יונה גרין (צילום: חברת טרא - התחדשות)
יונה גרין (צילום: חברת טרא - התחדשות)

"נושא עירוב השימושים מקבל ביטוי בולט הרבה יותר ואנו בהחלט מברכים על כך"

מחירי הנדל"ן, הבירוקרטיה, הפוטנציאל התחבורתי ובעיות החניה – שיחה עם יונה גרין, מנכ"ל ושותף בחברת טרא (התחדשות) - יזמות נדל"ן

פורסם בתאריך: 15.1.22 15:59

כמה זמן אתה בתחום?
"נמצא בתחום הנדל"ן כבר כ-10 שנים. התחלתי את דרכי בענף בתחום האדריכלות – בתכנון מבנים ובעיצוב פנים. משם נכנסתי לתחום היזמות, בתחילה בפרויקטים פרטיים ולאחר מכן כמנכ"ל וכשותף בחברת טרא (התחדשות). נקודה מעניינת היא שאחד הפרויקטים בו עשיתי את התכנון הראשוני ליזם אחר בתחילת דרכי בעולם הנדל"ן, עבר בשנים האחרונות לניהול החברה שלנו וכיום אנחנו בונים אותו, אז בהחלט יש כאן סגירת מעגל".

אילו פרויקטים נבנים עכשיו ואילו פרויקטים בתכנון?
"חברת טרא (התחדשות) שותפה עם חברת רוטשטיין במספר פרויקטים בעיר – פרויקט בוטיק בשדרות הרצל בקרית משה ופרויקט נוסף של 2 בניינים ברחוב ששת הימים ברמת אשכול. בנוסף, אנחנו מתכננים כ-20 פרויקטים של תמ"א חיזוק, ועוד 10 מתחמים של פינוי-בינוי בניהם, פרויקט בשכונת נוה יעקב בו אושרה התב"ע לבניית כ-520 יחידות דיור ונמצא כעת בשלב של תכנון מפורט. תב"ע נוספת שאנחנו מקדמים לקראת מתן תוקף היא לפרויקט בשכונת בקעה, ברחוב מרים החשמונאית. בנוסף, אנו מקדמים פרויקט ברחוב אגריפס בסמוך לשוק מחנה יהודה וכן מתחמים גדולים נוספים בשכונת גילה ובגבעה הצרפתית ובארמון הנציב".


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


איזה פיתוח סביבתי מציעים הפרויקטים?
"כמובן שזה תלוי פרויקט ומתחם. בפרויקטים של תמ"א חיזוק זה בעיקר שדרוג ופיתוח סביב הבניין, הגינה וכדומה, במתחמי פינוי-בינוי אנחנו משקיעים המון בפיתוח הסביבתי, בשדרוג המרחב הציבורי ובעירוב שימושים כגון תכנון מסחר, מוסדות לימוד וכו'".

מצוקת החנייה בעיר היא לא דבר חדש. איך מתגברים עליה בפרויקטים חדשים?
"בתמ"א 38 זה אתגר מורכב מאוד, כחברה אנחנו משתדלים בכל פרויקט למצוא פתרון מיטבי על ידי הרחבת מקומות החניה הקיימים או חניון רובוטי ופתרונות של מכפילי חניה. כמובן שמתחמי פינוי-בינוי מייצרים חניון תת קרקעי, ולכן זה הרבה יותר פשוט וקל. יחד עם הוועדה המקומית והוועדה המחוזית גם אנחנו מעודדים את הקו המנחה כיום של שימוש בתחבורה ציבורית, כמו שנהוג בכל המדינות המפותחות בעולם, וכך הדבר יקל הן על התחבורה בעיר והן על מצוקת החניה".

מניתוח הנתונים של הלמ"ס עולה, כי המצב בירושלים עגום. הן מבחינת מכירה של דירות חדשות והן מבחינת התחלות בנייה. מדוע?
"בירושלים יש בעיות אובייקטיביות המקשות על תהליכים ומאתגרת הן את העירייה והן את היזמים, מעבר להיעדר עתודות קרקע חדשות בעיר, המוביל בין היתר להתחלות בנייה מועטות, הביקושים בירושלים גבוהים וזה משליך על המחירים שמאמירים מעלה ומקשים על רוב הציבור לרכוש דירה בירושלים. בנוסף, הבניה בירושלים יקרה בהשוואה לערים אחרות בארץ, זאת בגלל מיקומה והטופוגרפיה והצורך בחציבות יקרות לחניה והכשרת הבניה, ולכן הדירות יקרות יותר. לצד זאת ראוי לציין כי לשמחתי מאז מינויו של ראש העיר משה ליאון הבירוקרטיה הקיימת בתחום, קיבלה תפנית משמעותית לטובה ומסייעת יותר ליזמים".

איך אתה מנתח את מצב הנדל"ן בירושלים היום?
"בימים אלה, קיבלנו חיזוק משמעותי מהוועדה המחוזית ומראש העיר על עידוד הבנייה וקידום ושדרוג הבניה בעיר, ולדעתי המצב הולך ומשתפר והוא ילך וישתפר".

מה לדעתך יכול להביא לפתיחה והרחבה של השוק?
"חיזוק הוועדה המקומית והוועדה המחוזית. להוסיף משרות על מנת לזרז את התהליכים בקבלת החלטות – החל משלב הגשת הבקשות והתכנון ועד לאישור שינויי תב"ע והיתרי בנייה".

האם הפרויקטים שאתם בונים כוללים שימושים מעורבים (מגורים + מסחר)? האם שימושים מעורבים זה טוב או רע?
"עד היום בפרויקטים של תמ"א 38 זה לא היה, יתכן שלפי 'תמ"א שקד' זה בהחלט יבוא בחשבון במיוחד בתמ"א 2, וכפי שהדגשתי זה בעיקר תלוי ברשויות המקומיות. בפרויקטים של פינוי-בינוי, נושא עירובי השימושים מקבל ביטוי בולט הרבה יותר ואנו בהחלט מברכים על כך. ישנה חשיבות רבה לעירובי שימושים בפרויקטים. זה יעיל ופרקטי הרבה יותר, מסייע למשפחות, אנשים יכולים לרדת לבית קפה, מסעדה, דואר וכו' מתחת לבית, חוסך זמן יקר, ללא צורך בנסיעות ארוכות ועמידה בפקקים. לדעתי זה יועיל מאוד גם בתחום התחבורתי בעיר, פחות נסיעות, פחות עמידה בפקקים ובהמשך שיהיה גם משרדים זה בוודאי יהיה לתועלת רבה".

חוק ההסדרים החדש מציע שחוק פינוי-בינוי יתוקן כך שיידרש רוב של 66 אחוז מבעלי הנכסים לקידום פרויקט של פינוי-בינוי במקום 80 אחוז עד כה. מה דעתך על כך?
"כמובן שזה צעד מבורך, זה יקל גם על הדיירים וגם על היזמים לזרז את התהליך. ישנם לא מעט דברים בחוק ההסדרים שהם לא רק קשורים לאחוז ההסכמה, אלא גם לסיבה של ההתנגדות. אם מישהו מתנגד כי יש לו חריגת בניה הוא לא יחשב בחזון ההסכמות, ובאופן כללי ברגע שאחוז ההסכמה יירד יהיה הרבה יותר קל לקדם את הפרויקטים גם בלוחות הזמנים וגם בקידום פרויקטים שעד היום הרבה מהם נתקעו בגלל הצורך באחוז גבוה להסכמה".

 

 

האם המחירים עוד יעלו או שאנחנו לקראת התמתנות מחירים?
"ככל הנראה בשנים הקרובות לא נראה ירידה במחירי הנדל"ן ואף לא בהתמתנות משמעותית. ככל ויש ביקוש וההיצע נמוך המחירים ימשיכו לטפס. כמובן שהקורונה תרמה רבות לעניין בגלל התייקרויות השינוע, חומרי הגלם או כל מיני דברים שעלו וזה משליך במיידי גם על מחירי הדירות ולכן לא נראה לעין שהמחירים ירדו אלא נראה בדיוק את המגמה ההפוכה, עלייה כלפי מעלה".

הזכרת את הקורונה – מה היא עשתה לשוק?
"אנשים מעריכים יותר את הבית, את המרפסת ואת שטחי החוץ. אנחנו עדים ליותר ביקושים לדירות גן ופנטהאוזים עם מרפסות גדולות. גם בחלק של עירוב שימושים יש יותר נכונות והבנה בצורך בקניות, בתפילות, בעבודה ובלימודים, שיהיו קרובים כמה שיותר למקום המגורים".

מה הטיפ הכי חשוב שאתה יכול לתת למחפש דירה בירושלים?
"ראשית כמובן לא להתעכב, המחירים ככל הנראה רק ימשיכו לטפס, וכמובן לברר לפני שאתם קונים דירה ולדעת שהיזם הוא אמין ומקצועי עם גב כלכלי".

מה הפוטנציאל הגדול ביותר בירושלים שעדיין רחוק ממימוש?
"תחום התחבורה בירושלים. עד לפני מספר שנים התחום התחבורתי של העיר לא מומש כלל. אולם כיום אנו עדים לתנופת פיתוח תשתיות תחבורה רחבת היקף ברחבי העיר שתהפוך את ירושלים תוך מספר שנים לעיר מובילה בישראל בתחום, עם מערך רכבות קלות, נת"צים ומערך כבישים חדש בכניסות לעיר. כל אלה ישפיעו משמעותית על העיר מבחינת הכלכלה, נדל"ן, תעסוקה, וכדומה. בהחלט יש למה לצפות".

בנימה אישית. איפה אתה אוהב לבלות בירושלים ואיזה יעד אתה מעדיף בחו"ל?
"ירושלים מרובה באתרים מיוחדים עתיקים לצד מודרניים וחדשניים, אבל כמובן שריד בית מקדשנו הכותל המערבי המקום לשפוך את הלב לפני אבינו שבשמים להודות על העבר ולבקש על העתיד, כמובן אזור ממילא ושוק מחנה יהודה נמצאים במקומות גבוהים במיוחדות והייחודיות שלהם.

"אם זה לבלות בחו"ל אז סקי בשוויץ זו ההעדפה הבלתי מעוררת שלי, גם כי נולדתי וגדלתי בשוויץ וגם בגלל הריגוש השקט והרוגע שנמצא בספורט של סקי".


הבית החדש שלכם מחכה בלוח הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר