צילום: Fotolia
צילום: Fotolia

שוק הרכב לאן?

ניתוח מגמות שוק הרכב בישראל מרץ 2018

פורסם בתאריך: 28.3.18 22:31

שוק הרכב בישראל, מונה כ- 3.4 מיליון כלי רכב. 2.7 מיליון מהם מכוניות פרטיות. אם זאת רמת המינוע (כמות כלי רכב ל- 1,000 תושבים) שנאמדת בכ-385, ונחשבת נמוכה ביחס למדינות מתקדמות בעולם. בישראל מוכרים בשנים האחרונות יותר מכוניות חדשות מאי פעם, 281 אלף מכוניות נמסרו ב- 2017. אתחיל במספרים, ואחר כך אעבור לניתוח: כ- 24,000 מכוניות חדשות נמסרות מדי חודש בממוצע, זה קצב המסירות השנתי. בחודשים ינואר עד סוף פברואר השנה, כבר נמסרו מעל 65 אלף מכוניות. בהשוואה לאשתקד באותה תקופה, נמסרו פחות 5,197 מכוניות ,שזו ירידה של 7% בקצב המסירות. האם זו המגמה השנה? השוק הרכב בישראל נחשב ספקולטיבי, הוא מתבסס על שערי מטבעות, על מגוון רב של דגמים, ועל הקצאות דגמים של יצרני הרכב לישראל. "שנת הדגם", שמתחילה בישראל בחודש ינואר, היא גורם שממתן את המכירות ברבעון האחרון של סוף השנה, ומאיצה את המסירות ברבעון ראשון של כל שנה. שוק הליסינג שהינו גורם משמעותי גם כן מושפע מאוד ממועד העלייה לכביש ומרישום השנה החדשה ברישיון הרכב. גם הציבור בכללו, מעדיפים להמתין כמה חודשים כדי לקבל מכונית חדשה משנתון חדש. זו הסיבה לכך שבינואר נמסרו כ- 40 אלף מכוניות בחודש אחד.

העדפות הקונים
שיקולי הרכישה למכוניות חדשות משתנים עם השנים. נתוני המכירות בשנה האחרונה מעידים על העדפה למכוניות בקטגוריות משפחתיות וקומפקטיות שנאמד בכ- 66% מהמכירות. קטגוריות מובילות בקטגוריית מכוניות הנוסעים, הם מכוניות המיני והסופר מיני, שהוזלו בהרבה עם ירידת מסי הקנייה שלהן בשנים האחרונות, זאת בשל היותן ידידותיות לסביבה. הראיה לכך, היא מכונית המיני כקיה פיקנטו, שבולטת במצעד המכירות בשנים האחרונות. מנגד, הציבור מוכן להשקיע קצת יותר מעלות של מכונית משפחתית רגילה ולהתפנק בג'יפון קרוסאובר שרירי, המוגדר כרכב פנאי-שטח, והוא גבוה, מודרני ועביר בשבילי עפר וכמובן מטפס על מדרכות. מעל 23 אלף רכבי פנאי-שטח נמסרו בחודשיים השנה. זהו היקף של 27% מכמות המכירות. הטוסון של יונדאי והספורטאג' של קיה הם דגמים המובילים במכירות.

מהיכן מגיעות המכוניות לישראל?
לארץ מיובאות מכוניות בעיקר ממדינות אירופה בשנת 2018 כ-28 אלף מכוניות אירופאיות נמסרו בחודשיים שמהווים -43% מהיקף השוק. יפן שנייה בדירוג עם נתח שוק של 17.3%. דרום קוריאה שלישית עם 15.6% מנתח השוק. מטורקיה מגיעים ארצה כ-12.5% מהמכוניות, מתאילנד כ-4%, ממקסיקו 3% מהודו כ-2% ומארה"ב 2%.

מכוניות 0 ק"מ
המסירות של מכוניות חדשות מחברות הליסינג צוברות תאוצה גם השנה. אלו מכוניות "חדשות מהנילונים". היקף המכירות בערוץ זה נאמד ב-35 אלף מכוניות בשנה. מדובר בכ-12% מהשוק. המכוניות החדשות נרכשות על ידי חברות הליסינג ונרשמות על שמן כבעלות (יד) ראשונה. המכוניות נמכרות לציבור במחירים אטרקטיביים מאוד, וההנחות מגיעות בדגמים מסוימים למספר דו-ספרתי. המגמה מתאפשרת מכיוון שההנחה הניתנת בעד רכישה כמותית מתגלגלת לצרכן הסופי. גובה ההנחות מגיע ליותר מ-10% בדגמים מסוימים. מלבד ההוזלות המפליגות, חברות הליסינג מאפשרות שירותי טרייד אין, תנאי מימון ופריסת תשלומים לרכישת המכוניות. גם את לקוחותיהן הפרטיים, בחברות שחוכרות ציי רכב, מפתות חברות הליסינג במבצעי מכירה אטרקטיביים. אכן, ניכרת מגמה של מעבר ממסלולי רכב צמוד לרכישת מכוניות חדשות בהנחות מחברות הליסינג.
שוק ה"0" ק"מ, מתנהל גם באתרי אינטרנט מיוחדים שבהם ניתן למצוא מגוון רחב של דגמים שנמכרים בשיטת מכרז מקוון. האתרי הרכב, הם פלטפורמה המשמשת את גם את חברות הליסינג והיבואנים למכירת דגמים שבמלאי משמעותי. חברת הליסינג "קלאוטו" השיקה את אתר המכירות Car Bay לקניית רכב חדש. היא מצטרפת לאתרים הנפוצים כ-מוטודיל וקארקוסט. שלושת האתרים, מהווים כיום את הסמן למחירים האטרקטיביים למכוניות חדשות 0 ק"מ.

 

 

ליסינג לפרטיים
שוק הליסינג הפרטי, משגשג בשנים האחרונות, לאחר שחברות הליסינג התאימו עצמם לדרישות הצרכנים הפרטיים. היתרון במסלול, בכך שהצרכנים רוכשים מכונית חדשה בקלות רבה. בתמורת תשלום פיקדון נמוך ופריסת תשלומים לתקופות גמישות של 18 עד 36 חודשים. בתום התקופה, כמה אפשריות: עוברים למכונית חדשה, או שרוכשים את המכונית או שמזדכים עליה. העסקה מגוונת וניתן להרחיבה ולרכוש בה חבילות טיפולים ותחזוקה, וביטוח בעלות זולה ומשתלמת, בעיקר כשמדובר בכיסוי ביטוחי לנהגים צעירים. הפריחה בתחום, הביאה למסלול ליסינג גם למכוניות משומשות שזה עתה סיימו את מסלול הליסינג שלהם. כאן, עלות העסקה מתבססת על מחיר המכונית המשומשת שהינו זול משמעותית. ותקופת העסקה קצרה וגמישה יותר. ערוץ הליסינג הפרטי, מתמקד כיום בלקוחות פרטיים ובלקוחות ציי הרכב, שמקבלים רכב צמוד ממקום עבודתם ויכולים במעבר למסלול זה לחסוך סכום לא מבוטל.

שוק המשומשות
ככל שנקנות מכוניות חדשות רבות יותר, נפלטות לשוק מכוניות משומשות רבות. שוק המשומשות גדל באופן ניכר. יותר מ-550 אלף עסקאות מכירה של מכוניות משומשות נעשות בשנה. כפי שמציין לוי יצחק שמאי הרכב שקובע את מחירי המשומשות. ההיצע גדל לעומת הביקוש, ומחירי המשומשות במגמת ירידה. נוסף על כך, מאחר שמכוניות חדשות נמכרות בהנחות ניכרות, מחיר המחירון שלהן נגזר מהמחיר החדש. כיום מכירת מכונית משומשת היא משימה קשה, והצרכנים מעדיפים לבצע את הרכישה בעסקאות טרייד אין. המבוצעות ע"י היבואנים וחברות הליסינג.

מגמת האטה
האטה בכמות המכירות ניכרת. היא נובעת ממגמות המתרחשות בשוק הרכב בישראל בשנים האחרונות. השוק אמנם תחרותי יותר ומחירי המכוניות החדשות אטרקטיביים מתמיד. מכירת מכוניות חדשות "0" ק"מ בהנחות משמעותיות ואפשרות לתנאי מימון בעיקר שמדובר ברכישה באינטרנט. מסלולי ליסינג ללקוחות פרטיים צוברים תנופה, והריבית הנמוכה יחסית להלוואות שניתנות עבור רכישת מכונית. אילו ועוד הגבירו את הביקוש למכוניות חדשות. היבואנים, לא נותרים אדישים למתרחש ומציעים ללקוחות פרטיים, מבצעי הנחות מיוחדים, תנאי מימון, טרייד-אין לרכב משומש ומסלולי ליסינג פרטי ומימוני ומכירה מיוחדת לקבוצות רכישה. מגמת ההתמתנות, נובעת בין היתר מבעיות אשראי של הרוכשים וגורמי המימון.

לסיכום, שוק הרכב החדש, הגיע לרוויה. מכונית חדשה כבר אינה חלום רחוק. מוצעים שלל מבצעים החל בלקוחות פרטיים וכלה בקבוצות רכישה. הנחות ומבצעים ניתנים על ידי כל גוף שמוכר כלי רכב חדשים. הצרכנים נותנים עדיפות בולטת למכוניות מוזלות, קטנות וחסכוניות, ומנגד ניכרת העדפה לג'יפונים קרוסאובר, או כהגדרתם בישראל רכבי "פנאי שטח", שמסירותיהם בתנופה והם מהווים תחליף למכוניות המשפחתיות שהיו כה נפוצות בשנים האחרונות. מנגד, שוק המשומשות גדל ללא היערכות מתאימה לכמויות המכוניות החדשות, ומחיריהן נקבעים בהתאם להיצע וביקוש.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר