסורה על מדרכות (צילום: ברחובות שלנו)


פרופ' איתי פישהנדלר, יו"ר עמותת 'ברחובות שלנו', טוען בשיחה עם "כל העיר" כי "ההתנהגות של עיריית ירושלים בנושא הפקרות המדרכות היא שערורייתית. ההתנהגות מסכנת את החיים של הולכי הרגל אשר נאלצים ללכת על הכביש בעוד שהרכבים חונים על המדרכות. משה ליאון צריך לרדת אל העם ולהתחיל ללכת על המדרכות כאחד האדם. רק אז הוא יבין עד כמה המדיניות שהוא מקדם היא מסוכנת להולכי הרגל. כמה הרוגים ופצועים צריך בשביל שבעירייה ישנו את המדיניות?".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים מקיימת מדיניות אכיפת חניה שמותאמת למורכבות ולצרכים השונים של השכונות בעיר. זאת, תוך מתן דגש למניעת סכנות בטיחותיות לשלום הציבור. מדיניות העירייה מתגבשת בדיאלוג עם התושבים, ובהתאם לצרכים והדרישות של המינהל הקהילתי, בהתאם לייחודיות ולמאפיינים של כל שכונה. עיריית ירושלים תבחן את המכתב והפנייה, ותשיב בהתאם".

יש לציין כי "כל העיר" פנה למספר מינהלים קהילתיים וביקש לדעת האם יצאה דרישה למדיניות כזו או אחרת של אכיפה, ומצא כי אין מדיניות ברורה וחד משמעית. לטענת חלק מהמינהלים הקהילתיים, במקרים רבים המדיניות נקבעת לאחר שיח בין אחדים מהתושבים לבין הפיקוח העירוני, ואילו במקרים אחרים המינהל מעביר בקשה כזו או אחרת בנושא – אך לא מדובר עם משהו גורף.


חניה אסורה על מדרכות בירושלים (צילום: יוני יפה נוף)

חניה אסורה על מדרכות בירושלים (צילום: יוני יפה נוף)


בחלק מהמינהלים טענו כי "גם אנחנו מתוסכלים לפעמים מהמדיניות ומדברים עם הגורמים הרלוונטיים כדי לשנות את המציאות, לא תמיד בהצלחה. ככלל, הבקשה והדרישה היא שתהיה אכיפה בשעות היום וסביב מסגרות חינוכיות".

גורם במינהל קהילתי גינות העיר ציין בשיחה עם "כל העיר" כי מדובר בנושא מורכב ביותר, שכן המינהל מחויב לתת מענה לדרישות שמגיעות מכלל התושבים. לדבריו, "כולנו בעד הליכתיות ובעד שבילי אופניים, אבל לא תמיד הדבר בר ביצוע. ישנם תושבים שמבקשים, ובצדק, שיהיה להם מקום להחנות את הרכב ברדיוס סביר מהבית וצריך לדעת להתחשב בהם כמו שמתחשבים באחרים. לכן, אין מדיניות ברורה מצד המינהל ואין בקשות רשמיות ומוסדרות".

סגן ראש העיר אריה קינג, אשר מעורר בחודשים האחרונים מודעות לנושא החניה האסורה על מדרכות ברשתות החברתיות מתכוון להעלות את הנושא ביום שני הקרוב בוועדת בטיחות בדרכים. לדבריו, "אני מתכנן להציג את המצב העגום – להיות עיוור או נכה בכיסא גלגלים שגר בירושלים זה בלתי אפשר. בסבירות גבוה אתה תתיקל במכשולים שלא יאפשרו לך להמשיך בדרך. ואם אתה סתם הולך רגל – אתה מסכן את החיים שלך על בסיס קבוע".

קינג מספר כי בכוונתו להניע מהלך שיאפשר חלוקת דוחות בדיעבד, על סמך צילומים של תושבי העיר שנתקלים במפגעי חניה אסורה. "אני מקווה מאוד שבפיקוח יקבלו את המהלך הזה. זה בדיוק כמו נאמני סביבה שמתעדים רכבים שמלכלכים את המרחב הציבורי. בנושא של החניה – זה עוד יותר ברור. חסמת את המדרכה להולכי הרגל – תקבל דוח".

עוד אומר קינג, "אני מוביל גם מהלך להגדלת מספר העמודונים על מדרכות ברחבי העיר כדי למנוע חניה אסורה. בקרוב יוצבו עמודונים ברחוב יצחק קריב ולאחר מכן ברחוב המלך דוד. אני גם מבקש טיפול ברכבים בעלי תו נכה שחושבים שהם יכולים לחסום את כל המדרכה. זה נושא רגיש, אבל אסור להרשות חניה בצורה מסכנת חיים".

מה דעתך לגבי מדיניות האכיפה של עיריית ירושלים?
"היא צריכה להשתפר, אבל אחת הבעיות היא שאנחנו אפשרנו לכל מיני מינהלים קהילתיים להחליט שברחובות מסוימים לא תתבצע אכיפה".

יוסי חביליו, סגן ראש העיר ומחזיק תיק חניה: "המדרכות נועדו עבור הולכי הרגל, ולא עבור חניית רכבים. כמחזיק תיק חניה, שאינו אחראי על האכיפה, אני פועל למניעת החניה על המדרכות באמצעות הצבת עמודונים, או הקמת חניונים זמניים, ובמקומות בהם לא הוצבו אמצעי מניעה – אני סבור כי יש לבצע אכיפה. אני לוקח בחשבון שיש אירועים או מקומות חריגים שצריך להפעיל שיקול דעת".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. יניב

    למה אתם אומרים שאין משדיניות ? יש מדיניות ברורה. עושים מה שנוח לעסקנים המקרובים לצלחת. ראו למשל את רחוב ראש פינה ברוממה. חניה על מדרכות, חניה באדום לבן. חופשי חופשי. אתה פונה ל106 מבטיחים לסייע. לאחר שעתיים אתה מקבל טלפון מפקח – "הרכב עוד שם..?"לעירייה לא באמת איכפת מהתושבים. איכפת רק מהעסקנים המקורבים .. מי שמקורב לצלחת ויש לו אינטרס עושים מה שנוח לו.

  2. יוני

    בכל הערים המפותחות בעולם יש מחסור בחניה, בעיני הדברים מתחלקים ל-2 יש את החניה ליד הבית, ויש את שאר העיר. ליד הבית העירייה מחוייבת לדאוג לחניות לתושבים, ולא ייתכן שהעירייה תצמצם חניות ולא תתן מנגד אלטרנטיבה, מי שיוצא לסידורים עם הרכב, העירייה לא חייבת לספק לו חניה, שיתמודד.

  3. שימי

    כל מילה שלך קודש קודשים.בואו תראו מה הולך בשכונת בית ישראל בירושלים.איזה קטסטרופה.שומו שמים איזה שחיתות הולך כלפי החניה.שאנחנו תושבי השכונה המגיע לנו כדין חניה.מקבלים דוחות חניה על ימין ועל שמאל.ואילו הפושעים שגונבים לנו את החניה חוגגים עלינו.תשאלו למה? כי ישיבת מיר יש להם קשרים בעיריה לעשות את הפשעים הללו ולדאוג לאברכים שיהיה להם חניה על חשבון הדירים תושבי השכונה.אם זה לא סדום ועמורה.אז מה כן כן סדום ועמורה איני יודע? פנינו לעיריה והם טוענים ישנה מצוקת חניה.אז למה אתם שולחים פקחים לתת דוחות חניה לדירים?הכל כלאם פאדי!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר