תנ"צ אמיר בן קיקי, קצין המודיעין של מרחב קדם בירושלים
תנ"צ אמיר בן קיקי

קצין אג"ם במרחב קדם: "פועלים בכמה מישורים כדי לצמצם פריצות בחגים"

סביב החגים מזהים במשטרת ירושלים עלייה במספר עבירות הרכוש במחוז. אמיר בן קיקי, קצין המודיעין של מרחב קדם, מספר בשיחה עם "כל העיר" על פעולות המנע ועל תגבור הנוכחות בשכונות. עוד הוא מדבר על ההסתה ברשתות החברתיות ועל ניסיונות ההפרכה של פייק ניוז

פורסם בתאריך: 15.9.23 08:21

ראש השנה, שיצוין החל מהערב, שישי, 15.9, וחגים באופן כללי – הינם מועדים שבהם חלה עלייה משמעותית בעבירות רכוש בירושלים. העבריינים מנצלים את המפגשים המשפחתיים ואת ההיעדרויות הארוכות מהבתים כדי לבצע את זממם.

הנושא הזה, גם אם הוא לא בראש סדר העדיפויות של משטרת ירושלים בהיערכות שלה לחגים, עדיין מהווה אירוע משמעותי, במיוחד בשכונות שנושקות בשכונות ערביות.

אמיר בן קיקי, קצין אג"מ של מרחב קדם בירושלים, אשר אמון, בין היתר, על תחנת שפט והמרחב של ארמון הנציב-ג'בל מוכבאר-הר חומה וכו' מתייחס לנושא בשיחה עם "כל העיר" ואומר: "העניין של עבירות רכש מוכר מאוד משנים קודמות. ניתוח לקחי העבר מראה שישנם מועדים שבהם אנחנו יודעים שיש עלייה משמעותית בהתפרצויות לבתים, גניבות רכבים ועבירות רכוש נוספות, אנחנו ערוכים לכך".

מה עושים כדי לצמצמם ככל הניתן את הפריצות והגניבות?
"אנחנו פועלים בכמה מישורים כדי לצמצם פריצות וגניבות בחגים. עוד לפני החגים – אנחנו מבצעים פעילות קהילתית בשכונות המועדות. מדברים עם התושבים, מסבירים להם איך למגן את הבית ככל הניתן. במקביל, ישנה פעילות מבצעית כדי למנוע משב"חים, שמגיעים מהשטחים סביב המועדים הללו לבצע התפרצויות, להיות בשטח. פן מבצעי נוסף הוא בפעילות אופרטיבית של יחידות הבילוש שלנו בשטח, כשהמטרה היא להרתיע ולתפוס על חם פורצים, כדי לסכל אירועים שונים ולתת מענה מהיר לאירועי 100 במידה ואזרחים יזהו התפרצויות ופריצות".



כאמור, עבירות הרכוש הן לא בראש סדר העדיפויות של המחוז בימים טרופים אלה, בהם צפויים לבקר מאות אלפי אנשים בירושלים. בן קיקי מספר על ההיערכות המיוחדת ואומר: "נקודת המוצא שלנו היא לאפשר לכל הדתות את חופש הפולחן. כמו שאפשרנו ברמדאן את חופש הפולחן למוסלמים, בראש השנה ובכלל חגי תשרי אנחנו נאפשר ליהודים את החופש להתפלל ולחוות את החג כמו שצריך. במקביל, כמובן, אנחנו נאפשר למוסלמים שירצו להגיע להר הבית או לכל מקום אחר להגיע ולהתפלל בכל רחבי ירושלים".


סליחות בכותל המערבי (צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)

סליחות בכותל המערבי (צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)


אתם מזהים עלייה בכוונות להוציא פיגועים או בהתראות? יש משהו ממוקד?
"יש מספר רב של התראות, זה לא סוד. ראינו גם את הפיגועים שהיו בתקופה האחרונה. אנחנו נערכים לכך בכל האמצעיים האפשריים – שוטרים גלויים, שוטרים סמויים ותגבור כוחות. מעבר לפעולות מנע, יש גם חשיבות לצמצום של אירוע שקרה ככל הניתן, כך קרה בפיגועים האחרונים בירושלים, שהתגובה שלנו לרוב היא מהירה מאוד וצמצמה פגיעה בחיי אדם".

 

 

את ההסתה ברשתות אתם בטוח לא מפספסים – איך אתם פועלים נגד התופעה?
"יש במשטרת ירושלים 'חמל תודעה', שנותן מענה לכל ניסיונות ההסתה. לצערנו, זה כבר הפך לריטואל קבוע לפני כל חג – יש מי שמנסה להרעיל ולהתסיס את השטח במטרה לבצע פיגועים והפרות סדר. חפ"ק התודעה הוקם כדי לסכל ולהפריך את הניסיונות הללו, כשבמקביל הוא פועל להציב מול האוכלוסייה במזרח העיר את תמונת המצב האמיתית".


כוחות הביטחון בירושלים לקראת החגים (צילום: דוברות המשטרה)

כוחות הביטחון בירושלים לקראת החגים (צילום: דוברות המשטרה)


מבחינת הפריסה שלכם – הדגש הוא על אגן העיר העתיקה?
"אנחנו נערכים להמונים רבים של מבקרים שיגיעו לרחבי העיר ירושלים. הם יגיעו לתפילות, למקומות הקדושים ולשלל האירועים שיש בעיר. אנחנו ערוכים עם כוחות מתוגברים, משמרות ארוכות יותר עם מנת לתת ביטחון ותחושת ביטחון לאזרחים.

"גם הפריסה של משטרת התנועה תהיה רחבה ומשמעותית, כדי לאפשר להמונים להתנייד ולהגיע למחוז חפצם במהירות האפשרית ולמרות עומסי תנועה הגדולים שצפויים.

בנוסף, לוחמי מג"ב יהיו במקומות הומי אדם ובמקומות חיכוך, כדי שבמקרה של אירוע – הם יפעלו לצמצם אותו ולמזער אותו ככל הניתן. אנחנו עם כוחות גלויים, כוחות סמויים, אמצעים טכנולוגיים וכו' – הכל כדי לתת מענה מיטבי למספר המבקרים הרב בעיר".

יחד עם זאת, בן קיקי מודע היטב לנתונים ולמספרים, שמראים על מסות גדולות ומשמעותיות של מבקרים בכותל ובאגן העיר העתיקה. "העיר העתיקה שואבת המון מבקרים. בוודאי בתקופת החגים שעשרות אלפי יהודים מגיעים לכותל המערבי לתפילות המרכזיות, לסליחות. אבל זה לא רק בעיר העתיקה או מסביבה – יש את קבר רחל, השוק, ממילא, מרכז העיר – הרבה מאוד מקומות שאנשים מבקרים ומבלים בהם, כחלק מהעלייה שלהם לרגל לירושלים. לכן, אנחנו נערכים בהיבטי הבט"ש (ביטחון שותף) בכל העיר כדי לתת את תחושת הביטחון".

נקפוץ קצת קדימה – לחול המועד סוכות. אתם מזהים כבר שיח סביב ניסיונות לזבח קורבן בהר הבית?
"אין משהו קונקרטי נקודתי, אבל חשוב להדגיש שאנחנו משטרה של כולם, וזה אומר שאנחנו דואגים לכולם וגם מטפלים באירועים לא חוקיים של כולם. תחושת הביטחון שציינתי היא לכלל האזרחים – יהודים, מוסלמים, נוצרים. כל מי שינסה להפר את הסדר יטופל ביד קשה. נאפשר לכולם את החיים ואת חווית החג – מי שינסה לסכן את תחושות הביטחון, ולא משנה מיהו – יתקל ביד קשה. אנחנו נאכוף את החוק. לא נאפשר לאנשים לעשות כרצונם. נאכוף את החוק ולא נאפשר הפרות סדר.

"יש להדגיש כי הנוהג הקיים בהר הבית ימשיך להישמר. בתקופת החגים יש ימי ביקור, שעות ביקור, כללי ביקור – לא מכניסים בעלי חיים. יש מבקרים לצד תפילות של מוסלמים. אין כל שינוי גם במהלך החגים. לכן, כל מי שינסה להפר את כללי הביקור או לפגוע במהלך התקין יטופל ביד קשה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר