מתחם התחנה - מתחם Margalit Startup City (הדמיה: פיטר בוהלין ומנדי רוזנפלד)
מתחם Margalit Startup City (הדמיה: פיטר בוהלין ומנדי רוזנפלד)

דווקא עכשיו: ירושלים זקוקה להייטק יותר מתמיד

בעיצומו של המשבר העמוק ירושלים צריכה לבנות את עצמה לקראת העולם החדש שאחרי הקורונה. מייסד ויו"ר קרן JVP אראל מרגלית כותב על רובע היזמות החדש בעיר, שצפוי להוסיף אלפי מקומות תעסוקה חדשים

פורסם בתאריך: 8.11.20 19:00

אין בעל עסק שלא מרגיש מחנק בימים אלה. כולנו מכירים מישהו, בין אם זה בן משפחה ובין אם זה חבר שמתקשה לעבור את התקופה הזו. המשבר הכלכלי שהקורונה הביאה לעולם, לישראל ולירושלים קשה. אך דווקא תקופות כאלה הן ההזדמנות ליצור את מרכזי העסקים של העתיד ואת מקומות העבודה של מחר.

כשפנו אלי מ"כל העיר" לכתוב טור על איך מרימים את הכלכלה הירושלמית בעקבות משבר הקורונה נזכרתי בטדי קולק, הבוס הראשון שלי. כשחזרתי מלימודים בארה"ב, טדי מינה אותי למנהל הפיתוח העסקי ברשות לפיתוח ירושלים. היתה לו מילה אחת לטדי, מילה שלוותה את כל כהונתו והיא גם המילה שמלווה אותי ואת תפיסת העולם שלי מאז: חזון.

אנחנו הנחנו את התשתית להייטק, בנינו את מרכז ההייטק בהר חוצבים ואת הגן הטכנולוגי במלחה. לא הפסקנו גם בזמן האינתיפאדה השנייה. האווירה היתה קשה, אוטובוסים התפוצצו, העיר שלנו דיממה וכאבה ופחדה, אבל ידענו שאין דרך אחרת, שגם בשעת משבר חייבים להמשיך לרוץ במעלה ההר.

ולכן, דווקא עכשיו, כשאנחנו נמצאים בעיצומו של משבר עמוק שמשליך על כל שכבות הציבור ועל העולם כולו, ירושלים צריכה לבנות את עצמה לקראת העולם החדש שאחרי הקורונה. מילת המפתח היא חדשנות, היא זאת שתבנה ערים מחדש מבחינה כלכלית, חברתית ותרבותית. כדי שעיר תהיה תוססת וחיה צריך לשלב בין מגורים, מסחר, תרבות וחדשנות. מדובר באקוסיסטם שבו האחד מזין ומעשיר את השני. זה המודל של "מרגלית סטארטאפ סיטי", רובע היזמות והחדשנות שיקום באיזור מתחם התחנה, מודל שיוסיף לעיר אלפי מקומות תעסוקה חדשים ואיכותיים וייצור מרכז עירוני חדש.


מתחם התחנה החדש (הדמיה: רוזנפלד ארנס אדריכלים)

מתחם התחנה החדש (הדמיה: רוזנפלד ארנס אדריכלים)


אנחנו מערבים שימושים. לא עוד בניין מגורים או משרדים שמוקם על מגרש ומנותק מסביבתו אלא מתחם שלם, קמפוס עירוני. הייטק שמשולב במגורים ותרבות ועשייה חברתית, מתחם לסטארטאפים, חברות רב לאומיות ומרכזי מחקר ופיתוח בינלאומיים לצד מרכז לאומי למתנדבי שנת השירות ומתחמי מוסיקה חיה, בילוי ומסעדות. כי אי אפשר ואסור לנתק בין צרכים לרצונות, בין עבודה לבילוי.

היום, יותר מתמיד, ירושלים זקוקה להייטק שלא רק מוביל את הכלכלה אלא גם מוביל שינוי חברתי בתוך העיר. למעלה משלושים אחוזים מתושבי ירושלים הם ילדים, הם חייבים להיכנס למעגל החדשנות ולא להישאר מאחור. יש לנו אחריות כלפיהם, האופק שנייצר להם הוא העתיד שלנו. בעזרת המודל שפיתחנו שמייצר שיתוף פעולה בין שחקנים שונים אנחנו בעצם מושכים למעלה לא רק את האזור שבו המודל פועל אלא את כל מה שמסביבו.

הכל מתבסס על מרקמה של העיר. על קבלת השונה והאחר, על הידיעה וההבנה שלא משנה מה, אנחנו חולקים תמיד את אותה שאיפה: לחדש, להיטיב, לספק פתרונות ולשאוף לעולם טוב יותר. וכן, את אותו חזון. כזה שלא רק מוביל את הכלכלה אלא גם מוביל שינוי חברתי בתוך העיר.

ראש העיר משה לאון הוא שותף מלא לחזון הזה. הוא מוביל מתוך העיריה תהליך עמוק ומשמעותי. לנגד עיניו ניצבים כל הזמן טובת העיר ותושביה. לאחד ולקרב ולייצר מכנה משותף רחב, ליצור ולחדש.

אנשים מכל העולם נושאים עיניהם לירושלים. אנחנו מאפשרים להם לא רק להביט מרחוק אלא גם להפוך לחלק מהעיר הכי מרגשת בעולם. להקשיב לסיפור הישן של העיר ובמקביל לכתוב את ההמשך. לא רק עברה של העיר מרגש ומסעיר אלא גם עתידה.

ירושלים ראתה ושרדה הכל. היא תשרוד גם את המשבר הזה.

הכותב מייסד ויו"ר קרן JVP ו-Margalit Startup City, לשעבר חבר כנסת.




 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת15"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. שלום ציבור

    קצת צניעות לא תזיק לך. זה לא טור דיעות אלא פרוגרמה נדל"נית-רעיונית מלווה בפילוס דרך חלקלק (התרפסות בפני ראש העיר).

  2. ירושלמית

    עד שזה יקרה…
    מניסיון שלי מאוד מאוד קשה למצוא משרות הייטק בירושלים, לצערי נאלצתי ללכת לתל אביב ולנסוע כל יום
    חבל שלא מפתחים את התחום הזה פה יותר!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר