הרכבת הקלה (צילום: באדיבות סיטיפס)
הרכבת הקלה (צילום: באדיבות סיטיפס)

ההחלטה הדרמטית של חברת סיטיפס: לא תפעיל את הרכבת הקלה בירושלים

חברת סיטיפס, שמפעילה את הרכבת הקלה בירושלים מאז 2011, הודיעה למשרד האוצר כי היא פורשת מהתמודדות במכרז להפעלת קו הרכבת החדש, שכולל גם את המשך הפעלת הקו הקיים. הסיבה: אי כדאיות כלכלית

פורסם בתאריך: 28.4.19 10:40

דרמה הבוקר, ראשון: חברת סיטיפס תחדל מלהפעיל את הרכבת הקלה בירושלים. סיטיפס הודיעה למשרד האוצר כי היא פורשת מהמכרז להפעלת הקו החדש בירושלים (הקו הירוק) ומהמשך הפעלת הקו הקיים – הקו האדום, שפועל בירושלים מאז 2011.

ל"כל העיר" נודע כי הסיבה שבגינה סיטיפס פורשת מהמכרז להפעלת הקו החדש והקו הקיים בירושלים הוא אי כדאיות כלכלית. לטענת גורמים בכירים בסיטיפס – המדינה הטילה קנסות לא סבירים על סיטיפס בעת שהרכבת לא פעלה בגין הפגנות חרדים, ששיבשו את פעילות הרכבת, ואירועים ביטחוניים שמתרחשים מעת מעת בירושלים. בעלי המניות בקבוצת סיטיפס החליטו כי הפעלת הקו הקיים והתמודדות במכרז על הפעלת קו נוסף בירושלים אינה משתלמת כלכלית.



  • תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר" [email protected]

סיטיפס מפעילה כיום את הקו האדום, הראשון, של הרכבת הקלה בירושלים שאורכו 13.8 ק"מ – מפסגת זאב ועד הר הרצל. הקו האדום יגיע בעתיד עד להדסה עין כרם בדרום העיר ולנוה יעקב בצפון העיר. המכרז להפעלת הקו הנוסף בירושלים שממנו פרשה סיטיפס, וחברות נוספות, הוא הקו הירוק – שאורכו כ-27 ק"מ – מהר הצופים לגילה. עלות הקמת הקו מוערכת בכ-10 מיליארד שקלים.

יש לציין כי מאז שיצא המכרז להפעלת הקו הירוק פרשו כמחצית מהחברות שניגשו אליו. בפועל, כיום, רק שלוש חברות מתמודדות על הפעלת הקו הירוק – שפיר הנדסה; שיכון ובינוי ואגד החזקות; וקבוצת IDT Corporation, Pangea Israel, GEK Terna.

יש לציין כי מאז הפעלת הרכבת הקלה על ידי סיטיפס נוסעים רבים התלוננו נגד מתן קנסות שרירותיים של פקחי הרכבת הקלה בירושלים. בין השאר, כפי שפורסם ב"כל העיר" ניתנו 80 אלף קנסות ב-5 שנים. הנושא עלה לדיונים בוועדת הכלכלה של הכנסת ונוסעים רבים הגישו ערעורים נגד קנסות שכאלו. כמו כן, לפני חמישה חודשים אישר בית המשפט המחוזי בירושלים תביעה ייצוגית בסך 250 מיליון שקלים נגד סיטיפס בטענה כי פקחי סיטיפס, שמחלקים דוחות לנוסעים ברכבת, אינם מוכשרים ומוסמכים לכך.

חבר מועצת העירייה אלעד מלכא (התעוררות), מנהל קבוצת אגד WATCH, אומר בהמשך להחלטת סיטיפס כי "החדשות הבוקר הן המשך פתיחת התחבורה הציבורית בעיר לתחרות. ללא קשר לחברה זו או אחרת. אנחנו מובילים מהלך ארוך טווח למערכת תחבורה ציבורית תחרותית יותר בירושלים. המכרז החדש לא כולל הסכם אי תחרות מול האוטובסים בעיר ומייצר מערכת תחבורה תחרותית יותר. יחד עם זאת לאורך השנים התקבלו מאות תלונות בשל דוחות לא הוגנים מחברת סיטיפס, חילוקי דעות מול החברה מנעו הוספת נסיעות אחרי חצות, הוספת קרונות ועיכבו את הארכת הקו האדום לנוה יעקב ולעין כרם. מאמין שהמכרז החדש ייתן מענה לכל אלו, ללא קשר למי ייגש אליו בסופו של דבר".

מסיטיפס נמסר לפניית "כל העיר" הבוקר כי "בשבועות האחרונים פרסמה ועדת המכרזים גרסה חדשה ובלתי סבירה של הסכם הזיכיון לקו הירוק בירושלים. כמי שרכשו כבר ניסיון רב בפרויקט שכזה, פנינו לוועדה והתרענו על רמת הסיכון הגבוהה והבלתי מידתית עבור הזכיין בפרויקט, ועל כך שחלוקת הסיכונים בין המדינה לזכיין הינה גבוהה באופן חריג גם למול מכרזים אחרים שפורסמו בארץ בשנים האחרונות. בין היתר, מעניק המכרז היקף סמכויות נרחב ביותר למדינה בכל דבר ועניין, זאת ללא כל התחייבות מצד המדינה או לקיחת אחריות כלשהי גם על נושאים שאינם בשליטתו של הזכיין. הבהרנו לוועדה כי לצערנו, ככל שלא יחולו שינויים משמעותיים במכרז באופן שיצור חלוקת סיכונים נכונה יותר בין המדינה לזכיין, אנו נאלצים בלית ברירה, שלא להשתתף בהליך מכרזי זה, לאור חוסר המידתיות בו".



הקו הירוק יהיה הקו השני של הרכבת הקלה שיפעל בעיר, ויתווסף לקו האדום שפועל בירושלים מאז שנת 2011. הקו הירוק של הרכבת הקלה יחבר בין הגבעה הצרפתית וקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית בצפון העיר, ויסתיים בשכונת גילה בדרומה. בדרכו יעבור ברחוב דב יוסף, צומת פת, רחוב הרצוג, מחלף בייט, יחצה את קמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת רם, את אזור הכניסה לעיר ומרכזה, בשד' שז"ר, שד' נורדאו, רחוב שרי ישראל, רחוב בר-אילן, רחוב חטיבת הראל, רחוב זלמן שרגאי ושדרות לוי אשכול. לאורכו של תוואי הקו הירוק, שיתפרס על פני 20.2 ק"מ, ימוקמו 47 תחנות. מספר הנסיעות בקו צפוי לעמוד על 160,000 ליום.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. עד

    לא תחצה את גבעת רם, אלא תגיע אליה כמו שלוחה, שתתחבר לקו הקיים.

    אילו לעבודות הבניה היתה נבחרת חברה סינית, היינו רואים כבר קו מוכן…

  2. מצויין

    ידיעה משמחת.
    היגע הזמן שתבא חברה אחרת שתפעיל את מערך התחבורה הציבורית,סבלנו מספיק.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אי כדאיות כלכלית??!? מה נהיה במדינה הזאת? ממתי חברות שעובדות למען הציבור אמורות להרוויח סכומים מטורפים? למה סבלנו 10 שנים עד שסיימו את הקו הנוכחי אם ידעו שזה לא רווחי להפעיל את הקוים העתידיים. משהו פה מסריח

  4. ירושלמי

    חברה חזירית, שתזכר לעד כקללה בישראל.
    רק תעדכנו מי הבעלים, שנדע להיזהר ממנו בחברות הבאות שיקים…

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תגובה לירושלמי – קרן תשתיות לישראל היא הבעלים העיקרי של סיטיפס המקוללת. מה הבעלים? עורך הדין יהודה רווה. מעורכי הדין העשירים והמחוברים בארץ. ירושלמי וחבר של ביבי. להקיא

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר