אזור הכניסה לעיר שייחסם לתנועת רכבים (צילום: דוברות העירייה)
אזור הכניסה לעיר שייחסם לתנועת רכבים (צילום: דוברות העירייה)

הבוקר זה קורה – סגירת הענק במגה-פרויקט בכניסה לעיר

ב-10:00 בבוקר: העורק הראשי בכניסה לעיר ייסגר למשך ארבע שנים. מ"מ מנכ"ל מוריה יובל אבן: "מדובר בעבודות ענק; מי שלא צריך להגיע לכניסה לעיר - שלא יגיע"

פורסם בתאריך: 14.7.19 05:58

הבלאגן בכניסה לירושלים מתחיל: הבוקר, ראשון, 14.7.19, בשעה 10:00, ייסגרו לתנועת רכבים פרטיים שדרות שז"ר – במקטע שבין גשר המיתרים לבין צומת נורדאו (סמוך לבנייני האומה), וזאת במסגרת המגה הפרויקט – שייתכן שהגדול ביותר בירושלים מאז קום המדינה – עבודות התשתית המסיביות בכניסה לעיר.



  •  תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]

במסגרת המגה-פרויקט שנבנה בכניסה לעיר יוקם 'רובע הכניסה לעיר' בו מושקעים 1.4 מיליארד שקלים. מתחם הענק יתפרש על פני שטח של כ–300 דונם וצפוי להוסיף עוד כ–65,000 אלף מקומות עבודה חדשים. הרובע החדש יכלול מגדלי עסקים ומשרדים שישמשו גם לתיירות. באזור יעבור גם קו הרכבת המהיר ירושלים-ת"א, שתי רכבות קלות – קו אדום וקו ירוק, נתיבי תחבורה ציבורית ופרטית ושטח ציבורי רחב להולכי רגל.

השבוע, למשך חמישה ימים תופסק פעילות הרמזורים באזור והתנועה תוכוון על ידי שוטרים ופקחים. צפויים עומסי תנועה כבדים – יש להימנע מהגעה לאזור. ביום שישי ה-19 ביולי 2019, יופעלו הרמזורים במתכונת חדשה.

לפי התכנון העבודות יימשכו כשלוש שנים, כאשר הצפי לסיום הינו בסוף שנת 2022 – שנת 2023. בעירייה מציינים כי "נדרשת – סבלנות, הירתמות והבנה".

סגירת העורק הראשי בכניסה לעיר צפויה להוביל לפקקי ענק ועומסי תנועה כבדים. הכביש המרכזי ייסגר לתנועה לטובת תחילת שלב ב' כחלק מהעבודה על המגה-פרויקט רובע העסקים של ירושלים, שכוללת בין השאר בניית מנהרה לכלי רכב. הכביש אמנם יהיה חסום לרכבים פרטיים, אך עבור התחבורה הציבורית הנסיעה תתאפשר כסדרה בשדרות שז"ר.

אז מה יקרה החל מהיום? למעשה, לאחרונה הגיעו לסיומן עבודות הכרייה המבוצעות מתחת לכניסה לעיר מאז שנת 2015 לטובת מעבר תת קרקעי של רכבים פרטיים והקמת חניון 'חנה וסע' ובו כ-1,300 מקומות חניה. העבודות כללו כריית מנהרה תת קרקעית באורך של 250 מטרים ובעומק של 30 מטרים מתחת לפני הקרקע. בשלב זה, על מנת לאפשר פתיחה מלאה ולהשלים את העבודות עד לסוף שנת 2022 כמתוכנן, נדרשות העבודות לעלות אל מעל לפני הקרקע לטובת ביצוע שערי הכניסה (פורטלים) ממזרח וממערב. יש לציין כי ההכנות לשלב זה מבוצעות מזה שנים, ולשם כך הורחבו רחובות מקבילים והוקצו נתיבים ייעודיים שיקלו על הזרימה התחבורתית באזור בתקופה זו. עיקר התנועה בכניסה לעיר תוכוון אל שדרות יצחק רבין שהורחבו במיוחד.


הכניסה לעיר (הדמיה: צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים)

הכניסה לעיר (הדמיה: צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים)



המגה-פרויקט בכניסה לירושלים

שימו WAZE וסעו בדרכים חלופיות

"מדובר בעבודות ענק, שילוו אותנו במשך כמה שנים", מציין ממלא מקום מנכ"ל חברת מוריה יובל אבן – הממונה על העבודות בשטח, "ומי שלא חייב להגיע לכניסה לעיר – שלא להגיע. זה אומר לבחור להשתמש באפליקציית ווייז ולהאזין לדיווחי התנועה. בנוסף, יש להשתמש בדרכים חלופיות כגון: כביש 443, כביש 9 וכביש בגין, כל החלופות שקיימות, ולהימנע עד כמה שניתן מהגעה לאזור העבודות".

אבן מתאר את העבודות שצפויות להיערך בכניסה לירושלים: "אנחנו למעשה מקימים רובע עסקים חדש בכניסה לעיר. הרובע הזה כולל מסחר, תעסוקה, מלונאות בידור ופנאי ועוד. בנוסף לכל זה אנו מבצעים מערך תחבורתי גדול המחולק לשלושה רבדים: הרובע התת קרקעי, המורכב מחניון תת קרקעי ענק שאנו מקימים ויכיל אלפי מקומות חניה. מעליו תהיה הפרדה מפלסית כך שהרכבים הפרטיים ייסעו מתחת לרחוב שז"ר, וייכנסו לעיר אחרי הרמזורים לכיוון רחוב אגריפס. ומעל זה מעבר תת קרקעי חדש להולכי רגל , שעליו יקום הקו הירוק החדש של הרכבת הקלה".

"לטובת סגירת הציר המרכזי אנחנו צריכים לבצע עבודות הנדסיות – עבודות אלו החלו כבר במרץ בשנה שעברה", מבהיר אבן, "במסגרתן סגרנו מקטע ראשון של הפרויקט באופן הרמטי, במקטע שבין צומת נורדאו לבין אגריפס. וכעת מדובר בשלב ב' של הפרויקט, בסגירה שתהיה החל מיום ראשון, אנו נסגור את המקטע שבין שדרות הרצל לבין שדרות הנשיא שישי/נורדאו. הסגירה היא רק לכלי רכב פרטיים, התחבורה הציבורית צפויה להמשיך כסדרה על הציר".


הדמיה הכניסה לעיר (הדמיה: Zed Films)

הדמיה הכניסה לעיר (הדמיה: Zed Films)

לדברי אבן מטרת העבודות בשלוש השנים הקרובות היא בעיקר הקמת ההפרדה המפלסית (מנהרה) והפורטלים – כניסה ויציאה ובניית מסלול לרכבת הקלה.

מה יקרה עם התנועה של כלי הרכב הפרטיים שמגיעים לאזור? "התנועה של כלי הרכב הפרטיים תוזז", מסביר אבן, "הקמנו כביש מעקף עבור כלי הרכב הפרטיים בשדרות הרצל ורחוב רבין, שהורחב והוספנו נתיב לכל כיוון. בשדרות הנשיא השישי ביטלנו את מפרצי החניה כדי להרחיב את התנועה. עשינו סימולציה של תנועה, שבהרואים גודש תנועתי משמעותי, ולכן אנחנו ממליצים לציבור להתרחק מהאזור. אבל התנועה בסופו של דבר תזרום. אני מזכיר שאנחנו משאירים נתיב תחבורה ציבורית פתוח, ותנועה של כלי רכב פרטיים, שתזרום דרך המעקף של שדרות הרצל וגשר בן דור (מחלף עוקף חדש בכניסה לעיר, טנ"נ), שנפתח, דרך שדרות רבין, כלומר יש לנו פתרונות לתנועה הפרטית שקיימים".

"יהיה לחץ משמעותי על התנועה", מוסיף אבן, "לכן אנחנו הפצנו מידע רב לציבור, על מנת שאנשים יבינו שכדאי להם להתרחק מהאזור בתקופה הזו".

עוד מספר אבן: "אנחנו צמצמנו את לוחות הזמנים – במקור תכננו לפתוח את ההפרדה המפלסית בסוף שנת 2023, והיום אנחנו מצפים לפתוח עד סוף 2022. אנחנו במשך 4 שנים עובדים תת קרקעי בלי שירגישו אותנו וסיימנו את עבודות הכרייה ואת עבודות החניונים התת קרקעיים, לכן יש כאן מאמץ גדול מאוד בשביל להקל עד כמה שניתן לציבור".

מדוע דווקא מתחילים את העבודות ביום ראשון הקרוב, בשיא חופשת הקיץ, כשבירושלים נערכים פסטיבלים ואירועי תרבות שמזמנים אליהם מאות אלפי תיירים? לדברי אבן העבודות מתחילות בעקבות הפקת לקחים משלב א', ולכן חיכו לאמצע החופש הגדול כדי להתחיל עם העבודות.

"אנחנו עשינו את ההסדר הזה בכוונה באמצע יולי כי זה תחילת החופש הגדול ויש פחות תנועה, וכל המהלכים שאנו עושים היום, הם כהפקת לקחים מהסדרי התנועה הקודמים, שאותם ביצענו בשנה שעברה בחודש מרץ. הפרויקט תוכנן קרוב לעשור, כאשר את העבודות הפיזיות התחלנו בשנת 2015. אני יכול לומר שהיה תכנון לסגור כבר אז את שדרות שז"ר מגשר המיתרים, אבל בשביל להקל על הציבור, צמצמנו את 'האירוע' והתחלנו את המקטע הראשון בשנה שעברה וכעת אנו עוברים למקטע השני".

במסגרת ההיערכות, "כבר מהמחלף של כביש 443 הוצבו שלטים שעדיף להגיע דרך הכביש הזה לעיר ולא דרך הכניסה לירושלים. האפשרות השנייה היא הגעה לכביש 9, וירידה לכביש 1. גם שם אנשים שרוצים להגיע למרכז או לדרום העיר – עדיף שייסעו בכביש הזה. במידה ונהגים בכל זאת הגיעו לכניסה לעיר – יש צומת לפני הכניסה לעיר שאפשר לרדת לבגין צפון – זו האפשרות השלישית. אם הנהגים חלפו על פני הצומת הזה, הם יכולים לקחת הפנייה לרחוב ירמיהו. מי שהיה רגיל להגיע לכניסה לעיר ולעלות לשז"ר, דרך שרי ישראל שייסע דרך ירמיהו – זה יהווה ציר חלופי. הפנייה ימינה תהיה פתוחה ואף הרחבנו אותה".


אינג' יואל אבן, מ"מ מנכ"ל מוריה (צילום: יח"צ)

אינג' יואל אבן, מ"מ מנכ"ל מוריה (צילום: יח"צ)


איך הסגירה תשפיע על עומסי תנועה בכבישים החלופיים?

אבן: "אנחנו מודעים ללחצי התנועה, לכן הרחבנו והוספנו נתיבי תנועה. אנחנו לא שמים את כל יהבנו על כביש בגין, שהוא רק אחד מהחלופות. בשנות ההקמה של הפרויקט התחבורתי הגדול הזה צריך לחרוק שיניים ולשנות את הרגלי הנסיעה ככל הניתן. המשמעות היא שמי שיכול לנסוע בתחבורה ציבורית שיעשה זאת".

כיצד אתם ערוכים למענה בכבישים החלופיים?

"אנחנו ערוכים בכל המעטפת להסדר החדש. לקחנו בחשבון שהרבה מהתנועה תעבור לבגין ולשאר הכבישים", אומר סנ"צ תבור. "נעזרנו בסימולציות שערכנו, ואני מעריך שיהיו אנשים שיישמעו להוראות הווייז, ובנוסף ישתמשו בתחבורה הציבורית. מי שצריך להמשיך באותה דרך יתעכב קצת יותר בהסדר החדש, אך ייסעו דרך המעקף למרכז העיר. הכניסה לעיר תהיה יותר עמוסה, ואנחנו השוטרים והפקחים ניתן מענה ונזרים את התנועה. אנחנו נעבוד לשחרר את צווארי הבקבוק שייווצרו".

הכניסה לעיר (צילום: ארנון בוסאני)

הכניסה לעיר (צילום: ארנון בוסאני)

איך תווסתו את מערך הרמזורים?

"בצומת הרצל-שז"ר נשנה לגמרי את פעילות הרמזורים", אומר אבן, "אם היום התנועה מוכוונת מהכניסה לעיר לתוך שדרות שז"ר, אנחנו הזזנו את הנתיב המרכזי והעיקרי שמגיע משדרות הרצל ולכן מהיום הראשון יושבתו הרמזורים הקיימים כיום. אנו נפעיל את המערך המחודש".

יהיה גל ירוק?

"כן, עשינו גל ירוק וחדש של רמזורים בכל הצירים – מצומת ירמיהו ועד שדרות הרצל. צוות הפרויקט פועל בתיאום מלא מול משטרת ישראל והגורמים העירוניים על מנת לווסת את התנועה, להקל על העומסים ולתת מענה לתושבי העיר והבאים בשעריה בתקופת ההסתגלות להפעלת הסדר התנועה החדש".

האם התחבורה הציבורית תעמוד בעומסים?

ראשי הפרויקט והגורמים המקצועיים קוראים לציבור הנהגים לנסוע בתחבורה ציבורית, אולם נראה כי לא מתוכנן תגבור של מערך התחבורה הציבורית. זאת ועוד, קו הרכבת ירושלים-נתב"ג עדיין פועל במתכונת הרצה ובו נרשמות לא מעט תקלות. כמו שזה נראה כעת, צפויים עומסים כבדים גם בתחבורה הציבורית.

" בסופו של דבר הביצוע בפועל יכתיב את המציאות", אומר אבן, "אנחנו נעבוד בשיתוף פעולה מלא עם המשטרה, ואנחנו עושים את זה בתקופת הקיץ בכוונה כדי ללמוד את התנועה".

ל"כל העיר" נודע כי בשבוע הראשון לעבודות לא תתאפשר לאוטובוסים פנייה שמאלה משדרות שז"ר לשדרות הרצל, לפיכך יוסטו מספר קווי אוטובוס מתחנות בשדרות שז"ר מול בנייני האומה לתחנות חלופיות ברחובות סמוכים. בימים אלה ממש עובדים בעירייה ובחברת אגד על הצבת התחנות במיקומן החדשים ופירוט מלא יפורסם בקרוב.

עבודות בכל העיר

לצד עבודות התשתית בכניסה לעיר מתקיימות עבודות גם במוקדים נוספים בירושלים – בין השאר העבודות להקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה בגילה, בצומת פת, בתלפיות – במסגרתן רחובות דב יוסף, והמרגלית ייחסמו חלקית לתנועה, ובצפון העיר – נתיבים בהר הצופים הוצרו; וסלילת כביש 16 – הציר שיהווה כניסה מרכזית נוספת לירושלים, ויחבר את כביש 1 ישירות לשכונות המערביות והדרומיות של ירושלים. אורכו כחמישה קילומטרים, והוא יכלול שתי מנהרות, תחת השכונות יפה נוף והר נוף ושלושה מחלפים.

הדמיה הכניסה לעיר (הדמיה: Zed Films)

הדמיה הכניסה לעיר (הדמיה: Zed Films)


האם נכון לבצע את כל המגה–פרויקטים התחבורתיים במקביל?

"ערכנו בדיקות בשטח של כמה התושבים והנהגים ייפגעו", מוסיף ומסכם אבן, "אני יודע שיש חשיבה מאחורי כל פרויקט. אנחנו רוצים להגיע לנקודה שבה כל התחבורה עובדת יחדיו, ונותנת שירות מקסימלי לתושבים. תמיד הזמנים לא נוחים, תמיד הקושי נמצא. זה נכון שצפויות שנים מאתגרות בעתיד כי פותחים הרבה מאוד נתיבים, ובסופו של דבר המטרה היא טובה ובהסדרי התנועה תמיד כדאי לעשות הכל יחד בתכנון אחיד. אנחנו בונים את ירושלים – ותהליך הבנייה הוא מאתגר ואף קשה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. להחליף אתנראש העיר

    נידאג שראש העיר ההזוי ,יודח מתפקידו ,ביום הבוחר
    הקרוב . הסוף להיתעללות בתושבי הבירה .לכשיוחלף ניצהל : "ברוך שפטרנו מעונשו של זה"….!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר