עומס באוטובוס קו 19 (צילום: פרטי)
עומס באוטובוס קו 19 (צילום: פרטי)

מחדל התחבורה הציבורית בירושלים | סרדינים בקווים: "צפוף ברמה שנדבקים לשמשה הקדמית"

צפיפות, עומסים קשים ותדירות נמוכה ולא אמינה. יוסי סעידוב, מארגון "15 דקות": "אטימות של משרד התחבורה"

פורסם בתאריך: 25.11.18 11:14

הצפיפות, העומסים הקשים בתוך האוטובוסים, התדירות הנמוכה והלא אמינה: זו המציאות של התחבורה הציבורית בירושלים, לא פלא שמדי שנה מתווספים לכבישי ירושלים אלפי רכבים חדשים, רבים מהם כאלה שאיבדו את האמון בתחבורה הציבורית בירושלים. מי שנשאר לסבול – הם הנוסעים באוטובוסים בירושלים שנאלצים, בעל כורחם, לחוות מדי יום את התקלות והשירות הגרוע של קווי אגד בעיר.

אחד הקווים היותר עמוסים בירושלים הוא קו 19, שנוסע מהדסה עין כרם לצומת פת, וכך גם קו 19א, שיוצא מקמפוס הר הצופים באוניברסיטה העברית, עובר דרך מרכז העיר ומגיע לצומת פת. "הבעיות בקו 19 הן בעיקר התדירות של הקו, הצפיפות בקו וחוסר הארגון – ביקצור, בלגן שלם", מתאר מתן צבי. "זה ברור שקו 19 צריך להיות אוטובוס כפול, כי יש כל כך הרבה נוסעים, אבל בפועל לרוב הוא אוטובוס חד מפרקי. הקו הזה משרת כל כך הרבה נוסעים, בשעות העומס יש עשרות סטודנטים שמחכים במנהרת הר הצופים, והאוטובוסים פשוט לא מגיעים או מאחרים, בשבוע שעבר קרה שחצי שעה לא הגיע האוטובוס".



בנוסף, מציין צבי כי בשנה שעברה, בעקבות מאבק סטודנטים, נרשם שיפור קל בתדירות קו 19, אולם השנה שוב זה חוזר על עצמו. "בשנה שעברה, לתקופה היה קצת שיפור קל כי נאבקנו, אבל עכשיו המצב הוא בלתי נסבל. נסעתי השנה כמה פעמים לאוניברסיטה והכל היה שבור, צפוף ברמה שנדבקים לשמשה הקדמית".


סטודנטים ממתינים לקו 19 בתחנת הר הצופים (צילום: לביא מידניק)

סטודנטים ממתינים לקו 19 בתחנת הר הצופים (צילום: לביא מידניק)


כידוע, בשנים האחרונות נרשמה הידרדרות של ירושלים בדוח שירותי התחבורה הציבורית בארץ. לפי דוח דירוג היישובים, שפורסם בדצמבר 2017, על ידי 15 דקות – ארגון לשיפור התחבורה הציבורית בישראל, עולה כי ירושלים ירדה מהמקום ה-12 למקום ה-15. חיפה, תל אביב, בית שמש, טבריה, עפולה ואפילו אופקים נמצאות לפני ירושלים. בחודש יוני השנה הוחלט במשרד התחבורה לשים סוף למונופול אגד בירושלים. כפי שפורסם ב"כל העיר", לאחר משא ומתן ארוך נחתם הסכם עקרונות בין אגד לבין משרדי האוצר והתחבורה, לפיו עשרות קווי אוטובוס בעיר יופעלו על ידי חברות אחרות. לפי ההסכם אגד, שכיום קואופרטיב, תהפוך לחברה ללא מעמד מיוחד. למעשה, הסכם שובר את מונופול אגד בירושלים כמפעילה פרטית של קווי האוטובוסים הציבוריים. מדובר בהחלטה שמשקפת הגיון עסקי ושוויוני כלפי שאר חברות האוטובוסים בשוק.

יוסי סעידוב (צילום: שי חמד)

יוסי סעידוב (צילום: שי חמד)

יוסי סעידוב, מייסד ארגון "15 דקות – לשיפור התחבורה הישראלית בישראל", מוסיף ואומר כי "קו 19 מככב באופן קבוע ברשימת 10 הקווים הכי גרועים בישראל. לפי תלונות הציבור שמגיעות אלינו באפליקציה. התלונות הן על צפיפות, אי אמינות, ואוטובוסים שמאחרים. התכנון של הקו הזה הוא המוזר ביותר, והפוגע ביותר בציבור הנוסעים. מדובר על קו שנוסע מהדסה עין כרם שזה קצה אחד, עד לקצה שני להר הצופים, דרך סמטאות. הוא לא נוסע דרך נתיבי תחבורה ציבורית. המסלול שלו כ-20 ק"מ. אם אורך כזה אין שום סיכוי לעמוד בזמנים במידה ולא נוסע בנתיבי תחבורה ציבורית. קו 19 משקף את כל התקלות של התחבורה הציבורית בירושלים, ובעיקר משקף את האטימות של הממסד ומשרד התחבורה".

מעיריית ירושלים נמסר: "הפעלת התחבורה הציבורית הינה באחריות משרד התחבורה וחברת אגד. עיריית ירושלים מבצעת בקרה קבועה של סוקרים לאורך כל היום על הקו על מנת לוודא שהשירות מתנהל על הצד הטוב ביותר. השנה בנוסף לפיקוח הוספו נסיעות לקו 19, התאמנו את לוחות הזמנים לשעות השיא של הסטודנטים, בזמני עומס החלפנו את האוטובוסים למפרקיים ומתקיימות ישיבות שבועיות עם אגודת הסטודנטים. נמשיך לפעול לשפר את הקו לרווחת המשתמשים בו".

ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה מפקח תקופה ארוכה על קו 19 בעקבות תלונות שהתקבלו באשר לבעיות תפעוליות של הקו. כמו כן, המשרד תגבר את השירות ובשעות השיא יש למעלה מעשר נסיעות בשעה. באזור הדסה עין כרם יש עומסי תנועה בשל שיפור תשתיות דבר המשפיע על תפעול הקו. המשרד נמצא בקשר רציף עם נציגי אגודת הסטודנטים ופועל בכל עת לשפר את פעילותו של הקו".

רון רטנר, דובר אגד מסר: "קו 19 בירושלים משרת את ציבור הסטודנטים בירושלים וכן אוכלוסייה רבה נוספת בעיר. לוחות הזמנים של קו 19 נקבעו על ידי משרד התחבורה בשיתוף עם אגודת הסטודנטים, ומותאם לזמני השיא לפי השיעורים וסיום הלימודים. בשל עומסים בקו זה, אגד דואגת לפקח באופן מוקפד על תפעולו, וזאת בנוסף לקיום חלופות כמו הקווים 17, 42 ו-68, המקלים על העומסים ומספקים אופציות נוספות לחצות את העיר".

עוד מוסיפים באגד: "זאת ועוד, ראוי להדגיש שהעיר ירושלים מתאפיינת בקשיים אובייקטיבים נוספים בכל הקשור בניהול תחבורה ציבורית בעיר, בין היתר בשל תשתית לקויה, היעדר עדיפות לתחבורה ציבורית בנתיבים ציבוריים (נת"צים) וביציאה מתחנות איסוף והורדת נוסעים, אירועים לאומיים, הפגנות, ארועי טרור ובטחון, עבודות תשתית לרכבת הקלה במהלך היום (שצפויות להימשך עוד מספר שנים) ועוד, כמו גם מחסור חריף בנהגי אוטובוס והתבססות על נהגים מקצועיים ומסורים ממזרח ירושלים ועל נהגים המוסעים כל יום לירושלים ובחזרה מיישובי דרום הארץ. אגד ומשרד התחבורה עמלים בתקופה זו על התמודדות עם קשיי התחבורה הציבורית בירושלים, לרבות פתרונות ממשיים לבעיות האובייקטיביות. כחלק מזה אף הוסכם בשנה האחרונה לאפשר כניסת מפעיל נוסף בירושלים, לצד אגד, כחלק מההסכם החדש בין אגד והממשלה ואנו תקווה כי סל הפתרונות החדשים יוכל לצאת אל הפועל בחודשים הקרובים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. נטלי

    בירושלים יש תגבור אך ורק וקווי אוטובוסים שמגיעים לשכונות דתיות. שער השכונות מאוד מוזנחות מבחינה של תחבורה ציבורית. אוטובוסים ישנים, בקושי ישנם אוטובוסים כפולים. בשעות העומס הקבועים במקרים רבים אוטובוסים לא עוצרים בתחנה עקב אפס במקום בו.

  2. יעל

    מה עם קו 66?? פשוט התעללות בבני אדם, אנשים מבוגרים חוזרים מהשוק וצריכים לעמוד, ואגד שולחים אוטובוס קצר מפוץץ באנשים, תדירות מחרידה, ומסלול שלא נגמר, אני כל יום נוסעת בין שעה וחצי לשעתיים מפסגת זאב לעבודה שלי בעין כרם, פשוט לא יאומן!!!!!

  3. טליה

    אני כל בוקר נוסעת שעה במקרה הטוב בין רמות לשמואל הנביא כל הקווים של רמות באים בתדירות נורא נמוכה ועד שהם מגיעים הם מפוצצים באנשים ברמה שאין איך לעלות ואז הם גם לא עוצרים וצריך לחכות לקו הבא.

  4. דינה א

    כל הקווים בירושלים מאד בעייתיים ולא מגיעים ואגד תמיד אומר שזה קשור להפגנה או אירוע כאילו הם לא מכירים את ירושלים וזאת פעם ראשונה. הם תמיד מנסים להפיל על מישהו אחר.

    סליחה נטלי אבל את ממש לא צודקת שאוטובוסים מגיעים לשכונות הדתיות יש בדיוק את אותו בעיה כמו כולם. אם ראיתי את הדוח אז קו 3 שעובר בכל השכונות הדתיות לא יצא בכלל יותר מ3000 פעמים בחודש מאי וכדו'.

  5. עד

    לא נראה תחרות בעיר לאגד – המשיח יגיע לפני כן. בגלל עיריה חסרת ביצים. הייתי רוצה לראות את העיריה שמעיזה ומכניסה תחרות (או מוניות שירות).

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר