שר התחבורה ישראל כץ, הרכבת בתחנת האומה בירושלים (צילומים: מגד גוזני, שלומי כהן)
שר התחבורה ישראל כץ, הרכבת בתחנת האומה בירושלים (צילומים: מגד גוזני, שלומי כהן)

סדרת התקלות המבישות בקו המביך ירושלים-נתב"ג: הגיע הזמן ששר התחבורה ישראל כץ ייקח אחריות ויתפטר

קו הרכבת מירושלים החל לפעול בחודש ספטמבר בהחלטת שר התחבורה בטרם הושלמו בדיקות ההרצה והעבודות - הרכבות מגיעות כרגע רק עד נתב"ג, במקום עד תל אביב. מאז נרשמת שורת תקלות ושיבושים - והנוסעים סובלים. שר התחבורה ב-10 השנים האחרונות ישראל כץ, תחזיר את המפתחות

פורסם בתאריך: 20.12.18 19:15

הקו המהיר ירושלים-תל אביב היה אמור להוות בשורה תחבורתית משמעותית – חלופה לפקקים ולעומסים בכביש 1. אולם, מאז שנפתח קו הרכבת בחודש ספטמבר השנה, באופן חלקי, רק עד תחנת נמל התעופה בן גוריון, נרשמת סדרה של תקלות, חוזרות ונשנות, שיבושים בתדירות הקו וביטולי רכבות. הקו נפתח לפעילות בעקבות החלטת ישראל כץ, שר התחבורה בעשר השנים האחרונות (מאז 31 במרץ 2009), למרות שחלק מהגורמים המקצועיים התריעו כי הקו טרם מוכן לפעילות ועדיין לא עבר את כל בדיקות ההרצה.



למעשה, לפי התוכנית, קו הרכבת המלא ירושלים-תל אביב היה אמור להיפתח במרץ 2018 – ערב פסח האחרון. נסיעת המבחן הראשונה של הקו נעשתה בינואר 2018. אולם, כצפוי, נרשמה דחייה לערב סוכות. בספטמבר, זמן קצר מאוד במונחים רגולטוריים, הצהירו גורמים שונים שהקו עוד לא מוכן לפתיחה. כמו כן, התברר שכמה מתרגילי הבטיחות שנערכו בקו הסתיימו בכישלון. הסתמן כי תידרש דחייה נוספת בפתיחת הקו, אך שר התחבורה כץ בחר בכל זאת לפתוח את הקו, באופן חלקי – כאמור עד נתב"ג, לתקופת הרצה, כאשר הנסיעות בקו הן ללא תשלום.

השבוע פורסם כי דווקא מנכ"ל רכבת ישראל שחר איילון יודח מתפקידו. לפי פרסומים התבטא איילון נגד החלטת שר התחבורה להשיק את קו הרכבת ירושלים-נתב"ג, ככל הנראה החלטה שנבעה מתוך שיקולים פוליטיים. כמו כן, בראיון שערך השבוע בגל"צ התבטא איילון ואמר כי "הקו היה צריך להיפתח אחרי שהיינו מתרגלים אותו כמו שעושים בחו"ל, אחרי חצי שנה". ברקע התקלות בקו – נראה כי דווקא איילון הוא השעיר לעזאזל של כץ.


שחר איילון (צילום: ניר קידר)

שחר איילון (צילום: ניר קידר)


ביום שני בערב ערך דירקטוריון רכבת ישראל דיון טלפוני, שבמסגרתו היתה אמורה להתקבל החלטה לגבי הדחתו של איילון, נוכח ביקורת שמתחו על היעדר תפקוד מצידו ועל מצבה של רכבת ישראל. איילון היה אמור לטוס לחו"ל וביטל את נסיעתו בעקבות המתיחות בחברה. כמו כן, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יצא נגד השר כץ ואמר השבוע: "במקום לקבל אחריות על הפאשלות והתקלות המרובות ברכבת ירושלים-נמל התעופה, בוחר השר כץ להטיל דופי בוועד העובדים של הרכבת ובעובדים המסורים, שנדחקו על ידי כץ לפתוח את ציר הנסיעה החדש במנהרות ובפזיזות – על אף שהרכבת עדיין לא היתה מוכנה במלואה לתחילת הנסיעות בקו". בסופו של דבר טרם התקבלה הכרעה סופית בנוגע להמשך העסקתו של איילון ברכבת ישראל.

מהרגע הראשון לפתיחת הרכבת היא סובלת מתקלות חוזרות ונשנות. רק השבוע בוטלו שלוש פעמים רכבות בעקבות תקלות. ביום ראשון בבוקר השירות בקו ירושלים-נתב"ג בוטל בעקבות תקלה טכנית, השירות חזר לפעול כעבור שעתיים. כך קרה גם ביום שני בשעות המוקדמות של הבוקר וביום רביעי בבוקר שוב היו שיבושים בקו המהיר ירושלים-נתב"ג. בשל תקלה שהתגלתה ברכבת שיצאה מנתב"ג, הוחזרה הרכבת לתחנה – בקרונות שהו כ-60 נוסעים. בעקבות התקלה בוטלו שתי רכבות בקו. כמו כן, תדירות הרכבת הצטמצמה לרכבת אחת בשעה.

כאמור, מאז שהחלה לפעול הרכבת המהירה, כפי שפורסם ב"כל העיר", התגלו בה מספר תקלות טכניות. בסוף חודש אוקטובר התגלתה תקלה רצינית בקטר ופעילות הקו הופסקה. עוד באותו שבוע הופסקה זמנית תנועת הרכבות בין תחנת יצחק נבון בירושלים לבין תחנת נתב"ג. לאחר כחצי שעה חודשה תנועת הרכבות. באותו חודש, ביום אחר, התגלו תקלות טכניות אחרות ברכבת ועל כן בוטלו שתי הרכבות של השעה 6:30 בבוקר. עד תיקון התקלה, כך נמסר מרכבת ישראל, פעל קו הרכבת בתדירות של אחת לשעה בלבד. ברכבת ציינו כי הודעות נמסרו לנוסעים שנרשמו לנסיעות.

אחת התקלות הרציניות התרחשה לפני כחודשיים, כשהרכבת נתקעה עם כ-150 נוסעים במנהרה. ברכבת שעשתה את דרכה מנתב"ג לתחנת נבון בירושלים התגלתה תקלה בקטר והיא סודרה רק לאחר כשעה. יום למחרת שוב היו תקלות בקו ירושלים-נתב"ג – ארבע רכבות בוטלו בבוקר.


תחנת האומה (צילום: שלומי כהן)

תחנת האומה (צילום: שלומי כהן)


בסיור מצולם שערך "כל העיר" לפי כחודש בתחנת האומה (ע"ש יצחק נבון) – שפועלת 80 מטרים מתחת לאדמה, נחשפו חדרי הבקרה – לשם מגיעים הדיווחים בזמן אמת על תקלות לאורך הקו. חדרי הבקרה בתחנת הרכבת האומה, מאוישים כל הזמן. על הקיר ניצבים מסכים מתקדמים, שמציגים בזמן אמת באמצעות מצלמות משוכללות, את שמתרחש לאורך הקו. בחדר הפיקוח יושבים בקרים, שמתצפתים על מצלמות המעקב. חדר נוסף, שאינו מאויש, וכולל מסכים המצביעים על פעילות הקו מיועד למצב חירום – במקרה שכזה נציגי משטרה, כבאות והצלה יאיישו אותו והוא יהווה כחמ"ל. "ישנם מחשבים עם גישה לתוכנה של המשטרה, מחשבים לאנשי מד"א ועוד", כך תיאר ל"כל העיר" ערן בן דוד, מנהל תחנת הרכבת נבון, מספר, "במקרה ביטחוני חריג כל האנשים מתכנסים בחדר הבקרה ומתפעלים משם את האירוע יחדיו. בכל אגף ישנו אחראי שמעדכן אותי, כך אני נשאר מעודכן בהכל. יש לנו מספר רב של מאבטחים שמאיישים את כל התחנה".

קו הרכבת ירושלים-נתב"ג נפתח ב-25.9.18 בחול המועד סוכות. בטקס השקה חגיגי שנערך בתחנת האומה (ע"ש יצחק נבון) גזרו את הסרט ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר התחבורה ישראל כץ ובכירים אחרים.

קו הרכבת המלא עד לתל אביב כולל מסילה כפולה באורך של כ-57 קילומטרים. התוואי כולל חמש מנהרות ותשעה גשרים, בהם כאלו שקבעו כמה שיאים חדשים במונחים ישראליים – הגשר הארוך ביותר בארץ (גשר הרכבת שנמתח מעל עמק איילון, שאורכו 1,250 מטרים), הגשר הגבוה בישראל (הגשר שמעל עמק הארזים, בגובה 90 מטרים מהקרקע) והמנהרה הארוכה ביותר בארץ (המנהרה השלישית והאחרונה, שאורכה 11.6 ק"מ) – מהירות הרכבת תעמוד על 160 קמ"ש.

לפי ההסכמים סביב הקמת הקו, שנחתמו ב-2008, עלות הקמתו היא כמעט שבעה מיליארד שקלים, אך בשל העיכובים השונים והשינויים הנדרשים במהלך העבודות, תקציבו הסופי גבוה יותר. יש המשערים כי הוא יהיה גבוה בכשני מיליארד שקלים מהסכום המדובר.

לפי התוכנית המלאה ב-2019 מתוכנן כי יופעלו ארבע רכבות בשעה לכל כיוון בשעות השיא. זמן הנסיעה בין תל אביב לתחנת האומה צפוי לעמוד על 28 דקות בלבד.

"כל העיר" פנה השבוע ללשכת שר התחבורה כץ אולם לא התקבלה תגובה.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כולו רושם וצלצולים הכי מיותר שיש בממשלה מחפש רושם ורודף כבוד וגזרת סרטים די מאסתה אתה לא יכול להיות שר התחבורה כשאיו לך נתונים לתפקיד פנה את המקום למוכשרים ממך שיכפת להן נכנסת לנעליים גדולות עליך כשלת מר כץ כץ כץ ….

  2. שלמה

    אני גם חושב שצריך לפטר וגם לחקור את הרופא שמטפל בכם אתם חבורה של מתוסכלים.
    השר שעשה מהפכה בתחבורה במדינה מגיע לו המון כבוד.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר