אילן גורדו (צילום: אלבום פרטי)
אילן גורדו (צילום: אלבום פרטי)

יזם אחד בשבוע: והפעם – אילן גורדו

שיחה עם מנכ"ל יקיר בנייה יזום והשקעות בע"מ, גזבר התאחדות בוני הארץ ומ"מ יו"ר ארגון הקבלנים ירושלים

פורסם בתאריך: 11.11.21 10:26

 

כמה זמן אתה בתחום?
"כמעט 40 שנה, מגיל 19".

למה בחרת דווקא את תחום הייזום והבנייה?
"הבחירה היתה טבעית עבורי, אני דור שני בענף הבנייה ועל זה גדלתי – בנייה ותשתיות".

ספר על ה-פרויקט בהא הידיעה שבנית בעיר?
"בשנת 1993 הובלתי וביצעתי את פרויקט "גבעת משואה". בפרויקט הראשון שלי כיזם זכיתי להיות חלק בפרויקט שהוא סמל ואבן דרך לא רק עבורי אלה גם לעיר ירושלים. מדובר באיזור שבו התגוררו מפוני עיר גנים, איזור מצוקה עם אוכלוסיית קשת יום בקרבת גבעת משואה, שהפכה לאחת השכונות המובילות בירושלים. יצרנו שם מארג שאפשר בנייה מחזקת לקהילה עם פיתוח סביבתי ברמה גבוהה מאוד. בניתי שם 12 דירות כיזם וכ-140 יחידות דיור נוספות עבור חברת שיכון עובדים הממשלתית".

אילו פרויקטים נבנים עכשיו ואילו פרויקטים בתכנון?
"כרגע אני מתכנן לבנות פרויקט ברחוב לשם בגילה ופרויקט נוסף בגבעת המטוס. השכונה מתוכננת להיות שכונה איכותית בקרבת האיזור ההיסטורי של ארנונה, מלחה וגילה. חיכינו שנים להשלמת התכנון הראשוני. גם כאן זו לא פחות מעשייה חלוצית. זה מזכיר לי את תחילת הבנייה בהר חומה – מסוג הפרויקטים שמחזקים את ירושלים".

איזה פיתוח סביבתי מציעים הפרויקטים?
"יש בעינינו חשיבות עליונה ליצירת סביבות חיים רב גוניות. כלומר, אנחנו משקיעים בתכנון מקיף שייתן מרחבי תנועה ומנוחה לתושבים עם גני ילדים ומוסדות ציבור, לצד איזורים ירוקים ופתוחים, שילוו את התושבים עשרות שנים קדימה".

מצוקת החנייה בעיר היא לא דבר חדש. איך מתגברים עליה בפרויקטים חדשים?
"זה נושא ששנים עוסקים בו בעיר. יש לרוב המשפחות כיום יותר מרכב אחד, והפתרון יכול להתבסס על איזון ורתימה של כלל הגורמים הרלוונטיים בעיר לקידום תחבורה ציבורית. זו מהפיכה שלשמחתי ירושלים היא מהמובילות בה ואני מאמין בה מאוד. לא יכול להיות פתרון ארוך טווח בתחום התנועה ללא קידום תחבורה ציבורית, שתיתן מענה לצרכים האמיתיים של תושבי העיר".

מניתוח הנתונים של הלמ"ס עולה, כי המצב בירושלים עגום – הן מבחינת מכירה של דירות חדשות והן מבחינת התחלות בנייה. מדוע?
"המפתח לשינוי הוא בטיפול במצוקת הקרקע, שמוכרת בכל הארץ. בירושלים המצוקה הזו קשה שבעתיים. הפתרון המרכזי מוכרח להיות בקידום מאסיבי של התחדשות עירונית. לשמחתי, זו האג'נדה שמובילים מהנדס העיר וצוותו בגיבוי ראש העיר – וזה המקום לפרגן להם על חזון והכנת התהליכים שיש לקדם לשם כך".

איך אתה מנתח את מצב הנדל"ן בירושלים היום?
"מבחינת התפתחות – ירושלים חסומה. הבנייה העתידית תהיה בעיקר במערב העיר. גם כאן צריך לדבר על התחדשות עירונית. יש לשאוף להכפלת היקף השטח הבנוי של העיר כולה – זו צריכה להיות מטרת העל של קובעי המדיניות".

מה לדעתך יכול להביא לפתיחה והרחבה של השוק?
"מקומו של השוק מצריך באופן טבעי התחדשות עירונית, עם תכנון ושיווק קרקע בסביבתו שיכלול גם שינוי תפיסה עם תכנון של בנייה לגובה".

מה הפוטנציאל הגדול ביותר בירושלים שעדיין רחוק ממימוש?
"אנחנו צריכים לעשות הכל כדי למשוך צעירים ולהשאיר אותם בעיר. כאחד שיזם וביצע פרויקט שתכליתו היתה השארת צעירים בעיר ברחוב קוסטה ריקה בעיר גנים, אני חושב שהשארת צעירים צריכה להיות דגל של העירייה. כל הגורמים צרכים לעבוד יחד כדי להביא לבנייה, שתאפשר מכירה והשכרה במחיר מופחת בעיר לזוגות צעירים".

בקרוב תבוטל תמ"א 38. מה יבוא אחריה ומה יהיו ההשלכות של הביטול על השוק?
"מבלי להיכנס לפרטים הטכניים, שרת הפנים איילת שקד, האחראית על תכנון הבנייה, הציגה תוכנית חליפית במקום תמ"א 38, שצריכה לעבור עוד כמה משוכות כדי לקבל אישור. ההליך הזה, אם יסתיים באישור, ייצר תוכנית טובה שתאפשר לקדם במהירות גדולה יותר מהיום את ההתחדשות העירונית. חשוב לומר שהתוכנית באה יחד עם החלטת ממשלה לתמוך בתקציב העיריות, שיקדמו התחדשות עירונית כדי שזה יהיה כדאי גם לרשות המקומית. יחד כל אלה יכולים בהחלט להביא לקפיצה בתחום, ולהפוך אותו לחלק מרכזי הרבה יותר בבנייה העתידית של ירושלים ושל ישראל בכלל".

חוק ההסדרים שעבר בקריאה ראשונה מציע שחוק פינוי-בינוי יתוקן כך שיידרש רוב של 66 אחוז מבעלי הנכסים לקידום פרויקט של פינוי-בינוי במקום 80 אחוז עד כה. מה דעתך על כך?
"זו החלטה חשובה ואני מקווה שתגיע לשטח מיד. צריך להבין שכיום לוקח מעל ארבע שנים בממוצע להחתים את הדיירים על פינוי-בינוי בפרויקט לא מאוד מורכב. השינוי בחוק יחתוך בין שנה-לשנה וחצי להערכתי בזמן החשוב הזה. בינתיים, רוב המתנגדים עושים את זה כדי לסחוט את היזם. אלה שבאמת קשה להם בגלל סיבות אמיתיות לאשר פינוי-בינוי צריכים לקבל עזרה, ואם מדובר בגיל השלישי – אז המדינה, בתמיכה של התאחדות הקבלנים בוני הארץ, שאני נמנה על ראשיה, כבר טיפלה בזה וכיום לבני 70 ומעלה ניתנות אופציות שונות שיאפשרו להם לחיות בכבוד ולעבור לדירה חדשה או דיור מוגן".

האם הפרויקטים שאתם בונים כוללים שימושים מעורבים? מה דעתך שימושים מעורבים?
"כאחד שיש לו פרויקט במרכז העיר, אני סבור שעירוב שימושים הוא פתרון יצירתי טוב שיכול לאפשר זינוק באיכות חיים של תושבי ירושלים. זה מודל שהופך לסטנדרט בהרבה מדינות בעולם, ומהן אשר ללמוד איך לעשות את זה נכון. ההחלטה של הכנסת בהובלת הממשלה היא לאפשר כבר מעכשיו לשנות תוכניות למבני משרדים, כדי שחלק מהן יהפכו לדירות. זו חובת המדינה וחובת העירייה לקדם, לאור המחסור החמור בדירות".

האם המחירים עוד יעלו או שאנחנו לקראת התמתנות מחירים?
"בממשלה ובכנסת עובדים כעת על שינוי תהליכים חשוב בענף. אני חלק מקבוצת הניהול המובילה כיום את הגוף הייצוגי של ענף הבנייה ומשמש גזבר התאחדות הקבלנים בוני הארץ, וכן ממלא מקום יו"ר של ארגון הקבלנים והבונים בירושלים, ואנחנו עובדים יחד עם המדינה והרשויות המקומיות כדי לשפר את התהליכים הללו ולקדם בנייה במהירות ואיכות. אם התהליכים האלה יהפכו לעובדות בשטח, נראה התמתנות של המחירים כבר בשנים הקרובות. כל התהליכים בענף איטיים בשל המורכבות שלו אבל אני סבור שאנחנו כרגע בדרך נכונה".

מה עשתה הקורונה לשוק?
"לשמחתי ענף הבנייה היה מהענפים שנפגעו הכי פחות במשק מהקורונה, בשל עמידה איתנה של התאחדות בוני הארץ מול הממשלה. הצלחנו לשכנע את הממשלה שמדובר בענף שעצירתו תגרום כאוס כלכלי עמוק, שקשה מאוד יהיה לתקן. לכן, הענף המשיך לעבוד כמעט במלואו. במקומות וזמנים מסוימים נפגעה העבודה בשל היעדרות עובדים ובשל עצירת הליכים בירוקרטיים של הרשויות המקומיות והממשלה, אבל בסך הכל הפגיעות הן נקודתיות ומעטות. בפגיעות הללו צריך לטפל על ידי קביעת כללים לגבי נטילת האחריות של המדינה יחד עם הענף ורוכשי דירות, שהשלמת הדירות שלהם מתארכת".

מה הקושי המרכזי של יזמים בירושלים?
"הקושי הגדול בעיר הוא בהוצאת היתר בנייה, אבל מורגש בנושא זה שינוי בתפיסת הרשות המקומית, שמחפשת כלים לשפר וליעל הליכים. אנחנו כבר רואים ניצנים של קיצור הליכים, שהוא חשוב לכולם ובעיקר לרוכשים שזקוקים נואשות לדירה".

מה הטיפ הכי חשוב שאתה יכול לתת למחפש דירה בירושלים?
"הכי חשוב הוא לבדוק לעומק את היזם שממנו קונים. להבין שמדובר בחברה מסודרת ומבוססת, עם ליווי בנקאי מסודר, ולוותר על שיטות מסוכנות כמו קבוצות רכישה".

בנימה אישית. איפה אתה אוהב לבלות בירושלים ואיזה יעד אתה מעדיף בחו"ל?
"אני אוהב מאוד לבלות בשוק מחנה יהודה, לבקר בסמטאות של נחלאות, שבהן גדלתי, ולאכול במסעדות שעל האוכל שלהן גדלתי. בחו"ל אני מאוד אוהב את טורקיה – בשבילי לנסוע לשם זה כמו מסע חזרה לבית אבי".

מחפשים דירה בירושלים? מתעניינים בשוק הנדל"ן המקומי? כנסו לזירת הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר