יחידת הגנה בסייבר, למצולמים אין קשר לחיילים המרואיינים (צילום: דובר צה"ל)
יחידת הגנה בסייבר, למצולמים אין קשר לחיילים המרואיינים (צילום: דובר צה"ל)

מהליד"ה לחוד החנית של הגנת הסייבר בצה"ל

טוראי א' מגבעת משואה וטוראי ת' מהגבעה הצרפתית, בוגרי תוכנית "מגשימים" בליד"ה, סיימו לאחרונה את הקורס הראשון בצה"ל בתחום אנליסט נתונים: "מדובר בתפקיד שבו אנחנו יכולים להשפיע על ההחלטות של המפקדים"

פורסם בתאריך: 22.7.19 13:16

בחזית הלחימה בצה"ל כבר מזמן לא עומדים רק לוחמי השטח, בעידן שבו זירת הקרב עברה לרשתות – לוחמי הסייבר בולמים בזירה זו מנגד את המתקפות הטכנולוגיות על המדינה. בדומה לשוק האזרחי, גם בצה"ל צמח מקצוע חדש – אנליסט נתונים (Data Analyst), שבו הלוחמים מתרכזים בזיהוי מגמות ובתחזיות לגבי העתיד.



  •  תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]

שניים מהלוחמים שסיימו לא מזמן את הקורס הראשון בתחום אנליסט נתונים בבסמ"ח (בית הספר למקצועות המחשב) הם ירושלמיים. טוראי א', 18, שמתגורר בגבעת משואה, וטוראי ת', 19, שמתגורר בגבעה הצרפתית – שניהם בוגרי הליד"ה (התיכון שליד האוניברסיטה), שסיימו את תוכנית המצוינות האקסלוסיבית של המרכז לחינוך סייבר מיסודה של קרן רש"י – "מגשימים" – פרויקט ללימודי מחשבים וסייבר בשיתוף עם משרד הביטחון.



למה בדיוק הקורס הכשיר אתכם? מה התפקיד שלכם בצבא? 

טוראי א' מספר כי "מדובר בקורס שהכשיר אותנו להיות אנליסטים מבצעיים, בעצם התפקיד שלנו הוא לנתח כמויות גדולות של מידע, ומכל המידע הזה שניתחנו אנחנו צריכים להסיק ממנו מסקנות. אותן מסקנות האלו צריכות לייעץ למפקדים ולהוביל אותם לקבל את ההחלטות שלהם, כך בעצם אנחנו מייעלים את כל המערכות של צה"ל".

"אני מאוד שמח שהגעתי אל התפקיד הזה", אומר טוראי א', "ואני גם חושב שזה מאוד מגניב להתעסק עם המידע, מדובר בתפקיד שבו אנחנו יכולים להשפיע על ההחלטות של המפקדים, ושזה בעצם התפקיד – להשפיע".

טוראי ת' מוסיף ואומר כי "התפקיד הזה מעניק לי תחושה מאוד טובה, אני מאוד מתרגש להגיע לתפקיד הזה ובעצם גם לבצע אותו. התפקיד מאוד מעניין ונדרש הרבה ידע ויכולות במגוון תחומים שונים. בעצם אנחנו צריכים לדעת את כל התחומים השונים האלו ולדעת לשלב אותם אחד עם השני. אני אוהב שהתפקיד הזה דורש מאיתנו ידע בהרבה מאוד תחומים, זה תפקיד מאוד מעניין ומאוד מאתגר ואני מאוד מרוצה מהתפקיד הזה".


טוראי א', יחיד הגנה בסייבר (צילום: דובר צה"ל)

טוראי א' (צילום: דובר צה"ל)


אגף התקשוב וההגנה בסייבר נמצא למעשה בחזית החיכוך ומוביל את צה"ל לקדמה בכל רגע. מקצועות המחשב וההגנה בסייבר שהינו הגוף העיקרי להכשרת חיילים בתחומים השונים של המחשוב בצה"ל ובו מכשירים בכל שנה אלפי חיילים למקצועות המחשב השונים – החל מתכנות, הגנת סייבר ועוד. לאחרונה, הוחלט להכניס הכשרות בעוד תחום נוסף שזה התחום של הדאטה. הקורס הראשון בתחום הוא קורס אנליסט המידע, אשר מכשיר את בוגריו לנתח נתונים שונים ועל סמך כל הניתוח שהם עשו להמליץ על דרכי פעולה הכי נכונות והכי יעילות. במהלך הקורס נחשפים כל החניכים לטכנולוגיות וכלים מתקדמים והם נדרשים להוכיח יכולות של חקרנות, למידה עצמית וגם עבודה בצוות.

לשאלה האם הם נחשבים ללוחמים בשטח, משיב טוראי א': "אנחנו לא לוחמים בשטח", הוא מבהיר, "אנחנו מסתכלים ומתעסקים עם כל המידע, אבל אנחנו כן עושים תפקיד מבצעי".


טוראי ת', יחיד הגנה בסייבר (צילום: דובר צה"ל)

טוראי ת' (צילום: דובר צה"ל)


ומה אתם מספרים למשפחות שלכם?

טוראי א' : "אנחנו מספרים להם באופן כללי שהגענו למערכת צבאית, וכידוע המידע שאנחנו מתעסקים איתו בחלקו מסווג, אז אנחנו לא יכולים לשתף ולחשוף את כל המידע שאנחנו רוצים עם המשפחות שלנו, אבל אני לפחות כן משתף את המשפחה שלי איך אני מרגיש בתפקיד הזה, איך עבר לי אותו היום, קצת על מה הוא מקום העבודה שלי וגם איזה דברים מגניבים עשיתי באותו יום. המשפחה שלי מאוד תומכת בי, הם מאוד מרוצים מזה שאני מרוצה, ומרוצים שאני אוהב את התפקיד שאני עושה".

טוראי ת' מסכם: "אנחנו כן יכולים לספר על התחושות שלנו – המשפחה שלי מאוד מרוצה מזה שאני נהנה כל כך מהתפקיד שלי, ושהגעתי למקום שמאוד נוח לי איתו ושאני בתפקיד שאני מרגיש שהוא משמעותי בשבילי".


יחידת הגנה בסייבר, למצולמים אין קשר לחיילים המרואיינים (צילום: דובר צה"ל)

יחידת הגנה בסייבר, למצולמים אין קשר לחיילים המרואיינים (צילום: דובר צה"ל)




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תוכנית מגשימים לא קשורה לליד"ה. באיזור ירושלים, לומדים בתוכנית ילדים מהרבה מאוד בתי ספר בירושלים והסביבה. איך הצליחו לנכס את התוכנית דווקא לבית ספר מסויים – לא ברור

  2. חזיז ורעם

    לוחם?!?!
    במדינה שנלחמת על חייה צריך הרבה חוצפה או טיפשות כדי לכנות מישהו שיושב במשרד מול מחשב. עם כל הכבוד לפקידים החמודים והחכמים האלה, אנחנו עדיין צריכים נערים בני 18 הגולמי עם רובה שמסכנים את החיים שלהם בשביל כולנו. הם לוחמים, נערי הסיבר לא. אולי כדאי שהדסה תכתוב על דברים שהיא מבינה בהם?

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אכן השימוש במילה 'לוחם' צורם גם לי. בהחלט מדובר בחבר'ה חכמים, שתועלתם לצבא ולמדינה אינה מוטלת בספק, אבל בסופו של יום, הם משרתים בתנאים נוחים וללא כל סיכון של חייהם. להיפך, המרוויחים העיקריים מהשירות הזה יהיו הם עצמם, שייגויסו לחברות ההיטק בשכר עתק מייד עם תום שירותם הצבאי. להשתמש באותו מינוח לתאר את פועלם לזה של חיילים הלוחמים בגבול עזה או לבנון, או בכל מקום סכנה אחר בארץ, עם עשרות ק"ג של ציוד על הגב, בחום הלוהט או בקור המקפיא, תוך נזקים בריאותיים וסכנת חיים מתמדת, זה קצת סטירת לחי ללוחמים.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר