יום עיון של עמותת 'קשר' (צילום: יח"צ)
יום עיון של עמותת 'קשר' (צילום: יח"צ)

גם בזמן המלחמה: משפחות מיוחדות שומרות על קשר

ב-3.12 צוין היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, כשחודש דצמבר כולו ומוקדש להעלאת המודעות לקידום זכויותיהם. מאיה סגל מעמותת 'קשר' מספרת על הפעילות החשובה | טור דעה

פורסם בתאריך: 21.12.23 09:16

כשנולד ילד מיוחד נולדת משפחה מיוחדת – זה המוטו שמוביל אותנו ב 'עמותת קשר', עמותה שכל מטרתה לקדם את איכות החיים והזכויות של משפחות לילדים ובוגרים עם כל המוגבלויות. ישראל כבר חודשיים במלחמה, וכולנו מתמודדים עם המתח, החרדה והאסונות שפקדו אותנו כחברה. כל המשפחות נדרשות להתמודד עם האתגרים שמזמן המצב, אך כאשר במשפחה יש ילד או יותר עם מוגבלות הקושי גדול יותר ומורכב יותר.

בישראל למעלה מ 330,000 משפחות לילדים עם מוגבלות. ההתמודדות של משפחה מיוחדת גם בזמן שלום ורגיעה היא מסע ארוך ומתמשך המלווה באין ספור אתגרים הכוללים התמודדות יום יומית בבית, טיפולים, מציאת מסגרת חינוך מתאימה, שילוב בקהילה וכמובן התמודדות בירוקרטית אינסופית ומעייפת. מאז פרוץ המלחמה, לא כל המסגרות מתפקדות וילדים רבים נשארים בבית. לילד עם מוגבלות קשה במיוחד היציאה מהשגרה והרבה פעמים יש נסיגה בהתנהגות. ההורים מתקשים לשלב טיפול בכל ילדי המשפחה ובו בזמן להצליח לתפקד במקום העבודה. החשש מפיגועים, אזעקות, טילים קשים במיוחד לילדים מיוחדים. כאשר המצב הביטחוני מסלים עלול להיווצר במשפחה משבר מתמשך בכל תחומי החיים ולכן חשוב שכל הורה מיוחד יזכה לקבל כמה שיותר כלים.

מהיום השני ללחימה התגייסנו כל הצוות יחד עם המתנדבים שלנו ב'עמותת קשר' ואנחנו מקיימים מגוון מענים בחירום עבור המשפחות מיוחדות: הרצאות להורים, סדנאות חוסן, שלל פעילויות לילדים המיוחדים, טיפולים רגשיים ועוד. אנו פועלים במרץ גם עבור המשפחות המיוחדות המפונות מהדרום ומהצפון- מגיעים למלונות עם פעילות מותאמת, מסייעים למצוא מקום מגורים חלופי נגיש ולהתמודד עם הצרכים שעולים בעקבות הפינוי.
בנוסף לכל אלה במהלך החודש שהוא חודש שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אנו מקיימים ב"קשר" במסגרת "פרויקט במיוחד בשבילכם" בשיתוף מחלקת השיקום באגף הרווחה של עיריית ירושלים והקרן לירושלים, שלל פעילויות בעבור ילדים, הורים ושאר בני המשפחה.

במסגרת הפרויקט, אנו מגיעים גם לצוותים ומסגרות בירושלים עם סדרת הרצאות על מנת להגביר את המודעות למציאות ולאתגרים עמם מתמודדים אנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם. המפגשים מתקיימים בתוך בתי הספר, בתנועות הנוער, במנהלים הקהילתיים ועוד.

 

 

מניסיוננו לאורך השנים ומתוך היכרות את שוק העבודה, אנחנו יודעים שכל עובד חמישי במשק הוא הורה מיוחד, ונאלץ להתמודד עם אתגרים העומדים בפניו יחד עם אתגרי עבודתו. בארגונים גדולים סביר להניח שיש עשרות עובדים ואף יותר ולכן אנחנו מקיימים כנסים עבור הורים מיוחדים במקומות עבודה. בכנסים אנחנו מעניקים מידע נרחב אודות הצרכים שעולים בפני משפחות מיוחדות, וכמובן אודות הזכויות של אותן משפחות, וכן מציעים את השירות שלנו גם לאלה שירצו לפנות אלינו ישירות. כך למשל קיימנו כנסים לעובדי בית החולים הדסה, התייחסנו כמובן גם למידע חשוב בנוגע לזכויות עובדים בזמן לחימה, ונתנו כלים משמעותיים להתנהלות בחירום ובשגרה.

הפניה אלינו הפעם הגיעה ממחלקת הרווחה ופרט באגף משאבי אנוש בהדסה, מתוך רצון להעניק לעובדי בית החולים את השירות המקצועי ביותר. בכל מפגש השתתפו עשרות עובדים והמשובים שקיבלנו היו נהדרים. יש אלינו כבר פניות להמשך שיתוף הפעולה עם בית החולים לשנה הקרובה.
אנחנו מזמינים ארגונים נוספים לפנות לתאום ימי עיון עבור העובדים שהינם הורי ובני משפחה מיוחדים. חשוב לדעת שכשעובד מרגיש שמבינים אותו, מכילים אותו, ורואים את הצרכים האישיים שלו, יש לכך השפעה על תחושת החיבור והשייכות שלו בארגון שמעסיק אותו ובהתאם למחויבות שלו ולהערכה למקום עבודתו.

עמותת קשר – הבית של המשפחות המיוחדות" פועלת למען משפחות לילדים ובוגרים עם כל המוגבלויות ומכל קבוצות האוכלוסייה, מתוך אמונה שהורים ומשפחות מועצמות ומעורבות הם מקור הכוח והתקווה עבור הילדים. העמותה מציעה קו סיוע למיצוי זכויות, הדרכת הורים, סדנאות, ימי עיון, קורסים והרצאות במגוון נושאים המסייעים למשפחה מיוחדת.

  • הכותבת היא מנהלת פיתוח והכשרה בעמותת קשר, הבית של המשפחות המיוחדות

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר