זוהר ארגוב, אהובה עוזרי, עופר לוי, שימי תבורי, דקלון, זהבה בן (צילומים: נתי הרניק-לע"מ, דודו בכר, רמי שלוש, יעקב סער- לע"מ)
זוהר ארגוב, אהובה עוזרי, עופר לוי, שימי תבורי, דקלון, זהבה בן (צילומים: נתי הרניק-לע"מ, דודו בכר, רמי שלוש, יעקב סער- לע"מ)

ישראל בונדק שובר שתיקה – על פורצי הדרך במוסיקה המזרחית

קשה מאוד להתחרות עם הכנות שלי, ומחובתי לפרש ולהסביר את המציאות האמיתית, מציאות שלמענה הקרבתי את חיי, את משפחתי ורכושי - בקיצור, מציאות שלמענה אני מוכן גם להתאבד

פורסם בתאריך: 4.9.17 18:50

בס"ד

להבין את הבלתי מובן!

חברים/ות : בהעלאת הטור הבא התחוללה בגופי מלחמת התלבטות בין הצניעות לאמת, האמת ניצחה. מומלץ לקרוא לאט ויותר מפעם אחת,  ארוך – אך מחייב.

 זה רץ ומשתולל כבר שנים רבות בכל כלי התקשורת, רדיו, טלוויזיה, ועיתונות. הרגשתי חובה וצורך מוסרי להתייחס למי שמוגדרים ומגדירים עצמם פורצי דרך במוסיקה המזרחית, והנה חלק קטן מהאמירות השקריות שהם זוקפים לזכותם: "היינו המייסדים", "היינו החלוצים", "עשינו מה שעשינו בלי שהתכוונו", "הצלחנו לפרוץ חומות וליצור שינוי בתודעה"! חחחחחח…


 

עם השנים השתדלתי להבליג ולחיות עם זה, עצמתי עיניים, התעלמתי מהעובדות ולעתים זה גם שעשע אותי, עד שקלטתי שבעצם אולי אלו הן הסיבות שנותנות להם את הזכות להמשיך ולהתפאר על מהפכות ומאבקים לא להם! ואולי הם לא אשמים, אשמים אותם עיתונאים ואנשי תקשורת שלא בודקים עובדות, ופועלים משיקולים אישיים זרים ובלתי מקצועיים, בולעים את הסיפורים, ומפרסמים שקרים, אז החלטתי לשבור שתיקה.

בפעם הראשונה והאחרונה החלטתי לשתף אתכם בעובדות שאולי רובכם לא מכירים, ואני מקווה שאף אחד לא ינסה לחלוק עלי או להטיף לי מוסר מבלי לבדוק עובדות! חברים, לא רק שאותם אנשים לא היו חלק מהמהפכה, חלקם לא נולדו, וחלקם האחר סירב לשתף פעולה ולהגיע להפגנות מחאה בטענות חשש שהתקשורת תחרים אותם וזה יפגע להם בקריירה בכלל ובכיס בפרט.

ואני חשבתי לעצמי, מה היה קורה אם אותם אנשים היו יושבים מולי בשידור חי בטלוויזיה מול כל עם ישראל, מסתכלים לי בעיניים ומספרים את מה שהם מספרים כבר שנים? אז עד שזה יקרה אם בכלל, קבלו טיפ – זמרים, זמרות, אמרגנים מפיקים ומעבדים, יחצ"נים, כותבים ומלחינים בתעשיית המוסיקה המזרחית, מוכשרים אתם ואני מפרגן לכם, אבל אל תתחזו לגיבורים פורצי דרך כי אתם לא, ואתם יודעים שאני יודע שאתם לא, ושזו החלטה שקרית אומללה ולא נכונה!

הנה תזכורת: בזמן שישבתם באולפנים, הקלטתם יצירות ועשיתם חזרות בסלון ביתכם המצועצע עם פריזורה, משקפי שמש, חליפות פופאי ונעלי טשטש, היה מתנדב אמיץ שעוד משנות ה-70 לחם מלחמת חורמה, בממסד האכזר והגזעני כדי שינגנו את היצירות שלכם, מתנדב שארגן אוטובוסים להפגנות וקיבל עשרות אלות משטרתיים בראש מפרשים, מתנדב שהגיש בג"צים, הקים במות ואוהל מחאה מול כנסת ישראל ורשות השידור, מתנדב שהגיע עשרות שנים לדיונים בוועדת התרבות של כנסת ישראל והתעמת עם חברי הוועדה על אי השמעת מוסיקה מזרחית שווה לכל מוסיקה אחרת. מתנדב אמיץ שעבר על חוקי המדינה והקים תחנת שידור פיראטית ראשונה ולא חוקית לקידום התרבות והמוסיקה המזרחית בישראל, ועל כך שילם מחיר כבד – מעצרים, מעצרי בית וחקירות, תיקים במשטרה, קנסות וישיבה בכלא לתקופות ארוכות. מתנדב שייקח על עצמו הוצאות משפט ונזקים כלכליים במיליוני שקלים, מתנדב אמיץ שקיבל על עצמו פגיעה תדמיתית חמורה וגזענית כאילו מדובר באחרון העבריינים, כאשר בפועל מדובר בנורמטיבי שכל פשעו הוא העמידה האיתנה על עקרונותיו, והוא בכלל נושא תעודת יושר ונשק ברישיון למעלה מ-25 שנה, מתנדב שעלה על העץ טיפס כשגופו נחרך על ידי קוצים שהשאירו על גופו צלקות שספק אם יגלידו אי פעם, הגיע, ניער, הפירות נפלו, וכשירד לא מצא כלום.

 


הטור של ישראל בונדק: האמת הקשה על הזמרים המזרחיים 
הטור החדש של ישראל בונדק: על נאמנות בלתי מתפשרת בין אמרגן לזמרת 
בונדק בטור מרגש מהלב על אימו ועל השיר שהוציא לזכרה

 

באתם אתם ולקחתם הכל – מתנדב ראשון בישראל שהפיק שני אלבומי מחאה על האפליה, הקיפוח, והפערים החברתיים בישראל, אלבומים אותם ביצעה באומץ רב הזמרת אתי לוי עם ידיעה ברורה כי המהלך יפגע קשות בקריירה המוסיקלית שלה, דבר שאכן קרה בפועל, אז כן, היה צריך מתנדב אמיץ – אני התנדבתי, ולא, לא ביקשתי להדליק משואה, לא חיפשתי, ואין לי כל צורך לקבל פרס או הוקרה. אינני מייצג, ואינני מתיימר לייצג את עדות המזרח, פעלתי ועשיתי ממניעים אישיים כי לא יכולתי לסבול את זה שאני חי במקום שבו כל מיני אנשים עם דעות גזעניות מזהמים את האוויר שאני נושם.

חברים, מאז שאני מכיר את עצמי, אף פעם לא התנפחתי על אף אחד, אף פעם לא מכרתי אף אחד, ואף פעם לא רציתי להיות יותר מדי גדול, אלא רציתי להיות באמצע. ושאף אחד לא ירים עלי את האף, וידבר אלי מלמעלה, גם כשכאבתי וסבלתי והיה לי קשה, אמרתי תמיד יהיה בסדר, ואף פעם לא נתתי למישהו צ'אנס שירחם עלי!

ואם בפורצי דרך עסקינן, אז גם אם הם לא היו פיזית חלק מהמאבק בפועל, הם תרמו רבות למוסיקה המזרחית, האסלית, האותנטית והאורגינלית בלי שסטו ימינה או שמאלה בכדי למצוא חן בעיני מאן דהוא, ובעיקר הצליחו בזכות הכישרון ולא בזכות אנשי תקשורת ושדרנים מושחתים שמשדרים סינדיקציה במספר תחנות רדיו, ושדואגים לפמפם אותם יום יום פעמיים בשעה.

הראויים הם: שימי תבורי, זוהר ארגוב, יהודה קיסר, בן מוש, ג'קי מקייטן, דקלון, אבנר גדסי, משה גיאת, חיים משה, עופר לוי, זהבה בן, אהובה עוזרי ז"ל, ישי לוי, ניסים סרוסי, שימי רון, מרגלית צנעני, אלי לוזון, להקת צלילי הכרם, להקת צלילי העוד והפרויקט של רביבו שנותנים הרבה כבוד למוסיקה המזרחית. ויסלחו לי אלו ששכחתי. כולם יחד אמנים שהוכיחו כשיש איכות אין צורך ביחצ"נות הבל משומנת. אני כל כך מתגעגע לימים שבהם היה נדרש כישרון כדי להצליח – בלי גימיקים, קשרים, ופרוטקציות!

 


ישראל בונדק ואתי לוי (צילומים: מתוך פייסבוק)

ישראל בונדק ואתי לוי (צילומים: מתוך פייסבוק)


 

ובתחום התקשורת ראוי לציין את מי שלמעלה משני עשורים, נתן דחיפה ודריסת רגל ראשונה לקידום התרבות והזמר המזרחי והוא לא אחר מאשר ירון אילן, וזה מתבטא בתוכניות הנוסטלגיה שהוא משדר ברדיו ירושלים, ובטלוויזיה ערוץ המוסיקה 24, שם משדר ירון תוכנית של מיטב העדות בתרבות המזרחית, מאכלים, זמרים, וכיו"ב. אז לכל פורצי הדרך המדומים, באתם על מוכן, שבו בשקט, תעשו חיל, תהנו מהקרקע ומהדרך שסללו עבורכם, מי שהקיזו דם למענכם, אך לעולם אל תנסו לזקוף זאת לזכותכם.

לסיום אבהיר: כי אין באמור לחלוק על כישרונם של אותם אמנים (שאליהם מכוון הטקסט) בתחום השירה והכתיבה, כבודם במקומם מונח, אלא יותר על הצהרותיהם כאילו היו שותפים מלאים למחאות ולמאבקים שגרמו למהפכה שבקידום התרבות והזמר המזרחי, כי חד משמעית הדברים שקריים ואינם נכונים. סורי, קשה מאוד להתחרות עם הכנות שלי, ומחובתי לפרש ולהסביר את המציאות האמיתית, מציאות שלמענה הקרבתי את חיי, את משפחתי ורכושי – בקיצור, מציאות שלמענה אני מוכן גם להתאבד, וההבדל ביני לבינכם הוא שהביטחון בצדקתי נשאב מין העובדה שאני מחזיק בו, אל תפרגנו, זה בסדר, התרגלתי, וזה על הכיפאק, אבל שלא תעזו לפזר שקרים ולזקוף לזכותכם מאבקים ומהפכות של אחרים, לפחות וכל עוד אני חי נושם ובועט, זה לא יפה, זה אסור, זה מבייש, זה פלצני, וזה מעשה פחדני!

אגב: מה שאני מוציא החוצה זה המעט ממה שאני יודע ומרגיש פנימה, ולכל מי שממלמל לעצמו "למי הוא מתכוון", א' – מי שאליו מכוון הטור מבין, ב' – ומי שלא הבין ימצא את התשובה בגוף הטור, ג' – מה דעתכם על ב'? ודי לחכימא ברמיזא.

 


טור #12

ישראל בונדק

אמרגן ומפיק, פעיל חברתי ימני, וחבר ארגון ה־"פנתרים השחורים" של שנות ה־70

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. טליה

    אכן נכון ואמיתי אלה פורצי הדרך של המוזיקה המזרחית ,מה לעשות שגם מי שקטף את הפירות לא כל כך מגיע לו ,אלא היה לו מזל ..זוהר ארגוב,חיים משה זהבה בן דקלון כל אלו סללו את הדרך לדור אחריו כמו אייל גולן,ליאור נרקיס קובי פרץ שאלו נהנו מהפירות

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נכון, אלו בהחלט פורצי הדרך בזמר המזרחי. נראה לי שראוי גם לציין את עפרה חזה ז"ל, שתרומתה לזמר הישראלי, והמזרחי בפרט היתה עצומה, ולמעשה היא היתה הזמרת הישראלית הראשונה שהצליחה עם קריירה בינלאומית, והצלחתה סללה את הדרך לאמנים נהדרים שגם הם עשו קריירה בחו"ל כמו שימי תבורי, ויותר קרוב לימינו לאחינועם ניני ודומיה, שמטפחים קריירה מצליחה מעבר לים.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר